Even een kort verslagje van bevindingen en keuzes die ik heb gemaakt bij mijn eerste fietstocht.
In juni heb ik een nieuwe fiets gekocht voor alledaags gebruik en woon-werkverkeer. Een collega had een gravelbike Kona Sutra LTD gekocht en dat model sprak me wel aan maar niet als woon-werkfiets vanwege ontbreken degelijk spatbord en verlichting. Wat toch wel een vereiste is als je dagelijks door weer en wind gaat. Na opzoekwerk zag ik dat Kona ook een gewone Sutra had en deze had ten eerste al een niet alledaagse kleur maar was dan ook voorzien met spatborden maar nog geen verlichting.
Na wat opzoekwerk dan deze toch online besteld en vijf dagen later stond hij bij mij thuis. Bij de lokale dealer moest ik bijna een maand wachten want mijn maat was niet in stock.
Deze fiets rijd zo goed dat ik sindsdien niet meer met de speed-pedelec ben gaan werken. Scheelt me wel een half uur in tijd maar het moment dat je op deze fiets zit waan je je op vakantie. woon-werk is 27km.
Wat me aansprak aan de fiets waren het lederen Brooks-zadel, stalen kader, de kleur, bar-endshifters, bevestingingsmogelijkheden voordrager op de vork, mechanische schijfremmen, koersstuur want heb graag de mogelijkheid om toch sportief te rijden.
Omdat gravelbikes ook geschikt zijn om te toeren dacht ik dus om in september mijn eerste toertocht te maken. Heb dus nu net 8 dagen in Nederland gaan fietsen met tentje. In het volgende maak ik een opsomming wat ik heb gedaan of gekocht om deze tocht te maken. Meestal kan ik niet vergelijken met andere maar dezelfde produkten maar de keuzes die ik heb gemaakt was ik zeker tevreden mee en ik zou zelf niet echt veel veranderen op de volgende tocht.
Aangezien deze fiets standaard geen verlichting heeft moest ik deze nog voorzien. Omdat ik geen batterijen wilde gebruiken ben ik voor een naafdynamo gegaan. Was niet zo simpel om er eentje te vinden want dynamo moest volgende eigenschappen hebben: steekas 12mm, 6-gaats schijfbevestiging en moest zowel voor- als achterlicht aansturen. Dus omdat mijn keuze redelijk beperkt was en ik ook kwalitatief iets goed wilde dan bij SON terecht gekomen. Heeft me we wel een rib gekost maar nog geen seconde spijt van gehad. Werkt perfect en fietsmaker zei me dat het gewicht tov andere naafdynamo’s veel lager ligt. Als verlichting ben ik bij Busch en Müller Lumotec IQ Cyo terecht gekomen. Ook zeer tevreden over qua lichtopbrengst.
Kabel heb ik van de naafdynamo door het vorkbeen kunnen leiden en achteraan heb ik eveneens kabel kunnen inwerken in de bagagedrager.
Heb een Tubus low-rider steun gekocht om op de voorvork te plaatsen.
De standaard Ortlieb-tassen. Heb ik al jaren en altijd zeer tevreden over geweest. Rammelen wel als ze op de steun staan maar met wat sporttape te kleven op de plaats waar de bevestigingen hangen is het rammelen weg.
Ik heb gebruik gemaakt van een frametas van Restrap. Had eerst een stuurtas maar het rammelen irriteerde me en ik heb uiteindelijk mijn stuur graag clean. Wat deed ik zoal in mijn frametas: Squirt-smeermiddel, zonnebril, mueslireep, portefeuille, windvestje, … Plaats is misschien iets beperkter dan een stuurtas maar alles zit wel compact en rammelt niet.
Het enige dat ik op het stuur heb staan is een Quadlock om de gsm op te koppelen. Werkt super, ook tijdens kasseien, bulten en putten blijft uw gsm mooi op zijn plaats.
Nadeel van een gsm is waterdichtheid en batterijduur. Maar het gebruiksgemak van de app OSMand is super. Zeker een aanrader. GPX-file downloaden en rechtstreeks in de app inladen. En je kunt blijven navigeren op vliegtuigmodus. Heb wel een zakje aan het stuur hangen om een drinkfles in te zetten. Wat ik zeer praktisch vond want met het frametas was er niet zoveel plaats meer om makkelijk drinkflessen uit de houders te halen.
Minpuntjes aan de fiets zijn de plastieken spatborden. Rammelen of trillen bij slecht wegdek. Heb het trillen kunnen verhelpen maar metalen spatborden hebben dit minder makkelijk denk ik.
En de bar-endshifters is een gewoonte maar soms bij het vertrekken en met name als het snel moet gaan stomp je soms met het bovenbeen tegen de shifter als het stuur een beetje staat gedraaid. Maar zoals ik heb gelezen zijn de shifters zo simpel in gebruik dat er weinig of geen defecten aan kunnen komen.
Wat ik eventueel voor de volgende keer nog ga aanschaffen in een USB-laadpunt zoals een forumslader of een Plug V.
Voor de rest is mijn eerste fietvakantie via de LF-routes in Nederland zeker geslaagd.
In juni heb ik een nieuwe fiets gekocht voor alledaags gebruik en woon-werkverkeer. Een collega had een gravelbike Kona Sutra LTD gekocht en dat model sprak me wel aan maar niet als woon-werkfiets vanwege ontbreken degelijk spatbord en verlichting. Wat toch wel een vereiste is als je dagelijks door weer en wind gaat. Na opzoekwerk zag ik dat Kona ook een gewone Sutra had en deze had ten eerste al een niet alledaagse kleur maar was dan ook voorzien met spatborden maar nog geen verlichting.
Na wat opzoekwerk dan deze toch online besteld en vijf dagen later stond hij bij mij thuis. Bij de lokale dealer moest ik bijna een maand wachten want mijn maat was niet in stock.
Deze fiets rijd zo goed dat ik sindsdien niet meer met de speed-pedelec ben gaan werken. Scheelt me wel een half uur in tijd maar het moment dat je op deze fiets zit waan je je op vakantie. woon-werk is 27km.
Wat me aansprak aan de fiets waren het lederen Brooks-zadel, stalen kader, de kleur, bar-endshifters, bevestingingsmogelijkheden voordrager op de vork, mechanische schijfremmen, koersstuur want heb graag de mogelijkheid om toch sportief te rijden.
Omdat gravelbikes ook geschikt zijn om te toeren dacht ik dus om in september mijn eerste toertocht te maken. Heb dus nu net 8 dagen in Nederland gaan fietsen met tentje. In het volgende maak ik een opsomming wat ik heb gedaan of gekocht om deze tocht te maken. Meestal kan ik niet vergelijken met andere maar dezelfde produkten maar de keuzes die ik heb gemaakt was ik zeker tevreden mee en ik zou zelf niet echt veel veranderen op de volgende tocht.
Aangezien deze fiets standaard geen verlichting heeft moest ik deze nog voorzien. Omdat ik geen batterijen wilde gebruiken ben ik voor een naafdynamo gegaan. Was niet zo simpel om er eentje te vinden want dynamo moest volgende eigenschappen hebben: steekas 12mm, 6-gaats schijfbevestiging en moest zowel voor- als achterlicht aansturen. Dus omdat mijn keuze redelijk beperkt was en ik ook kwalitatief iets goed wilde dan bij SON terecht gekomen. Heeft me we wel een rib gekost maar nog geen seconde spijt van gehad. Werkt perfect en fietsmaker zei me dat het gewicht tov andere naafdynamo’s veel lager ligt. Als verlichting ben ik bij Busch en Müller Lumotec IQ Cyo terecht gekomen. Ook zeer tevreden over qua lichtopbrengst.
Kabel heb ik van de naafdynamo door het vorkbeen kunnen leiden en achteraan heb ik eveneens kabel kunnen inwerken in de bagagedrager.
Heb een Tubus low-rider steun gekocht om op de voorvork te plaatsen.
De standaard Ortlieb-tassen. Heb ik al jaren en altijd zeer tevreden over geweest. Rammelen wel als ze op de steun staan maar met wat sporttape te kleven op de plaats waar de bevestigingen hangen is het rammelen weg.
Ik heb gebruik gemaakt van een frametas van Restrap. Had eerst een stuurtas maar het rammelen irriteerde me en ik heb uiteindelijk mijn stuur graag clean. Wat deed ik zoal in mijn frametas: Squirt-smeermiddel, zonnebril, mueslireep, portefeuille, windvestje, … Plaats is misschien iets beperkter dan een stuurtas maar alles zit wel compact en rammelt niet.
Het enige dat ik op het stuur heb staan is een Quadlock om de gsm op te koppelen. Werkt super, ook tijdens kasseien, bulten en putten blijft uw gsm mooi op zijn plaats.
Nadeel van een gsm is waterdichtheid en batterijduur. Maar het gebruiksgemak van de app OSMand is super. Zeker een aanrader. GPX-file downloaden en rechtstreeks in de app inladen. En je kunt blijven navigeren op vliegtuigmodus. Heb wel een zakje aan het stuur hangen om een drinkfles in te zetten. Wat ik zeer praktisch vond want met het frametas was er niet zoveel plaats meer om makkelijk drinkflessen uit de houders te halen.
Minpuntjes aan de fiets zijn de plastieken spatborden. Rammelen of trillen bij slecht wegdek. Heb het trillen kunnen verhelpen maar metalen spatborden hebben dit minder makkelijk denk ik.
En de bar-endshifters is een gewoonte maar soms bij het vertrekken en met name als het snel moet gaan stomp je soms met het bovenbeen tegen de shifter als het stuur een beetje staat gedraaid. Maar zoals ik heb gelezen zijn de shifters zo simpel in gebruik dat er weinig of geen defecten aan kunnen komen.
Wat ik eventueel voor de volgende keer nog ga aanschaffen in een USB-laadpunt zoals een forumslader of een Plug V.
Voor de rest is mijn eerste fietvakantie via de LF-routes in Nederland zeker geslaagd.