Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie; gewone hybridefiets of duurder raspaardje? - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie; gewone hybridefiets of duurder raspaardje?

Mijn fiets heeft een behoorlijke schade opgelopen tijdens de terugvlucht van mijn laatste vakantie; de schade bedraagt 1/3 van het aankoopbedrag.
De fiets is zes jaar oud, de verzekering vergoedt dus niets en ik twijfel daarom over de aanschaf van een nieuwe fiets.

Tot nu toe ben ik vijf keer op vakantie geweest met een 'gewone' hybride gazellefiets. Veel wereldfietsers fietsen op duurdere fietsen zoals een koga of handgemaakte fiets.
Ik ben op zoek naar argumenten voor de aankoop van een zo'n duurdere fiets die wel tot twee keer duurder is dan mijn huidige gazelle. Is de meerprijs echt demoeite waard?
Wij fietsen doorgaans over (goed en slecht) asfalt en nemen de fiets ook mee in het vliegtuig. Zijn maximaal zes weken onderweg in landen over
de gehele wereld.


Ben benieuwd naar jullie reacties.

Blanche

Misschien is een kale 'dure' fiets een optie.
Zonder spatborden, licht en onnodige poespas die de hybridefabriek er voor je heeft opgezet.
Investeer in goeie wielen & banden, in een goed frame en in stevige dragers.
Met een eenvoudige LX groep kom je probleemloos heel ver.
Soms staan hier 2de hands wereldfietsen te koop.
Als het je maat is bof je. Met een beetje sleutelen krijg je een beter karretje dan iets modieus met een hippe schuine bovenbuis.
niko

er is nog een tussenweg ; een standaardframe laten opbouwen bij bijv. Ricycle of Snel, dan heb je een fiets met jouw favoriete onderdelen voor minder geld dan een koga.

wim

In de komende Op Pad, die a.s. vrijdag verschijnt, is een test van 10 vakantiefietsen. Dit zijn vrij gangbare fietsen. De meeste zo rond de 1000-1200 Euro. Deze fietsen zijn aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs. Je kunt een test doen op het fietsparcours.
Belangrijk bij de aanschaf van een nieuwe fiets is dat die fiets op maat voor jou is. Ga dus altijd naar een fietsenzaak die weet wat het is om weken op een bepakte fiets rond te trekken.
Te vaak krijgen fietsreizigers een verkeerde maat fiets in hun handen gedrukt van de verkoper!!!!!!!!! Je komt de gedupeerden zelfs op kampeerweekenden van de Wereldfietster tegen.

Zelf rijd ik al jaren in een Gazelle de wereld over, eerst op een hybride Puerto en nu op een Torrente cross hybride, terwijl mijn vrouw al jaren op Snel Safari's rijdt. We hebben nooit echt kwaliteitsverschillen tussen de fietsen geconstateerd; ze zijn beide afgemonteerd met Shimano Deore. Er zijn wel wat probleempjes geweest maar die waren niet aan de slechte kwaliteit van de fiets te wijten, behalve dat lak van de eerste Snel Saferi heel slecht was en dat in de laatste vakantie de nok van de bagagedrager van de Snel Safari afgebroken is (dat laatste was een grote teleurstelling, te meer daar we altijd met minimale bepakking reizen).
Het grote verschil tussen beide fietsen is naast de prijs (de Snel is zo'n 300 euro duurder) vooral de zitpositie: dat blijft gewoon een kwestie van uitproberen natuurlijk om je voorkeur te bepalen.
Hoi Blanche,
Je draagt zelf een belangrijk argument aan: vliegreizen.
Ik heb zelf een fijne maar met veel werk samengestelde maatfiets.
Keerpunt is dat ik deze fiets niet meer aan luchthavenpersoneel durf bloot te stellen (één keer gedaan, één keer schade). Als mijn fiets helemaal kapot zou gaan, zou het minimaal vier maanden duren om weer zo'n zelfde te bemachtigen, alle verzekeringen ten spijt.
Dus als je veel viegt neem je liever een fiets uit het rek, waarmee ik het belang van een goede maat niet wil bagatelliseren.
Leon

Volgens mij is het gewoon erg afhankelijk van je eisen/wensen en de hoeveelheid geld je er voor over hebt. Ik ben begonnen op een motobecane racefiets met 10 versnellingen. Niks geen Tubusdragers, Schwalbebanden, Brookszadel of Shimano. Ik heb er met heel veel plezier bijna 15 jaar (tussendoor het nodige aan onderdelen vervangen) mee op fietsvakantie geweest . Toen het echt niet meer vertrouwd was op daarop te blijven fietsen heb ik een voor mij (in die tijd) hypermoderne Giant Custum Superlite gekocht. Recht stuur, 27 versnellingen, oversized aluminium, Alivio afgemonteerd. Eerst met de nodige tegenzin omdat ik het een beetje overdone vond, maar ik fiets er nu al weer ruim 10 jaar met veel plezier op. Veel meer dan het noodzakelijke onderhoud, een enkele lekke band plakken en de nodige kettingen en tandwielen vervangen heb ik er niet aan hoeven doen (een fikse beschadiging in het vliegtuig even buiten beschouwing gelaten). Ik heb wel onlangs een andere stuurpen gemonteerd, omdat niet tevreden (meer) was over mijn zitpositie. Het wordt nooit een maatfiets, maar met een simpele (en relatief goedkope) aanpassing is een standaardfiets ook redelijk aan te passen. Ik ben er wel tevreden mee. Mijn Giant was ongeveer 6x zo duur als mijn Motobecane was, maar ik kan niet zeggen dat ik met 6x meer plezier heb gefietst. Had ik de afgelopen jaren met nog meer plezier gefietst als ik een Santos, Snel of Vittorio had gehad? Geen idee.
Normaal gesproken kan mijn Giant nog wel een paar jaar mee. Ik overweeg wel om mijn volgende fiets een maatfiets te laten worden, misschien met Rohloff. Waarom? Omdat ik denk dat ik nog comfortabeler kan rijden dan ik nu doe, het makkelijker in onderhoud is, ik wat meer geld tot mijn beschikking heb dan 10, 20 jaar geleden en ik sommige maatfietsen erg mooi vind. Maar misschien wordt het ook wel een standaardfiets (bijv. Fahrradmanufaktur) met wat aanpassingen. Als ik op dit forum lees over alle mooie spullen die er te koop zijn, de enthousiaste verhalen van de bezitters daarvan, denk ik vaak in eerste instantie "dat moet ik ook hebben". Om daarna weer te denken: "heb ik dat echt nodig?". Vaak kom ik tot de conclusie dat ik dat niet nodig heb, ik heb het nooit gehad en heb het nooit gemist. Ik fiets op een gewone standaardfiets met veel plezier rond. Misschien met een dure maatfiets nog wel meer. Maar wat je niet kent mis je ook niet..... Totdat ik ook een maatfiets heb aangeschaft en er misschien wel heel anders over denk.....

groet
Ronald

Zoals al door een heleboel anderen is opgemerkt, zorg dat de maat van de fiets de juiste is om te voorkomen dat je nek, rug, klachten en nog andere ongenoegens krijgt. Tenslotte koop je ook passende kleding, die prettig zit en waar je je comfortabel in voelt. Daar heb je confectie kleding in, of op maat gemaakt. Geen lichaam is hetzelfde. Zelf rij ik met een "Storck" type Multi-road frame rond, en dat bevalt goed. Met de hand gemaakt maar geen maatwerk. Ik heb het frame gekocht en samen met mijn fietsenmaker naar eigen wens en onderdelen keuze opgebouwd. Dan heb je weliswaar niet een frame op maat maar je benaderd het heel aardig, en met een langere of kortere zadelpen, stuurpen, cranks dan er standaard op zit kun je veel doen en schuiven om toch in die ideale zitpositie te komen die bij jou past. De Ahead voorvork b.v. die erbij zat heb ik tamelijk hoog afgezaagt zodat ik redelijk rechtop zit. Ik heb zeg maar nu meer "fiets" voor hetzelfde geld dan wanneer ik b.v. een Koga had gekocht waar overigens niks mis mee is. Maar die krijg je qua maat wel kant en klaar voor je neus en dat moet maar net passen.

Groet, Haike veel sterkte bij je uiteindelijke keuze, ben benieuwd wat het wordt.

Een fijn frame is toch wel de ziel van je fiets, en pasvorm is daarbij heel belangrijk. Er zijn wel dure en goedkope maatfietsen. Die van Vittorio zijn goed en nauwelijks duurder dan goede confectie. Met een niet al te exotische afmontage ben je niet duurder dan veel fietsen die je uit het rek haalt.
Wim
dik5 schreef:
Blanche schreef:Mijn fiets heeft een behoorlijke schade opgelopen tijdens de terugvlucht van mijn laatste vakantie; de schade bedraagt 1/3 van het aankoopbedrag.
De fiets is zes jaar oud, de verzekering vergoedt dus niets en ik twijfel daarom over de aanschaf van een nieuwe fiets.

Tot nu toe ben ik vijf keer op vakantie geweest met een 'gewone' hybride gazellefiets. Veel wereldfietsers fietsen op duurdere fietsen zoals een koga of handgemaakte fiets.
Ik ben op zoek naar argumenten voor de aankoop van een zo'n duurdere fiets die wel tot twee keer duurder is dan mijn huidige gazelle. Is de meerprijs echt demoeite waard?
Wij fietsen doorgaans over (goed en slecht) asfalt en nemen de fiets ook mee in het vliegtuig. Zijn maximaal zes weken onderweg in landen over
de gehele wereld.


Ben benieuwd naar jullie reacties.

Blanche
heb al jaren een zelf omgebouwde Koga hybryde (ander stuur +bar-ends en combie bedalen ) en dat bevalt prima,als op normale verharde wegen fiets met 10-20 kg bagage Inmiddels 25000 km mee gereden in europa en azie