Additionally, paste this code immediately after the opening tag: K (Koffers) L (Landen) M (Morgen) grootste bagage-kwijtraker - Forum Wereldfietser

K (Koffers) L (Landen) M (Morgen) grootste bagage-kwijtraker

Sta voor de incheckbalie van de KLM. Vraag aan de grondstewardess in haar blauwe mantelpakje: "Kunt u mijn fiets naar New York sturen?" De incheckdame reageert verbaasd: "Ja maar, u heeft toch een ticket naar Bangkok?" "Ja dat klopt, had ik de vorige keer ook, maar toen heeft de KLM mijn fiets toch naar New York gestuurd."

Het is nu bevestigd: KLM raakt meeste bagage kwijt.

BRUSSEL - KLM is afgelopen jaar de meeste bagage kwijtgeraakt vergeleken met andere Europese luchtvaartmaatschappijen. Dat blijkt uit cijfers van de Europese organisatie voor luchtvaartmaatschappijen AEA.

KLM raakte per duizend passagiers 19,1 ingechechte bagaastukken kwijt. Daarmee bungelt de Nederlandse vervoerder onderaan de lijst van Europese luchtvaartmaatschappijen. Belangrijke concurrenten als British Airways en Lufthansa presteerden slechts iets beter dan KLM.

KLM-partner Air France doet het daarentegen aanzienlijk beter. Dit concern neemt een twintigste plaats in. Het raakte per duizend reizigers vijftien bagage kwijt.

Gemiddeld verloren Europese luchtvaartmaatschappijen per duizend passagiers 14,1 stuks bagage uit het oog. Kleine vervoerders leverden de beste prestaties. Op de eerste plaats staat Air Malta, gevolgd door Turkish Airlines en Tarom Romanian Airlines. Deze maatschappijen transporteren veel minder passagiers dan KLM. Het overgrote deel van bagage wordt binnen twee dagen alsnog bij de rechtmatige eigenaar afgeleverd.

KLM vindt de vergelijking met kleine maatschappijen oneerlijk. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vervoert volgens een woordvoerder veel meer passagiers, dus de kans dat iets fout gaat, is groter. Vergeleken met de grote concurrenten heeft KLM daarnaast veel meer overstappende reizigers. Lufthansa en British Airways vervoeren miljoenen passagiers zonder bagage binnen Duitsland en Groot-Brittannië, zei de KLM-woordvoerder. „Wij hebben geen thuismarkt.”

Er zijn door de AEA geen uitgelichte cijfers verstrekt over fietsen onder de vertraagde en verloren gegaande bagagestukken.

Ik geef KLM groot gelijk, schiphol werd mij 10 jaar geleden al voorgeschoteld als voornamelijk een transito-luchthaven. Een zeer groot aandeel overstappers dus.

KLM wordt aangehaald, maar het zijn de luchthavens die de afhandeling doen. En dus lijkt mij belangrijker welke luchthavens (veel) gebruikt worden en de kwaliteit van de systemen aldaar.

VanDerLande Industries uit Veghel is een van de belangrijkste leveranciers van bagage-afhandelingsystemen. Ik heb destijds het genoegen gehad om een rondleiding en uitleg te krijgen door en over "de kelders" van Schiphol, petje af hoor om alles elke dag optimaal te laten draaien.

Een eerlijke vergelijking op basis van cijfers in dit kader had ik liever gezien dan zomaar 'de slechtste' benoemen.
Ik heb daar dan niet binnen gekeken, bij dat bedrijf.
Maar mij lijkt een reactie zoals KLM geeft niet helemaal juist.
Als hun meer klanten hebben, dan krijgen ze dus ook meer geld in het laatje?!
Dan hebben ze dus ook meer (financiële) mogelijkheden om de bagage af te handelen?!
Dan IS het dus gewoon zo dat hun per 1000 klanten meer bagage kwijt maken dan andere (overigens vaak service-bewuste), kleinere maatschappijen.
Dus als de KLM dat geld niet wil besteden aan service maar aan winst, dan is dus duidelijk waar bij hun de doelstellingen liggen: niet bij de klantgerichtheid in ieder geval!
Dus voor mij: zo min mogelijk KLM en Iberia!

Wacht even: KLM verliest 1.9% van de bagage uit het oog, en nummer twintig op het lijstje verliest 1.5% ? Dan vind ik de hele top twintig niet al te best presteren. Dat verschil is toch niet erg groot? Of je moet erkennen dat het blijkbaar zeer moeilijk is om al die honderdduizenden stuks bagage volledig correct op lokatie te krijgen.

Het zou wel grappig zijn om er ter vergelijking een express service zoals UPS, DHL of Fedex er tegenover te zetten. Hoeveel % zou daar mis gaan?

Waar gehakt wordt vallen spaanders, hoe vaker mensen over moeten stappen= meer handling = meer kans op fouten.
Rechtstreeks vliegen van A naar B en dan toch koffers kwijtraken vind ik pas echt beroerd.

En zoals gezegd, al heeft KLM dan meer te besteden, ze zijn afhankelijk van de luchthavens. Dus een vergelijking van luchthavens zou ik toch reeler vinden dan vergelijking van de vliegbedrijven.

De KLM is niet alleen afhankelijk van luchthavens. Natuurlijk zijn ook beruchte luchthavens bij het overstappen als Madrid-Barajas (Borachas) en London-Heathtrow. Voor de afhandeling van bagage huurt de KLM zelf afhandelaars in die namens de KLM de bagage "afhandelen". De KLM mag zich daar nooit achter verschuilen: de KLM blijft verantwoordelijk.

Roald schreef:Het zou wel grappig zijn om er ter vergelijking een express service zoals UPS, DHL of Fedex er tegenover te zetten. Hoeveel % zou daar mis gaan?
.
Zou mij niet verbazen als die hoger zitten. Een dag te laat krijg ik niet gauw te horen, maar mijn ervaring is dat het een of twee keer per jaar echt mis gaat.

Voor de luchtvaarmijen zou het eerlijker zijn een succesquote per stuks verwerkte bagage aan te geven, daar heb je als passagier ook meer houvast aan.
Je kunt beter KLM vliegen dan met die maatschappij die per 65 pasagiers maar een koffer hoeft te vervoeren, maar ze allemaal kwijt raakt!

bert sitters schreef:... achter verschuilen: de KLM blijft verantwoordelijk.

Daar heb je natuurlijk wel een punt, je boekt bij de maatschappij en die roep je ook ter verantwoording. :)

Roald schreef:
bert sitters schreef:... achter verschuilen: de KLM blijft verantwoordelijk.
Daar heb je natuurlijk wel een punt, je boekt bij de maatschappij en die roep je ook ter verantwoording. :)
Ik twijfel nu toch wel aan het nut van het onderzoek. Alsof je gaat onderzoeken op welke adressen in mijn straat de meeste poststukken fout worden bezorgd. Raar onderzoek, want het gaat om één postbode.
Klopt het als ik zeg dat je bagageafhandelaars moet vergelijken in plaats van vliegmaatschappijen? En/of is hier aangetoond dat bagageafhandelaars vaker koffers van de KLM kwijtraken dan van andere maatschappijen?
Leon

Op Schiphol heb je verschillende afhandelaars. Dat geldt ook voor andere luchthavens.

Leon schreef:Klopt het als ik zeg dat je bagageafhandelaars moet vergelijken in plaats van vliegmaatschappijen? En/of is hier aangetoond dat bagageafhandelaars vaker koffers van de KLM kwijtraken dan van andere maatschappijen?
Leon
Ik boek een ticket bij de vliegmaatschappij. Zowel als ik met EasyJet vlieg als met de KLM, heb ik niets met de bagageafhandelaar te maken. Die moet door de KLM gehuurd worden. En al zou op een vliegveld maar 1 bagageafhandelaar actief zijn, dan nog kan de vliegmaatschappij zelf kiezen of ze het aan die afhandelaar wil uitbesteden of niet. Dat is niet mijn keuze. Ik kies alleen de vliegmaatschappij. En als ik dan ontiegelijk veel meer geld besteed bij de KLM i.p.v. bij de EasyJet, dan wil ik ook dat het dat geld waard is.
Bij EasyJet hoef ik niet met een vinger van de ene hand het vliegtuig luchtdicht te houden om met de andere m'n tas vast te pakken, maar lever ik gewoon de tas in, en kan ik met een gerust hart plaatsnemen in het vliegtuig om bij aankomst m'n spullen weer te pakken. Zo simpel is het/zou het moeten zijn.
Toch slordig dat je dan voor zoveel meer geld een grotere kans maakt om bagage kwijt te raken...

Ha die Bert,

Er is volgens mij maar één bagagekelder op Schiphol.
Daar KLM de grootste gebruiker is, gaat er wel eens wat meer fout als bij andere maatschappijen.
Ongeveer net zo veel als bij B.A. en Lufthansa, er kan er maar één de meeste koffers kwijtraken!

De bagagekelder heeft geen goede reputatie, hier kunnen de diverse gebruikende maatschappijen weinig invloed op uitoefenen. Het is de KLM een doorn in het oog dat de bagagepunctualiteit niet goed is een doorn in het oog, er wordt aangewerkt.

Als jouw fietsje en de rest van de bagage met EVA of Iberia meegaat, verdwijnen je spullen in de zelfde bagagekelder, en lopen de zelfde risico's.

Jammer dat je niet trots wil zijn op onze Koninklijke vervoerder. Heb jij ook een aversie tegen andere voorbeelden waar je als Nederlander trots op dient te zijn?
Dat zou jammer zijn! Na DAF, Fokker, de scheepsbouw en Buckler zou een faillisement van de KLM toch doodzonde zijn.
Wat rest is een grijs land met niets om trots op te zijn.

Ook jouw verkondigingen over fiets onvriendelijke maatschappijen klopt van geen kanten.
Op geen enkele directietafel zal het beleid ten aanzien van fietsen, surfboards en golftassen getafeld worden.

Verschillen tussen vervoerders zullen er altijd blijven bestaan, boycotten of negeren van onze nationale trots zal daar niets aan veranderen.

Veel passagiers zijn wél tevreden over onze nationale trots, en zijn blij met de Nederlandse groet en krant als ze het vliegtuig betreden. Voor velen is het doodnormaal dat de KLM hun fietsje onbeschadigd en op tijd aflevert.

Bert, vlieg in de toekomst met KLM, en wees trots op je Nederlanderschap!!!


Groet, John.

johntelleman schreef:Ha die Bert,

Er is volgens mij maar één bagagekelder op Schiphol.
Daar KLM de grootste gebruiker is, gaat er wel eens wat meer fout als bij andere maatschappijen.
Hoe raakt de KLM een koffer kwijt? Niet omdat ze vergeten de deur van de 747 dicht te doen!
Onder Schiphol etc ligt een racebaan met honderden computergestuurde wissels. Wordt er voor een wissel een kofferlabel verkeerd uitgelezen dan gaat je koffer de verkeerde kant op en wordt het spannend of die het goede vliegtuig haalt. Zo'n leesoog is alleen geinteresseerd in barcode, niet of er ook KLM of easyjet bijstaat. Het is nog mogelijk dat de bagageafhandelaars (van boven af gezien vind ik die jongens er altijd reuze intelligent, belezen en gemotiveerd bijlopen) een complete kar op het platform laten staan, daar zou de KLM eventueel nog wel op kunnen bijsturen.

Maar de sorteerbaan is de grootste boosdoener, en hoe vaker je overstapt en hoe meer koffers je mee neemt, hoe meer wissels er voor jouw goed moeten worden gezet, en hoe groter voor jouw de kans wordt dat dat toch een keer mis gaat.

Als reiziger kun je denk ik beter je keuze bepalen op het getal hoevaak een koffer op een bepaalde luchthaven zoek raakt. Als alle luchthavens gelijk zijn kun je los daarvan er van uit gaan dat met iedere overstap de kans dat je wat kwijtraakt verdubbeld! (dus altijd een schone onderbroek en tandeborstel in de cabinebagage meenemen;)

Marten heeft natuurlijk helemaal gelijk. Het feit dat die maatschappijen zo dicht bij elkaar liggen qua verliespercentage illustreert dat volgens mij al. Nou ja, "helemaal gelijk" ook weer niet. Die kansberekening snap ik niet. Als bij het huidige verliespercentage elke overstap de kans daarop zou verdubbelen, dan zou je bij zes keer overstappen 100% zekerheid hebben dat je wat verliest. En zo erg is het ook weer niet, of toch wel? :D
Het is dan ook een verliesKANSpercentage :lol:. Dus als een kans erop 100% is, wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt :wink:.
Overigens klopt het niet helemaal, als je 2 tussenstops hebt, dan praat je over 200% bagage, en dan trek je daarvan het percentage af van de beide bagagekelders en dat deel je dan weer door 2 voor het gemiddelde verlieskanspercentage :wink:.
Dan nog blijft de KLM de grote verliezer. Want immers raken zij in vergelijking met alle andere Europese maatschappijen van alle ingeleverde bagagestukken het grootste gedeelte kwijt, op ALLE luchthavens (in ALLE bagagekelders) van de wereld, want daar begon het bericht mee :wink:! (Volgens mij moeten er nog enkele mensen nog eens het persbericht goed doorlezen, het gaat namelijk niet alleen over Schiphol :wink:.)
Diverse mensen schreef:Kans, percentage, 100%, 200%, kwijt
Een oud spreekwoord zegt: je hebt bedriegers, grote bedriegers, heel grote bedriegers en statistici :roll:
Leon

Precies, dat is dus het "gekke": elke keer dat je overstapt heb je ongeveer 2% kans dat er wat mis gaat. Elke keer dat je een dobbelsteen gooit heb je één-zesde kans dat b.v. de zes valt, ook al is deze de laatste twintig keer niet gevallen.

Of om het wat dichter bij het onderwerp te houden: Elke keer dat ik overstap heb ik ruim 98% kans dat het goed gaat. Als ik vier keer overstap heb ik dus niet 500% kans dat het goed gaat.

Spironski schreef:Die kansberekening snap ik niet. Als bij het huidige verliespercentage elke overstap de kans daarop zou verdubbelen, dan zou je bij zes keer overstappen 100% zekerheid hebben dat je wat verliest. En zo erg is het ook weer niet, of toch wel? :D
niet alles door elkaar halen.
Als per bagagekelder je 99.9% kans hebt dat een koffer verkeerd gaat is de kans na een keer overstappen dus 99.9 x 99.9% = 99.8 dat je kompleet aankomt Met twee stuks bagage ( heb je twee lootjes per trekking) heb je nog een keer dubbele kansen.

En de rij boze klanten bij maatschappij X, waar maar de helft van de reizigers een koffer incheckt, is maar half zo lang als die van maatschappij K waar iedere reiziger een koffer meezeult

m-gineering schreef:En de rij boze klanten bij maatschappij X, waar maar de helft van de reizigers een koffer incheckt, is maar half zo lang als die van maatschappij K waar iedere reiziger een koffer meezeult
Nee hoor, dat is nu net wat er onderzocht is. Dat het gemiddelde verliespercentage van maatschappij K nu juist wat hoger ligt dan dat van maatschappij X, om met de letters maar gelijk bepaalde maatschappijen te verwoorden :wink:. De rij van maatschappij K is dus iets meer dan 2x zo lang als die bij maatschappij X.
Maar goed, wat je zegt zóú kunnen, al is dat dus waarschijnlijk meer toeval dan werkelijkheid.