Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverzekering voor 1 jaar - Forum Wereldfietser

reisverzekering voor 1 jaar

De afgelopen dagen ben ik op zoek naar een goede reisverzekering voor als ik in oktober naar Zuid Amerika vlieg om daar te gaan fietsen.

Als ik de site van Elvia bekijk en er over de Globetrotter reisverzekering lees dan lijkt het heel eenvoudig.

De primaire globetrotter reisverzekering geeft mij dekking voor reisongevallen, sos-diensten, bagage, medische kosten, reisrechtsbijstand,
aansprakelijkheidsverzekering, en ook thuiskomstdekking medische kosten. (komt mij op ongeveer 800 euro als ik 12 maanden reis)
Ik moet mij dan wel uitschrijven uit het gemeente/bevolkingsregister.

Vanaf 1 januari 2006 verplicht de overheid mij om de ziektekostenverzekering aan te houden als ik nog een huis aan hou in Nederland. Dan kan ik mij niet uitschrijven uit het gemeente/bevolkingsregister. (dan komen de kosten op ongeveer 1750 euro) En dat vind ik erg veel geld.

Ik kan mijzelf wel uitschrijven als ik langer dan 9 maanden uit nederland weg ga en een huurhuis opzeg of koophuis verkoop. Maar dat doe ik liever niet....

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe heb jij het geregeld?

alvast bedankt.

Wendy

Als je toch gedwongen bent om in Nederland een basisverzekering af te sluiten, zou ik kiezen voor Univé. Univé is - voorzover mij bekend - de enige mij die buitenlanddekking (ook buiten de EG tot 100% van de Nederlandse tarieven) in de basiswverzekering heeft. Als je dan ook nog bereid bent om € 500,= eigen risico te aksepteren, kun je voor ongeveer € 800,= een basisverzekering voor een jaar afsluiten. De kosten van je reisverzekering kun je dan laag houden, omdat je slechts je bagage (en fiets) hoeft te verzekeren.

Gerd

Hi Wendy,
Heb je het inmiddels verder uitgezocht? Zo ja, wat is de uitkomst tot nu toe?
Is er een mogelijkheid om onder die basisverzekering in Nederland uit te komen? Ik denk dat dit namelijk interessant is voor de lange reizigers onder ons!

Voorheen was er namelijk ook zo'n regel, maar daar kwam je altijd onderuit doordat je je bij de verzekering gewoon uitschreef. Je kon je namelijk ook pas weer inschrijven als je werk en/of uitkering had.

Ben benieuwd hoe dat nu in z'n werk gaat, want er lopen toch genoeg mensen in Nederland rond die geen verzekering hebben.

Groet, Rena :wink:

Hmm, nou werd ik enigszins verrast door het feit dat je je zou moeten uitschrijven bij de Elvia Globetrotter resiverzekering, maar bij nalezen van de Polisvoorwaarden kan ik daar helemaal niets over vinden. Kun je aangeven waar je dat hebt gelezen Wendy?

Wat ik overigens _wel_ kon vinden is iets wat ik helemaal niet snap: in de sectie Algemene Voorwaarden staat onder Artikel 3.1 letterlijk:
"De Maatschappij verzekert alleen personen die tijdens de geldigheidsduur van de afgesloten verzekering(en) ingeschreven staan in een Nederlands bevolkingsregister, en daadwerkelijk in Nederland woonachtig zijn."

Het eerste deel lijkt in strijd met Wendy's bewering, het tweede deel is onmogelijk voor iemand die lang op reis gaat. Tenzij woonachtig omschreven wordt als het hebben van een woning (koop/huur), wat dan weer vragen oproept over het woord 'daadwerkelijk'. Snapt iemand het nog?

groet,
Peter.

@Peter: je moet je niet uitschrijven bij Elvia, maar bij de gemeente om niet vast te zitten aan de verplichte verzekering.

Feit is (als ik het goed begrijp) dat je sinds dit jaar verplicht verzekerd moet zijn en dat het dus niet uitmaakt als je 12 maanden van 1 jaar in het buitenland zit. Zolang je ingeschreven blijft bij de gemeente, moet je betalen!

Het uitschrijven bij de gemeente kan alleen als je niet je huur of koophuis wilt aanhouden.

Wel krijg je de maximale vergoeding terug, omdat je geen gebruik hebt gemaakt van de verplichte verzekering.

Als ik rare dingen zeg, verbeter maar hoor!

Mijn inschatting zou zijn dat je goedkoper en beter uit bent als je je Nederlandse verzekering aanhoudt en bij die maatschappij aanvult met een langdurige en uitgebreide buitenlanddekking dan wanneer je probeert eenzelfde kwaliteit van dekking (dus meer dan noodhulp, en ook dekking van een eventuele ernstige operatie met langdurige opname na repatriering) probeert te krijgen via een reisverzekering. Zo althans heb ik het steeds gedaan als ik langdurig voor mijn werk naar het buitenland ging. Toen hoefde ik nog niet in Nederland verzekerd te zijn, maar het was wel veruit de beste en goedkoopste manier (zelfs voor een langdurig verblijf in de VS).
Wim

Ik heb inderdaad niet goed gelezen, het ging om uitschrijving voor de basisverzekering.

Maar het laatste deel van m'n mail heb ik wel goed gelezen en dat snap ik nog steeds niet.

groet,
Peter.

Daar durf ik ook geen antwoord op te geven Peter. Wellicht dat je de maatschappij zelf om opheldering kunt vragen.

Succes!

Peter Klomp schreef:Ik heb inderdaad niet goed gelezen, het ging om uitschrijving voor de basisverzekering.

Maar het laatste deel van m'n mail heb ik wel goed gelezen en dat snap ik nog steeds niet.

groet,
Peter.
Daarmee wordt bedoeld dat je een woonadres in Nederland moet hebben, dus in een gemeente op een bepaald adres ingeschrven moet staan; dan ben je namelijk ook verplicht verzekerd tegen ziektekosten (basisverzekering) en dat is precies wat Elvia wil. De globetrotterverzekering is dus aanvullend op de verplichte ziektekostenverzekering; zo blijft de premie betaalbaar.