Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inhoud luchtgeveerde voorvork? - Forum Wereldfietser

Inhoud luchtgeveerde voorvork?

Hallo.

Ik heb sinds kort een fiets met een luchtgeveerde voorvork en had daarom een vorkpompje gekocht om de vork op gewicht in te stellen. Dus ik wil vanmorgen eens stevig gaan pompen, blijkt dat je in vrijwel één slag van minimum naar maximaal toegestane druk kunt komen. Is dit normaal of mis ik iets ?
Goeie pomp gekocht dan :D
Volgens mij is je ventiel niet open. Ontsnapt er lucht als je op de ontspanknop van je pomp duwt?
Laat ons eens meegenieten.
Welk merk en type vork?
Net terug van m’n werk, vandaar. Reacties: ik dacht wel dat het ventiel geopend was, ik kon met de drukknop de lucht laten ontsnappen, heb ‘m ook een keer tot nul laten zakken, de vork reageerde toen ook door wat in te zakken.

Voor wat betreft de merken: de pomp is zo’n digitale van Rockshox, en de vork is een Suntour NCR-E air. Maximaal toegestane druk is iets van 8 bar, aanbeveling voor mijn gewicht zou volgens het boekje 4,9 bar zijn.
Ik wou net vragen of je pomp wel goed aangesloten had, gaat namelijk in 2 stappen en als je een echte pomp voor vering hebt moet je wel wat vaker pompen om van 0 naar 4.9 bar te gaan :wink:
Mr. Z schreef:
wo 27 jan, 2021 22:55
Ik wou net vragen of je pomp wel goed aangesloten had, gaat namelijk in 2 stappen
Wat zijn die twee stappen? (Ik heb gewoon de nippel van de vorkpomp op het ventiel in de vork geschroefd, en als ik de digitale meter van tevoren heb aangezet zie je al halverwege het opschroeven dat de druk wordt aangegeven).
Ik ken vork noch pomp, dus wellicht schrijf ik onzin, maar moet je niet bij de vork ook nog wat open zetten?
Jouw ervaring doet mij denken aan het proberen op te pompen van een fietsband zonder het ventiel te openen, dan geeft de fietspomp bij mij ook na 1 slag de max druk aan, omdat de druk in de pomp wordt gemeten en de lucht niet kwijt kan naar de band.
Op zich klopt dat wat je schrijft, maar ik vrees dat dat hier niet het geval is; als ik de nippel er met de meter ingeschakeld opschroef geeft hij op een zeker moment druk aan. Dit is dus nog vóór dat je met pompen begint, en moet dus de druk zijn die al in de vorkpoot aanwezig is, het ventiel (autoventiel) moet dan dus geopend zijn.
Ik vraag me dus eigenlijk af of je de hele vorkpoot vol lucht pompt (deden we heel vroeger ook bij crossmotoren met een gewone olie-vork: daar maakten we zelf een ventiel op aan de bovenkant), of dat er een soort rubberen balgje in de olie zit die je op druk zet, dat zou dan het kleine volume verklaren. Ik heb namelijk nog nooit zo’n vork van binnen gezien. En wereldfietsers moeten zo’n ding toch regelmatig uit elkaar gegooid hebben, ergens in India of Peru :D .
De meeste wereldfietsers gooien zo'n vork gelijk in de oud-metaal bak :wink:
Shadow schreef:
do 28 jan, 2021 08:03
De meeste wereldfietsers gooien zo'n vork gelijk in de oud-metaal bak :wink:
Dat is dan goed zonde van een dure lucht geveerde voorvork!
Een pomp voor vering heeft 2 stappen, ontkoppeld en gekoppeld, je draait de onderkant er op, dan het stukje er boven, dan zie je pas de druk, die pas je aan naar wens, dan weer de bovenkant ontkoppelen voor je hem er afschroeft anders ontsnapt er te veel lucht.
Speeder300 schreef:
Mr. Z schreef:
wo 27 jan, 2021 22:55
Ik wou net vragen of je pomp wel goed aangesloten had, gaat namelijk in 2 stappen
Wat zijn die twee stappen? (Ik heb gewoon de nippel van de vorkpomp op het ventiel in de vork geschroefd, en als ik de digitale meter van tevoren heb aangezet zie je al halverwege het opschroeven dat de druk wordt aangegeven).
Mr. Z schreef:
vr 29 jan, 2021 20:20
Shadow schreef:
do 28 jan, 2021 08:03
De meeste wereldfietsers gooien zo'n vork gelijk in de oud-metaal bak :wink:
Dat is dan goed zonde van een dure lucht geveerde voorvork!
Een pomp voor vering heeft 2 stappen, ontkoppeld en gekoppeld, je draait de onderkant er op, dan het stukje er boven, dan zie je pas de druk, die pas je aan naar wens, dan weer de bovenkant ontkoppelen voor je hem er afschroeft anders ontsnapt er te veel lucht.
Mysterie opgelost: ben er gisteren nog eens rustig voor gaan zitten. De ventiel-aansluiting van mijn pompje heeft een wartel, als je ‘m erop draait heb je op een bepaald moment het idee dat je er bent, de meter geeft dan ook de vorkdruk aan zodat je weet dat het ventiel geopend is. Het bleek echter dat je dan nog een slag of drie door kunt draaien, de wartel wartelt dan niet meer (zoals wartels meestal doen als het er op aan komt) zodat de hele slang meedraait, en de pomp dus ook. Maar goed, als je dan niet meer verder kunt draaien ben je er, en komen er mooi een paar tienden bar per pompslag bij. De “sag” is nu zo’n 20 %.
Kijk, opgelost :D