Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schade na vliegen, en nu? - Forum Wereldfietser

Schade na vliegen, en nu?

Na acht keer een enkele vliegreis (met verpakking in een doos én zonder)is het ons dan toch een keer overkomen, schade aan de fiets!!! Gelukkig pas na onze vakantie.

Naast een aantal kleine beschadigingen (lampen en dragers) is ook mijn achtervelg gebroken. We hebben op schiphol een scaderapport laten opmaken. Daar werd ons verteld dat de luchtvaartmaatschappij niets vergoed omdat de fiets niet een doos zat. Dit staat echter niet in de algemene voorwaarden! Wie heeft ervaring met zulke gevallen en weet of ik nog ergens iets kan declareren?

Alle fietsenwinkels zijn dicht op maandag...wat kost de reparatie van een achtervelg???? Ennne is een fietsreisverzekering de moeite waard?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Blanche

Blanche,

Dat is dus echt gewoon zo ontzettend balen! Kan ik me heel goed voorstellen.
Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering?
Hadden jullie een reisverzekering?
Als dat laatste het geval is, zou ik daar gewoon de schade verhalen.

Ik vind het eerlijk gezegd te belachelijk voor woorden dat vliegtuigmaatschappijen zich hier altijd weer willen drukken! Je betaalt er genoeg voor en vaak ook nog extra voor het vervoer van de fiets, dan mag je wel verwachten dat die fietsen heel aankomen!

Met schadeformulier naar je verzekering gaan en anders mochten jullie dat hebben rechtsbijstand inschakelen en ik zou het toch ook proberen bij de maatschappij.

Succes in ieder geval!
El en El

Heb net ervaring. :oops:

Volgens mij heeft het niets te maken met de verpakking.
Je eigen reisverzekering behandelt de claim en betaalt jou uit. Zij gaan vervolgens het geld weer bij de luchtvaartmaatschappij halen. (maar daar heb jij voor de rest niets mee te maken)

Ik denk niet dat er in de polis van de reisverzekering staat dat een fiets in een doos moet zitten. (er is meestal wel sprake van een eigen risico)

Een velg kost tussen de 20 en 40 euro. (kan natuurlijk ook veel duurder)
Reken ook op nieuwe spaken á 35-50 cent per stuk.
Arbeid: ca 45-60 minuten (maar voor een wiel bouwen is er vaak ook een vast tarief. 25-?? euro)

Groeten,

Marco

Hoi,
Ik heb eens begrepen dat je niet de maatschappij moet aanspreken maar de verladers. Het is nl. niet zo dat elke vliegmaatschappij zijn eigen in- en uitladers heeft. En ik denk eerlijk gezegd niet dat de velg gebroken is terwijl de fiets in het vliegtuig lag. Waarschijnlijker is de fiets "gewoon" ergens tussen gekomen en hebben ze ff flink doorgeramd.
Als ik jou was zou ik de officiele fietsenmaker een schaderapportje laten opmaken van de complete schade. Je moet er nooit van uitgaan dat je iets zelf repareert, dat doet men bij schades aan auto's toch ook niet?
Succes ermee,
Leon (ooit 1 retourtje fiets in vliegtuig, ook 1x achterwiel krom, ook gelukkig terugreis. Velg zelf vervangen, niet gedeclareerd wegens veel te veel werk)

Dat je fiets niet in een doos zat, mag geen vrijbrief zijn voor de luchtvaartmaatschappij om er wild mee om te gaan. De schade aan je fiets is zo extreem, dat je fiets gewoon abnormaal is behandeld. Wellicht had een doos die schade ook niet voorkomen.
Ik zou en, en doen. Claimen bij de luchtvaartmaatschappij en claimen bij je reisverzekering. Had je wel je een extra fietsdekking? Anders kan er een grens zijn aan het uit te keren bedrag. Kijk je polis even goed na. Je kunt bij een goede fietsenmaker een pro forma nota opvragen van de herstelkosten. Die voeg je bij je claim.
De luchtvaartmaatschappij mag het niet afschuiven op de verladers. Je hebt een vlucht geboekt bij de luchtvaartmaatschappij en de verlader verricht diensten voor die luchtvaartmaatschappij.

Met wie vloog je?


Sterkte.

Een paar jaar geleden heb ik nogal wat schade (ik meen iets van 200 Euri) gehad aan mijn fiets na een terugvlucht (met Transavia) uit Thessaloniki. Ik had mijn fiets verpakt in een plastic hoes van de fietsvakantiewinkel (keurig volgens de voorschriften).
Bij terugkomst op Schiphol heb ik meteen een schaderapport op laten maken (het kostte overigens nogal wat moeite om daar iemand voor te vinden). Thuis heb ik inderdaad mijn fietsenmaker een proforma nota laten maken van alle schade, en deze in eerste instantie ingediend bij Transavia. Die hebben op basis van de kleine lettertjes alle schade afgewezen (fietsen, uitzonderlijk transport..., uitgesloten van..., etc.). Vervolgens de schade gedeclareerd bij mijn reisverzekering. Deze heeft de schade (na aftrek van eigen risico) vervolgens gewoon vergoed.
Ik denk ook dat het sowieso slim is om de schade bij beide te claimen, maar ik denk dat je de meeste kans hebt bij je reisverzekering.

Sukses,
Ronald

Hoe zit dat eigenlijk als je vooraf een afstandsverklaring moet tekenen?
Als je niet tekent, nemen ze je fiets gewoon niet mee... dus moet je wel!

Kun je dan achteraf ook nog claimen?

Zo maar een overpeinzing... :roll:

meestal kun je je fiets alleen 'op aanvraag' meenemen. betekent dus dat na accoord de vervoerder de verantwoordelijkheid overneemt net als bij bijv een koffer. voorwaarde is vaak wel het gebruik van een fietsdoos. fietsen kunnen wel degelijk zonder extreme schade vervoerd worden zolang de verladers niet te beroerd zijn deze fatsoenlijk te stuwen, te strappen, of te vervoeren vanaf laad en losstations. soms maakt men gebruik van zgn odd-size vliegtuigcontainers. ook een samonitekoffer overleeft een val vanuit het lowerdeck van een jumbojet niet; maar het gebeurd door nonchalance van de verladers dus wel!!!

walter en pascal schreef:maar het gebeurd door nonchalance van de verladers dus wel!!!
Nonchalance? Lompe varkens zijn het. Ik weet best dat bagage in een vliegtuig bovenop elkaar ligt, maar met een fiets in een doos hoef je heus niet erg voorzichtig omgaan. Wat er maar al te regelmatig gebeurt lijkt mij tamelijk vernielzuchtig.
Leon

Nu ja, dat krijg je dan waarschijnlijk met "losse" uitzendkrachten, betrokkenheid bij de klant is dan ver te zoeken blijkbaar. :cry: :cry:

Maar laten we daar verder niet over speculeren :wink:

Is het misschien een idee om een uitnodiging te sturen naar de personeelsvereiniging van verladers, voor de fietsvakantiebeurs, of een lezing over fietskampeertochten, bij wijze van voorlichting... :idea:

of ben ik nu te optimistich? :o

Roald schreef:Is het misschien een idee om een uitnodiging te sturen naar de personeelsvereiniging van verladers, voor de fietsvakantiebeurs, of een lezing over fietskampeertochten, bij wijze van voorlichting... :idea:
of ben ik nu te optimistich? :o
Ik vind het niet eens ze heel verkeerd, ware het niet dat het natuurlijk ook om de verladers in andere landen gaat.
Maar een uitnodiging sturen is heel weinig werk, dus waarom niet?
Leon

Roald schreef:Nu ja, dat krijg je dan waarschijnlijk met "losse" uitzendkrachten, betrokkenheid bij de klant is dan ver te zoeken blijkbaar. :cry: :cry:

Maar laten we daar verder niet over speculeren :wink:
Speculeren hoeft niet: het is immers bekend hoe met bagagepersoneel op luchthavens wordt omgesprongen. Zelf heb ik jaren geleden een paar maanden gewerkt bij Aero Ground Service op Schiphol, waar de bagage van alle niet-KLM vluchten afgehandeld werd. Elke dag moest ik opnieuw naar het uitzendbureau bellen om te vragen of ik er de volgende dag weer mocht komen werken. Zo kweek je natuurlijk geen gemotiveerde werkers. In de vakantietijd werkten er veel studenten die net als ik weer vertrokken zodra ze ergens anders een beter baantje hadden gevonden. Op de werkvloer heerste een rauwe en autoritaire sfeer. Gooien en smijten met bagage was heel gewoon. Collega's met een vast contract hadden vaak op booreilanden gewerkt of hadden al 12 ambachten en 13 ongelukken achter de rug. Op een prikbord in de kantine hingen krantenartikelen over (ex)collega's die betrapt waren bij diefstal, smokkel en fraude.
Vorig jaar heeft de broer van mijn vriendin op een van de vrachtafdelingen van Schiphol gewerkt. Hij was gemotiveerd, beslist niet crimineel, en had er graag willen blijven, want het werk beviel hem beter dan wat hij daarvoor op een sociale werkplaats had gedaan. Toen hij er lang genoeg op uitzendbasis had gewerkt om voor een vast contract in aanmerking te komen, werd hem meegedeeld dat er niet genoeg werk meer was en kon hij weer vertrekken. Maanden later werd hem weer aangeboden om opnieuw als uitzendkracht te komen werken. Zo worden goedwillende maar sociaal zwakke werknemers aan het lijntje gehouden. Het soort mensen aan wie jij je kostbare fiets zou willen toevertrouwen, staat daarom echt niet te springen om in de kelders en laadruimen op Schiphol te gaan werken. Op buitenlandse vliegvelden is het vast niet veel beter.

In een ratrace om klanten die goedkoop willen vliegen, beknibbelt de luchtvaartmaffia op alles waar maar op te beknibbelen valt. Het lijkt weinig uit te maken met welke maatschappij je vliegt, duurdere tickets geven geen enkele garantie voor beter omgaan met bagage en een socialer personeelsbeleid. Ook niet voor veiligheid: een budgetvlieger als Onur Air is dan wel bekend om z'n vliegende rammelkasten, bij andere prijsvechters als Easyjet en Ryan Air schijnen de boutjes en moeren juist weer wèl extra goed aangedraaid te worden, omdat ze beseffen dat veiligheid erg belangrijk is voor de reputatie van hun bedrijf. Een kapotte fiets is echter niet zo mediageniek als een vliegramp, dus daar liggen ze in de vliegwereld niet wakker van.

Zolang er geen Max Havelaar keurmerk voor het luchtverkeer bestaat kun je misschien maar het beste zo min mogelijk vliegen en wat dichter bij huis gaan fietsen, of dagenlang onderweg zijn met treinen en boten. Op verjaardagsfeestjes kun je dan in ieder geval met recht verkondigen dat jouw fietsvakantie ècht milieuvriendelijk geweest is.

Kees Swart

bert sitters schreef:Ik zou en, en doen. Claimen bij de luchtvaartmaatschappij en claimen bij je reisverzekering.
Je mag natuurlijk niet tegelijk zowel bij de airline als je verzekering claimen. Dat is een frauduleuze handeling.
Zodra je bij je verzekering claimt, geef je de zaak uit handen en mag je niet zelf een claim indienen (of ingediend hebben). Lees de verzekeringsvoorwaarden maar.

peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Ik zou en, en doen. Claimen bij de luchtvaartmaatschappij en claimen bij je reisverzekering.
Je mag natuurlijk niet tegelijk zowel bij de airline als je verzekering claimen. Dat is een frauduleuze handeling.
Zodra je bij je verzekering claimt, geef je de zaak uit handen en mag je niet zelf een claim indienen (of ingediend hebben). Lees de verzekeringsvoorwaarden maar.
Lijkt me ook eigenlijk. Dus eerst bij je verzekering proberen en mocht dat niet baten, dan naar de luchtvaartmaatschappij! (mag dat trouwens wel? :roll: )

Het is absoluut geen fraude als je op het schadefomulier van de reisverzekering invult dat je ook een claim hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij. Er zijn reisverzekeringen die zelfs eisen dat je de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk hebt gesteld.
Feitelijk is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de schade en is de reisverzekering vangnet. Probleem is dat er termijnen zijn voor het indienen van de claim, dus kun je dit het beste bij beide zo snel mogelijk doen.

bert sitters schreef:Het is absoluut geen fraude als je op het schadefomulier van de reisverzekering invult dat je ook een claim hebt ingediend bij de luchtvaartmaatschappij.
Dan ligt het anders natuurlijk. Ik bedoelde dat je niet twee claims onafhankelijk van elkaar moet indienen. Dus niet zowel claimen bij je reisverzekering als bij de airline terwijl de reisverzekering daar niets van weet of viceversa.
bert sitters schreef:Er zijn reisverzekeringen die zelfs eisen dat je de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk hebt gesteld.
Feitelijk is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor de schade en is de reisverzekering vangnet. Probleem is dat er termijnen zijn voor het indienen van de claim, dus kun je dit het beste bij beide zo snel mogelijk doen.
Je moet sowieso rapport laten opmaken op de luchthaven. Aan de hand daarvan zal een goede reisverzekering zonder meer de gehele schadeafhandeling op zich nemen. De airlines gaan daar ook van uit. Ik heb het zelf aan de hand gehad dat de airline stelde dat ik een schade eerst via de reisverzekering moest proberen af te handelen, dat was het makkelijkst en snelst. Je moet dan wel op het eigen risico letten, dat kun je namelijk alsnog bij de airline claimen.

keesswart schreef:Zolang er geen Max Havelaar keurmerk voor het luchtverkeer bestaat kun je misschien maar het beste zo min mogelijk vliegen en wat dichter bij huis gaan fietsen, of dagenlang onderweg zijn met treinen en boten. Op verjaardagsfeestjes kun je dan in ieder geval met recht verkondigen dat jouw fietsvakantie ècht milieuvriendelijk geweest is.
Kees Swart
In Europa plan ik het meestal zo, dat de reis heengaande de bestemming per fiets, boot of trein (inderdaad soms een paar dagen lang) gaat en terug per vliegtuig. Mocht er iets met de fiets gebeuren dan is de tocht in ieder geval al volbracht. Mijn ervaring is dat op de kleinere vliegveldjes zorgvuldiger met de fiets wordt omgesprongen, vaak wordt deze dan (onverpakt) met een verlader naar het vliegtuig gereden. De enige keer dat mijn fiets schade opliep was toen mijn ligfiets op de kop in een doos op Schiphol arriveerde, de stoel was hierdoor beschadigd.

Als je een nieuwe fiets koopt -en je wilt hem tegen diefstal verzekeren-, dan adviseer ik altijd om hem ook tegen schade te verzekeren. Dat kost slechts een paar euro's tot een paar tientjes meer. Dit is afhankelijk van de prijs van je fiets en je woonplaats.

Schade tijdens een vlucht is ook gedekt. Dan kun je hem gewoon tot 250 euro meteen laten repareren door je fietsenmaker, daarboven komt een taxateur langs.
Je hoeft geen aangifte te doen op Schiphol en je hoeft alleen een schadeformulier van de verzekeringsmaatschappij in te vullen. :lol:

De Vakantiefietser schreef:Als je een nieuwe fiets koopt -en je wilt hem tegen diefstal verzekeren-, dan adviseer ik altijd om hem ook tegen schade te verzekeren. Dat kost slechts een paar euro's tot een paar tientjes meer. Dit is afhankelijk van de prijs van je fiets en je woonplaats.
Goeie tip.
Ik vraag me trouwens nog af hoe het met een reisverzekering zit. Die dekt schade aan bagage als die in je pakket zit, dus ook aan fietsen die met het vliegtuig getransporteerd worden, maar stel dat je bij het inchecken een limited release-verklaring hebt moeten tekenen omdat de fiets bv. niet in een doos maar in een hoes zat, zal de verzekering dan nog wel zo gemakkelijk uitbetalen? Dat de fiets "onvoldoende verpakt" was, zal vast wel op het schaderapport van de bagageafhandelaar cq. airline staan dat je bij de verzekering moet laten zien...