Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano - Forum Wereldfietser

shimano

heey

ik vraag mij eigenlijk af waar precies het verschil in zit tussen bv. shimano nexave, avilio en deore. is dat verschil zo belangrijk als je gaat gaan trekken?

greetz

sam
Hoi Sam,
Shimano maakt de draaiende onderdelen voor fietsen in een aantal reeksen (groepen) die o.a. oplopen in prijs van heel goedkoop tot behoorlijk duur.
Naarmaate de prijs oploopt worden de onderdelen in het algemeen lichter, gemaakt van duurdere materialen, fraaier ontworpen en nauwkeuriger gefabriceerd.
Het voordeel van het lichte ligt voor de hand.
De andere drie eigenschappen hebben als voordeel dat de onderdelen - in principe - lichter draaien, beter schakelen, langer bestand zijn tegen corrosie en door dat laatste ook beter na verloop van tijd uit- en weer in elkaar te schroeven zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat het altijd verstandig is de duurste onderdelengroep te kopen. Als je fiets niet vaak nat wordt en je onderhoudt hem regelmatig, dan gaat een goedkope groep zoals Alivio ook heel lang mee en ben je uiteindelijk veel goedkoper uit. Daarbij moet bedenken dat voorbladen, kransjes en ketting van alle groepen vrijwel even hard slijten, maar voor de dure spullen betaal je wel veel meer!
Groet,
Leon

Waar je bij Shimano altijd op moet letten is dat de draaiende delen af fabriek karig gesmeerd zijn. De eerste servicebeurt moet dus vroeg gebeuren. Eigenlijk is het het beste om direct na aankoop de naven te demonteren en van ruim vet te voorzien.
Tandwielen van Shimano behoren niet tot de langst levende. Vervang ze nadat ze zijn versleten door tandwielen van andere merken. Met name BBB is goedkoper dan Shimano en gaat veel langer mee. Voor voortandwielen zijn Stronglight en TA goede keuzes. Gaan veel langer mee en zijn dus goedkoper.

Ook zeggen veel mensen, dat het wat uitmaakt waar je fietst. Als je de hele Tijd door de viezigheid scheurt, is een goed groepje wel handig, omdat die daar beter tegen kunnen dan de goedkopere, je kunt dus langer schakelen.
Als je een MTB hebt, zegt men dat je wel Deore moet hebben; alles daarover is wel een beetje een luxe.
Wat heel veel uitmaakt zijn de remmen. Ik had eerst een BR420 v-brake en nu een Deore (Br-M530) v-brake achter op mijn fiets. dat zijn werelden verschil!