Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NL-bordje versus achterlicht - Forum Wereldfietser

NL-bordje versus achterlicht

_Peter_ schreef:
vr 03 mei, 2019 23:05
Dat NL bordje maakt je achterlicht en reflector wel onzichtbaar Martin, ik weet niet of dat wel verstandig is.
Ik heb bij fietsen in het buitenland nog altijd het achterlicht, ingebouwd in een reflector, bij me in de bagage. Zodra het donker wordt, haal ik het NL-bordje weer af. Zo heb ik in 1981 een keer 's nachts doorgefietst in Polen. Maar verder zelden gebeurd.
Hier een foto van het verwisselen van het achterlicht voor mijn NL-bordje, waaraan ik zo gehecht ben.
Sinds de invoering van de verplichte rode achterreflector door de toenmalige minister Westerterp van Verkeer en Waterstaat in 1980-'81 werden de bagagedragers uitgerust met een metalen stripje, waarin twee boorgaten zitten voor het monteren van de reflectoren. Hier en daar werd er een los stripje in een T-vorm bovenop de bagagedrager gemonteerd. Toen was er nog altijd een apart achterlicht, dat op het achterspatbord zat en gevoed door een dynamo. Nadat de fietswereld met de batterij-periode in aanraking is gekomen, bestaan er nu gecombineerde achterlicht-reflectoren.
Het NL-bordje heb ik in 1973 tijdens een oldtimer-show in Laren (NH) gekocht. De boorgaten zijn overeenkomstig met die van het stripje op de bagagedrager.
Wanneer ik in het buitenland ga fietsen, gaat het bordje altijd mee. Geen meter over de grens of hij gaat erop. Alleen bij duisternis komt het achterlicht terug op zijn plaats. Daar heb ik wel een 8 mm-steeksleutel voor nodig, terwijl het NL-bordje vleugelmoeren heeft.
Er was in het verleden een strookje van het bordje afgebroken, omdat mijn fiets omgevallen was. Gerepareerd met een stukje roerlat van de verfwinkel en sterke lijm.
Mijn NL-bordje heeft wel zes fietsen versleten....

Afbeelding

Afbeelding
Hier een aantal voorbeelden van hoe mijn NL-bordje stille getuige is geweest van mijn talrijke fietstochten!
Martin, blij om te horen dat je hier over nagedacht hebt. Het NL bordje is denk ik te groot om onder je zadel te monteren zonder dat je daar last van hebt tijdens het fietsen. Zelf probeer ik discussies over wel of niet goed zichtbaar zijn voor te zijn door gewoon de regels te volgen (en iets meer)
Die oude fietsen met wit (toen ook verplicht) achterspatbord en licht hebben ook wel wat. (ze zijn alleen zo gevoelig voor schade (de lichten dan))
_Peter_ schreef:
za 04 mei, 2019 16:36
Martin, blij om te horen dat je hier over nagedacht hebt. Het NL bordje is denk ik te groot om onder je zadel te monteren zonder dat je daar last van hebt tijdens het fietsen. Zelf probeer ik discussies over wel of niet goed zichtbaar zijn voor te zijn door gewoon de regels te volgen (en iets meer)
Die oude fietsen met wit (toen ook verplicht) achterspatbord en licht hebben ook wel wat. (ze zijn alleen zo gevoelig voor schade (de lichten dan))
Op mijn andere fiets, de Focus Culebro, heb ik het NL-bordje wel onder het zadel gemonteerd. Hij heeft geen spatborden en bagagedrager. Louter om mee rond te toeren en in de trein of mijn auto vervoeren. Daarvoor heb ik koperen L-hoekijzers gemaakt en geplaatst tussen de Brooks-veren. Wel een lastig werkje, omdat de moeren binnen in de veren moeilijk bereikbaar zijn. Aan dezelfde hoekijzers kan ook een achterlicht zitten.

Hieronder een voorbeeld, gefotografeerd in het Deense Helsingør in 2016.

Afbeelding
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 20:21
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Moet alles dan nut hebben? Martin vindt het gewoon leuk. Zoals jij je fiets in blauw, of rood, hebt uitgekozen.
gios schreef:
za 04 mei, 2019 21:28
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 20:21
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Moet alles dan nut hebben? Martin vindt het gewoon leuk. Zoals jij je fiets in blauw, of rood, hebt uitgekozen.
Ik vroeg me gewoonweg af welk nut het plaatje zou hebben, geen dus ... duidelijk.
Maar mijn reactie kwam precies niet echt goed aan.
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 22:13
gios schreef:
za 04 mei, 2019 21:28
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 20:21
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Moet alles dan nut hebben? Martin vindt het gewoon leuk. Zoals jij je fiets in blauw, of rood, hebt uitgekozen.
Ik vroeg me gewoonweg af welk nut het plaatje zou hebben, geen dus ... duidelijk.
Maar mijn reactie kwam precies niet echt goed aan.
Het "gewoon leuk" is natuurlijk het hoogste nut.

Mij ontgaat dit NL-plaatjes-nut verder ook, ik ben juist heel tevreden om in een zekere anonimiteit rond te fietsen, de Bridgestone helpt daar dan ook aan, net als de onbestemde grijze canvas-tassen (waar inmiddels de SLEE-buitensport-Utrecht merkjes ook afgesleten zijn).

Omgekeerd heeft mijns inziens de al dan niet goedgekeurde refelctor wel een praktisch nut: een betere zichtbaarheid, zelfs overdag, ik heb ook een witte reflector voorop.

Groeten BSM
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 20:21
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Waarom hebben auto's en andere motorvoertuigen wél een ovale NL-sticker, later gevolgd door een klein NL-tje in het blauwe linkervakje van de kentekenplaat, terwijl er NIETS, noppes, nada, voor fietsen is gedacht? Nou?
De rugzaktoeristen hebben vaak een vlag van het land van hun herkomst op de rugzak genaaid.
Ook leuk toen ik bijvoorbeeld in Italië heb gefietst, er als groet werd getoeterd door landgenoten in auto's. Ze verwachtten niet vaak een Nederlandse fietser in verre landen. Verder laat ik met m'n NL-bordje de locals makkelijker zien waar ik vandaan kom.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 05 mei, 2019 00:27
Ed kettingvet schreef:
za 04 mei, 2019 20:21
Het nut van zo'n bordje ontgaat me helemaal ... tenzij je het nodig vind om duidelijk te maken dat je uit Nederland komt ... maar dan nog.
Waarom hebben auto's en andere motorvoertuigen wél een ovale NL-sticker, later gevolgd door een klein NL-tje in het blauwe linkervakje van de kentekenplaat, terwijl er NIETS, noppes, nada, voor fietsen is gedacht? Nou?
Ook leuk toen ik bijvoorbeeld in Italië heb gefietst, er als groet werd getoeterd door landgenoten in auto's. Ze verwachtten niet vaak een Nederlandse fietser in verre landen. Verder laat ik met m'n NL-bordje de locals makkelijker zien waar ik vandaan kom.
Precies, die ovale sticker is iets van vroeger (althans zolang je niet ver buiten de EU komt).
Waarom dan die kentekenplaat-aanduiding ... precies ... vanwege die kentekenplaat.

Op de fiets ben je dus mooi anoniem (als je dat leuk vindt).
Indertijd waren de veerponten over de Seine vrij van pont-geld voor lokaal geïmmatriculeerde voertuigen, en toentertijd was een fiets zonder kenteken ook vrij .... met (NL) had je wellicht moeten betalen.

Groeten BSM

PS   Als er door dit soort attributen ongevraagd geklaxoneerd wordt ... dan zou ik zo'n NL-plaat zelfs saboteren als die verplicht zou zijn.
Achterop mijn fiets zit een sticker met de vlag en de naam van de plaats van herkomst van mijn achternaam. Het zal een heleboel mensen een worst zijn, zoals met het NL bordje van Martin kennelijk ook het geval is.

Het is totaal nutteloos voor velen, zoals ook het vlaggetje wat enkelen achterop hun fiets hebben... maar moet nu alles nut hebben, of mag het ook voor je eigen plezier en mogelijk dat van een ander?
En is het dan ook geen bezwaar als het niet uitgelegd hoeft te worden waarom je een sticker, bordje of vlaggetje op je fiets hebt?
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 00:36
Indertijd waren de veerponten over de Seine vrij van pont-geld voor lokaal geïmmatriculeerde voertuigen, en toentertijd was een fiets zonder kenteken ook vrij .... met (NL) had je wellicht moeten betalen.
Dat zou tegenwoordig niet eens mogen, wegens discriminatie :?
Een enkeling kijkt geïnteresseerd naar de sticker achter op mijn fiets en vraagt van welk land die vlag is en wat het betekent. Dat is vaak een begin van een leuk gesprek.

Misschien eens aanvullen met een sticker met de NL vlag...




Edit: bericht aangepast en alleen relevante tekst laten staan
Martin E. van Doornik schreef:
zo 05 mei, 2019 11:36
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 00:36
Indertijd waren de veerponten over de Seine vrij van pont-geld voor lokaal geïmmatriculeerde voertuigen, en toentertijd was een fiets zonder kenteken ook vrij .... met (NL) had je wellicht moeten betalen.
Dat zou tegenwoordig niet eens mogen, wegens discriminatie :?
Tja, het is de vraag of het zou mogen, maar er mag veel.
Duitsland wil ook een vignet invoeren voor het autogebruik, en het schijnt te mogen.
De spoorwegen laten je al jaren waarzinnig betalen voor de grenskilometer, of hebben interessante tarieven voor nationale reizigers, of juist voor "vreemde" reizigers ... etc.

Bij de Seine-veerponten (en bruggen denk ik ook) had je en regeling dat "inboorlingen" uit het departement vrijgesteld waren van pontgeld, wellicht omdat die inboorlingen al een of andere departementale belasting betaalden. Al weer jaren wordt er geen pontgeld geheven, waarschijnlijk weegt de administratieve rompslomp niet op tegen de verdiensten (het Nederlandse rechtvaardigheidsdenken maakt nog al eens dat je volmaakt zinloze betalingen moet doen, het eigen-risico in de gezondheidszorg bijvoorbeeld).

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 12:34
Duitsland wil ook een vignet invoeren voor het autogebruik, en het schijnt te mogen.
Groeten BSM
Waarom niet? Ik begrijp de weerstand van Zwitserland en Oostenrijk niet, want daar zijn tolvignetten op de voorruiten verplicht, terwijl Frankrijk "péage" heeft. Naar het schijnt hebben Italië en Spanje ook tol maar ben niet zeker van. Geharre-wirwar van Europese regels....
Martin E. van Doornik schreef:
zo 05 mei, 2019 20:06
Bridgestone SM schreef:
zo 05 mei, 2019 12:34
Duitsland wil ook een vignet invoeren voor het autogebruik, en het schijnt te mogen.
Groeten BSM
Waarom niet? Ik begrijp de weerstand van Zwitserland en Oostenrijk niet, want daar zijn tolvignetten op de voorruiten verplicht, terwijl Frankrijk "péage" heeft. Naar het schijnt hebben Italië en Spanje ook tol maar ben niet zeker van. Geharre-wirwar van Europese regels....

Het is nogal OffTopic:
In Zwitserland en Oostenrijk kan je ook zonder rijden, in Frankrijk hoef je de péage ook niet te nemen (dat doe ik dan ook niet), en is het ook voor Franse ingezetenen een kostenpost --
behalve dan voor die paar slimmerikken die de concessie hebben overgenomen dankzij gesjoemel van Petit Nicolas (Sarkozy).

In Duitsland wordt het via een bedenkelijke manier verrekend voor de ingezetenen ... het schijnt te mogen maar het is kantje boord mbt het vrij vervoer van personen en goederen.

Groeten BSM
Ik fiets met groen-wit-groen voorop :)

Afbeelding
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 10:12
Ik fiets met groen-wit-groen voorop :)
Kom je uit Rotterdam?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wapen_van_Rotterdam

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Rotterdam
Jazeker :)
Jurr schreef:
ma 06 mei, 2019 10:46
Jazeker :)
Voor mensen met weinig heraldische kennis zijn die groen-wit-groene kleuren vast niet te begrijpen, zeker buiten Zuid-Holland. :?
Ik heb een boek met allerlei gemeentewapens van Nederland en bijbehorende beschrijvingen. Maar met al die "haastige" herindelingen van tegenwoordig al snel verouderd. :roll:
Gelukkig voor mijn geboorteplaats Blaricum: de drie korenbloemen. Dit wapen komt al voor op een gravure uit 1795 en is nog steeds in gebruik.