Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grenovergang Laos -China - Forum Wereldfietser

Grenovergang Laos -China

Hoi,

Wij zijn twee fietsters die al een tijdje onderweg zijn en zitten voor de moment in Bangkok. We zijn onze route aan het plannen voor ZO Azie en vroegen ons af hoe alles in zijn werk gaat als we China willen binnen fietsen vanuit Laos. Is de weg Luang Prabang naar de grens veilig? Gaat het oversteken vlot en moeten we rekening houden met bepaalde dingen? Is de weg asfalt of onverhard??

Heeft iemand dit onlangs gedaan??

Al bedankt op voorhand
kristien
www.traptrip.be

ho kristien,

ik heb zelf al redelijk wat gefietst in zo-azie, maars pijtig genoeg nog niet tot in het uiterste noorden van Laos. Ik kan me echter moeilijk inbeelden dat het daar niet veilig zou zijn, de rest van laos is gewoon SUPER. Ik veronderstel dat je over de grensoverang bij boten spreekt ?
ik wilde wel eens lezen waar je tot nu toe al geweest was maar je link werkt niet naar je website. Zit er een foutje in ?
Veel plezier nog daar in ZO-Azie;ben jaloers en hoop er zo snel mogelijk terug te staan.
kristienvh schreef:Wij zijn twee fietsters die al een tijdje onderweg zijn en zitten voor de moment in Bangkok. We zijn onze route aan het plannen voor ZO Azie en vroegen ons af hoe alles in zijn werk gaat als we China willen binnen fietsen vanuit Laos. Is de weg Luang Prabang naar de grens veilig? Gaat het oversteken vlot en moeten we rekening houden met bepaalde dingen? Is de weg asfalt of onverhard?? Heeft iemand dit onlangs gedaan??
(Je website doet het inderdaad niet.)
Ik heb exact een jaar geleden de route PakBeng - Udomxay - PakMong - LuangPrabang gefietst en dat was 100% asfalt, zeer rustig en zeer veilig. Het gedeelte Udomxay - Boten ken ik niet, maar het beeld zal wel ongeveer hetzelfde zijn, denk ik zo. Je zit dan al heel dichtbij China. Gewoon doen, het is er prachtig en vooral voor fietsers ideaal omdat er zowat geen verkeer op de weg is. Luang Prabang is één van de mooiste stadjes van Azië. Verder stellen de dorpjes onderweg weinig voor, er valt hoegenaamd niets te beleven, maar dat vind ik ook aantrekkelijk, je ziet niet veel toeristen daar. Aanrader is om elke dag een massage te nemen, kost rond 2,50 dollar.

jim
Hieronder een dorpje in Noord-Laos, januari 2005
Afbeelding

Heej Jim,

je foto is een mooi rood kruisje... :)

Werkt imageshack misschien niet zo goed?

Dus de route13 is wel veilig in tegenstelling tot wat er in de lonely planet (2004) vermeld staat?

Bedankt voor de antwoorden!
Kristien.

PS. Website werkt binnenkort weer..

De route is inderdaad veilig. Ik kwam wel enkele malen een paar groepjes locals (mongs) met geweer tegen maar die zeggen je allemaal vriendelijke goeidag, en komen zeker niet bedreigend over (waarom zouden ze ook, wat hebben zij te winnen indien ze toeristen lastig vallen - zeker geen steun van het westen).
en ach ... als je de lonely planet altijd moet geloven is fietsen langs de oevers van de schelde ook levensgevaarlijk.
geniet er maar van !

fietsjunks schreef:Heej Jim,
je foto is een mooi rood kruisje...
Werkt imageshack misschien niet zo goed?
Tja, deze foto staat bij Brinkster.com, blijkbaar toch niet altijd even betrouwbaar.

Lonely Planet gaat nog lang uit van een incident dat enige jaren terug heeft plaats gevonden. Twee Zwitsers fietsers waren getuige van een gewapende overval op een bus (overigens een bus zonder buitenlandse toeristen). Zij kregen als buitenlandse fietsers een vrijgeleide van de boeven, maar die Zwitsers vonden het toch wel interessant om wat foto's van het gebeuren te maken. Moet je natuurlijk niet doen bij gewapende overvallers. Kan je ook gebeuren als je hetzelfde doet bij een overval op een winkel in Heerhugowaard of Biezenmortel. Na dit incident met tragische afloop hebben vele honderden fietsers over deze weg gereden en alleen maar aardige mensen ontmoet. Het aantal inwoners van Laos is niet groot: 5 miljoen, maar volgens mij hebben die mij allemaal begroet: Sawadie, sawadie.

Lonely Planet zou wat meer moeten doen aan informatie over accommodatie onderweg. In plaats van uitgebreid, what to do en where to go in Luang Pra Bang en Vientane. Maar misschien is dat ook wel juist goed, want stel dat onderweg overal de hordes toeristen neerstrijken.

Fietsers kunnen de Lonely Planet Laos op de plank in de boekwinkel laten staan,
want er is een handige gids voor fietsers in Laos: Kippen en Kleefrijst van Bernadette Speet. Bernadette is ook van Laos naar China gefietst.

Super bedankt voor de reacties. Morgen rijden we vol goede moed Cambodja binnen!!!We kijken er naar uit om dit stukje van Azie te fietsen,,

Kristien en Anke
hallo kristien,
Wij fietsten in september 2004 van China naar Laos, de grensovergang bij Boten. Geen enkel probleem. De weg was vrijwel helemaal geasfalteerd. Mooi stuk om te fietsen.
Wij fietsten ook in Cambodja, vandaaruit naar Vietnam , van zuid naar noord en door de bergen in het noorden (prachtig!), daar staken we de grens naar China over , reden door Yunnan en vandaaruit dus weer terug naar Laos.
Veel plezier,
Hanneke en Maria