Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom gooien islamieten stenen? - Forum Wereldfietser

Waarom gooien islamieten stenen?

Voor het Midden-Oosten thema van De Wereldfietser zijn Jos en ik maandag naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken getogen in Den Haag. Aldaar hebben we gesproken met een Midden-Oosten expert. Op een vraag wist hij het antwoord niet. Jij wel?
De vraag luidt: 'Hoe komt dat je als fietser juist in 'islamitische' landen geregeld met stenen wordt bekogeld?'
Graag alleen antwoorden als je een cultureel antropologisch onderlegd antwoord weet.
En nee, je hoeft niet te laten weten dat JIJ niet werd bekogeld of dat wij aan het demoniseren zijn. We proberen het Midden-Oosten juist van de positieve kant te belichten, maar willen wel een onderbouwd antwoord op deze vraag. :lol:
Eric Schuijt schreef: De vraag luidt: 'Hoe komt dat je als fietser juist in 'islamitische' landen geregeld met stenen wordt bekogeld?'
Graag alleen antwoorden als je een cultureel antropologisch onderlegd antwoord weet.
Als fysisch geograaf kan ik daar eenvoudig op antwoorden, omdat de stenen daar in die streken gewoon voor het oprapen liggen. :lol:

Dat ligt in hun geloof.
Stenen gooien naar iets wilt zoveel zeggen als stenen gooien naar de duivel.
Jij bent als westerling de vijand en dus de duivel.

Stenen gooien komt voor bij de Hadj om dus de duivel te stenigen daar buiten wordt er ook met stenen gegooid tegen alles en iedereen die de duivel uitbeelden (westerlingen bv of vrouwen, steniging).

Je komt er nog genadig vanaf zolang het bij stenen blijft , joepie wat een feest en vreugde op je fietsvakantie :cry:
De straffen op de duivel en dus de vijand zijn niet mals in conservatief rechts extremistische moslim gebieden.

Je kan dit 'normaal' vinden maar vind men het ook normaal als ik hier op straat stenen naar toeristen ga gooien :?:
Nee, waarom zou men dan enigzins respect kunnen tonen voor het stenen gooien zeker gezien het feit dat het geen balorigheid is maar serieuze ernst.

Robin76 schreef:Dat ligt in hun geloof.

Nee, waarom zou men dan enigzins respect kunnen tonen voor het stenen gooien zeker gezien het feit dat het geen balorigheid is maar serieuze ernst.
Een antwoord uit de niet cultureel antropologische hoek:
Mijn inziens is het stenen gooien geen serieuze ernst, aangezien het alleen door jongens tussen de 8 en 16 jaar gedaan wordt.
Een leeftijd waar in veel jongeren het geestelijk iets lastiger hebben.

Het zal een serieuze ernst zijn zodra ook oudere mannen en vrouwen aan deze balorige pesterijen deelnemen.

Dat geloof en stenen naar de duivel gooien tijdens de hadj ermee te maken hebben lijkt mij voorbarig, ook dan zouden juist oude mannen en vrouwen moeten deelnemen.

Hopelijk komt er iemand met een passend antwoord.

Groet, John.

ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige wat betreft bekogeld worden maar wat ik vermoed dat het niet zozeer een islamitisch maar eerder een arabisch fenomeen is.
Wat is bijvoorbeeld de ervaring van mensen die in het grootste islamitische land, Indonesië, hebben gefietst? En hoe zit het met Turkije, zijn ze daar ook smijtbereid?
Oh nee, daar heb je weer last van honden.

Ik denk niet dat het aan het geloof ligt, maar in de aard van het volk.
Zo komt stenen gooien ook voor in Bolivia en Tibet. Landen waar minderheden onderdrukt worden. Als westerse fietser ben jij die minderheid, en kunnen "opstandige" jongeren hun agressie kwijt.

Marco

Vincent Schol schreef:ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige wat betreft bekogeld worden maar wat ik vermoed dat het niet zozeer een islamitisch maar eerder een arabisch fenomeen is.
In Marokko ben ik bekogeld door Berbers. Als je deze cultuur een beetje kent, weet je dat dat geen Arabieren zijn.
Afgelopen maand in Rajastan bekogeld door Hindoe kinderen. Ook deze mensen staan w.b.t. cultuur niet dicht bij de Arabische.
In de Indiase Himalaya ben ik bekogeld door Boedisten. Deze mensen wonen in kampen en zijn Tibetaanse vluchtelingen. Hun Dalai Lama wil doen geloven dat dit volkje grossiert in vrede en non agressie.
De hufterige kindjes probeerde zelfs stokken in onze achterwielen te planten.
Een aantal kilometer ten zuiden van Kullu loopt nu een jongentje rond met het woord vibram in spiegelbeeld in zijn gezicht, mijn inziens een van de weinige oplossingen voor dit soort huftertjes.

Het lijkt er op dat stenen gooien vooral plaats vind in Noord Afrika, Middden Oosten en Zuid Azië. Het klimaat en bodemgesteldheid in deze streken zorgen voor voldoende stenen.
Veel toeristen hebben pennen en toffees uitgedeeld, als kinderen na bedelen deze artikelen niet krijgen, ligt het voor de hand dat ze zo'n steentje uit frustratie jou kant op gooien.

Nog steeds hoop ik op een onderbouwd antwoord.

John.

Ha die John,

ik denk dat jij het misschien wel bij het rechte eind hebt. Er zijn inderdaad van die rampzalige toeristen die zichzelf op een voetstuk plaatsen door pennen, snoep of zelfs geld uit te delen (Zo van: kijk mij eens, ik doe iets goeds!)
En als jij dan in je wijsheid niets uitdeelt, krijg je inderdaad een steen naar je hoofd. Want in die fietstassen zitten toch wel zeker honderden pennen ... :lol:
En ik ben ook wel eens in Indonesie en India bekogeld, maar dat waren uitzonderingen. Ik heb niet geturfd, maar op de Karakorum Highway gebeurde het nog het meest. Achteraf misschien omdat Marijke in een T-shirt fietste met korte mouwen?

In landen als Thailand, Cambodja, Laos, Filippijnen en Taiwan gooien ze niet met stenen. Dus goede suggesties als je stenengooi-vrij wil fietsen.

bert sitters schreef:In landen als Thailand, Cambodja, Laos, Filippijnen en Taiwan gooien ze niet met stenen. Dus goede suggesties als je stenengooi-vrij wil fietsen.
In de jaren 80 werd er toch ook veel met stenen gegooid in Amsterdam? En dat had toen ook niets te maken met het islamitische geloof.

Dat was tijdens rellen en die stenen waren gericht tegen de ME.

Hoi Eric,

Natuurlijk gooien kinder ook stenen naar ons maar eerlijk gezegd heb ik daar niet heel erg veel last van. Maar goed, dat was niet je vraag.

Over dit fenomeen heb ik verschillende mensen in verschillende landen jaren geleden al eens vragen gesteld. Dat volgde op een praatje over cultuurverschillen waarbij mij een x-aantal kamelen werd aangeboden voor Lisette.....maar goed, da's ook een ander verhaal.

De rode draad in landen in noord-afrika was het volgende:
Jaren geleden trokken de arabieren vanuit het schiereiland van het tegenwoordige Saudi Arabie met karavanen door het noorden van Afrika. Dit waren handelskaravanen die op zoek waren naar produkten om mee te nemen naar de thuishaven. Hierbij ging het niet altijd zachtzinnig toe. De arabieren voelden zich superieur aan de mensen in donker Afrika. Een houding die je nog steeds terug vind in bijvoorbeeld Mauritanië waar de zwarte Afrikanen tot heel kort geleden als slaven van de Maritaniërs werden gehouden.
De bewoners in deze gebieden werden door de houding van de karavanen bijzonder vijandig en één van de dingen die men kon doen was het gooien van stenen.
Die houding is gebleven. De fietsers zijn de moderne karavanen en de houding van veel reizigers zorgt er niet voor dat men het stenen gooien laat. Zodra je in meer remote gebieden komt is het aantal stenen gooiers ook minder.

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef: ...Mauritanië waar de zwarte Afrikanen tot heel kort geleden als slaven van de Maritaniërs werden gehouden.
Voorzover ik weet is dat inderdaad tot heel kort geleden; m.a.w., het gebeurt nog steeds.
Marco Meijerink schreef: De bewoners in deze gebieden werden door de houding van de karavanen bijzonder vijandig en één van de dingen die men kon doen was het gooien van stenen.
Als ik het goed begrijp zijn het dus de autochtone Berbers die gooien?

Toen ik kind was gooiden we ook met kastanjes naar auto's, brommers en soms naar fietsers. En als er sneeuw lag deden we dat ook met ijsballen. Waarom? Ik zou het echt niet meer weten!!
Ik was/ben geen Moslim en mijn medeplichtigen waren toch meestal openbaren of christenen. Stenen waren niet veel te vinden op de Veluwe.

Wij zijn trouwens op onze fietsreis naar Israel dit jaar alleen bij het toeristische Palmyra bekogeld (inderdaad we hadden geen pen voor de kids) en in Jordanie. In het laatste land zeiden ze ook vaak . You! Dus dachten wij hetzelfde en zijn naar het westen gegaan naar Israel. Daar ook geen stenengooierij door Palestijnen.

Groetjes Marieke

Ooh het Jordaanse taalgebruik wordt door het forum gezuiverd! Hi, hi. Ik bedoel dus F. You

Marco Meijerink schreef: De rode draad in landen in noord-afrika was het volgende:
Jaren geleden trokken de arabieren vanuit het schiereiland van het tegenwoordige Saudi Arabie met karavanen door het noorden van Afrika. Dit waren handelskaravanen die op zoek waren naar produkten om mee te nemen naar de thuishaven. Hierbij ging het niet altijd zachtzinnig toe. De arabieren voelden zich superieur aan de mensen in donker Afrika. Een houding die je nog steeds terug vind in bijvoorbeeld Mauritanië waar de zwarte Afrikanen tot heel kort geleden als slaven van de Maritaniërs werden gehouden.
De bewoners in deze gebieden werden door de houding van de karavanen bijzonder vijandig en één van de dingen die men kon doen was het gooien van stenen.
Die houding is gebleven. De fietsers zijn de moderne karavanen en de houding van veel reizigers zorgt er niet voor dat men het stenen gooien laat.
Groet,
Marco
De Arabieren hebben in Noord Afrika in het algemeen geen zwarten verdreven. Wel hadden ze de plaatselijke Berber bevolking onderworpen.
Berbers zijn een blank Middelandse zee volk, een Berber voor zwarte uitmaken is een ernstige belediging.

Ook lijkt het me sterk dat een Mauritaans joch van 12 dat een westerse fietser aanschouwd denkt: "goh, die fietser lijkt sprekend op die kamelen karavaan van 500 jaar geleden waar mijn leraar geschiedenis in de 4e klas oversprak.
Laat ik een steen naar hem gooien, want mijn opa's opa's opa's opa heeft dat misschien ook een keer gedaan"

Ik hoop nog steeds op een verantwoord antwoord.

Groet, John.

johntelleman schreef:
Marco Meijerink schreef: De rode draad in landen in noord-afrika was het volgende:
Jaren geleden trokken de arabieren vanuit het schiereiland van het tegenwoordige Saudi Arabie met karavanen door het noorden van Afrika. Dit waren handelskaravanen die op zoek waren naar produkten om mee te nemen naar de thuishaven. Hierbij ging het niet altijd zachtzinnig toe. De arabieren voelden zich superieur aan de mensen in donker Afrika. Een houding die je nog steeds terug vind in bijvoorbeeld Mauritanië waar de zwarte Afrikanen tot heel kort geleden als slaven van de Maritaniërs werden gehouden.
De bewoners in deze gebieden werden door de houding van de karavanen bijzonder vijandig en één van de dingen die men kon doen was het gooien van stenen.
Die houding is gebleven. De fietsers zijn de moderne karavanen en de houding van veel reizigers zorgt er niet voor dat men het stenen gooien laat.
Groet,
Marco
De Arabieren hebben in Noord Afrika in het algemeen geen zwarten verdreven. Wel hadden ze de plaatselijke Berber bevolking onderworpen.
Berbers zijn een blank Middelandse zee volk, een Berber voor zwarte uitmaken is een ernstige belediging.

Ook lijkt het me sterk dat een Mauritaans joch van 12 dat een westerse fietser aanschouwd denkt: "goh, die fietser lijkt sprekend op die kamelen karavaan van 500 jaar geleden waar mijn leraar geschiedenis in de 4e klas oversprak.
Laat ik een steen naar hem gooien, want mijn opa's opa's opa's opa heeft dat misschien ook een keer gedaan"

Ik hoop nog steeds op een verantwoord antwoord.

Groet, John.
Dat arabieren afrikanen en/of berbers (ligt eraan in welk gedeelte van afrika je zit) hebben verdreven heb ik ook niet geschreven.

Dat een jongetje stenen gooit omdat zijn groot-groot-groot-vader dat heeft gedaan heb ik ook niet geschreven. Volkeren worden echter wel gevormd door het verleden zónder dat men daar als persoon feitelijk enige echte ervaring mee heeft. Er ontstaat een sfeer waarvan niemand meer precies weet waardoor die sfeer is ontstaan. Bekend fenomeen in de psychologie.

Maar goed, het verhaal wat ik het opgeschreven is alleen maar een verhaal wat mij is verteld. Het waarheidsgehalte kan heel hoog maar ook heel laag zijn. Ik weet het niet.
Maar nogmaals: eerlijk gezegd vind ik dat stenen gooien wel meevallen en geniet ik keer op keer van de sfeer in dit soort gebieden.

Marco Meijerink schreef:Maar nogmaals: eerlijk gezegd vind ik dat stenen gooien wel meevallen en geniet ik keer op keer van de sfeer in dit soort gebieden.
Gelijk heb je, waarom zou je je door anderhalve steen uit het lood laten slaan?
In onze wereld bestaat nieuws altijd alleen maar uit slecht nieuws.
In dit geval zal de vraag "waarom wordt je in Islamitische landen vaak uitgenodigd voor de thee" niet zo gauw gesteld worden.

Eigelijk heel jammer, tegenover die paar stenen ondervindt je juist veel positiefs in deze landen.

Groet, John.

Jos en ik proberen met het thema Midden-Oosten, dat gebied (waar behalve veel islamieten, ook christenen en joden wonen) positief te belichten. Dus een van de vragen die we hebben gesteld is: 'Waarom zijn de mensen in het Midden-Oosten zo gastvrij.'
Het was een interessant antwoord, kan ik je verzekeren. Maar meer daarover in de eerstvolgende WF-er :lol:
Ik vraag me af of jullie (Erik en Jos) nu werkelijk een antwoord op jullie vraag hebben gekregen. Even Googlen naar 'Stenengooiers' en 'Motivatie' levert een leuke link op naar een artikel van C.A. Uljee over stenengooiers in Nederland. Hij maakt daarin onderscheid tussen de motivatie van 8 - 12 jarigen en 12 - 16 jarigen. 'Bij de eerste groep is vandalisme een gevolg van directe woede en wraak en is het gedrag vaak impulsief. Bij de tweede (oudere) groep zijn vernielingen vooral een manier om grenzen te verkennen en stoer te doen tegenover leeftijdsgenoten.'

De opmerking van Marieke (spinnetje) vind ik vanuit dit oogpunt niet eens zo gek en als je het die jongens in Verweggistan vraagt zullen ze waarschijnlijk ook hun schouders ophalen bij de vraag waarom ze stenen gooien.

Natuurlijk zijn er culturele verschillen tussen jongeren uit Nederland en elders, maar misschien geeft dit jullie nog wat extra stof tot nadenken.

Marc -die ook sneeuwballen met stenen heeft gegooid, maar niet meer weet waarom-

Hierbij de link naar het artikel:
(http://www.rechtspsychologie.nl/hoofdPa ... ducten.doc)