bast1aan schreef: ↑ma 01 jun, 2020 15:54
Zoiets merk je niet tijdens een kort ritje. Maar wel na een hele dag fietsen als een dynamo 5% of meer van je trapenergie van een hele dag fietsen heeft opgegeten. Hetzelfde geldt trouwens voor al die dingen die sluipend energie kosten, slechte banden, zachte banden, onnodige bagage, ongunstig gepositioneerde tassen, enz. Besteed er een keer aandacht aan en je fietsreis wordt echt comfortabeler en leuker en je komt makkelijker verder.
Een naafdynamo kan ook serieuzere problemen geven, bv kapotte lagers. Je wil dat kunnen servicen onderweg. Zelf een keer een reis door Frankrijk moeten afbreken omdat lager van mijn (eerder genoemde HB-NX30) naafdynamo vastgelopen was en niet te fixen onderweg.
Kijk, dat energie opeten zie ik anders. Het klopt in een scenario van overleving - extreme schaarste, en competitie. Reizen aanzie ik niet als dusdanig. Er is eten er is drinken er is ontspanning er zijn keuzes.
Ik kan naar mezelf kijken. Ik ben geen wereldreiziger, ik rij elke dag 50-60 km van hots naar her op een klein stukje wereld. Er is een lange tijd geweest dat ik quasi niks mee had. Was er een probleem dan was het sukkelen naar huis en soms geluk van een lift. Ik kon ook quasi niks. Dat wijzigde ergens 4 jaar geleden, en vooral door de recentst gekochte probleemfiets. Ik sleep nu overal 2 kilo gereedschap mee, niet alleen voor fiets maar ook om iets te kunnen demonteren om mee te kunnen pakken. En nog enkele kilo reserve onderdelen voor de fiets (ketting, individuele schakels, banden, reserve boutjes enz)
En daarnaast nog een grote zak - een halve fietstas bindmateriaal. Koordjes, touwen, riemen, spanbanden.
Verder een paar rugzakken, stukken plastiek, groter stuk, alu bergframe en wat tassen om kleiner materiaal samen te houden.
En dan nog een gewone ketting van ook > kilo met hangslot.
En ik merk daar niks van. Allicht omdat ik erop getraind raakte. Zolang je eten hebt, heb je energie.
Het gebeurt dat ik soms vergeet bagage uit te laden. Het kwam al eens voor dat ik een 5kg halterschijf okkazie vond aan flutprijsje en die fixeerde vooraan in de kooimand onder het zadel. Het duurde 3 dagen voor ik het ontdekte. Het viel me gewoon niet genoeg op dat het lastiger rijden was.
En het is niet dat ik me oncomfortabel / minder leuk voel. Het is soms afzien, maar dat is wat training impliceert.
Het legt grenzen hoger, en comfort legt ze lager.
Het is gewoon een keuze die mensen maken, incluis die wandelaars met gewichtjes aan hun polsen.