Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Staal hardsolderen met messing. - Forum Wereldfietser

Staal hardsolderen met messing.

Gisteren was er een hardsoldeer workshop in Belfeld.
Thema was staal hardsolderen met messing.

Bij een staande theorie op ander halve meter
is iedereen bekend gemaakt met het hoe en wat van staal solderen.
Alle vragen die er waren zijn beantwoord.

Al snel is er klassikaal een eerste voorbeeld gemaakt door een van de cursisten.
Bij deze demo is stapje voor stapje uitgelegd wat er gebeurt , wat er te zien is, wat het resultaat moet worden.
Het was een leuke morgen.

Staal hardsolderen met messing, naar keuze met flux of gasfluxpot.

Soldeermens
Afbeelding
Afbeelding1.jpg
Afbeelding1.jpg (29.54 KiB) 6520 keer bekeken
Afgelopen dinsdag weer iemand leren hardsolderen.
Capillair soldering met zilver en stompe hardsoldering met messing.
Hier bezig met de vlam aan de achterkant van het werkstuk met de stompe verbinding..
Heel aardig resultaat.
Ook hier een test in de bankschroef gedaan om de sterkte te testen.
Dit is werkelijk de Running Gag van het forum :wink: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Running_gag
Eric op de Fiets schreef:
zo 15 nov, 2020 16:17
Dit is werkelijk de Running Gag van het forum :wink: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Running_gag
Leuke reactie.
Fijn dat mensen die deze techniek (be)oefenen op een voetstuk gezet worden.
Dank voor het compliment.
Ik zal het doorsturen naar de kunstenaar.


Wat dacht jij Eric,
hoeveel mensen zijn hier in Nederland op dit moment mee bezig?
Niet iedereen Eric zit op een Fiets.
Er zijn ook mensen die willen leren er een te maken.

Veel plezier met fietsen
Workshop hardsolderen

Ik hoor vandaag dat er weer een hardsoldeerworkshop gepland gaat worden.
Zaterdagmorgen 2 april 2021
09.00- 13.00 uur

Staal hardsolderen
met messing zonder lugs
en lugs met zilver.
Verse werkstukken zijn besteld en in de maak.

Kijk even op de site van de lasschool:
Hardsolderen
schoolmeesters-hardsolderen.nl

Ik zie dat; Afbeelding1.jpg (29.54 KiB) 1100 keer is bekeken
Super

Veel plezier,
Workshop hardsolderen

Zaterdagmorgen 2 april 2021
09.00- 13.00 uur

Staal hardsolderen
met messing zonder lugs
en lugs met zilver.
Voor iedereen liggen meer dan genoeg werkstukken klaar.
Na een korte theorie kunnen we gelijk beginnen met hardsolderen.


Kijk even op de website van de lasschool:
Hardsolderen
www.schoolmeesters-lasopleidingen.nl
Bij voldoende deelnemers start de workshop.
Op dit moment is er nog een plek vrij.
Zijn er meer aanmeldingen dan plek,
gaan we voor een volgende workshop staal hardsolderen.

Veel plezier met solderen,
Workshop hardsolderen


Over twee weken is het dan zover.
Zaterdagmorgen 3 april 2021
09.00- 13.00 uur


Staal hardsolderen
met messing zonder lugs

en lugs met zilver.

Voor iedereen liggen meer dan genoeg werkstukken klaar.
Na een korte theorie kunnen we gelijk beginnen met hardsolderen.
De nadruk zal liggen op het leren maken van een echt goede verbinding.

Kijk even op de website van de lasschool:
Hardsolderen: www.schoolmeesters-lasopleidingen.nl
Bij voldoende deelnemers start de workshop.
Op dit moment is er nog een plek vrij.

Zijn er meer aanmeldingen dan plek,
gaan we voor een volgende workshop staal hardsolderen.

Veel plezier met hardsolderen,
Ik wens alle fietsers
een gezond
en gezellig 2022
Veel hardsoldeerplezier

Soldeermens
Frame reparaties

Aluminium, staal, rvs
Alle drie metalen kunnen gelast of hardsoldeerd worden.
Welke van de twee genoemde mogelijkheden het beste is voor een reparatie?
Dat moet per geval bekeken worden.

Aluminium kan met een AC tig laslapparaat gelast worden.
Aluminium kan hardsoldeerd worden met aluminiumtoevoegdraad.
Aluminium lassen met een mig-mag lasapparaat is vaak iets te grof.

Staal kan met een DC tig-apparaat gelast worden beste met chro-mo draad,
Staal kan hardgesoldeerd worden met Messing of met nikkelbrons.
Staal kan met een DC tig-apparaat gelast worden met Messing of met nikkelbronslasdraad.

RVS kan met een DC tig-apparaat gelast worden beste met een rvs lasdraad zoals 316 of 309.
RVS is goed te hardsolderen met zilver, messing of met nikkelbrons.

Bij alle verbinding methoden is het van voordeel de framebuizen te formeren,
dus spoelen tijdens het solderen of lassen.
Dit bevorderd een goede doorvloeiing van de las of soldering.
Nog beter is het buismetaal iets voor te verwarmen en direct achteraf na te verwarmen.
Dit voorkomt stress in het metaal. Je maakt zo een geleidende overgangszone die breukkans reduceerd.
Bij aluminium hersteld het metaal zich na een week of zes weer
tot een harder aluminium zoals het ongeveer geweest is.

Vooraf te gaan lassen of hardsolderen moet de plek goed en netjes voorbereid zijn.
Verf, plamuur, vuil in de breuk, scheur moet weg.
Het metaal licht schoonschuren en schoonwassen, ontvetten met remmenreiniger.
Direct hierna lassen of solderen.
Het is vaak het beste niet over een scheur heen te lassen maar in de scheur te lassen.
Is de scheur netjes gevult kkan men kijken of er nog drie lagen overheen moeten.
Een over de gevulde scheur, en dan links en rechts in de voorgaande las nog een lasnaad.

Is de plek netjes hersteld kun je overwegen net zo als gewoon is,
de naden glad af te werken met al12 plamuur.


Ik hoop dat je dit verhaaltje alleen maar hoeft te lezen.
Jou eigen fiets repareren is altijd bezwaarlijker dan die van anderen.


Veel plezier,
Soldeermens
Afbeelding
En dan is het las en slijpwerk gedaan komt de winterschilder en gaat superstrak plamuren.
Onder een mooie laklaag zie je er geen barst meer van?

In de bijlage een foto van een geplamuurd raamwerk.
Dat er iets mis is met dit raamwerk, ik denk het niet.

Bijlagen

Ik waarschuw regelmatig op dit forum dat je soms problemen aan een - bijvoorbeeld tweedehands - frame niet kunt zien maar dit had ik nog niet bedacht.
Hoe denk je dat de 'super smoothed welds' van sommige fabrikanten tot stand komen? Plamuur, plamuur en nog eens plamuur.
De buizen van je frame mooi gelast kies dan voor titanium. Niks plamuur, mooiere lasnaden zal je niet gauw tegenkomen.
mooiere lasnaden zal je niet gauw tegenkomen.
Heb je een foto?
Shadow schreef:
zo 19 dec, 2021 18:35
Hoe denk je dat de 'super smoothed welds' van sommige fabrikanten tot stand komen? Plamuur, plamuur en nog eens plamuur.
Dat wist ik niet en valt me nogal tegen. Lastechnisch lijkt het me verwerpelijk. Zou er een gemakkelijke en nondestructieve manier zijn om er achter te komen of een bepaalde fiets zo gemaakt is?
Je zou bv een koude fiets in een warme ruimte kunnen brengen, of andersom. Met een infraroodcamera zou je de plamuur dan moeten kunnen zien zitten. Heel makkelijk is dat helaas niet.
Plamuren

Het plamuren van een raamwerk bij bepaalde lassen is geen probleem.
Dit is puur voor het oog, het oog wil ook wat. Dat is waar wij voor kiezen en willen betalen.
Als het laswerk maar top is.

Niet zichtlassen worden vaak geschulpt gelast
Zichtlassen, plamuurlassen worden vloeiend gelast.
Zelfde lasrobot,
ander standje.

Dan is er nog de vraag welke lasdraad is er gebruikt?
Ik denk, een soort lasdraad voor beide lassen.
Zal als het mogelijk is een lasdraad legeringsmeting doen.
Kan het niet beloven.

Verder maakt het ook niets uit welke draad.
Dit is vooraf bepaald als de beste lasdraad.
Soldeermens,
Zou zo gemaakt zijn maar op dit forum krijg ik dat uploaden nog niet voor elkaar.
Je denkt toch niet dat ik als hobby titanium heb gelast.
Heel vroeger, staal best veel maar voornamelijk autogeen. Ik kom uit de tijd dat aluminium met veel moeite gesoldeert kon worden.
Google op afbeeldingen het staat er vol mee.
soldeermens schreef:
zo 19 dec, 2021 19:29
Het plamuren van een raamwerk bij bepaalde lassen is geen probleem.
Dit is puur voor het oog, het oog wil ook wat. Dat is waar wij voor kiezen en willen betalen.
Als het laswerk maar top is.
Met plamuur zie je niet of het laswerk goed is en - erger - je ziet het later wanneer het fout gaat.
Ik kom uit de tijd dat aluminium met veel moeite gesoldeert kon worden.

Dat tijdperk is niet zo heel lang geleden.
De vlugt is snel gegaan de laatste jaren met solderen.
Aluminium hardsolderen kost mij geen moeite.
Ik heb het veel mensen geleerd of een keer laten doen.
Als ik het jou een keer laat doen kun je het.

Het hele aluminiumverhaal begon met aluminium autogeen lassen.
Aluminium autogeenlassen gebeurt nog steeds veel bij aluminum auto-oldtimer restauratie's.

Aluminium raamwerken worden zelden hardgesoldeerd, het is onbekend, mensen noemen het te ambachtelijk.
En toch is het een super verbindingstechniek.

Het meeste aluminium hardsoldeerwerk zien wij nooit.
Het is ergens verstopt in een auto of in een machine.
Heeft er ook mee te maken dat nieuwe soorten aluminium speciaal ontworpen zijn voor elektrisch lassen.