Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Klopt... sterker nog: verreweg de meeste fietsers die jarenlang onderweg waren deden dat op 28 inch, met een derailleurversnelling en op veel dunnere banden dan nu verkrijgbaar zijn. Ze deden dat ook nog eens op slechtere wegen want de asfaltering van de wereld gaat de laatste jaren in rap tempo door.Willem Jongman schreef: Bedenk echter dat er al veel tochten om de wereld gereden zijn op fietsen met 28 inch banden (bijvoorbeeld Dick en Els op hun Vittorio's.
Het fietst lekkerder is een persoonlijk iets, en afhankelijk van talloze andere factoren. Zelf vind ik juist een 26 inch lekkerder fietsen.GerdC schreef:Ik zal wel een roepende in de woestijn zijn, maar als je van plan bent veel op asfalt te fietsen, zou ik zeggen neem een 28". Mijn belangrijkste ervaringsargument: het fietst gewoon lekkerder.
Wat betreft de tegenargumenten:
26"-wielen zijn sterker. Vast, maar hoeveel sterker? Maakt het objectief nu echt zoveel verschil? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat kwalitatief goede 28"-wielen in normale situaties sterk genoeg zijn.
26"- wielen en banden zijn wereldwijd veel makkelijker verkrijgbaar. Dat mag waar zijn, maar dat is eigenlijk niet de vraag. Zijn ook kwalitatief hoogwaardige en voor een wereldfietser geschikte 26"-wielen en banden wereldwijd zo makkelijk te verkrijgen? Ik waag dat te betwijfelen? Wil jij je wereldreis vervolgen op een noppenband voor mountainbikes? Ik niet.
En Willem, op mijn 28" Santos Travelmaster zitten 50mm Big Apples. De 60mm Big Apples bleken niet te passen. Dat lag niet aan de grootte van het wiel, maar aan de breedte van de achtervork. Ik betwijfel of 60mm Big Apples wel passen in de 26" Santos Travelmaster. En het gewichtsverschil (790 gr vs. 885 gr): Het onsje oude kaas voor je ontbijt weegt meer.
Gerd
Elmacay geeft wel aan dat het voor een meerjarige tocht is, dus niet voor 3 a 4 wken per jaar. En ook al zou dat zo zijn maar ben je stiekem van plan om over een tijdje voor langere tijd weg te gaan, dan zou het toch zonde zijn als je je "trabant" de deur uit moet doen om alsnog die "hummer" aan te schaffen...Dick en Els schreef: Wat mij nog steeds in hoge mate verbaasd is dat fietsers die per jaar 3 a 4 weken op vakantie gaan oprecht menen een 'Hummer' nodig te hebben.
WimLigFiets heeft hier alles mee gezegd!!wimligfiets schreef:wie kan het verschil in watts uitrekenen tussen een 26 en een 28 inch wiel, zodat we eindelijk eens weten waar over we praten.
mijn 26 fiets is sneller dan mijn 28 fiets met vergelijkbare zadel/stuurhoogte en banden. maar het 26 frame is veel stijver en 4 kg lichter. dus het blijft appels met peren vergelijken.
wim
Ik denk als je ergens aan het eind van de wereld problemen krijgt met je fiets je blij zal zijn als je met een of andere tokiewokie band/spaak/velg verder kan dan dat je daat met je 28" moet wachten op vervoer of tot je onderdelen er zijn.GerdC schreef: 26"- wielen en banden zijn wereldwijd veel makkelijker verkrijgbaar. Dat mag waar zijn, maar dat is eigenlijk niet de vraag. Zijn ook kwalitatief hoogwaardige en voor een wereldfietser geschikte 26"-wielen en banden wereldwijd zo makkelijk te verkrijgen? Ik waag dat te betwijfelen? Wil jij je wereldreis vervolgen op een noppenband voor mountainbikes? Ik niet.
Leuke argumenten,GerdC schreef:Is het sterkte-argument nog steeds zo overtuigend op het moment dat de kwaliteit van velgen en spaken zodanig verbeterd is dat ook 28'-wielen ruimschoots sterk genoeg zijn voor de gemidelde wereldfieter?
Is het beschikbaarheidsarument nog steeds zo overtuigend op het moment dat je - voor relatief akseptabele kosten - het benodigde onderdeel via koeriersdiensten op elke plek ter wereld binnen 2 á 3 dgen kunt laten bezorgen?Gerd
Hallo Wim,wimligfiets schreef:wie kan het verschil in watts uitrekenen tussen een 26 en een 28 inch wiel, zodat we eindelijk eens weten waar over we praten.
zelfde vraag over het verschil in watts tussen een derailleur en een Rohlff naaf. de meningen daarover lopen nogal sterk uiteen.
Tenzij je liever iets meer op "kracht" fietst, en iets minder op "souplesse" Ik heb vreselijk veel moeite om op 75 omwetelingen per minuut uit te komen ook al weet ik dat het heel goed is als je dat toch doet. Dan steek ik liever een tandje minder, en iets zwaarder en rij 28".wimligfiets schreef:er is nog een argument dat voor mij voor een 26 inch wiel pleit: mijn minimale klimsnelheid, zowel op een bukfiets als op mijn ligfiets is 5 km per uur. om die snelheid te kunnen fietsen met een 22t voor en een 34t achter, moet ik op een 28 inch fiets 61 omwentelingen per minuut trappen en op een 26 inch fiets 64,5 . dat lijkt geen groot verschil, maar dat trapt toch net iets makkelijker op een moment dat je het zwaar hebt.
wim