Wim schreef: ↑do 02 apr, 2020 11:23
Veel ouderen kiezen voor de Ebike. Dat heeft duidelijk voordelen, maar er zit ook een gevaarlijke kant aan: velen zijn niet erg bekwame verkeersdeelnemers. Zie hier een gesprek met een verkeersdeskundige op leeftijd:
https://www.rug.nl/news/2020/03/ouderen ... sus-moeten
Ik denk dat het probleem een samenspel van probleempjes is.
+ Allereerst de opvallende rappe toename aan oudere e-bikers, en ook de rappe toename aan e-bike-ongevallen in die groep.
Er is juist nu nu de e-bike ineens modieus en ook voor velen bereikbaar is geworden nu een groep "ouderen" die al jaren terug de fiets liet staan en die dankzij de "e" als spijtoptant weer terug op de "bike" zijn gestapt. Deze mensen zijn het fietsen verleerd en/of lieten indertijd de fiets niet voor niks staan. En .. nu ineens, zegt iedereen dat het zo mooi is zo'n e-bike en het is ook mooi: op standje MAX hoef je de pedalen slechts proforma rond te draaien en de fiets gaat er als een speer vandoor ... met dus alle risico's van dien. Ik ben ervan overtuigd dat dit slechts een tijdelijke hobbel is, deze spijtoptanten krijgen heel snel nogmaals spijt, nu van de e-bike en die verdwijnen vanzelf.
+ Daarnaast gewoon de toename aan "bikes" met of zonder "e" op de altijd al te smalle fietspaden
Je hoeft geen verkeersdeskundige te zijn, als je gewoon kan lezen dan lees je in het inmiddels oeroude "Tekenen voor de fiets" (of de nieuwere "Ontwerpwijzer fietsverkeer" uit 2006) wat de normbreedten en norm boogstralen zijn -- verkeerskundigen lijken niet te kunnen lezen, of anders lappen ze de normering op deze punten ineens aan de laars (dat terwijl ze veelal juist een rotsvast geloof in regels hebben en uiterst rigide aan normeringen vasthouden)"
+ En tenslotte zijn er ook nog eens de als dan niet blonde jeugdige onbenullen (m/v) die op een al dan niet "e" snorscooter zich als een tank door het verkeer begeven. Zo'n riant vormgegeven scooter geeft de berijder kennelijk het gevoel op een onoverwinnelijke strijdwagen te rijden, de uitwerking op de "zachtere" tweewielers is in ieder geval funest
(je krijgt het gevoel dat je beter aan de wapenwedloop mee kan doen).
x O ja, "hors categorie" zijn er dan nog de "tokkies" die gewoon niets willen weten. Gister stopte ik nog een snorbrommer op een [urlhttps://verkeersregels.vvn.nl/situatie/onverplicht-fietspad]"onverplicht fietspad[/url] ... ze zijn genoteerd, en de volgende keer kunnen ze niet meer zeggen dat ze van niks weten en krijgen ze een "douw".
Overigens best verwarrend: een e-bike en ook een e-snorbrommer/scooter mag sinds 2011 weer wel op zo'n "onverplicht fietspad" rijden ... niet alleen verwarrend, maar soms ook gevaarlijk want die fietspaden hebben veelal nog de vormgeving uit de tijd dat het "rijwielpaden" waren, soms echt smal en soms ook bochtig.
Goed, ik ken fietsers - die oud genoeg zijn voor de verplichte leeftijdsgerelateerde medische keuring voor het rijbewijs - die op veilige wijze op de fiets (zonder "e") met 40 - 50 km/u of sneller de helling af rijden. Een keuring, een cursus, of een examen doen daar niks aan af of toe. Misschien helpt een cursus iets, maar ik denk dan meer aan een "verplichte" instructie. Een verkoper die zonder instructie iemand met een potentieel gevaarlijk apparaat de winkel uit laat gaan is goed beschouwd medeplichtig (net als iemand die iemand door drank beneveld in de auto laat stappen).
Dat er geen verplichte instructie bij een e-bike bestaat is natuurlijk ook raar: zelfs bij een rollator wordt instructie gegeven (dit overigens ook nadat er eerst nogal wat ongelukken met een rollator gebeurde).