Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe remmen advies - Forum Wereldfietser

Nieuwe remmen advies

Beste techneuten ,

Graag zou ik een advies willen betreffende het vervangen van mijn oude Weinmann centerpull-remmen op mijn oude Rih randonneur.
Zou ik dan beter over kunnen gaan naar cantilever model of wellicht toch nog iets moderner ?
Ook vroeg ik mij af of het technisch aan te bevelen is om schijfremmen er op te laten zetten maar dan moet er gelast gaan worden aan de vorken. Is dit qua het spel der krachten een wijs besluit?

Graag u advies ,

met vriendelijke groet,
Roald
Ik zou Weinmann centerpulls vervangen voor goede zijtrekremmen van Tektro of Shimano, er zitten geen montagepunten op voor een canti of V-brake neem ik aan? Schijfremmen is redelijk uitgesloten zonder grote verbouwing en eigenlijk zonde van het frame. Je kunt eventueel ook de Grand Compe centerpulls kopen, die remmen ook uitstekend, plus ze zijn historisch verantwoordt. Ik heb nog een setje nieuw liggen evt...
gran_compe_centerpull_1.jpg
gran_compe_centerpull_1.jpg (23.46 KiB) 3429 keer bekeken
De Weinmann center pulls die ik hier heb remmen behoorlijk, dus ik zou eerst en vooral beginnen met de remblokken te vervangen. Je kan daar (horror o horror) remblokken voor V-brakes in monteren, dan kan je goede blokken kopen (Koolstop Salmon) en de blokken correct afstellen.
Ben gek op goede schijremmen maar jou frame gaat dat niet houden, al redelijk wat goede stalen frames zien verbuigen bij de liggende achtervork door hard remmen met een terugtraprem :roll:

De heren hier boven geven verstandig advies, bedenk wel dat een paar koolstop remblokken al ongeveer de helft kosten van een paar nieuwe redelijke moderne remmen :wink:

En dat niet alleen de remmen en blokken een rol spelen bij velgremmen maar ook de velgen, een kei harde ouderwetse velg slijt niet maar remt ook niet :wink:
En de remhendels spelen ook een grote rol en in kleinere mate de kabels,dus vervang die mee als je nieuwe remmen gaat kopen, hou ook rekening met de lengte van de poten van de rem, een fiets met spatborden heeft een grotere afstand van de bevestiging van de rem tot de velgrand dan een race fiets :wink:
Zoals hierboven al aangegeven is er niet zoveel mis met Weinmann centre-pulls. Ik heb net weer een set gemonteerd op mijn nieuwste aanwinst:

Afbeelding

Als er al een tijd geen onderhoud aan is gepleegd valt daar waarschijnlijk de meeste winst te behalen. Mijn suggestie:
  • remhoeven demonteren, schoonmaken en met een beetje olie of vet opnieuw monteren
  • remblokjes vervangen (oude uit de houdertjes, nieuwe erin)
  • nieuwe binnen- en buitenkabels
Bike24 verkoopt de veelgeprezen KoolStop-blokjes voor een "redelijke" prijs:

https://www.bike24.com/p2129153.html

Tot slot is het vaak ook de moeite waard om de remvlakken van de velgen een keer goed schoon te maken.
non-fixie schreef:
za 05 dec, 2020 00:13
Zoals hierboven al aangegeven is er niet zoveel mis met Weinmann centre-pulls.
Ik heb ze ooit gedurende lange tijd gehad maar kreeg ze toen ook met nieuwe kabels niet meer goed aan het remmen. Het kan aan de verchroomde velgen gelegen hebben, maar ik meende toen ook te bespeuren dat de kunstof (nylon?) lagerbussen versleten waren waardoor er veel speling was ontstaan en dat dat de remwerking ook verpestte. Ik kan het niet controleren want de remmen zijn al lang geleden naar de fietshemel gestuurd.
Leon schreef:
za 05 dec, 2020 10:10
Ik heb ze ooit gedurende lange tijd gehad maar kreeg ze toen ook met nieuwe kabels niet meer goed aan het remmen. Het kan aan de verchroomde velgen gelegen hebben, maar ik meende toen ook te bespeuren dat de kunstof (nylon?) lagerbussen versleten waren waardoor er veel speling was ontstaan en dat dat de remwerking ook verpestte. Ik kan het niet controleren want de remmen zijn al lang geleden naar de fietshemel gestuurd.
Verchroomde stalen velgen zijn prachtig om te zien, maar anders dan voor relaxed stadsgebruik gebruik ik ze niet in combinatie met velgremmen.

De kunststof bussen zijn inderdaad - buiten de remblokjes - de enige slijtagedelen, maar daar moet je aardig je best voor doen en een setje tweedehands remmen met goede bussen is goedkoper dan een setje nieuwe Kool Stop-blokjes.

Ik ben zelf wel voorbereid op alle eventualiteiten: :)

Afbeelding
^^^^

Oh, bij die vorige foto van een tafel vol remmen dacht ik nog, die man haat MAFAC racers zo erg dat hij ze van alle fietsen haalt die hij ziet en vervangt door Weinmanns, maar dat blijkt dus niet te kloppen. :lol: