Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies eerste tourfiets voor LEJOG - Forum Wereldfietser

Advies eerste tourfiets voor LEJOG

Goedemorgen fietsers!

Ik ben nieuw zowel op dit forum als in de fietswereld. Eind juli ben ik van plan mijn eerste grote fietstocht te gaan maken, namelijk LEJOG. Ik ben van plan hiervoor een fiets te kopen waarmee ik in de maand juli flink ga trainen en die mij daarna ook door Engeland kan brengen.

Ik wil deze tocht maken als fietsvakantie en zie het niet als een wedstrijd. Ik ga het dus erg rustig aan doen en trek er dus minimaal 3 weken voor uit. Ook ga ik alleen en wil ik dus zelf mijn spullen meenemen.

Ik heb de checklist gevonden op de wiki en zal deze dan ook invullen;

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Het hoofddoel momenteel is LEJOG. ~1300km over ruwweg 21 dagen. (Kan desnoods opgerekt worden naar ~25 dagen.) Wat er daarna met de fiets gebeurt is voor mij niet zo'n relevante kwestie op dit moment.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Over het algemeen fiets ik meestal stevig door, maar dat zijn uiteraard veel kortere afstanden. Het is een fietsvakantie waar ik ook van de omgeving wil kunnen genieten en ik heb er veel tijd voor. Tijdens de vakantie zal ik dus vooral relaxt de tijd nemen.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Hier zoek ik vooral advies over. Een sportieve houding lijkt me erg voordelig voor snelheid en efficientie, maar of mijn (nog ongetrainde) rug dit 3 weken vol zal houden ben ik niet zeker van. Wellicht is een rechtop houding toch beter.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ik zie dit wel gebeuren tijdens de vakantie, ik ga er vanuit dat dit regelmatig is.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Het grootste deel van de tocht zal verhard zijn, maar van wat ik gelezen heb zijn er ook kleine stukken waar het erg fijn zou zijn als de fiets wel tegen een stootje kan.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Engeland. Beginnend bij noord-Schotland bewegend van noord naar zuid en uiteindelijk uitkomend in het heuvelachtige Cornwall. Bewust voor deze volgorde gekozen om het moeilijkste voor het laatst te bewaren.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Er zal vooral overnacht worden in youth hostels en hier en daar een B&B. Wildkamperen sluit ik niet uit maar dit zal geen norm zijn.

JE LICHAAMSLENGTE
183cm

JE GEWICHT
74kg

JE LICHAAMSBOUW
Normale lichaamsbouw.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Gezien de indicaties die bij de vraag stonden gok ik dat ik tussen de 14-18 kilo mee zal nemen. Ik ga proberen zo licht mogelijk te reizen met een mogelijkheid om (waarschijnlijk oncomfortabel) te kunnen wildkamperen.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Regio Utrecht. Niet relevant voor het soort fiets omdat deze voor Engeland wordt gekocht. Ben wel bereid wat verder reizen voor de fiets zelf.

WAT IS JE BUDGET?
Voor de fiets zelf zit ik zelf in de regio van 500 euro te denken. Ik ben dus ook op zoek naar een tweedehands fiets. Eventuele aanpassingen mogen daar nog bovenop. Ben eventueel bereid meer richting de 1000 euro te zoeken mits hier echt veel voordelen aan zullen zitten, maar dat is niet het doel.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets elke dag ongeveer 8km in totaal van en naar werk. Dit doe ik pas ruim een jaar maar er wordt al sinds mijn middelbare schooltijd elke dag een vergelijkbare afstand gefietst. Laten we dus zeggen dat ik al een jaar of 10 elke dag (exl weekenden) tussen de 5 en 10km fiets. Daarnaast doe ik ook regelmatig aan hardlopen (voor conditie) en dit is meestal 5km in 25-30 minuten.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Ik fiets vrij weinig voor mijn plezier, als ik iets sportiefs doe is dat meestal hardlopen. Zodra ik de fiets heb gekocht ben ik van plan de hele maand juli te gebruiken om te gaan trainen en langere afstanden te fietsen.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Gewoon een normale Gazelle stadsfiets van ~25 jaar oud. Niet van onder de indruk maar ook geen stuk schroot. Brengt me gewoon van A naar B maar na een uur fietsen heb ik wel last van een houten kont.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik kan zelf wat standaard controle doen voor de banden en spaken, een band plakken gaat ook nog wel en een afgevallen ketting kan ik er opnieuw op zetten. Ik zou mezelf alleen niet heel handig noemen op dit gebied. Ik ben ook van plan ergens in juli een cursus (mits ik deze kan vinden) te volgen om hier handiger in te worden.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja, om het wat goedkoper te houden is dit wel het doel.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb marktplaats wat afgespeurd voor fietsen die in mijn ogen degelijk leken qua staat en prijs.

Fiets #1 - Sparta Marathon Deze leek mij erg degelijk, framegrootte van 57cm past volgens mij precies bij mijn lengte en de verkoper lijkt volgens de beschrijving alsof hij weet waar hij het over heeft. De prijs laat mij alleen geloven dat het misschien te mooi is om waard te zijn? Ook is deze fiets voor sportieve houding en weet ik niet zeker of dit handig is.

Fiets #2 - Koga Miyata Veel positieve dingen gehoord over Koga Miyata's en de prijs is ook goed binnen mijn budget. Frame is echter 60cm en dit is misschien net te groot(?). Ook dit is voor sportieve houding waar ik twijfels over heb.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Dit lijkt mij erg fijn om te kunnen ja, ik ben al van plan een flinke powerbank mee te nemen voor in ieder geval mijn telefoon en om deze 's nachts bij de B&B's en youth hostels op te kunnen laden. Als er nog iets extra's mogelijk is op de fiets zelf is dit ideaal.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD

Het liefst zo snel mogelijk, zodat er nog ruime tijd overblijft om er mee te trainen en gewend te raken aan het zadel.
Als de fiets te groot is, moet je er niet aan beginnen. Volgens mij is de eerste vraag of je met racestuur of vlak stuur wilt fietsen, wijzigen is niet zo eenvoudig. Als je kiest voor racestuur, zou die Sparta weleens een goede optie kunnen zijn.
Je wilt best veel in korte tijd voor weinig geld.

Hart/longConditie zal het punt niet hoeven te zijn. Dat kun je altijd oplossen door langzamer te fietsen of minder km per dag. Of spieren, pezen, gewrichtsbanden en rug de snelle overgang leuk vinden is een tweede. Kies daarom een fiets met een niet al te diepe zit, maar meer rechtop. Dat is het verschil met wat je gewend bent minder groot.

De Koga die je niemt lijkt me te duur. Ik vind hem er toch wat versleten uitzien. Qua maat ben ik het wel met Bert eens. Waarschijnlijk net iets te groot.

Die Sparta heeft een leukere prijs, maar of hij echt minder versleten is kan ik niet zien. Je hebt in ieder geval meer opknapbudget.

Je kunt ook gewoon de tweedehandsmarkt laten voor wat het is en voor het hogere bedrag een nieuwe kopen. Bijvoorbeeld *reclame* een VSF Fahrradmanufaktur. Dan heb je een nieuwe fiets, met garantie, die vast wel je doelstelling haalt, die daarna ook nog vlot verkoopbaar is, geen gezeik met versleten dingen of een fietsenmaker die op vakantie is of de hoofdprijs vraagt voor het opknappen en je kunt als de fiets bevalt ook later nog onderdelen opwaarderen. Deze heeft mijn voorkeur: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... e-822-2019
Puntje is dan wel de korte termijn; wie heeft hem op voorraad? Een zadel koop je meestal los van de fiets of doe je in één deal met de fietsnmaker.
Bert van Sprang schreef:
wo 26 jun, 2019 12:20
Volgens mij is de eerste vraag of je met racestuur of vlak stuur wilt fietsen, wijzigen is niet zo eenvoudig.
Dit is de kwestie waar ik het meest over twijfel. Als ik iemand zou kennen met een racefiets zou ik dit graag een keer willen testen, maar helaas. Het lijkt mij voor nu het veiligst om voor een vlak stuur te gaan puur omdat ik dit al gewend ben.
Leon schreef:
wo 26 jun, 2019 12:35
Je wilt best veel in korte tijd voor weinig geld.
Tja, wie niet :)

Zoals ik al vermeld had ben ik wel bereid om wat hoger te gaan in mijn budget mits de voordelen het duidelijk waard zijn. Qua tijd wil ik het gewoon zo snel mogelijk zodat er meer tijd overblijft om te trainen. In ben de hele maand juli vrij ivm overstap naar nieuw werk waar ik expres tijd heb vrijgelaten voor training + de vakantie zelf. Hier kan ik mezelf dus volledig op storten.
Leon schreef:
wo 26 jun, 2019 12:35
De Koga die je niemt lijkt me te duur. Ik vind hem er toch wat versleten uitzien. Qua maat ben ik het wel met Bert eens. Waarschijnlijk net iets te groot.

Die Sparta heeft een leukere prijs, maar of hij echt minder versleten is kan ik niet zien. Je hebt in ieder geval meer opknapbudget.
De Koga kan ik inderdaad beter achter me laten. Te groot is te groot, zelfs ongeacht de prijs of staat van de fiets.

De Sparta valt inderdaad ruim binnen mijn budget en lijkt me nogsteeds een sterke candidaat in het geval ik een racestuur wil.
Leon schreef:
wo 26 jun, 2019 12:35
Je kunt ook gewoon de tweedehandsmarkt laten voor wat het is en voor het hogere bedrag een nieuwe kopen. Bijvoorbeeld *reclame* een VSF Fahrradmanufaktur. Dan heb je een nieuwe fiets, met garantie, die vast wel je doelstelling haalt, die daarna ook nog vlot verkoopbaar is, geen gezeik met versleten dingen of een fietsenmaker die op vakantie is of de hoofdprijs vraagt voor het opknappen en je kunt als de fiets bevalt ook later nog onderdelen opwaarderen. Deze heeft mijn voorkeur: https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... e-822-2019
Deze optie lijkt mij persoonlijk ook niet verkeerd. Ik zie dat er een verkoper is in de buurt waar ik wellicht eens kan kijken. Zijn er qua zadels nog aanraders/afraders en dingen waar ik op moet letten of is dit vooral persoonlijke voorkeur?
aroxis schreef:
wo 26 jun, 2019 13:01
Leon schreef:
wo 26 jun, 2019 12:35
Je wilt best veel in korte tijd voor weinig geld.
Tja, wie niet :)
De meesten hebben toch vooral meer tijd voor het kopen van de fiets en het trainen. De meesten hebben ook meer geld, maar 1000 euro voor een fiets voor jouw doel is echt geen armoede. De meesten zijn denk ik ook ouder dan jij bent, maar dat vind ik op zich irrelevant, al is het voor jou denk ik een voordeel van sneller trainen.
Als je zonder veel voorbereiding een flink stuk wilt gaan fietsen, zou ik qua fietshouding zo dicht mogelijk in de buurt blijven van de fietshouding op je huidige fiets, dus zeker geen racestuur en ook geen te sportieve (stuur even hoog of lager als je zadel) houding. Je levert dan wat in op efficiency, maar dat is bij ca 60 km per dag geen probleem.
aroxis schreef:
wo 26 jun, 2019 13:01
Dit is de kwestie waar ik het meest over twijfel. Als ik iemand zou kennen met een racefiets zou ik dit graag een keer willen testen, maar helaas. Het lijkt mij voor nu het veiligst om voor een vlak stuur te gaan puur omdat ik dit al gewend ben.
Bij Vittorio staat een mooie 2e hands randonneur te koop;

http://www.vittorio.nl/index.php/gebrui ... randonneur

48 spaaks wielen, 3x8 groep, dragers, recht stuur, kun je zo mee weg.
Op MP staan er ook nog een paar, misschien wat in je buurt, maar die bij Vittorio zelf is voor je lengte ook wel passend gok ik zo.
De zeer steile hellingen in Cornwall vragen wel om een goede gewichtsverdeling en voldoende kleine versnellingen. Als je met dat soort percentages te weinig op je voorwiel leunt vliegt de fiets onder je vandaan. Het helpt wel als je bagage aan de voorwielen hebt. Je fietst waarschijnlijk veel tegen de wind in en dan remmen die voortassen extra af en als je dan ook nog rechtop zit ga je nog langzamer. Het voordeel daarvan is dan wel dat je goed getraind raakt :lol:

Als je redelijk sportief en fit bent zal je waarschijnlijk redelijk vlot wennen aan een sportieve houding (stuur gelijk of lager dan het zadel). Je kan nog wat trainen (vaker korte rondjes) voordat je gaat. Je moet je armen en core stability trainen. Ook zou ik de eerste dagen van de tocht wat kortere afstanden afleggen, omdat je lichaam ook altijd moet wennen aan dagelijkse inspanning.

Daarna zal je waarschijnlijk genieten van het gemak waarmee je tegen de wind in fietst en de afstanden die je nu kan afleggen. Probeer dus geen voortassen mee te nemen! Tegen de tijd dat je in Cornwall komt ben je echt wel getraind. Hou er wel rekening mee dat dat je hier niet meer over de landkaart vliegt!

Een racestuur vasthouden is niet heel moeilijk en voelt best natuurlijk. Als je wat duurdere handschoentjes koopt worden veel trillingen gedempt en heb je meer grip (en dus minder vermoeide handen).

Kijk dus naar de bagage die je mee wil nemen, naar de snelheid waarmee je in staat bent om te wennen en zorg als laatste dat je een fiets koopt met goede remmen (zeker met veel bagage) voor als je weer heel steil naar beneden gaat.
@ aroxis: Ga eens langs bij Snel fietsen, Amsterdamsestraatweg 414, 3551 CX Utrecht, 030 244 1971.

Je kunt natuurlijk eerst even bellen om te informeren of ze toevallig een tweedehands hebben staan die aan je eisen voldoet.

Jan
Ik toer ook met racesturen, wel op een randoneursframe, bevalt prima. De eerste fiets, sparta, denk ik dat de velgen te zwak zouden kunnen zijn. Je moet echt met goede wielen vertrekken, het liefst dubbelgebust, zoals het heet, voor al het gewicht.
Via marktplaats kan best, maar je moet geluk hebben.. en wellicht daarom wat meer tijd. Ik heb een eigenlijk nieuwe mountainbike van wel 25 jaar oud, er gekocht voor 256 euro, 25 jaar geleden was die fiets 1700 gulden..
ik heb al dezelfde atb en wist dus dat het een goede fiets was,
maar deze ingericht als toerfiets, voor erbij.
Wellicht ook het overwegen waard, ééntje met 26 inch wielen. Ik merk toch wel een positief verschil, 26 inch fietst lekker licht en kleinere wielen kunnen over het algemeen zwaardere bepakking, beter aan. Bij tweedehands loop je wellicht dan minder risico op problemen. Ik hoop dat het je lukt om er nog één te scoren en misschien voor de zekerheid, als je via marktplaats koopt, iemand meenemen, die er goede kijk op heeft en evt. voor de vakantie even laten checken door fietsenmaker, zodat je de tocht zonder problemen kunt volbrengen, ik vind onderweg fietsproblemen iig altijd heel lastig en wil dat voorkomen, succes, leuke route of doel :)
groverr schreef:
wo 26 jun, 2019 15:46
Een racestuur vasthouden is niet heel moeilijk en voelt best natuurlijk.
Dat is persoonlijk. Ik heb het 50.000 km en 16 jaar geprobeerd.
Die checklist stelt allerlei vragen, maar er ontbreekt een erg relevante: je leeftijd?
Uit je antwoorden (10 jaar na middelbare school dagelijks naar het werk fietsen) maak ik op dat je jonger dan 35 bent. Ik zou dan zeggen: trek je van veel commentaren niets aan en kies gewoon één van de fietsen die je aanstaat.

Waarom leeftijd zo relevant is: flexibiliteit! Kwesties over een racestuur of recht stuur, over een slap of stijf frame, over precies passen van het frame, e.d. zijn op die leeftijd niet zo belangrijk. Alles went! LEJOG is ook geen mega-tour. Gewoon zo'n fiets waar je genoeg bagage aan kunt hangen en die niet te duur is kopen en er kleinere en grotere tochtjes mee maken.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Engeland. Beginnend bij noord-Schotland bewegend van noord naar zuid en uiteindelijk uitkomend in het heuvelachtige Cornwall. Bewust voor deze volgorde gekozen om het moeilijkste voor het laatst te bewaren.
Dus je rijdt JoG-LE :wink: Naar het schijnt is de route andersom mooier.

En een maandje inkomen op een nieuwe fiets en dan gelijk 1300 km door de UK wegjassen. Ik doe het je niet na.
Neem de tijd om in te komen.
Heb je ook kampeer ervaring?
Klinkt misschien gek, maar veel mensen onderschatten dat toch ook als je weinig tot nooit kampeert.

Even ter illustratie: Ik heb 2 weken terug door Lincolnshire gefietst, maar heb voor de voorbereidingen er ruim 4 maanden uitgetrokken. Bagage verzamelen, verdeling op de fiets, fiets zelf afstemmen op het Britse land en wegdek. Routes via gpx maken, campings zoeken, dagafstanden stellen.
Fietsen in Engeland kan superzwaar zijn. Tijdens een van mijn eerste fietsvakanties heb ik er mijn knie bijna kapot gefietst. Dus op zich kan ik me voorstellen dat mensen denken: is dat slim voor een eerste fietsvakantie? Maar goed, mijn eerste fietsvakanties waren allemaal in de bergen, met een fiets die ruk was, slecht voorbereid, met veel te veel zooi en niet in supergoede conditie. En ik leef nog steeds.
Marten heeft niet voor niks dat lijstje eens gemaakt;
Versnellingen
Vakantiefietsen hebben veel lage versnellingen, om met al die kilo's achterop toch boven te kunnen komen. Bij de keuze van het verzet moet je je bovendien realiseren dat op fietsvakantie de combinatie van slechte benen, tegenwind en lege maag niet uit te sluiten valt. Het psychologische voordeel van nog een 'versnelling over' hebben moet dan ook niet onderschat worden. Hieronder een subjectief lijstje wat je zo ongeveer minimaal nodig hebt aan eerste versnelling (kleinste voortandwiel-grootse achtertandwiel):

Noord Duitsland, Denemarken 42-26
Vlaanderen, West Frankrijk, Polen 39-28
Alpen,Ardennen, Engeland, Schotland 28-28
Wales, Lakedistrict 24-28
En dan denk ik dat hij nog vrij optimistisch over de klimcapaciteiten die je voor dat lijstje nodig hebt.
Ja, in Wales en in het Lake District heb je enkele steile hellingen waar je met moeite met 22-28 omhoog komt. Maar de Land's End to John O'Groats route gaat niet over zulke steile hellingen. Als je in de hoogte-grafiek in deze link Grade aanklikt krijg je de percentages te zien. Het komt zelden boven 10%.
De vraagsteller wil er ongeveer 21 dagen over doen. Dat lijkt me ook niet te ambitieus. Het komt neer op 700 hoogtemeters per dag, of 1000 hoogtemeters per dag als je 5 rust- of reisdagen inbouwt. Goed te doen voor iemand die jong en fit is.
math schreef:
do 27 jun, 2019 14:20
Ja, in Wales en in het Lake District heb je enkele zeer hellingen waar je met moeite met 22-28 omhoog komt. Maar de Land's End to John O'Groats route gaat niet over zulke steile hellingen. Als je in de hoogte-grafiek in deze link Grade aanklikt krijg je de percentages te zien. Het komt zelden boven 10%.
De vraagsteller wil er ongeveer 21 dagen over doen. Dat lijkt me ook niet te ambitieus. Het komt neer op 700 hoogtemeters per dag, of 1000 hoogtemeters per dag als je 5 rustdagen of reisdagen inbouwt. Goed te doen voor iemand die jong en fit is.
Precies. Als de hoogte-grafiek van LEJOG op max 10% uitkomt, lijkt me dat prima te doen. Daarbij is klimmen in de heuvels nog wat anders dan in de bergen. In de Alpen, waar je in een lange helling in een flow kunt komen, fiets ik gerust 2000hm per dag met volle bepakking. In de Ardennen of de UK zijn de vele korte klimmen zodanig zwaar dat ik misschien op 1000-1500hm uitkom wil het nog enigszins leuk blijven. Maar goed, dit is allemaal theorie en persoonlijk. Ik zou als ik de TS was nu vooral wat fietskilometers gaan maken om te ervaren hoe het is om een hele dag op een zadel te zitten. Zitvlees kweken dus. Als je in NL niet tenminste 6 uur op een dag kunt fietsen (met niet al te veel pauzes) dan garandeer ik op vakantie zere billetjes.
Nog een opmerking. De vraagsteller wil deze tocht in de richting van Schotland naar Cornwall rijden. Ik ken zijn redenen niet. Als ervaren fietser zou ik hem toch willen meegeven dat de overheersende windrichting in GB vanuit het zuidwesten is, net als bij ons, maar ook een seizoensfactor heeft. Je moet de tegenwind in de N-Z rijrichting niet onderschatten, omdat de route dicht langs de westkust loopt. Het artikel in de link gaat daar dieper op in.
Hilver schreef: @ aroxis: Ga eens langs bij Snel fietsen, Amsterdamsestraatweg 414, 3551 CX Utrecht, 030 244 1971.
Bedankt voor het advies. Ik ben afgelopen vrijdag even langs gegaan. Goede zaak en goede service. Ze hadden helaas niks meer tweedehands staan en mij werd de Cannondale Tesoro 2 aangeraden. Wat duurder dan ik in gedachte had maar ik overweeg het wel nogsteeds. Lijkt me een prima fiets.

math schreef: Die checklist stelt allerlei vragen, maar er ontbreekt een erg relevante: je leeftijd?
23

math schreef: Waarom leeftijd zo relevant is: flexibiliteit! Kwesties over een racestuur of recht stuur, over een slap of stijf frame, over precies passen van het frame, e.d. zijn op die leeftijd niet zo belangrijk. Alles went! LEJOG is ook geen mega-tour. Gewoon zo'n fiets waar je genoeg bagage aan kunt hangen en die niet te duur is kopen en er kleinere en grotere tochtjes mee maken.

Dit lees ik ook op verschillende plekken. Aan de andere kant wil ik ook zo veel mogelijk het risico vermijden dat mijn fiets tijdens de tocht uit elkaar begint te vallen. Een goede opknapbeurt kan hier natuurlijk veel in helpen bij de koop van een tweedehands fiets maar gezien mijn gebrek aan ervaring vind ik het lastig om hier een knoop in door te hakken.

hoogframe schreef: lijkt dit je wat? https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Ziet er degelijk uit. Past ook goed binnen mijn prijsklasse. Iemand toevallig hier die mij wat van de kwaliteit van Avaghon kan vertellen? Frame ziet er wat smaller uit dan bijvoorbeeld de Tesoro 2 die mij werd aanbevolen maar dat hoeft niet veel te zeggen over de stevigheid.

willem.m schreef: Ik zou als ik de TS was nu vooral wat fietskilometers gaan maken om te ervaren hoe het is om een hele dag op een zadel te zitten. Zitvlees kweken dus. Als je in NL niet tenminste 6 uur op een dag kunt fietsen (met niet al te veel pauzes) dan garandeer ik op vakantie zere billetjes.
Dit is ook mijn voornaamste doel. Ik heb het voordeel dat ik vanaf aankomende vrijdag mijzelf fulltime op de voorbereiding kan gaan storten en in theorie dus ook gewoon elke dag zou kunnen trainen.

math schreef: Nog een opmerking. De vraagsteller wil deze tocht in de richting van Schotland naar Cornwall rijden. Ik ken zijn redenen niet. Als ervaren fietser zou ik hem toch willen meegeven dat de overheersende windrichting in GB vanuit het zuidwesten is, net als bij ons, maar ook een seizoensfactor heeft. Je moet de tegenwind in de N-Z rijrichting niet onderschatten, omdat de route dicht langs de westkust loopt. Het artikel in de link gaat daar dieper op in.
Dit heb ik inderdaad ook gelezen. Echter lees ik ook hier weer veel conflicterende berichten over van mensen die het beide richtingen hebben gedaan. Het meest concrete stuk waar iedereen het over eens lijkt te zijn is dat Cornwall het lastigste stuk is omdat dit het meest heuvelachtige gebied is. Ook woont hier een vriend van mij waar ik ten afsluiting van mijn tocht wellicht nog een dag of twee bij langs wil gaan. Dit doe ik liever aan het eind dan aan het begin van de tocht.