Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke handvatten bevallen goed? - Forum Wereldfietser

Welke handvatten bevallen goed?

Goedenavond!
Ik heb een vraag en wel om de volgende reden. Tot nu toe heb ik altijd Ergon GP(3) handvatten op mijn fiets zitten. Bevallen me goed, juist omdat ik hierdoor op mijn redelijk rechte stuur wel in staat ben om mijn handen op verschillende manieren neer te zetten. Toch ook hier wel wat last van tintelingen bij langere tochten, maar het valt allemaal wel mee.
Alleen.. ik gebruik de fiets best ook veel zonder fietshandschoenen (zweet/ zout) en ik smeer ook altijd goed met zonnebrand: dan zullen er ook wel resten op mijn handen zitten. Het gevolg hiervan is dat mijn handvatten na 9 - 12 maanden beginnen te plakken en af te geven (zwarte handpalmen). Daarom ben ik op zoek naar advies: welke handvatten bevallen goed en zijn hier redelijk goed tegen bestand (en gaan dus langer mee)?

dank en groet, Erik
Misschien zijn de leren GP-1 van Ergon (of Brooks) i.c.m losse barends iets voor je?
Je kunt kunstof handvaten inwikkelen met tape zoals om hockey-sticks gaat. Dat gaat een paar maanden mee, en als dat begint te plakken, wordt het tijd voor een nieuw stukje tape, maar dat is wel economischer dan steeds nieuwe handvaten kopen.
JurriaanK schreef:
vr 03 mei, 2019 06:47
Je kunt kunstof handvaten inwikkelen met tape zoals om hockey-sticks gaat. Dat gaat een paar maanden mee, en als dat begint te plakken, wordt het tijd voor een nieuw stukje tape, maar dat is wel economischer dan steeds nieuwe handvaten kopen.
Dan zou stuurtape (voor racefietsen) ook kunnen werken. Is misschien voor een andere gebruik (handen langdurig op zelfde plek) gemaakt dan hockeysticktape en misschien dus geschikter.
Ik had hier ook altijd veel last van, sinds enige tijd heb ik een nieuw setje (met kunststof ipv stalen barends) en voor mijn gevoel plakken die veel minder.
Bert van Sprang schreef:
vr 03 mei, 2019 09:39
Ik had hier ook altijd veel last van, sinds enige tijd heb ik een nieuw setje (met kunststof ipv stalen barends) en voor mijn gevoel plakken die veel minder.
ik heb ook het idee dat de nieuwe versies beter bestand zijn tegen zweet. Ze slijten wel waardoor het plastic er wat af bladderd.
De Ergons van mijn fiets plakten de afgelopen zomer ook nogal, ik heb ze met een borstel en afwasmiddel een keer goed schoongemaakt en daarna waren ze weer prima.
Eric op de Fiets schreef:
vr 03 mei, 2019 19:41
Bert van Sprang schreef:
vr 03 mei, 2019 09:39
Ik had hier ook altijd veel last van, sinds enige tijd heb ik een nieuw setje (met kunststof ipv stalen barends) en voor mijn gevoel plakken die veel minder.
ik heb ook het idee dat de nieuwe versies beter bestand zijn tegen zweet. Ze slijten wel waardoor het plastic er wat af bladderd.
ze bevallen overigens wel erg goed. Ik zou geen andere willen. Je blijft er echt aan plakken en dat is na het bevallen best wel goed om de relatie met je fiets de goede reis naar het eind te laten maken. :lol:
Fedor schreef:
vr 03 mei, 2019 09:10
JurriaanK schreef:
vr 03 mei, 2019 06:47
Je kunt kunstof handvaten inwikkelen met tape zoals om hockey-sticks gaat. Dat gaat een paar maanden mee, en als dat begint te plakken, wordt het tijd voor een nieuw stukje tape, maar dat is wel economischer dan steeds nieuwe handvaten kopen.
Dan zou stuurtape (voor racefietsen) ook kunnen werken. Is misschien voor een andere gebruik (handen langdurig op zelfde plek) gemaakt dan hockeysticktape en misschien dus geschikter.
Ik gebruik juist hockey-stick-tape ipv stuurlint.
In mijn ogen duurzamer als traditioneel stuurlint, en in ieder geval goedkoper ... wel weer wat bewerkelijker aanbrengen omdat hockey-sticks nu eenmaal rechter zijn als het gemiddelde fietsstuur.
De handvatten van de wandelstokken krijgen van mij ook een hockey-stick-omwikkeling, dat maakt dat die handvatten ook veel langer aangenaam in de hand aanvoelen (en ook niet of nauwelijks beschadigen).

Groeten BSM
Nog meer advies over als-dan door de neerlandicus Professor Kipping (vanaf 0:55)
Ik zou nieuwe kopen en in vervolg mijn handen afspoelen. Dat is wat ik meestal adviseer. Daarnaast heb je ook leren Ergon handvatten en leren handvatten van bijvoorbeeld Koga.
En als je geld genoeg hebt zijn er ook houten handvatten van het merk Velospring.

Overigens is de compound van Ergon een paar jaar geleden aanpast zodat ze minder snel 'week' worden.
Eric Schuijt schreef:
zo 05 mei, 2019 18:37
Ik zou nieuwe kopen en in vervolg mijn handen afspoelen. Dat is wat ik meestal adviseer.
Da's niet altijd een praktische oplossing. (En ook een beetje de winkeliers-oplossing.) Houten handvatten zijn heel leuk, maar ook niet altijd praktisch: als de fiets een keertje omdondert of gewoon hardhandig tegen een ruwe muur staat dan is hout toch nogal kwetsbaar.

Zowel op onze sturen als op onze wandelstokken blijkt hockey-stick-tape heel goed te werken al vele jaren ... 't ziet er niet sexy uit, zeker na een paar maanden, maar het is makkelijk weer "op te leuken" en het is goedkoop.

Groeten BSM
Tja het is weliswaar en winkeliersoplossing, maar je hebt al een setje nieuwe Ergon GP3 grepen voor drie tientjes.

De echte winkeliersoplossing zijn de leren Ergon handvatten (ik meen iets van 8 joeten) of de houten Velospring handvatten want die kosten 200 eurie's :D :D :D
Op marktplaats worden regelmatig nieuwe Ergon handvatten aangeboden. Heb zelf al verschillende over kunnen nemen voor tussen de €15 en €20. Soms nog incl verzendkosten.

Op dit moment staan er wat GS modellen op. Zelf heb ik geen ervaring met dit model, maar ze lijken me prima en wellicht plakken ze minder door de andere structuur.

Bijlagen

Zie ook: Ergon handvatten

'Voor de overzichtelijkheid zou het ook gefuseerd kunnen worden.

BSM
Ik heb mijn handvatten goed schoongemaakt en het wordt er zeker niet minder van. Dat is allang fijn. Daarnaast (hoe eenvoudig kan het zijn..) via MP soortgelijke handvatten gekocht. Voor een paar tientjes is het ook geen probleem om eens per periode de handvatten te vervangen. De tip met hockeytape komt later misschien ook nog wel, maar gezien de holle onderkant van de handvatten zal dit wat minder goed aansluiten. De tip met de leren handvatten is zeer de moeite waard, ik ga kijken of ik op leren GP1 handvatten hier de barends van een GP3 op kan monteren. Ik vermoed dat de bevestigingsvormen verschillend zijn, maar dat zal ik tzt onderzoeken.
Dat is ook wel de charme van fietsen; zoveel wensen, zoveel oplossingen. :D
Bridgestone SM schreef:
wo 08 mei, 2019 19:59
Zie ook: Ergon handvatten

'Voor de overzichtelijkheid zou het ook gefuseerd kunnen worden.

BSM
Kun je uitleggen wat je met de paarse tekst bedoelt?
willem.m schreef:
wo 08 mei, 2019 21:32
Bridgestone SM schreef:
wo 08 mei, 2019 19:59
Zie ook: Ergon handvatten

'Voor de overzichtelijkheid zou het ook gefuseerd kunnen worden.
Kun je uitleggen wat je met de paarse tekst bedoelt?
Ik bedoel dat deze twee "draadjes" - die semi-gelijkluidend zijn - beter samengevoegd kunnen worden, gefuseerd.
Dat kan een moderator doen (maar het is natuurlijk weer werk). Eén zo'n samenvoeging maakt geen paradijs, maar doe je zoiets consequent dan maak je een forum overzichtelijker, het forum wordt daarmee daardoor ook meer een kennisbank.

BSM