In verband met remmen zijn er enkele dingen die ik niet intuïtief vind, maar waar jullie misschien een antwoord voor hebben:
- Waarom slijten remblokjes/pads achteraan sneller dan vooraan? Normaal gezien knijp je beide remhendels toch even hard in, of is het omdat er op het achterwiel meer gewicht rust?
- Waarom slijten remblokjes sneller bij nat weer? Water zorgt er toch voor dat je minder hard kan remmen omdat je minder grip hebt? Minder grip = minder wrijving = minder slijtage
- Waarom worden bij sommige fietsen (MTB's) achteraan enkele pistons en vooraan dubbele pistons gebruikt? De uitleg hier luidt dat er bij het remmen meer gewicht op je voorwiel rust, waardoor je daar meer remkracht nodig hebt. Maar dat rijmt toch niet met een snellere slijtage achteraan? (zie eerste punt)
- Waarom slijten remblokjes/pads achteraan sneller dan vooraan? Normaal gezien knijp je beide remhendels toch even hard in, of is het omdat er op het achterwiel meer gewicht rust?
- Waarom slijten remblokjes sneller bij nat weer? Water zorgt er toch voor dat je minder hard kan remmen omdat je minder grip hebt? Minder grip = minder wrijving = minder slijtage
- Waarom worden bij sommige fietsen (MTB's) achteraan enkele pistons en vooraan dubbele pistons gebruikt? De uitleg hier luidt dat er bij het remmen meer gewicht op je voorwiel rust, waardoor je daar meer remkracht nodig hebt. Maar dat rijmt toch niet met een snellere slijtage achteraan? (zie eerste punt)