door
Wim » do 19 jan, 2006 21:16
Eerlijk gezegd laat ik zoiets altijd door de fietsenmaker doen, want ik heb het druk. Ik neem aan dat het om een traditionele Hollandse stadsfiets gaat, en dat het probleem zich voordoet aan de rechterkant (waar het tandwiel en de ketting zitten). Dat is altijd de zwakste maar ook lastigste kant.
Kettingkast: de ene kettingkast is de andere niet, dus dat is moeilijk van een afstand te zeggen. Veel moderne hardplastic kettingkasten hebben achter een stuk dat je eruit kunt halen. Anders moet je maar wat puzzelen, ik kan het ook niet makkelijker zeggen.
Spaak. Allereerst moet je een spaak van de goede lengte hebben. Dat weet alleen de fietsenmaker (die er overigens zo vier nieuwe spaken in heeft zitten). Spaken steek je met de kant van de spaak waar de schroefdraad op zit door een van de gaten in de naaf. Kijk naar het patroon van om en om etc, en volg dat. Let ook op dat het andere einde met het omgebogen stukje vanaf de goede kant in de opening in de naaf gestoken is. Vervolgens steek je het stuk van de spaak met de schoefdraad erop in de zogeheten spaaknippel (dat is het meestal bronzen buisje dat in het gat in de velg zit. Dat buisje (die nippel) heeft aan de binnenkant schroefdraad. Door aan de buitenkant met een zogeheten spaaksleutel aan die nippel te draaien draai je de spaak naar binnen, de nippel in (helaas zijn er verschillende diktes in nippels, en dus ook in spaaksleutels. Gebruik de goeie maat, anders mol je de nippels). Daardoor komt de spaak steeds strakker te staan. Wees niet bang spaken strak te spannen, want daar worden ze sterker van. Als je de spaken ongelijk aanspant kun je de velg krom trekken (de velg blijft recht omdat de spaken om en om een andere kant uittrekken).
Zo duidelijker? Lees anders hierna Marten's stuk nog een keertje opnieuw door. Misschien dat je hem nu welsnapt. Lukt het nog niet: ga dan naar de fietsenmaker. Als je te lang wacht kan je wiel helemaal inzakken, en dat is veel duurder.
Wim