Dag Wereldfietsers!
Ik ben een nieuw forumlid en verse eigenaar van een Koga Traveller (maat 57) en Koga Randonneur (maat 54) uit 1996.
Ik wil de fietsen gebruiken voor woon werkverkeer (stad), fietsvakanties (voorlopig binnen Europa incl. grind en bos) en dagjes racen op de vlakke weg.
Ik heb al wat info gezocht op dit forum en het www maar wilde graag wat aftoetsen en advies over de volgende te vervangen onderdelen:
1. BANDEN: Mijn idee en bedenkingen: Ik dacht aan Almotions 37mm (maar liever breder als dat past). Voor mijn eerste set nieuwe banden zoek ik er met een zo goed mogelijke prijs/km verhouding, met lage rolweerstand voor snelheid op de vlakke weg (en secundair andere ondergronden) maar toch enige grip en zoveel mogelijk lekbestendig zijn. Hiervoor wees de site bicyclerollingresistance de Almotion als met beste eigenschappen aan maar ik lees hier dat er wat problemen waren met het plaatsen van deze banden en misschien zijn de testresultaten niet meer relevant voor de huidige versie Almotion en zijn er betere types banden die op die site niet getest werden.
> Mijn concrete vragen: - Wat zijn jullie ervaringen met de tegenwoordige Almotions? - Zijn er andere interessante testsites? - Hebben jullie andere al dan niet geteste type banden? - Wat is de maximum breedte van banden die passen in bovenstaande Koga frames (incl spatlappen en trelock ringslot)?
2. KETTING: Mijn idee en bedenkingen: Ik wens liefst een ketting die het meest zeker past op de bestaande drivetrain maar daarentegen ook hersluitbaar is en zoveel mogelijk tegen een 'onderhoudsarm' regime kan (ik ken mijn zwaktes) met een zo goed mogelijk prijs/km verhouding (zolang ik niet maanden en intercontinentaal reis mogen deze wel maar móeten ze niet de aller-slijtvastste kettingen te zijn ). Mijn Koga's hebben LX 8 speed HG cassette, Sugino kettingbladen en IG51 ketting.
> Mijn concrete vragen: - Zijn Sugino kettingbladen specifiek gemaakt voor IG of past een HG ketting daar perfect op? (Ik las immers dat HG kettingen op IG voorbladen wat schakelproblemen geven.)
- Ik las elders dat b.v. SRAM, Connex of KMC kettingen niet zomaar optimaal passen op Shimano drivetrains maar hier wordt bepaalde mixen met Shimano aanbevolen, dus hoe zit dat mixen heel precies als zelfs HG ketting niet optimaal werken op IG voorbladen? Zijn 9- of 10-speed kettingen sterker en in hoeverre werken 9/10 sp. optimaal met de Kogas' drivetrain? (b.v. Shimano CN-HG93 XT Chain 9-speed)? (Ik begreep immers [verkeerdelijk?] dat lower speed kettingen sterker waren maar las daarna op de zerofriction site dat het omgekeerde het geval blijkt.) - De 8-speed Shimano HG71, (of hersluitbaar): KMC Z8 of X8; Connex 800, 804 of 808; SRAM PC-II 870 zijn zeer betaalbaar, welke hiervan bevelen jullie aan, of [edit] zijn sommige duurdere kettingen die ook zouden passen ook verhoudingsgewijs zoveel duurzamer, zo ja dewelke? [/edit]?
2.2 EXTRA: Misschien moeten de voorbladen (en cassette?; derrailleurwieltjes?) idd vervangen worden ( cf. mij onbekende vervorminkjes op de tanden van de voorbladen, zal ik detailfoto's posten?). Is het dan raadzaam om over te schakelen op 9- of 10-speed onderdelen gezien de tegenwoordig zeer beperkte beschikbaarheid van 8-speed onderdelen (b.V. bike-discount heeft geen Shimano 8speed chainrings)?
3. RACE STUUR: Ik wil ook racen. Mijn concrete vragen: Kan een Randonneur/ Traveller met aero bars of koersstuur vergelijkbaar snel als een racefiets? Voldoet de geometrie van deze fietsen voor dat doel? Zou ik die bars/stuur dan op mijn maat 57 fiets of op mijn maat 54 fiets plaatsen? (de eerste maat past me beter, maar misschien door gewoonte; de tweede maat voelde als wat te compact in houding, maar misschien doordat ik vaak niet erg diep in het zadel zit; ik meet 174cm [inseam: 83, dij: 37, arm: 61, voet: 25, schouder: 36, sternum: 133]). Zou ik aero bars of koersstuur nemen? (de diameter van de Koga's en het koersstuur dat ik liggen heb verschilt maar 1mm)? - Is Sunrace R80 een goede oplossing voor shifters bij een racestuur of hebben jullie betere suggesties? (N.B.: m'n LX Taveller gripshifters vind ik eigenlijk directer en dus beter dan m'n Randonneurshifters, deze vereisen echter revisie, ze mankeren een plastiekje over de indicator en schakelen met verschillende stappen ineens). - Zijn er nog andere factoren waarop ik moet letten? (Ik had begrepen dat deze Koga's cantilever remmen gewoon op koersremhandles aangesloten kunnen worden?)
Ik ben een nieuw forumlid en verse eigenaar van een Koga Traveller (maat 57) en Koga Randonneur (maat 54) uit 1996.
Ik wil de fietsen gebruiken voor woon werkverkeer (stad), fietsvakanties (voorlopig binnen Europa incl. grind en bos) en dagjes racen op de vlakke weg.
Ik heb al wat info gezocht op dit forum en het www maar wilde graag wat aftoetsen en advies over de volgende te vervangen onderdelen:
1. BANDEN: Mijn idee en bedenkingen: Ik dacht aan Almotions 37mm (maar liever breder als dat past). Voor mijn eerste set nieuwe banden zoek ik er met een zo goed mogelijke prijs/km verhouding, met lage rolweerstand voor snelheid op de vlakke weg (en secundair andere ondergronden) maar toch enige grip en zoveel mogelijk lekbestendig zijn. Hiervoor wees de site bicyclerollingresistance de Almotion als met beste eigenschappen aan maar ik lees hier dat er wat problemen waren met het plaatsen van deze banden en misschien zijn de testresultaten niet meer relevant voor de huidige versie Almotion en zijn er betere types banden die op die site niet getest werden.
> Mijn concrete vragen: - Wat zijn jullie ervaringen met de tegenwoordige Almotions? - Zijn er andere interessante testsites? - Hebben jullie andere al dan niet geteste type banden? - Wat is de maximum breedte van banden die passen in bovenstaande Koga frames (incl spatlappen en trelock ringslot)?
2. KETTING: Mijn idee en bedenkingen: Ik wens liefst een ketting die het meest zeker past op de bestaande drivetrain maar daarentegen ook hersluitbaar is en zoveel mogelijk tegen een 'onderhoudsarm' regime kan (ik ken mijn zwaktes) met een zo goed mogelijk prijs/km verhouding (zolang ik niet maanden en intercontinentaal reis mogen deze wel maar móeten ze niet de aller-slijtvastste kettingen te zijn ). Mijn Koga's hebben LX 8 speed HG cassette, Sugino kettingbladen en IG51 ketting.
> Mijn concrete vragen: - Zijn Sugino kettingbladen specifiek gemaakt voor IG of past een HG ketting daar perfect op? (Ik las immers dat HG kettingen op IG voorbladen wat schakelproblemen geven.)
- Ik las elders dat b.v. SRAM, Connex of KMC kettingen niet zomaar optimaal passen op Shimano drivetrains maar hier wordt bepaalde mixen met Shimano aanbevolen, dus hoe zit dat mixen heel precies als zelfs HG ketting niet optimaal werken op IG voorbladen? Zijn 9- of 10-speed kettingen sterker en in hoeverre werken 9/10 sp. optimaal met de Kogas' drivetrain? (b.v. Shimano CN-HG93 XT Chain 9-speed)? (Ik begreep immers [verkeerdelijk?] dat lower speed kettingen sterker waren maar las daarna op de zerofriction site dat het omgekeerde het geval blijkt.) - De 8-speed Shimano HG71, (of hersluitbaar): KMC Z8 of X8; Connex 800, 804 of 808; SRAM PC-II 870 zijn zeer betaalbaar, welke hiervan bevelen jullie aan, of [edit] zijn sommige duurdere kettingen die ook zouden passen ook verhoudingsgewijs zoveel duurzamer, zo ja dewelke? [/edit]?
2.2 EXTRA: Misschien moeten de voorbladen (en cassette?; derrailleurwieltjes?) idd vervangen worden ( cf. mij onbekende vervorminkjes op de tanden van de voorbladen, zal ik detailfoto's posten?). Is het dan raadzaam om over te schakelen op 9- of 10-speed onderdelen gezien de tegenwoordig zeer beperkte beschikbaarheid van 8-speed onderdelen (b.V. bike-discount heeft geen Shimano 8speed chainrings)?
3. RACE STUUR: Ik wil ook racen. Mijn concrete vragen: Kan een Randonneur/ Traveller met aero bars of koersstuur vergelijkbaar snel als een racefiets? Voldoet de geometrie van deze fietsen voor dat doel? Zou ik die bars/stuur dan op mijn maat 57 fiets of op mijn maat 54 fiets plaatsen? (de eerste maat past me beter, maar misschien door gewoonte; de tweede maat voelde als wat te compact in houding, maar misschien doordat ik vaak niet erg diep in het zadel zit; ik meet 174cm [inseam: 83, dij: 37, arm: 61, voet: 25, schouder: 36, sternum: 133]). Zou ik aero bars of koersstuur nemen? (de diameter van de Koga's en het koersstuur dat ik liggen heb verschilt maar 1mm)? - Is Sunrace R80 een goede oplossing voor shifters bij een racestuur of hebben jullie betere suggesties? (N.B.: m'n LX Taveller gripshifters vind ik eigenlijk directer en dus beter dan m'n Randonneurshifters, deze vereisen echter revisie, ze mankeren een plastiekje over de indicator en schakelen met verschillende stappen ineens). - Zijn er nog andere factoren waarop ik moet letten? (Ik had begrepen dat deze Koga's cantilever remmen gewoon op koersremhandles aangesloten kunnen worden?)