Ook dit jaar wil ik met mijn gezin waaronder 2 dochters van 13 en 15 jaar gaan fietsen in de meivakantie (vanaf 18 april tot 5 mei).
We willen graag fietsen in een gebied waar de kans op warm weer groot is en de kans op regen klein is.
We hebben nog nooit de fietsen mee in het vliegtuig genomen en vinden de kosten behoorlijk oplopen met 4 personen.
Vorig jaar hebben we in Italie gefietst en de kosten van alle overnachtingen is behoorlijk opgelopen. Dus we hopen dat we meer op campings kunnen overnachten.
Dus we hopen met de auto op een beginpunt van de route te komen en dan te fietsen.
Vorig jaar zijn we van Ferrara naar Rome gefietst. Daardoor valt Italie nu even af.
Ik hou niet zo van rondjes fietsen. Dus met bus, boot of trein weer terug naar de auto heeft de voorkeur.
Dit laatste punt lijkt wel erg lastig bij een aantal routes. Het lijkt erop dat de makers van de route dit niet altijd meenemen in het bedenken van een route.
Op de wereldfietsbeurs hebben we met veel mensen gesproken en ik ben benieuwd of iemand van jullie nog een idee heeft. Of ons wellicht op een andere route kan wijzen.
Dan kunnen we ons beter voorbereiden en op de Fiets-en wandelbeurs hier wellicht nog wat mensen over vragen.
Om een idee te geven wat voor soort routes we in gedachte hebben het volgende:
1) Bijvoorbeeld de Balkan kust route. Deze lijkt ons erg leuk om te fietsen. Vanaf Split bijvoorbeeld. (wat het maximale z'n beetje is van wat we willen rijden met de auto).
Dan is Igoemenitsa wellicht haalbaar. Maar er is geen vervoer terug richting Kroatie. Hoe doen andere fietsers dit?
Het beste wat we konden verzinnen was met de boot van Igoemenitsa naar Ancona in Italie. Er gaan boten naar Split. Maar niet op de dagen waarop wij zouden willen.
Alternatief zou dan kunnen zijn: met de auto naar Ancona rijden. En beginnen met een ferry naar Split. Fietsen naar Igoemenitsa en dan weer ferry naar Ancona.
2) Het lijkt ons ook leuk om te fietsen in Griekenland. Epiros. Het kost alleen veel dagen reistijd om daar te geraken zonder vliegtuig. Met de boot vanaf Italie (Venetie of Ancona). Dat gaat ons zeker 3 dagen enkele reis kosten. Dus 6 dagen totaal op 16 dagen die we hebben is nogal veel.
3) We zijn 2 jaar geleden tot Novi Sad gefietst en de Sultans Trail lijkt ons wel wat. Deze loopt niet langs de Donau, maar we kunnen onze route wel oppakken vanaf hier en dan fietsen tot Sofia. Van daaruit is het makkelijk om terug te gaan naar het beginpunt met de trein. Nadeel aan deze route is dat er geen campings onderweg zijn.
4) Fietsen vanaf Madrid naar Lissabon. (Ruta Iberica). Echt maximale van wat we met de auto willen rijden.
Terugkomen blijkt ook lastig te zijn omdat er op de trein in Portugal geen fieten mee mogen, volgens de maker van de route. (wij vragen ons af hoe andere mensen die deze route fietsen dit dan doen?) Alternatief is dan Madrid naar Sevilla. Fietsen meenemen in de trein in Spanje is geen probleem. Ik heb nog niet gekeken hoeveel campings er langs deze route liggen.
5) Ik zag ook nog EuroVelo 1 in Portugal. https://euroveloportugal.com/en. Buiten dat het erg ver is om aan het beginpunt te komen. Ook hier is het lastig om weer terug op het beginpunt te komen. Er zijn verschillende soorten treinen in Portugal. En het klinkt alsof je wat geluk moet hebben. Maar we willen met 4 fietsen en 2 kinderen niet afhankelijk zijn van wat geluk.
Graag hoor ik jullie opmerkingen over de routes en of jullie nog ideeen hebben.
mvg,
Pascal
We willen graag fietsen in een gebied waar de kans op warm weer groot is en de kans op regen klein is.
We hebben nog nooit de fietsen mee in het vliegtuig genomen en vinden de kosten behoorlijk oplopen met 4 personen.
Vorig jaar hebben we in Italie gefietst en de kosten van alle overnachtingen is behoorlijk opgelopen. Dus we hopen dat we meer op campings kunnen overnachten.
Dus we hopen met de auto op een beginpunt van de route te komen en dan te fietsen.
Vorig jaar zijn we van Ferrara naar Rome gefietst. Daardoor valt Italie nu even af.
Ik hou niet zo van rondjes fietsen. Dus met bus, boot of trein weer terug naar de auto heeft de voorkeur.
Dit laatste punt lijkt wel erg lastig bij een aantal routes. Het lijkt erop dat de makers van de route dit niet altijd meenemen in het bedenken van een route.
Op de wereldfietsbeurs hebben we met veel mensen gesproken en ik ben benieuwd of iemand van jullie nog een idee heeft. Of ons wellicht op een andere route kan wijzen.
Dan kunnen we ons beter voorbereiden en op de Fiets-en wandelbeurs hier wellicht nog wat mensen over vragen.
Om een idee te geven wat voor soort routes we in gedachte hebben het volgende:
1) Bijvoorbeeld de Balkan kust route. Deze lijkt ons erg leuk om te fietsen. Vanaf Split bijvoorbeeld. (wat het maximale z'n beetje is van wat we willen rijden met de auto).
Dan is Igoemenitsa wellicht haalbaar. Maar er is geen vervoer terug richting Kroatie. Hoe doen andere fietsers dit?
Het beste wat we konden verzinnen was met de boot van Igoemenitsa naar Ancona in Italie. Er gaan boten naar Split. Maar niet op de dagen waarop wij zouden willen.
Alternatief zou dan kunnen zijn: met de auto naar Ancona rijden. En beginnen met een ferry naar Split. Fietsen naar Igoemenitsa en dan weer ferry naar Ancona.
2) Het lijkt ons ook leuk om te fietsen in Griekenland. Epiros. Het kost alleen veel dagen reistijd om daar te geraken zonder vliegtuig. Met de boot vanaf Italie (Venetie of Ancona). Dat gaat ons zeker 3 dagen enkele reis kosten. Dus 6 dagen totaal op 16 dagen die we hebben is nogal veel.
3) We zijn 2 jaar geleden tot Novi Sad gefietst en de Sultans Trail lijkt ons wel wat. Deze loopt niet langs de Donau, maar we kunnen onze route wel oppakken vanaf hier en dan fietsen tot Sofia. Van daaruit is het makkelijk om terug te gaan naar het beginpunt met de trein. Nadeel aan deze route is dat er geen campings onderweg zijn.
4) Fietsen vanaf Madrid naar Lissabon. (Ruta Iberica). Echt maximale van wat we met de auto willen rijden.
Terugkomen blijkt ook lastig te zijn omdat er op de trein in Portugal geen fieten mee mogen, volgens de maker van de route. (wij vragen ons af hoe andere mensen die deze route fietsen dit dan doen?) Alternatief is dan Madrid naar Sevilla. Fietsen meenemen in de trein in Spanje is geen probleem. Ik heb nog niet gekeken hoeveel campings er langs deze route liggen.
5) Ik zag ook nog EuroVelo 1 in Portugal. https://euroveloportugal.com/en. Buiten dat het erg ver is om aan het beginpunt te komen. Ook hier is het lastig om weer terug op het beginpunt te komen. Er zijn verschillende soorten treinen in Portugal. En het klinkt alsof je wat geluk moet hebben. Maar we willen met 4 fietsen en 2 kinderen niet afhankelijk zijn van wat geluk.
Graag hoor ik jullie opmerkingen over de routes en of jullie nog ideeen hebben.
mvg,
Pascal