Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Whisky in de woestijn - Forum Wereldfietser

Whisky in de woestijn

Hoi allemaal!

Morgen is het eindelijk zover en vertrek in naar Jordanie en fiets daar over de Kings Highway via Madaba, Kerak, Petra, Wadi-Rum naar Aqaba. Vervolgens neem ik de boot naar Nuweiba en volg dan een onverharde kustweg door de Sinai naar Dahab waar ik dan de laatste dagen van mijn vakantie doorbreng.

Nu maar hopen dat ik niet te veel last heb van heethoofdarabieren en zinkende veerboten, dan lukt de rest vanzelf wel!

Ik hou hier iedereen op de hoogte als ik onderweg kan internetten....

Salaam!

whisky

Fiets ze.

Whisky klinkt goed in het midden-oosten (hahahahaha). Arak zal er meer gedronken worden..........

Ik kijk uit naar de drankverhalen en mocht je iets kwijt willen over fietsen, dan kijk ik daar ook naar uit!

Groet,
Rena :wink:

Marsalama!

Eindelijk internet.

Dag 1 Na een flinke reis met 6 urr wachten in Istanbloel aangekomen in Aman. In Istanboel ontmoette ik Ann die haar Jordanische vriend bezoekt en die hebben mij met fiets naar amman gereden om 3:30. Dus flink uitgeslapen.
Dag 2 De volgende dag mijn fiets in elkaar gezet onder grote belangstelling, heb de portier en de liftboy een paar rondjes laten rijden. Die snapten niks van mijn Rohloff naaf :) De volgende dag wilde ik naar Madaba maar dan moet je eerst Amman uit. Dat valt niet mee want ze rijden hier als gekken en ik had geen kaart. Dus opzoek naar een kaart. Nergens te krijgen dus. Uiteindelijk geeindigd bij het ministerie van verkeer en in een ambteanerenpolonaise naar de minister gelopen om een kaart te vragen, want hij zou er eentje hebben. Niet dus :) Hij verwees me door naar het ministerie van Numrering en Straatnaamgeving, wat ze al niet voor ministeries hebben. Beulpzaam zijn ze wel, echt fantastisch! Dat ministerie was dus in het centrum waar ik dus geen kaart van had. Gelukkig heeft Anna mij toen maar naar Madaba gebracht. Vanaf Madaba ben ik via Ma"in naar de dode zee gereden. de weg is inmiddels af met super snel asfalt. Ik wilde op Amnan beach overnachten (3JD) maar eindigde bij Amman Beach (30JD). Er zijn er dus twee! Nouja, uiteindelijk sliep ik voor 15JD (flink duur) in mijn slaapzak op het strand. Ik had het strand, alle zwembaden en het restaurant voor mij alleen. De zonsondergang en opgang zijn echt bijzonder door die diepe ligging. Het wordt in Israel (oops, ik bedoel Palestina) veel eerder licht als aan de Jordaanse kant.
dag 3: Even gedobbert, zemmen gaat dus echt niet, en vervolgens ben ik via Mount Neboo naar Madaba gefietst, van -400 naar +800, een flinke klim maar met super uitzicht op de dode zee, de bergen en de jordaanvallei. De mosaiken bij Mount Nebo zijn echt ongeloofelijk mooi dus ik heb er lang rondgelopen. Vervolgens het laatste stuk naar madba geklommen en in Lulus pension overnacht. Echt een aanrader!
Dag4: Wat een rotweeer, regen en ik voelde me niet fit. Ik heb de mosaicen in de St George Church bezocht en aan wer aangesproken door Cjarlie. Heb bij hem thee gedronken. Hij is een motorrijder uit australie (70 jkaar oud) en reist door de wereld en heeft al 152 landen bezocht!! Petje af. Dus ik ben blijven hangen en heb bij hem in het Pelgrimshotel ovenacht (voor noppes) en ben pas de volgende dag verder gereist naar Kerak.
Dag 5: Heb Charlie een rondje laten rijden op mijn fiets dus ik heb de weddenschap gewopnnen, kom maar op met de wijn!!
In ieder geval had ik nog meer regen en nu kwam er ook nog hagel, sneeuw en onweer bij. De kinderen vonden het weer eeens leuk om stenen te gooien dus echt prettig was het niet. Uiteindelijk bij Wadi Mujib aangekomen, het ongeloofelijk groot en wijds en stijl maar door de regen kon ik niet ver kijken. Ik was flink nat en moe maar werd gelukkig bij twee tapijtverkopers aan de rand van Wadi Mjib op de thee gevraagd. Heb hem mijn woordenboek gegeven zodat hij wat duits kon leeren, hij had alleen cassettes en Der Spiegel :)
Het werd inmiddels al donker en de weg was door de regen superslecht door gruis, sneeuw en water. Toen ik een lift aangeboden kreeg heb ik dat maar geaccepeteerd en heb toen bij familie van de chauffeur overnacht.

Ik ben nu in Petra (Hotel cleopatra) maar meer voor de volgende keer want mijn eten is klaar.

Marsalama!

Marc

Hoi Marc,

Fantastisch om je verhalen te lezen! In 1992 ook door Jordanië gefietst, de goede herrineringen komen boven.
Veel fietsplezier!

Groeten, John.

Ha Whisky,

leuk verhaal zeg! jammer van het weer.
Enneh... de afspraak was wel FIETSENDE aussies tegenkomen he, niet eentje van de motorfiets plukken en op je eigen fiets een rondje laten draaien....

hopelijk heb je in Rum wat beter weer.
En natuurlijk flink teruggooien naar die kinders! :twisted:

Hoi Marc,

Leuk van je te horen, ik begon me al een beetje ongerust te maken.

Jammer van die regen en vooral van het uitzicht, maar ja januari en februari zijn ook de meest natte maanden daar.

Ik hoop dat het nu wat leuker wordt voor jou, want de combinatie hagel, sneeuw, onweer en stenengooiende kinderen klinken niet als vakantie in mijn oren.

Even nog wat stoken, er staat ergens geschreven: "ja, maar zie die koreaan of aussies maar eens op de fiets te krijgen :) Ik zie die fles wijn al zitten..."
Daar zie ik een akkoord met jouw opzet in.


Succes en plezier toegewenst,

Peter

Maharaba!

Eindelijk weer internet. Ik zit inmiddels in Dahab, Egypte.
Man, man, man, wat een raar land is Jordanie. Na de overnachting bij de familie werd het weer noch slechter. Sneeuw, hagel en dikke mist. De vorige dag had een jordaans etterbakje en flinke steen op mijn knie gegooid toen ik even niet uitkeek en die was nu dus dik en deed flink pijn. Ik heb dus maar een lift naar Kerak geaccepteerd want fietsen met een pijnlijke knie in sneeuw met een zicht van 25 meter zag ik niet zo zitten. En in Kerak zou het weer beter zijn... Niet dus. Midden in wilken met storm in een hotel zonder verwarming. Het was drie graden op mijn kamer :) Van de beroemde Kruisvaardersburcht heb ik dus niet veel te zien door al die wolken, rustig was het wel want niemand is zo maf om daar in de storm rond te lopen.

De volgende ochtend wilde ik vertrekken toen er een protestmars de hoek kwam, tegen Amerika en Engeland wegens de nieuwe beelden van martelingen en ook vanwege denemarken en zo. Ze leken me niet al te vriendelijk en in hoorde dat het in Tafila (stadje waar ik door moet) ook onrustig was. Nu is dat al een fiets onsympathieke stad (hoorde van andere fietser dat ze zelfs met tomaten gooien) en het sneeuwde nog steeds en het zicht was echt slecht dus ik heb een stuk naar Dana gelift om vandaar uit naar Wadi Musa (Petra) te fietsen. Dat was daar echt alpien! 30 cm sneeuw en de mensen wisten zich er geen raad mee en zaten zonder brandstof. Mijn handschoenen waren al ergens bij Madaba gestolen dus heb ik maar mijn sokken gebruikt, ik werd in ieder geval flink na gekeken :)
En de kinderen hadden natuurlijk weer iets nieuws om mee te gooien, sneeuwballen! Nou ja, ik gooide maar terug en we hadden best wel lol. Het laatste stuk naar Petra werd het warm en de sneeuw sublimeerde, dus dikke mist op de weg. In petra in Hotel Cleopatra overnacht, echt een aanrader.
De volgende dag Petra bezocht. Nu ben ik niet zo iemand voor ruines maar dit was echt heeeel erg indrukwekkend. Echt alles is met een hamer en beitel in de rotsen uitgehakt, petje af. Helaas is het ook erg toeristisch en proberen bedoes je de hele tijd ezelritjes aan te smeren en kettinkjes en nep olielampjes en zo. Ze zijn daar niet vriendelijk, opdringerig en alleen uit op je geld. De keerzijde van het toerisme dus.
De volgende dag ben ik vroeg vertrokken voor de monster rit naar Diseh, 130 km. En jawel hoor, harde tegenwind en het eerste stuk alleen maar klimmen. Schoot dus niet op maar wel fantastische uitzichten over de rotsen van Petra en Wadi Araba. De helft van deze dag ging vervolgns over de Dessert Highway, de drukke noord-zuid verbinding door de woestijn, vol met vrachtverkeer. Gelukkig hebben ze een vluchtstrook en zijn de vrachautos echte vrakken en oud en langzaam. Niks zo leuk als bergaf vrachtautos inhalen :) Hier had ik ook mijn eerste lekke band, een flinke glassplinter was de boosdoener dus gelijk maar geplakt. Daarna de afdaling naar de laagvlakte van Wadi rum, Wat een uitzicht heb je daar, zand zover je kan kijken! Vervolgens na 30 km de afslag richting wadi rum gevonden. Eindelijk rust. Het begon al te schemeren en ik ben ik het pikkedonker naar Diseh gefiets, gelukkig heb ik twee lampen op mijn fiets... In Diseh was het zo donker dat ik de afslag naar Hawila camp miste. Gelukkig (?) kreeg ik van twee bedoes een lift naar Hawila Camp, mijn slaapplaats. Ik vertrouwde ze niet helemaal en terecht. Ze wilde me er niet helemaal heen rijden (mocht en er it stoppen niet of zo, vreemd) en stopte een stukje buiten het camp om mijn fiets en tassen uit te laden. De eigenaar van het kamp kwam meehelpen. Na het uitladen bleek er dus een tas te missen. Geen geld of zo maar wel toiletspullen en sandalen en wat andere dingetjes. Gelukkig kende de eigenaar de bedoes en de volgende dag had ik mijn tas terug. Hadden ze zogenaamd vergeten uit te laden, jaja. Nou ja, verder maar niet naar gevraagd.
Nu dus eindelijk naar Rum. De tocht gaat door een super mooi bizar marslandschap met rood zand waar de rotsen steil uit opreizen. Tijdens de fietspauzes echt totale stilte. Niks, echt niks te horen. Alleen je eigen ademhaling en bloedsomloop, heel bijzonder. In Rum heb ik in een brak tentje overnacht achter het resthous voor 3 Dinar, spotgoedkoop. Ze hebben daar de beste mezze en de slechste kebab van Jordanie. Ook wat lol gemaakt met wat bedoe jochies. Heb ze op mijn fiets laten rijden en wat wedstrijdjes gedaan. De bedoe zijn veel vriendelijker dan de Jordaniers en Palestijnen maar er wordt flink op ze neer gekeken en ze worden bij alle baantjes gediscrimineed en zijn dus erg arm. Iedereen waarschuwde mij de hele tijd: Bedoe no good, no good. Waarom weet ik niet want behalve die twee would be diefjes zijn ze total gastvrij. Om de haverklap wordt ik door Bedoe op de chei (thee) uitgenodigd.

De volgende dag wilde ik dus terug naar de Kings highway om naar Aqaba te fietsen toen een Bedoe me aanbood mij dwars door wadi rum naar de afslag vlakbij Aqaba te brengen :) Hij had van zijn zoontje gehoord dat ik daar heen wilde en hij moest toch nog wat bronnen controleren. Normaal kost zo een ritje 50JD (55E). Dus mijn fiets op zijn Jeep geladen en daar gingen we. Het eerste stuk vanuit Rum is erg zandig en zeker niet te fietsen en door de vele wegen en kloven erg verwarrend. Halverwege wordt het echter beter en kan je niet meer verkeerd rijden. Onderweg hebben we dus de bronnen gecontroleerd. Het zijn eeuwenoude waterputten (tegenwoordig betonnen bakken) waarin water vanuit de wadis wordt opgevangen via een heel ingenieus systeem van kanaaltjes en dammetjes. Ze staan niet op de kaart en alleen bedoes weten ze te vinden maar ik weet ze nu dus ook :)
Alles was in orde en we gingen dus weer opweg richting Aqaba. Maar na 15 min hadden we een lekke band. Wat een gedoe. Volgens hem was het geen probleem en kon ik vanaf daar gewoon naar Aqaba fietsen. Ik ben dus op mijn fiets gstapt en heb het laatste stuk door Wadi Rum naar Aqaba gefietst, echt een geniaale weg! Super zwaar want veel zand en grind op de wg maar als je naast de weg fietst is het goed te doen, wel flink hobbelig. Het landschap is echt onbeschrijfelijk ruig en desolaat en zeker op de fiets merk je dat nog meer. In zo een hobbeljeep ben je meer bezig jezelf stevig vast te houden.
Onderweg meerdere keren bedoes tegen gekomen met hun totaal gesluierde vroeuwen naast zich in de pickup en ze waren buitengewoon vriendelijk en gastvrij. Het laatste stuk naar Aqaba over de Desert Highway was dan ook een cultuurshock na de rust van Wadi Rum. Vrachtverkeer is er niet meer, dat wordt nu omgeleid dus de weg is nu veilig te fietsen over de vluchtstrook. Geen highway to hell meer dus :)
Overnacht in Petra voor 5JD, schoon en fiets kan op de kamer. de eigenaar spreekt helaas geen woord engels.
De volgende dag met de boot naar Nuweiba, Egypte. De ferry is 10 km buiten de stad aan het einde van het havengebied dus ik ben vroeg opgestaan. Aangkomen in de haven mooest ik eerst mijn depature tax betalen, kan alleen in JD en ik reeg een papiertje. Daarmee kon ik naar een ander loket en kreeg ik een stempel in mijn paspoort dat ik mijn departure tax had betaald. Vervolgens ticket kopen voor de snelle boot want over de langzame boot had ik aleen maar rampverhalen gehoord en werd door iedereen afgeraden. De snelle boot vertrekt officeel om 11:30, arabisch om 13:30.
Ticket kan alleen worden betaald in dollars dus dollars gewisseld en ticket gekocht en bij een ander loket geldig laten verklaren. Wat een ambtenarij hier. Maar geen werkeloosheid natuurlijk...

Met de snelle boot zit je in 1:30h in Nuwieba, scheelt ongeveer 4 uur met de langzame boot. Aan boord kan je je Visa kopen of als je alleen in de Sinai blijft een kostenloos stempel in je pas laten zetten. Doe dat echt op de boot want in de chaos in Nuweiba duurt dat uuuuren.
Nuweiba ligt 15km van de haven en ik heb daar in Habiba Camp overnacht, erg mooi maar nu erg duur (20$). Dolphin camp er vlak naast is stukken goedkoper.
De volgende dag naar de haven gefietst en daar via de kustweg de woestijn in gefietst. Rechts de bergen van de Sinai, links de diepblauwe Rode zee met aan de overkant de bergen van Saoedi Arabie. Van Nuweiba naar Dahab is het via deze weg (relatief vlak) 70 km, maar ik had er zoals verwacht twee dagen voor nodig dus ik had 10 liter water bij me.
Het is een zware weg: 70% is wasboord, 10% is pure rots waar je met je fiets overheen moet klimmen, 10% is mul zand en de overige 10% is los grind. Door het wasboord alleen aan te raden met goede vering, een flinke zeemleer en heeeel veel zitvlees of anders zonder kinderwens. En door het mulle zand eigenlijk aleen goed te doen met een MTB fiets. Ben ik even blij dat ik zo een fiets heb :)
Onderweg twee politieposten. Nou ja, politie? Geen uniform, geen wapens.Wel versleten kleding en versleten schoenen. Volgens mij is deze weg een soort verbanningsoort want hier gebeurd nooit wat.... Ik moest mijn tassen uitpakken want ze zijn gewoon totaal verveeld en nieuwsgierig natuurlijk. Verder deden ze niet moelijk. Ook de tweede checkpoint was geen probleem maar ik moest beloven in Ras Abu Gallum te overachten want wild kamperen is verboden. Jaja, en wie controleerd dat hier? Zij zeker niet :) Het werd inmiddels donker en het is 30km van de laatste Checkpoint naar dat bedoedorp dus ik heb een stukje van de weg in de woestijn overnacht, nog nooit zoveel sterren gezien, de hemel was helemaal grijs... De volgende dag naar Ras Abu Gallum gefietst. De weg was zandig en na het dorpje verdween de weg helemaal en moest ik mijn fiets over de rotsen duwen met lak naast mij de Rode zee. Bizar. Vanaf hier wordt het druk met kamelen en touristen en de weg blijft slecht tot aan Blue Hole, een flinke steile heuvel. Gen pretje met 20kg begae en 15kg fiets. Gelukkig bood een bedoe jongetje mij aan om mijn fietstassen met zijn kameel naar boven te brengen in ruil voor een ritje op mijn fiets. Meteen ja gezegd natuurlijk :) Vanaf blue hole was de weg naar Dahab erg goed, het laatste stuk zelfs met asfalt... Dahab is een relaxed uit de kluiten gewassen bedoe dorp met een hippie allure, prima om uit te rusten dus van de afgeopen dagen. De komende dagen dus duiken en een bezoek aan het catherina klooster en Jebel Mozes of Jebel Catherina, weet ik nog niet zo zeker.

In ieder geval Salaam en tot de volgende mail!

Whisky

Fantastische verhalen!
Blijf schrijven!!!!!

John.

WOW!!!
leuk zeg! wat een verhalen, krijg weer heimwee.

Trouwens, de slow boat naar Nuweiba is goed te doen hoor... alleen een beetje langzaam ;)

Hoi marc,

mag ik enkele van jouw stukjes gebruiken voor in ons tijdschrift De Weredfietser?

Hoi Allemaal!

Hoi Eric, totaal geen probleem, zolang mijn naam er maar bij staat en de vele typefouten eruit zijn :D Oh, en ik moet dan ook maar eens lid worden...

Ik ben sinds gisteren weer thuis na een paar drukke laatste dagen in Dahab en omgeving.
Dat relaxen en de luie vliegtuigvakantietoerist uithangen ligt me niet zo dus op mijn rustdag heb ik gesnorkelt. Ik blijf ieder keer weer versteld staan van al die dieren hier onderwater. Vervolgens onder grote belangstelling mijn fiets schoon gemaakt en dat duurde door al die hulpvaardige maar oh zo onhandige Egyptenaren extreem lang. Ze zijn echt ontzettend geïnteresseerd in alles van mijn fiets maar ze snappen er niks van en zitten de hele tijd aan alles te morrelen en te prutsen en zo.
Daarna een toertje door Dahab gemaakt en toen kwam ik het verwachte verstopte andere gezicht van Dahab tegen:
Ik reed over de boulevard langs de 5 sterrenhotels en links op het strand was een tortaal gesluierde bedoevrouw dingen aan het verzamelen zoals ze het al eeuwen doen en zoals ik ze voorheen ook in de ongerepte woestijn had gezien. Maar hier was nu naast haar de boulevard met luxe en voor haar onbetaalbare hotels en restaurants vol met westerse halfnaakte toeristen... Vervolgens fietste ik richting de woestijn en kwam ik eerst door de straten waar de Egyptenaren wonen, redelijk goede huizen en veel winkeltjes en redelijk goed gekleed. Daarna kwam ik aan de rand van de stad, nabij de woestijn, daar wonen de bedoes in echt totaal krakkemikkige krotten en de mensen zijn echt armoedig gekleed.
Net als voeger toen ze nog in tenten woonden loopt het vee los tussen de huizen. Ik reed nog verder en kwam aan bij de woestijn maar hier is deze niet ongerept maar ligt tot aan het Sinai gebergte aan de horizon vol met glimmende plasticzakjes waar de geiten van de bedoes naar eten zoeken. Totale vervuiling en armoe maar ver buiten het zicht van de toeristen dus.
Ik sprak erover met een bedoe en die bleef er heel erg gelaten onder. Hij zei het volgende: ''Eerst waren de Egyptenaren hier, toen de Israëliers en nu weer de Egyptenaren. Maar het blijft ons land.'' Misschien heeft hij gelijk maar ze zitten echt in de knel... Dahab en al die andere steden in de woestijn zijn totaal kunstmatig en kunnen alleen overleven door het verslinden van liters aangevoerd water. Niet te geloven hoeveel er daarvan wordt verspilt aan zwembaden, groenstroken en grasvelden terwijl je midden in de woestijn zit! Volgens mij is de bedoe levenswijze zo slecht nog niet. De woestijn is langzaam, je moet dus blijven bewegen...
De volgende dag heb ik gedoken en dat was zoals altijd weer fantastisch. Rechts van me het koraal waar het zonlicht op speelt en onder en links de bodemloze blauwe zee. Jammer dat het ademhalen zo een enorme herrie maakt. Voor de eerst keer een octopus gezien, super grappige dieren.
De volgende dag wilde ik naar het Catherina Klooster en Jebel Mozes, de plek waar Mozes van God de Stenen Tafelen met de Tien Geboden kreeg. Er was helaas geen bus dus er werd er een taxi voor mij geregeld. Het koste 30E en de chauffeur zou mij brengen en dan op mij wachten. Het was een luxe bus met gordijntjes dus ik voelde met net een president. Heel erg ongemakkelijk om zo afgezonderd achter glas door het landschap te hobbelen. De auto rook naar diesel en om de zoveel tijd moet de chauffeur 'de motor nakijken'. Nu bleek die arme man totaal ziek te zijn en tijdens die pauzes dus over te geven. Ik heb hem maar wat aspro's gegeven en toen ging het weer wat beter. Naarmate we het hart van de Sinai naderden werd de woestijn zandiger met hoge ruwe rotsen en na een tijdje werd het echt marsachtig met rode en zwarte rotsen.
Het klooster is een soort vesting met dikke muren maar is ondanks dat ingenomen door de moslims die het vervolgens toestonden voort te blijven bestaan als een christelijke (Grieks Orthodox) enclave . Het klooster zelf is een ontzettende toeristenval met Russenbussen die de heilige braam (zie begin thread) moeten aanraken. Snel het museum bekeken, zeer de moeite waard vanwege de iconen (grootste verzameling iconen en oude bijbelse geschriften ter wereld) maar verder is het museum en klooster voor 'heidenen' zoals ik niet echt interessant.
Vervolgens Jebel Mozes 'beklommen' (= breed ezelpad omhoog) en het uitzicht op de top is fenomenaal. Overal om je heen marslandschap en bij de ondergaande zon een heel mooi schaduwspel als extraatje . Daarmee had ik tegelijkertijd de tocht van Mozes en de Israeliten van Jebel Mozes naar Mount Nebo afgsloten. Ik in omgekeerde richting en met de fiets maar alsnog best bijzonder. Daarna snel afdalen over de rotstrap naar het klooster en daarna terug naar Dahab in mijn limousine.
De volgende dag moest ik helaas weer naar huis en nu zit ik weer in de diepe verse Beierse sneeuw met een hele berg mooie herinneringen en ervaringen rijker.
Mooie landen met mooie mensen waarvan vooral de Bedoes de meeste indruk maakten. Ik kan iedereen aanraden om deze toer te doen :D

Een paar tips: Beter niet fietsen in Jordanie in het weekend (vrijdag en zaterdag) en vlak na schooltijd (vanaf 1 uur) even middagpauze houden wegens schoolbusladingen rotjochies. Vanaf Petra neemt de bedoecultuur het over en worden er geen stenen meer gegooid.
De tocht door Wadi Rum en langs de kust van de Rode Zee is het best geschikt voor MTB toerfietsen. Per dag heb ik bij koud weer (tot 20C) 1.5l en bij warm weer (20C+) 2.5l water gedronken en bij extreme inspanning 3l maar ik ben een pezig waterloos mannetje. Bij 30C is het raadzaam veel reserve mee te nemen. Voor het koken verbruikte ik een halve liter.
Water is in Jordanie overal te koop en kost ongeveer 50 piaster per 1.5l fles en eten is ook overal te koop, tot pindakaas en snickers aan toe. En voor muslifreaks zoals ik verkopen ze overal spotgoedkope vollemelkpoeder.
Ik had een tent bij me maar die heb ik geen enkele keer gebruikt maar het kan handig zijn want het kan gemeen koud waaien in de nachtelijke woestijn. Overnachten kost niet veel, tussen 3 en 15JD in de backpackers hotels en tenten.
Niet vergeten ook regen- en winterkleding mee te nemen in de wintermaanden want het kan er flink spoken, vooral in de hoger gelegen gebieden tussen Madaba en Petra . Vanaf Petra is het een stuk warmer en woestijnachtiger.

Mocht iemand willen proberen heel Wadi Rum van Rum naar Aqaba met de fiets te doorkruisen dan duurt dat denk ik 3 dagen. Vooral de eerste 30 kilometer zijn onfietsbaar en er zijn veel verwarrende wegen. Recente kaarten zijn er niet maar in September moet er een een nieuwe kaart uitkomen van Worldmapping Project. Ik heb 50 jaar oude US army kaarten gebruikt.
Het stuk langs de Sinai kust tussen Nuweiba en Dahab duurde twee dagen hoewel totale die-hards het misschien in 1 dag redden.

Veel plezier bij het plannen, ik had in ieder geval een een fantastische tocht!
Whisky

Hoi allemaal!

Ik heb de foto's en mijn reisverslag online gezet onder http://images.exploder.org/gallery/jordanie-egypte

Iedereen heeeel erg bedankt voor de hulp bij de voorbereiding van deze fantastische reis :D

Veel plezier bij het lezen!

Marc

Hi Wisky (Marc),
Wat ontzettend leuk om de foto's te zien die bij je voorgaande verhalen hoorden. Echt te gek!!! Zeker ook, omdat ik vroeger in Dahab, het klooster en op de berg van Mozes geweest ben. Fantastisch uitzicht!!!
Groet, Rena :wink:

Hoi Marc,

Alle goede herrineringen van Jordanië komen weer in alle glorie bovendrijven.
Heerlijk om met jouw plaatjes door Petra, Wadi Rum, en de dode zee te dromen!!!

Dank je voor het publiceren!

John.