Mijn zoon (12) begint uit zijn huidige fiets te groeien, nu heb ik nog een ouder model 26 inch koga worldtraveller staan met verende voorvork. De maat komt precies goed uit als opvolger, en ik heb liever 26 inch voor hem, maakt het net iets makkelijker om zijn fiets met bagage onder controle te houden. Hij houdt van klimmen, dus zou liefst de voorvork vervangen. Nu heeft deze fiets schijfremmen, wat ik nog niet zo gek vindt, maar het blijkt dat vaste 26inch voorvorken voor schijfremmen moeilijk te vinden zijn. Heeft iemand tips?
Uitkijken dat het geen 1 inch vorkbuis is die er nu in zit, die zijn wat lastig te vinden. Al is het met schijfremmen vast gewoon 1 1/8.
Voordeel van schijfremmen en de voorvering laten vervallen is dat je misschien wel een starre 28 inch vork kwijt kunt. Even de axle-to-crown inbouwhoogte opmeten, en je komt vaak best in de buurt met een 28 inch vork. Wel opletten dat je de beoogde bandbreedte ook kwijt kunt.
Zo heb ik een tijd met een Avaghon S28 vork in mijn 26 inch fiets met schijfremmen gereden.