Additionally, paste this code immediately after the opening tag: internet en/of bellen in het buitenland - Forum Wereldfietser

internet en/of bellen in het buitenland

Beste mensen, ik heb mijn uitrusting voor mijn eerste buitenlandtrip (Slovenie en verder) bijna compleet. Alleen op het gebied van (tele)communicatie mis ik nog iets, ik loop dan ook jaren achter met dit soort zaken. Ik ben in het bezit van een ouder type LG telefoon met een sim-only abonnement zonder internet. Inmiddels ben ik er achter dat ik hier niet zomaar in het buitenland mee kan bellen, kan iemand mij verhelderen? Verder lijkt het mij handig om ook af en toe op internet te kunnen en twijfel nu tussen een wat modernere smartphone met internet-mogelijkheden of een tablet. Wat is handig onderweg in het buitenland en wat voor abonnement-vorm zou ik nodig hebben in het geval van een smartphone met sporadisch internet-gebruik?
Ter aanvulling, ik heb een goed navigatiesysteem dus daar heb ik een smartphone niet perse voor nodig.
Je zou een lokaal simkaartje kunnen overwegen, maar dat is met meerdere landen op de planning misschien wat minder handig.
Jurr schreef:
vr 10 mei, 2019 13:04
Je zou een lokaal simkaartje kunnen overwegen, met meerdere landen op de planning misschien wat minder handig.
Binnen de EU is je Nederlandse databundel gewoon bruikbaar, dus dat is een beetje gedoe voor niks.
De sky is natuurlijk de limit met telefoonabbonementen, maar voor € 25 per maand heb je een leuke Motorola of Samsung met een paar GB data per maand bij T-mobile. Goedkoper lukt ook met een sim only abbonnement en een wat ouder telefoonmodel, los gekocht.
Wij hebben ook geen internet abbo. We bellen via WhatsApp zodra we in kunnen loggen op iemands anders zijn/haar Wifi. Tegenwoordig alom aanwezig. In 2013 hebben we een eerste smartphone aangeschaft voor onze lange reis. Zelfs op de meest afgelegen plekken Mongolie, Tibet e.d. vonden we op tijd (je hoeft niet altijd online) een verbinding via WhatsApp of om mail te versturen. Soms in een stad gingen we naar een telekom winkel en konden daar even inloggen als ons hotel geen wifi had.

Voor een reis binnen Europa zal het gehele verhaal nog eenvoudiger zijn, vermoed ik. :wink:
peter de rijk schreef:
vr 10 mei, 2019 13:10

Binnen de EU is je Nederlandse databundel gewoon bruikbaar, dus dat is een beetje gedoe voor niks.
TS schrijft juist geen data bundel te hebben. Het is me alleen niet duidelijk of de huidige telefoon wel een smartphone is.

Een buitenlandse prepaid sim wil vaak nog wel een hoop data hebben voor weinig geld. Nadeel is dan wel dat je in dat buitenland wel aan die provider vast zit, terwijl je met een Nederlandse simkaart nog kunt kiezen tussen meerdere providers.
Jurr schreef:
vr 10 mei, 2019 13:21
peter de rijk schreef:

TS schrijft juist geen data bundel te hebben. Het is me alleen niet duidelijk of de huidige telefoon wel een smartphone is.
Maarrr ... de rest van de boodschap deugt mijns inziens wel: Binnen de EU werken alle "bundels", ook een eenvoudig pre-paid sim-kaartje, en dat dus soms beter als iets lokaals want je bent in het buitenland provider-vrij.
Tegenwoordig is het binnen de EU ook allemaal tegen het normale "nationale" tarief, dus ook daar weinig redenen voor een lokaal sim-kaartje.

Vroeger kon je nog wel eens een probleem hebben. Zo'n 10 jaar geleden kon ik in Zweden niet bellen, en gek genoeg wel SMS-en, ging ik de grens over dan was bellen vanuit Noorwegen weer wel mogelijk (o ja ik was toen niet de enige). Toentertijd nog navraag gedaan etc. en geen bevredigend antwoord gehad. Een paar jaar later ging alles gewoon goed.

Groeten BSM

PS   De provider-vrijheid kan een aardig voordeel zijn, zelfs in Frankrijk heb je nog zwakke regionen qua GSM-dekking, met een "vreemde" sim-kaart heb je dan in ieder geval de vrije keuze, dwz. standaard zoekt het toestel zelf de beste provider ... en dus eventueel die ene die nog dekking geeft.
Jurr schreef:
vr 10 mei, 2019 13:21
peter de rijk schreef:

Een buitenlandse prepaid sim wil vaak nog wel een hoop data hebben voor weinig geld. Nadeel is dan wel dat je in dat buitenland wel aan die provider vast zit, terwijl je met een Nederlandse simkaart nog kunt kiezen tussen meerdere providers.
En zonder telefoon met dual sim heb je steeds een nieuw telefoonnummer met een buitenlands kaartje.
Ik had 2 jaar geleden dat probleem ook. Toch maar een smartphone aangeschaft met wat extra "vakantie eisen" i.v.m. energieverbruik en levensduur batterij. Uitgekozen op grote batterij, niet te groot scherm en geen super HD resolutie. Het is uiteindelijk een Huawei Y7 geworden (weet niet of die nog op de markt is) zie review.
https://androidworld.nl/review/huawei-y7/ Ik ben er erg tevreden over, batterij van 4000mAh en een scherm van 5,5inches. 5,5 inches lijkt niet groot maar ik kan er eigenlijk alles mee. Krant lezen internet etc. en ik ben er erg tevreden over m.n. de levensduur van de batterij. Kwaliteit van foto's is niet geweldig, maar ik neem altijd een pockectcamera mee. Als je de wifi uit zet gaat de batterij wel een week lang mee. Normaal gesproken heb ik geen internet bundel alleen maar een bel abonnement bij KPN. Zoals al eerder geschreven binnen de EU bel je goedkoop, daarbuiten kan het heel duur worden. Als ik op vakantie ga sluit ik via een sms-je een bundel af en kan ik ook op plekken zonder wifi internetten. Het enige nadeel is het inwendige geheugen van 16Gb, dat is wat klein als je veel Apps gaat downloaden, maar dat is eenvoudig op te lossen met een extra microSD kaartje.