danny lambrechts schreef:Ik heb vandaag wat rond gesurfd op het internet, en heb inderdaad vele combinaties met crossverstellers gevonden, ook herwerden zou dura-ace crossverstellers combineren met deore LX, wat betreft V-brakes in combinatie met racegrepen ,verteld mijn fietsenhandelaar dat dit optimaal te combineren is d.m.v Travel agents op de V-brakes te monteren ( wat dit juist inhoud weet ik niet)
Over snellere vakantiefietsen schreef ik vorig jaar een artikel voor het blad Fietssport magazine, het blad van de NTFU. Bij het gedeelte over remmen schreef ik het volgende:
De aankleding van het stuur is het grootste probleem. STI en Ergopower remgrepen werken niet goed samen met V-brakes. Ergens zul je iets in het systeem moeten veranderen. Een optie is speciale remgrapen voor racesturen van Dia-Compe. Gecombineerd met klassieke crosscommandeurs vormen ze een degelijk systeem. Niet meer in productie, maar via ebay prima te krijgen, zijn de Command schakelaars van Suntour, nog onverwoestbaarder dan crosscommandeurs. Wil je hetzelfde schakelcomfort dat je gewend bent van je racefiets zul je iets moeten aanpassen aan de remmen. Diverse fabrikanten maken klassiek ogende crossremmen die het prima doen met moderne remgrepen, een speciaal tussenstukje tussen je STI of Ergopower remgreep en de V-brake is ook een goede oplossing.
De travel agent is zo'n tussenstukje. Dat is nodig omdat de hoeveelheid kabel die een klassieke raceremgreep intrekt kleiner is dan de hoeveelheid kabel die een remgreep voor een V-brake intrekt. Als je toch van voren af aan begint met opbouwen zou ik je aanraden helemaal van V-brakes weg te blijven. De Tektro Oryx remmen geven genoeg kracht om een beladen vakantiefiets tot stilstand te brengen. Toegegeven, een goed ingestelde V-brake op een goed wiel is nog sterker. Maar de Tektro Oryx remt ook nog goed onder minder ideale omstandigheden, als er bijvoorbeeld een slag in het wiel zit die je niet onderweg eruit krijgt. Bij de V-brake is je speling voor het geval er iets misgaat nihil, bij een Tektro Oryx veel groter. En als vakantiefietser heb je op diverse plekken zo'n speling nodig.
Daarom zijn crosscommandeurs of Suntour Command schakelaars beter dan STI of Ergopower. Je hebt meer mogelijkheden om de boel met wat kunst en vliegwerk functionerend te houden als er iets misgaat. En geloof me, ooit zal er iets misgaan. Alleen dat beseffen de meeste reguliere fietsenhandelaren niet.
Bij crosscommandeurs is het enige waarop je moet letten de achterderailleur. Zoals Marten al schreef is de voorcrosscommandeur van het frictie type. Die past dus altijd, op ieder type voorderailleur, op ieder type crankstel. De achterderailleur moet dus wel compatible zijn met de rechter commandeur. Dit is binnen het Shimano gamma redelijk gegarandeerd, vooral als je Ultegra commandeurs neemt.
Over de achtertandwielen. Mijn tip; neem BBB tandwielen. Die gaan veel langer mee dan Shimano en je hebt veel meer keuze aan combinaties. Als jouw ideale combinatie er niet bij is, koop twee blokken, demonteer die en bouw je eigen combinatie. Het demonteren is heel eenvoudig, gewoon de schroefjes aan de achterkant van de blok eruit draaien.