Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verlichting - Forum Wereldfietser

Verlichting

Omdat ik richting Noorden ga wil ik voor ik weg ga nog goed licht op de fiets monteren vooral voor een goede koplamp via een dynamo en niet met een lader dat moet allemaal mee gesleept worden en daar heb ik geen zin in. Ben op zoek naar iets waar je niet alleen mee gezien wordt maar waar je zelf ook iets mee ziet. Zag van B en M de lumotec in verschillende uitvoeringen, maar misschien zijn er nog andere interessante opties. Wat zijn de ervaringen.?

Groet, Haike

Het hangt ervan af hoe belangrijk heel goede kwaliteit is, en hoeveel het mag kosten. Het mooiste is een SON naafdynamo met bijpassende E6 koplamp (of zelfs een tweede lamp voor gebruik bij hogere snelheden). Zie www.m-gineering.nl Helaas heb je dan dus ook een nieuw wiel nodig. Veel goedkoper is een goede gewone dynamo (als dat kan bij de band die je wilt gebruiken). B&M schijnt de beste traditionele dynamo's te maken, maar die zjjn ook duur. Gebruik er een Schmidt E6 koplamp (zonder schakelaar) bij en je hebt een heel erg gerichte felle bundel. Wil je een iets bredere bundel dan zijn de Lumotecs van B&M erg goed, en veel goedkoper. Zelf heb ik op de tandem een ronde Lumotec, gevoed door een gewone AXA HR dynamo. Goed en goedkoop, en voor ons doel prima. Omdat het achterlicht door een batterij gevoed wordt is het volle vermogen van de dynamo beschikbaar voor de koplamp. Dat benut je alleen als je daar ook een 3 watt ipv 2,4 watt lampje in zet (te verkrijgen bij Marten Gerritsen, en verder volgens mij ongeveer nergens). Geeft toch mooi zomaar een kwart meer licht.
Je kunt overwegen ook nog een led koplamp op batterijen mee te nemen als backup, als extra verlichting bij lage snelheden, en als zaklamp.
Ik weet niet wat je precies van plan bent, maar als je echt in de bittere kou wilt gaan rijden, dan is een naafdynamo toch wel handiger (slipt niet bij sneeuw en ijs, en heeft anders dan batterijen ook geen last van de kou zelf). Zie verder dan http://www.icebike.org/
Succes,
Wim

Die SON is natuurlijk heel goed maar dan moet ik de boel helemaal ombouwen terwijl er voor een uitstekende Deore XT naaf in zit. Plus dat bruin dat effe niet in de portomonee heeft (helaas) Vandaar gewoon de keuze voor de ouderwetse dynamo. En die dynamo van BM schijnt een rendement te hebben wat op 80% ligt van de SON. Dat vindt ik goed genoeg en heb er dan ook wel drie tientjes voor over. Moet volgens mij wel kunnen op een Marathon XR band. Ik ga verder niks extreems doen, ik wil alleen goed licht.
Marten ken ik wel van nl. Fiets op usenet, goed dat je dat vermeld van dat lampje, dat knoop ik in mijn oren. Marten heeft sowiezo wel goede dingen, ik heb zijn "next best thing" 2 heb ik veel plezier van gehad. Verder heb ik een Petzl bij me, dat moet goed genoeg zijn lijkt me zo. Als ik zo jouw bevindingen lees wordt het de Lumotec, als ik het zo lees is die E6 wel heel goed maar ook diep in de buidel (bundel) tasten, ik ga wel effe op de site bij Marten kijken. Bedankt voor je informatie.

Groet, Haike
nee
nee

Ik neem aan dat je met "het Noorden" Scandinavië bedoelt? En wanneer ga je dan, want heb je rekening gehouden met die idioot lange dagen die ze daar hebben in zomer? Ik heb er in elk geval nog nooit een lamp nodig gehad...
Jeroen Kuijt schreef:Zo kan het misschien ook met de foto...



Afbeelding
Dat is geloof ik de Mirage? Geeft ook wel een bel licht geloof ik, en ik ken die ladertjes wel die jij bedoelt maar dat moet dus allemaal mee en je moet een stopcontakt ergens hebben, spullen in de gaten houden kan allemaal ik weet het maar het is niet mijn ding.
Ik denk toch dat het de Lumotec gaat worden

Groet, Haike

Spironski schreef:Ik neem aan dat je met "het Noorden" Scandinavië bedoelt? En wanneer ga je dan, want heb je rekening gehouden met die idioot lange dagen die ze daar hebben in zomer? Ik heb er in elk geval nog nooit een lamp nodig gehad...
Wel Skandinavië geen hoge Noorden, Denemarken, Fyn, is de bestemming en het plan is om in de tweede week van Mei los te branden. Ik kom daar vaak omdat ik daar nederlandse vrienden heb wonen, qua licht zou je wel eens gelijk kunnen krijgen, in de winter hebben ze daar ongeveer een uur minder licht dan hier (Amsterdam) in de zomer natuurlijk meer dan hier. Maar ik wil lang doorrijden en het licht is in Mei die kant op nog niet op volle sterkte. Natuurlijk ben ik het licht zelf :wink: maar of die automobilist dat ook ziet...

Groet, Haike
nee

Ik heb het even opgezocht. (zie http://www.srrb.noaa.gov/highlights/sun ... nrise.html
Op 15 mei gaat in Denemarken (midden) om 4.20 uur de zon op en gaat deze om 20.20 weer onder. Dit betekent dat je ongeveer vanaf vier uur tot kwart voor negen uur kunt fietsen. Dat is dus bijna 17 uur! Je kunt in die tijd ver komen. Je moet wel bereid zijn om vroeg op te staan (en vroeg naar bed te gaan), maar dat bespaart je wel dat gedoe met allerlei dynamo's, nieuwe naven of batterijen.

Ik ga een week later die richting op. Verlichting is in mijn geval alleen noodzakelijk voor in de Noorse tunnels en om 's nachts het toilet te vinden in het eerste deel van de reis. Ik neem dus een paar led-lampjes mee.

Sjirk

Kijk nou weten we werkelijk wat.
4.20 vind ik wat vroeg om te beginnen met trappen, maar een uur of negen is mooi. Maar tot een uur of tien door rijden doe ik graag. Goed dat is dan maar een half uurtje waar je in het donker rijdt, maar de binnenwegen in Denemarken ken ik als niet tot nauwelijks verlicht dus dan is het toch handig als je iets goeds bij je hebt als verlichting. Plus dat het in de toekomst natuurlijk ook nog wel bij andere tochten van pas kan komen denk ik. Tja die tunnels waar jij door gaat, hebben die wel verlichting, of moet je het puur doen op wat je aan verlichting mee brengt? In dat laatste geval zou ik dan toch ook een goed achterlicht willen hebben voor die achterop komende auto.

Groet, Haike

Eind Mei ben je eigenlijk maar een paar weken verwijderd van de langste dag. In Scandinavië heb je tegen die tijd van die ellenlange schemer, dus ik kan me voorstellen dat je niet eens in het volslagen donker rijdt, om 22.00 uur.

@ Sjirk: in die tunnels heb je ècht een enorme bak licht nodig! De rotswanden absorberen een heleboel licht. Ik heb er ook wel eens door onverlichtte tunnels gereden, waarbij ik het licht van mijn Maglite werkelijk niet meer terug kon vinden, m.a.w.: ik zag nog altijd geen steek! Nu heb ik wel het idee dat de laatste jaren hoe langer hoe meer tunnels verlicht worden, ook de kleintjes.

Oh ja, ik ben wel eens in de tweede week van juni in Noorwegen geweest. Ik kon tot een uur of twaalf 's nachts in de buitenlucht gewoon een krant lezen, dus voor het toilet heb je volgens mij echt geen lampje nodig! :D

In Denemarken zul je in die tijd inderdaad niet heel vaak licht nodig hebben (al is het heus niet hetzelfde als noord Noorwegen, waar het weet ik uit eigen ervaring in deze tijd nauwelijks donker wordt). Denemarken ligt vlakbij Nederland (of in elk geval vlakbij Groningen).
Toch blijft de vraag naar een handige verlichting voor vakantiefietsers staan. LED lampjes hebben het grote voordeel dat je voor weinig geld kunt fietsen zonder tegen een dynamo aan te trappen. Het nadeel is dat ze weinig licht geven, en dat het nogal diffuus is. De moderne LED lampen geven wel meer licht, maar gebruiken gelijk ook zoveel stroom dat de aardigheid ervan af is. Een ander voordeel van een LED lampje is overigens dat het je als je een bruikbare niet al te krachtige uitkiest een zaklamp uitspaart.
Mijn conclusie is daarom dat als je als vakantiefietser echt maar heel zelden licht nodig hebt, een niet te fel en dus zuinig led lampje ideaal is. Loop je de kans dat je toch vaker echt licht wilt hebben, dan ben je voor een betaalbaar bedrag het beste af met een goede dynamo en een fatsoenlijke lamp als de ronde B&M Lumotec of voor meer geld de Schmidt E6, gecombineerd met een simpele led koplamp die niet al te veel licht geeft, maar ook niet te veel stroom verbruikt. Haal zo'n lampje van je fiets en je hebt een prima zaklamp (de meeste zaklampen zijn voor mijn smaak te fel omdat ze je nachtzicht om zeep helpen). Een vermogen kost dit allemaal niet. Voor 30 euro heb je een Axa dynamo, plus ronde Lumotec, plus 3 watt lampje. Dat geeft een sloot licht waar nog geen enkele led batterijlamp tegenop kan. Zet er een goedkoop led lampje bij en je hebt iets dat je bij kunt schakelen bij lage snelheden, en eraf kunt halen en als zaklamp gebruiken. Heb je er meer geld voor over, dan kun je een betere B&M dynamo nemen, of zelfs een prachtige SON naafdynamo, en een Schmidt E6 lamp. Maar het kan heel goedkoop. Wat ideaal is hangt er uiteindelijk dus weer vanaf wat je zelf wilt doen.
Wim

Spironski schreef:@ Sjirk: in die tunnels heb je ècht een enorme bak licht nodig! De rotswanden absorberen een heleboel licht.
Een enorme bak licht ..... mmm, dat klinkt zwaar al die fotonen :wink:

De onverlichte tunnels van Noorwegen befietsen met twee led-lampjes zal niet optimaal zijn. Ik kan ook mijn Sigma Mirage Evo meenemen, met die dikke accu en nog dikkere oplader, maar ook dat lijkt me niet optimaal. Veel gewicht voor slechts enkele kilometers. Een dynamo? Iets in me zegt dat ik daar niet van hou. Het valt bij mij in dezelfde categorie als regenbroeken. Te veel gedoe. Maar dat is puur gevoel en dit forum gaat over techniek. Aan de andere kant het is ook mijn vakantie. :!:

Ik neem wel mijn reflecterend vestje mee, dan kunnen ze me tenminste vinden als ik tegen wand ben gefietst.

Sjirk

SjirkM schreef:
. Een dynamo? Iets in me zegt dat ik daar niet van hou. Het valt bij mij in dezelfde categorie als regenbroeken. Te veel gedoe. Maar dat is puur gevoel en dit forum gaat over techniek. Aan de andere kant het is ook mijn vakantie. :!:



Ik neem wel mijn reflecterend vestje mee, dan kunnen ze me tenminste vinden als ik tegen wand ben gefietst.

Sjirk
Ik wil helemaal niet je vakantie ontzeggen of vergallen, maare.... wat is er teveel gedoe aan een goede dynamo? Dat ding zit vast op je fiets wordt er minder snel afgejat altijd stroom (indien in goede conditie) geen afhankelijkheid van stopcontakten, en als het eenmaal zit is het een kwestie van aan of uit zetten toch :?: Van die regenbroeken dat snap ik, daarom rij ik altijd met een poncho, bij zwaar regenweer.

Groet, Haike

Haike schreef:Ik wil helemaal niet je vakantie ontzeggen of vergallen, maare.... wat is er teveel gedoe aan een goede dynamo?
het gedoe:
Ik heb dus drie fietsen. Een stadsfiets (momenteel vacant, want vrijdag gejat), een ATB (voor naar het werk in de winter en om lekker door de modder te crossen) en een racefiets (voor naar het werk in de zomer en om te touren). Een vierde fiets erbij vind ik overdreven, dus moet ik gaan schipperen. Ik bouw dus voor een fietsvakantie mijn ATB om. Elke keer een dynamo erbij bouwen vind ik dan 'gedoe'.
Daarnaast heb ik in de loop van de jaren een goede hekel aan dynamo's opgebouwd. Ik zal altijd wel de verkeerde hebben gehad, maar ze waren een bron van ellende: herrie, slijtage van de wangen en doorslippen. En ondanks mijn studie elektrotechniek werkt vaak het licht ook nog niet.

Een naafdynamo (SON) lijkt me wel wat. Maar dat is pas iets voor als mijn voorwiel versleten is. En dat duurt nog even want die is nog niet zo oud en dan nog vind ik de investering niet opwegen tegen het gebruik. Ik heb gemerkt dat de meest noodzakelijke verlichting attentieverlichting is. Zorgen dat de anderen je zien. Dit kun je heel goed met LED's realiseren. Pas als het pikkedonker is (en het regent) dan heb je veel verlichting nodig om de weg te vinden. Die onverlichte tunnels zullen dus wel spannend worden.

Sjirk

Aha, drie fietsen.... ja dat maakt het beeld duidelijker, ik denk dat als ik er drie zou hebben (nu twee, stadsfiets en Storck trekkingfiets) dat ik dat ook gedoe zou vinden. Verder zijn mijn natuurkundige inzichten beperkt maar als je het idee los laat dat het frame de massa moet zijn om een lampje te laten branden en een tweede draadje daar voor laat fungeren kom je volgens mij een heel eind. Er bestaan draadloze fietscomputers, waarom wordt er dan eigenlijk geen draadloze systemen gemaakt voor fietsverlichting met als uitgangspunt dat er wel een dynamo aan wezig is. Ben je al dat batterij gedoe ook kwijt.

Groet, Haike

We raken off-topic! :shock:

Draadloos energie transporteren? Het kan, denk bijvoorbeeld aan scheerapparaten die je in een bakje zet en die daarin opgeladen worden, maar is nog niet ver genoeg uitontwikkeld voor dit soort toepassingen.

Overigens wordt de energie in geval van wisselstroom al buiten de draad om getransporteerd. In de draad rennen alleen elektronen heen en weer.

Over een paar jaar zullen we deze off-topic draad weer kunnen oppikken, als SON met zjin nieuwste snufje "de draadloze dynamo" komt :wink:

Sjirk

SjirkM schreef:We raken off-topic! :shock:

nou als starter van deze draad durf ik dat wel te riskeren !!



Draadloos energie transporteren? Het kan, denk bijvoorbeeld aan scheerapparaten die je in een bakje zet en die daarin opgeladen worden, maar is nog niet ver genoeg uitontwikkeld voor dit soort toepassingen.



Overigens wordt de energie in geval van wisselstroom al buiten de draad om getransporteerd. In de draad rennen alleen elektronen heen en weer.



Over een paar jaar zullen we deze off-topic draad weer kunnen oppikken, als SON met zjin nieuwste snufje "de draadloze dynamo" komt :wink:

Zoals geschreven; mijn natuurkundige inzichten zijn beperkt, maar ik begrijp dat het nog anders werk dan bij een draadloos fietscomputertje dat km regristreert.

Sjirk


Groet, Haike[/quote]