Wij hebben sinds 1 1/2 jaar een Doggyride Original voor onze Heidewachtel, welke inmiddels 18 kg is.
We gebruiken de hondenkar hoofdzakelijk voor dagtochten vanaf huis, andere locatie of vanaf vakantieadres (meestal camping).
De Burley van Edwin heb ik toen ook naar gekeken, maar mede omdat de Doggyride toen leuk in de aanbieding was (Athleteshop, daarna failliet) daar voor gekozen. Mede ook omdat bij eerder uitproberen van een fietskar bleek dat onze hond het liefst rechtop blijft staan en z'n kop aan de voorkant door het gaas steekt en zo lekker snuift en mee geniet. Pas na enige tijd fietsen gaat zij weleens liggen, daarnaast loopt ze ook vaak naast de fiets mee.
De Doggyride rijdt lekker stabiel en ook snelle, korte bochten gaat goed.
Wat aandachtspunten:
- Van belang is het gewicht (Doggyride is dacht ik 14 kg + hond al gauw 32 kg), dat merk je wel zeker bij klimmetjes. Ik heb daarom ook (versneld) besloten om mijn vakantiefiets (Avaghon S28) van ondersteuning te voorzien (Pendix). Daarvan laatste vakanties in Limburg en Vogezen/Elzas veel plezier gehad.
- Hoe bevestig je de fietskar aan je fiets: bij ons kon de doggyride met de gewone koppeling (zeg trekhaak) via de snelspanners van de fiets gemonteerd worden. De stand van de fietskar wordt aan beide zijden met een buis borgpen bevestigd. Bij een dagtrip waarbij de fiets weleens verlaten wordt gebruik ik 2 hangsloten op de plek van de borgpennen. Die extra koppeling/trekhaak voor de fiets van mijn vrouw was zo te bestellen.
- in het begin viel mijn fiets een paar keer om bij stilstand toen de hond nog in de kar zat en druk in beweging kwam om er uit te komen. Mijn fiets heeft een standaard aan achteras, die ving dat niet op. Ik heb toen extra die kickstand erbij gekocht die dat nu voorkomt (wel uitklappen op tijd)
- Hoe snel is kar in te klappen en wielen te verwijderen. Doggyride gaat vrij snel vind ik. Voor ons van belang omdat deze vaak op fietsstartpunt in elkaar gezet moet worden.
- Na verwijderen wielen ook als bench te gebruiken. Doggyride en Burley kunnen dat in ieder geval.
- Heb ik zelf niet: maar voor Doggyride kan een extra rekje voor bovenop aangeschaft worden waar bagage op kan, wellicht voor fietsvakantie een goede optie.
Ik heb op dit moment geen foto van mijn combi fiets/kar, maar geef wel een link waar je deze goed kunt bekijken:
https://natteneuzen.nl/doggyride-original/ (ook hier geldt: Ik heb geen belangen en/of aandelen in het merk of het hierbij genoemde verkooppunt)
Ook vanuit mijn kant succes met je afweging/keuze.