door
Georg » zo 21 jul, 2019 16:52
Ook ik heb niet direct cijfers bij de hand, maar het lijkt me aannemelijk dat de e-bike in zekere zin een gevaar genoemd kan worden voor de oudere en zwakkere c.q. kwetsbaarder mens die er op fietst; men is in staat sneller te fietsen dan men zou doen op een gewone fiets, áls deze mensen die nu op de e-bike zitten al zouden fietsen als ze niet over de e-bike konden beschikken.
Uit andere teksten over verkeersveiligheid is bekend (en logisch) dat bij een ongeval de ernst van het letsel toeneemt met de snelheid, nog los van het eventueel vaker voorkomen van een ongeluk bij hogere snelheid door tekortschieten van inschattings-en reactievermogen.
Dat de e-bike, met zijn over het algemeen minder fitte en oudere berijder, een gevaar vormt voor die berijder vergeleken met de aloude fiets of de benenwagen lijkt aannemelijk. Al moet ook worden bedacht dat men in ieder geval actief buiten bezig is, zodat wellicht de fietsers die niet omkomen tijdens het electrisch fietsen misschien juist gezondheidswinst boeken. Survival of the fittest?