door
Wim » di 28 feb, 2006 22:32
In Denemarken zul je in die tijd inderdaad niet heel vaak licht nodig hebben (al is het heus niet hetzelfde als noord Noorwegen, waar het weet ik uit eigen ervaring in deze tijd nauwelijks donker wordt). Denemarken ligt vlakbij Nederland (of in elk geval vlakbij Groningen).
Toch blijft de vraag naar een handige verlichting voor vakantiefietsers staan. LED lampjes hebben het grote voordeel dat je voor weinig geld kunt fietsen zonder tegen een dynamo aan te trappen. Het nadeel is dat ze weinig licht geven, en dat het nogal diffuus is. De moderne LED lampen geven wel meer licht, maar gebruiken gelijk ook zoveel stroom dat de aardigheid ervan af is. Een ander voordeel van een LED lampje is overigens dat het je als je een bruikbare niet al te krachtige uitkiest een zaklamp uitspaart.
Mijn conclusie is daarom dat als je als vakantiefietser echt maar heel zelden licht nodig hebt, een niet te fel en dus zuinig led lampje ideaal is. Loop je de kans dat je toch vaker echt licht wilt hebben, dan ben je voor een betaalbaar bedrag het beste af met een goede dynamo en een fatsoenlijke lamp als de ronde B&M Lumotec of voor meer geld de Schmidt E6, gecombineerd met een simpele led koplamp die niet al te veel licht geeft, maar ook niet te veel stroom verbruikt. Haal zo'n lampje van je fiets en je hebt een prima zaklamp (de meeste zaklampen zijn voor mijn smaak te fel omdat ze je nachtzicht om zeep helpen). Een vermogen kost dit allemaal niet. Voor 30 euro heb je een Axa dynamo, plus ronde Lumotec, plus 3 watt lampje. Dat geeft een sloot licht waar nog geen enkele led batterijlamp tegenop kan. Zet er een goedkoop led lampje bij en je hebt iets dat je bij kunt schakelen bij lage snelheden, en eraf kunt halen en als zaklamp gebruiken. Heb je er meer geld voor over, dan kun je een betere B&M dynamo nemen, of zelfs een prachtige SON naafdynamo, en een Schmidt E6 lamp. Maar het kan heel goedkoop. Wat ideaal is hangt er uiteindelijk dus weer vanaf wat je zelf wilt doen.
Wim