Half december 2016 heb ik een nieuw achterwiel gebouwd voor mijn stalen stadsfiets met een Sturmey Archer XL-RD3 naaf met 90mm remtrommel wat een prettige extra hoeveelheid remvertraging geeft t.o.v. de oude 70mm trommel. Nu 3,5 jaar later met een geschat gemiddeld gebruik van 15 km per dag zit ik toch al weer zo tegen de 20.000 km aan.
Sinds enkele dagen ervaar ik dat zo te voelen bij elke wielomwenteling de fiets even inhoudt, gewoon bij freewheelen. Blijkbaar treedt er ergens extra weerstand op. Een aanlopende band is het niet. Er lijkt dan weinig anders over te blijven dan iets in het inwendige van de naaf. Ik hoor ook geregeld krakende/tikkende geluiden bij het trappen. Als ik het achterwiel optil en laat draaien dan draait het onbelemmerd lijkt het. Het treedt dus alleen op onder belasting.
Wat kan dit zijn? Lager? Kan er iets gebroken zijn? Ik heb ook sinds een half jaar of zo dat ik na 20-30 seconden door mijn 3e versnelling heen trap en ik vol 'in het luchtledige' trap. Dat is te voorkomen door steeds even terug te trappen voordat dit gebeurt. Ik ben er nu net achter dat dit mogelijk komt/kwam omdat het staafje in de as met het kettinkje eraan niet maximaal aangedraaid zat. Bij vervangen van banden heb ik er bij montage niet steeds op gelet dat dit aangedraaid was en bij het werken met het wiel kan dit makkelijk een slag of meer losdraaien.
Ik vraag me bijv. af of van de pennetjes (pawls) die de 3e versnelling vastzetten misschien stukjes afgebroken kunnen zijn hierdoor waardoor aanvullende slijtage kan zijn opgetreden.
Als mensen hier ervaring mee en kennis over hebben dan hoor ik dat graag.
Aangezien ik de fiets dagelijks gebruik is het lastig om 'groot onderhoud' te verrichten aan zo'n naaf omdat ik er elke avond op uit trek en de fiets alleen tussendoor uit elkaar kan maar elke avond weer bedrijfsklaar moet zijn. Daarom lijkt het me nuttig om een tweede compleet wiel te bouwen waardoor ik het eerste rustig kan reviseren. Na 20.000 km lijkt een inspectie/revisie van de naaf me ook wel redelijk en nuttig. Sowieso best handig om een compleet wiel te hebben liggen dat je bij elke reparatie die aan het achterwiel moet plaatsvinden simpelweg omwisselt om dan rustig die reparatie uit te voeren. Al zou het maar het wisselen van banden zijn. Wiel eruit en direct het andere erin en klaar. Geen onverwachte vertragingen maar een volstrekt voorspelbaar klusje. Doen andere mensen dit ook wel?
Ik kan dan een identieke naaf gebruiken, maar denk ook over een 5 versnellingsnaaf die Sturmey Archer ondertussen ook in een 90mm trommelrem uitvoering heeft. De RXL-RD5, momenteel maar €5 duurder. De vork moet dan wel nog 17mm verder gespreid worden, van 118mm Over Locknut Dimension nu naar 135mm. De oude originele Steelite (SAB?) was kleiner (ik kan de officiële OLD hiervan niet 123 terugvinden) en ik moet de vork nu dus spreiden voor die RD3. Ik doe dat niet permanent met plastische vervorming maar met een vorkspreider elke keer elastisch. Ik zie op YouTube mensen vorken van racefietsen wel plastisch vervormen bijv. van 125 naar 130mm door ze op te rekken tot 160mm. Bij een sterker stadsfietsframe lijkt me dit nog wel verantwoord. Heeft iemand ooit gehoord dat dit tot problemen heeft geleid?
Die RD5 wordt echter geleverd met een draaischakelaar en niet met een duimschakelaar. De 70mm variant lijkt met beide geleverd te zijn maar nu moet ik die er voor ongeveer €20 bijkopen omdat zo'n draaimechanisme op mijn type stuur, met handvatten die in de rijrichting staan en daarvoor de beugels voor de knijpremmen waarna de bocht begint, niet praktisch/mogelijk is. Dan zou ik een ander stuur moeten kopen. Hebben mensen ervaringen met beide schakelmechanismen en zijn er duidelijke voordelen aan de een boven de ander?
Als ik inderdaad een RD5 neem dan moet ik bij wisselen van wiel met een RD3 evt. ook die bedieningshandle omwisselen. Een vrij klein klusje maar ik vraag me af of die duimschakelaar voor 5 versnellingen evt. ook bruikbaar zou zijn met de 3 versnellingsnaaf. Die werkt met een axiale stift met kettinkje eraan en de RD5 met een rotatiemechaniek. Zou ik 1-3 van die 5-standen schakelaar kunnen gebruiken bij die RD3 naaf? Of evt. de 1-3-5 standen? Iemand dit ooit geprobeerd?
Ik had dat wiel, en later ook een voorwiel met 90mm trommelrem en naafdynamo, gebouwd met van Schothorst ST32 RVS velgen. Die paar ons extra gewicht boeit me niet en ze zijn wel lekker sterk. Probleemloos voor de spaaknippels ook. Vereist geen verstevigingen van de nippelgaten. Met mijn lengte van 2 meter en niet te licht gaat het totaalgewicht met bagage rustig (ruim) over de 150kg. Bij tijd en wijle misschien wel 180kg. Ik wil dus sterke velgen.
Die RVS velgen lijken alleen niet meer geleverd te worden. Ik vind er nog een paar in webwinkels van de smallere 1 ½ maat maar ik heb 28" 1 5/8 (22-622) met 36 13-gauge spaaknippelgaten voor het achterwiel vanzelfsprekend. Daar zat een 37-622 band op maar de laatste keer heb ik er toch maar eens een Marathon Plus Tour 42-622 op gezet. De vorkbreedte leek me daar toch wel voldoende voor en dat is ook correct gebleken. Ik voelde daarmee een merkbaar lichtere rolweerstand maar weet niet of dat alleen aan de breedte ligt of ook de andere antileklaag. Een smallere velg is dus zeker ongewenst. Als iemand die velgen nog weet te vinden hou ik me aanbevolen voor een tip.
Bij Ryde vind ik bij hun sterkste alu velgen alleen maar bij 130kg een ++ aanduiding. Ze vertellen er niet of dat nou de belasting van dat ene wiel is of van de totale fiets voor zover ik heb gevonden. Hoeveel procent van het gewicht komt ruwweg voor rekening van het achterwiel bij een stadsfiets met redelijk rechtop zittende houding? Daar vind ik daar ook zo gauw geen informatie over. Ik vind een zwarte achtervelg met een RVS voorvelg ook net even wat minder fraai staan. Wat is momenteel het sterkste alternatief voor een stalen velg, tegen een normale prijs natuurlijk?
Samenvattend dus:
1. Kan iemand iets zeggen over die rolweerstand onder belasting die waarschijnlijk in de naaf zit?
2. Is 20.000 km een redelijke afstand om wat onderhoud/revisie te vergen en gebruiken andere mensen ook wel 2 achterwielen voor makkelijker onderhoud?
3. Hebben mensen ooit gehoord van 'real life' problemen door bredere naven in stalen achtervorken? Geen theorie dus maar echte praktijk.
4. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de draaischakelaar en de duimschakelaar als versnellingsbediening? Kan ik de duimschakelaar voor de RD5 zowel bij de RD5 als de RD3 gebruiken?
5. Weet iemand die van Schothorst ST32 RVS 28" 1 5/8 (22-622) 36 gats/13 gauge nippelgaten nog te vinden? Zoeken op EAN (8718807022140) levert ook alleen maar niet meer leverbare oude pagina's op.
(Graag geen discussies/betogen over voor/nadelen van Aluminium vs RVS.)
6. Bij gebrek aan die velgen, wat is het sterkste (bij voorkeur zilverkleurige) alternatief?
Sinds enkele dagen ervaar ik dat zo te voelen bij elke wielomwenteling de fiets even inhoudt, gewoon bij freewheelen. Blijkbaar treedt er ergens extra weerstand op. Een aanlopende band is het niet. Er lijkt dan weinig anders over te blijven dan iets in het inwendige van de naaf. Ik hoor ook geregeld krakende/tikkende geluiden bij het trappen. Als ik het achterwiel optil en laat draaien dan draait het onbelemmerd lijkt het. Het treedt dus alleen op onder belasting.
Wat kan dit zijn? Lager? Kan er iets gebroken zijn? Ik heb ook sinds een half jaar of zo dat ik na 20-30 seconden door mijn 3e versnelling heen trap en ik vol 'in het luchtledige' trap. Dat is te voorkomen door steeds even terug te trappen voordat dit gebeurt. Ik ben er nu net achter dat dit mogelijk komt/kwam omdat het staafje in de as met het kettinkje eraan niet maximaal aangedraaid zat. Bij vervangen van banden heb ik er bij montage niet steeds op gelet dat dit aangedraaid was en bij het werken met het wiel kan dit makkelijk een slag of meer losdraaien.
Ik vraag me bijv. af of van de pennetjes (pawls) die de 3e versnelling vastzetten misschien stukjes afgebroken kunnen zijn hierdoor waardoor aanvullende slijtage kan zijn opgetreden.
Als mensen hier ervaring mee en kennis over hebben dan hoor ik dat graag.
Aangezien ik de fiets dagelijks gebruik is het lastig om 'groot onderhoud' te verrichten aan zo'n naaf omdat ik er elke avond op uit trek en de fiets alleen tussendoor uit elkaar kan maar elke avond weer bedrijfsklaar moet zijn. Daarom lijkt het me nuttig om een tweede compleet wiel te bouwen waardoor ik het eerste rustig kan reviseren. Na 20.000 km lijkt een inspectie/revisie van de naaf me ook wel redelijk en nuttig. Sowieso best handig om een compleet wiel te hebben liggen dat je bij elke reparatie die aan het achterwiel moet plaatsvinden simpelweg omwisselt om dan rustig die reparatie uit te voeren. Al zou het maar het wisselen van banden zijn. Wiel eruit en direct het andere erin en klaar. Geen onverwachte vertragingen maar een volstrekt voorspelbaar klusje. Doen andere mensen dit ook wel?
Ik kan dan een identieke naaf gebruiken, maar denk ook over een 5 versnellingsnaaf die Sturmey Archer ondertussen ook in een 90mm trommelrem uitvoering heeft. De RXL-RD5, momenteel maar €5 duurder. De vork moet dan wel nog 17mm verder gespreid worden, van 118mm Over Locknut Dimension nu naar 135mm. De oude originele Steelite (SAB?) was kleiner (ik kan de officiële OLD hiervan niet 123 terugvinden) en ik moet de vork nu dus spreiden voor die RD3. Ik doe dat niet permanent met plastische vervorming maar met een vorkspreider elke keer elastisch. Ik zie op YouTube mensen vorken van racefietsen wel plastisch vervormen bijv. van 125 naar 130mm door ze op te rekken tot 160mm. Bij een sterker stadsfietsframe lijkt me dit nog wel verantwoord. Heeft iemand ooit gehoord dat dit tot problemen heeft geleid?
Die RD5 wordt echter geleverd met een draaischakelaar en niet met een duimschakelaar. De 70mm variant lijkt met beide geleverd te zijn maar nu moet ik die er voor ongeveer €20 bijkopen omdat zo'n draaimechanisme op mijn type stuur, met handvatten die in de rijrichting staan en daarvoor de beugels voor de knijpremmen waarna de bocht begint, niet praktisch/mogelijk is. Dan zou ik een ander stuur moeten kopen. Hebben mensen ervaringen met beide schakelmechanismen en zijn er duidelijke voordelen aan de een boven de ander?
Als ik inderdaad een RD5 neem dan moet ik bij wisselen van wiel met een RD3 evt. ook die bedieningshandle omwisselen. Een vrij klein klusje maar ik vraag me af of die duimschakelaar voor 5 versnellingen evt. ook bruikbaar zou zijn met de 3 versnellingsnaaf. Die werkt met een axiale stift met kettinkje eraan en de RD5 met een rotatiemechaniek. Zou ik 1-3 van die 5-standen schakelaar kunnen gebruiken bij die RD3 naaf? Of evt. de 1-3-5 standen? Iemand dit ooit geprobeerd?
Ik had dat wiel, en later ook een voorwiel met 90mm trommelrem en naafdynamo, gebouwd met van Schothorst ST32 RVS velgen. Die paar ons extra gewicht boeit me niet en ze zijn wel lekker sterk. Probleemloos voor de spaaknippels ook. Vereist geen verstevigingen van de nippelgaten. Met mijn lengte van 2 meter en niet te licht gaat het totaalgewicht met bagage rustig (ruim) over de 150kg. Bij tijd en wijle misschien wel 180kg. Ik wil dus sterke velgen.
Die RVS velgen lijken alleen niet meer geleverd te worden. Ik vind er nog een paar in webwinkels van de smallere 1 ½ maat maar ik heb 28" 1 5/8 (22-622) met 36 13-gauge spaaknippelgaten voor het achterwiel vanzelfsprekend. Daar zat een 37-622 band op maar de laatste keer heb ik er toch maar eens een Marathon Plus Tour 42-622 op gezet. De vorkbreedte leek me daar toch wel voldoende voor en dat is ook correct gebleken. Ik voelde daarmee een merkbaar lichtere rolweerstand maar weet niet of dat alleen aan de breedte ligt of ook de andere antileklaag. Een smallere velg is dus zeker ongewenst. Als iemand die velgen nog weet te vinden hou ik me aanbevolen voor een tip.
Bij Ryde vind ik bij hun sterkste alu velgen alleen maar bij 130kg een ++ aanduiding. Ze vertellen er niet of dat nou de belasting van dat ene wiel is of van de totale fiets voor zover ik heb gevonden. Hoeveel procent van het gewicht komt ruwweg voor rekening van het achterwiel bij een stadsfiets met redelijk rechtop zittende houding? Daar vind ik daar ook zo gauw geen informatie over. Ik vind een zwarte achtervelg met een RVS voorvelg ook net even wat minder fraai staan. Wat is momenteel het sterkste alternatief voor een stalen velg, tegen een normale prijs natuurlijk?
Samenvattend dus:
1. Kan iemand iets zeggen over die rolweerstand onder belasting die waarschijnlijk in de naaf zit?
2. Is 20.000 km een redelijke afstand om wat onderhoud/revisie te vergen en gebruiken andere mensen ook wel 2 achterwielen voor makkelijker onderhoud?
3. Hebben mensen ooit gehoord van 'real life' problemen door bredere naven in stalen achtervorken? Geen theorie dus maar echte praktijk.
4. Zijn er wezenlijke verschillen tussen de draaischakelaar en de duimschakelaar als versnellingsbediening? Kan ik de duimschakelaar voor de RD5 zowel bij de RD5 als de RD3 gebruiken?
5. Weet iemand die van Schothorst ST32 RVS 28" 1 5/8 (22-622) 36 gats/13 gauge nippelgaten nog te vinden? Zoeken op EAN (8718807022140) levert ook alleen maar niet meer leverbare oude pagina's op.
(Graag geen discussies/betogen over voor/nadelen van Aluminium vs RVS.)
6. Bij gebrek aan die velgen, wat is het sterkste (bij voorkeur zilverkleurige) alternatief?