Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7speed op 9speed crankset ? - Forum Wereldfietser

7speed op 9speed crankset ?

Hallo,

Ben van plan om mij binnenkort een nieuwe vakantiefiets aan te schaffen. Bij de afmontage wil ik wat betreft het schakelsysteem en crankset (+kettingbladen) bij Shimano blijven. Waarschijnlijk zal ik de fiets samenstellen met onderdelen van de verschillende groepen: XT2004, LX2005 en Deore 2006.
Probleem is dat Shimano bij deze nieuwe groepen enkel nog 9speed versnellingen heeft en ik perse 7-speed cassettes (van het type HG70) wil gebruiken. Deze gaan langer mee, zijn heel goedkoop en er is veel keuze in het bereik. Trouwens een 11 en/of 12 gebruik ik toch nooit met zo’n fiets.

Na wat speurwerk heb ik ontdekt dat je met een extra ‘ring’ een 7speed cassette op een 9speed naaf kunt gebruiken. Je zou dan exact dezelfde breedte krijgen als die 9speed (of zelfs een 8speed).

Een 9speed achterderailleur zou geen problemen geven qua bereik, alhoewel ik me afvraag of een dikkere 7/8speed ketting geen problemen geeft met zo’n derailleur, misschien te breed voor de wieltjes of zo ? Bij Vittorio geraak ik wel aan 7speed shifters denk ik.

Nu is mn vraag of zo’n 9speed crankstel (en dito voorderailleur) problemen geeft met een 7/8speed ketting. Kan me best voorstellen dat de ketting eventueel tegen de (dunnere) voorbladen komt en/of dat er schakelproblemen zijn vooraan.

Alvast bedankt.
Adagio schreef:Een 9speed achterderailleur zou geen problemen geven qua bereik, alhoewel ik me afvraag of een dikkere 7/8speed ketting geen problemen geeft met zo’n derailleur, misschien te breed voor de wieltjes of zo ? Bij Vittorio geraak ik wel aan 7speed shifters denk ik.

Nu is mn vraag of zo’n 9speed crankstel (en dito voorderailleur) problemen geeft met een 7/8speed ketting. Kan me best voorstellen dat de ketting eventueel tegen de (dunnere) voorbladen komt en/of dat er schakelproblemen zijn vooraan.
Een 9-speed derailleur heeft wel problemen met een (dikkere) 7-speed ketting. Niet doen dus.

Bij de voorbladen heb je geen probleem.

Succes,
Marco

Naar ik begrijp geven 9 speed kettingen geen problemen met 7 en 8 speed cassettes, dus dat is een antwoord op dat deel van je vraag. Het grote voordeel van 7 speed ten opzichte van 8 speed is niet zozeer dat je tandwielen en ketting langer meegaan (dat doen ze niet, want de tandwielen zijn elk afzonderlijk even dik), maar dat de hele cassette smaller is (vandaar ook die opvulring als je 7 speed op een 8/9 speed naaf gebruikt), en het wiel dus minder parapluie gespaakt hoeft te worden. 7 speed wielen zijn in principe sterker dan 8/9 speed wielen, maar alleen als je ook een 7 speed naaf gebruikt.
Bij 8 speed is de extra versnelling dus gemaakt door de hele cassette breder te maken, en de flenzen van de naaf dichter bij elkaar te plaatsen. De afzonderlijke kransjes zijn ongeveer even dik en staan ongeveer even ver uiteen als bij 7 speed, en zijn dus even sterk. Toen er weer later een negende versnelling gemaakt moest worden kon het kunstje van de bredere cassette niet meer herhaald worden: dan zou het wiel te zwak geworden zijn. Daarom is bij die overgang de cassette zelf even breed gebleven (9 speed cassettes passen dus bijna altijd op 8 speed naven), maar zijn de kransjes dunner geworden en staan ze dichter bij elkaar (en dus hebben ze een dunnere ketting nodig).
Ik ben het met je eens dat 7 speed voor de wereldfietser eigenlijk de voorkeur geniet, maar goede echte 7 speed naven worden al een tijd niet meer gemaakt. Zeven speed op een 8/9 speed naaf heeft geen slijtagevoordeel ten opzichte van een 8 speed cassette op een 8/9 speed naaf omdat de kransjes even dik zijn. Wel heb je bij 8 speed een minder sterk wiel dan bij 7 speed op een 7 speed naaf (als je nog een 7 speed xt naaf kunt krijgen). 7 speed ( en 8 speed) kransjes gaan in principe wel langer mee dan 9 speed.
Kortom: als het je om de sterkte van het wiel gaat moet je gaan zoeken naar een echte 7 speed naaf. Als het je alleen om de slijtage van de ketting en de kransjes gaat kun je net zo goed een 8 speed cassette monteren op een makkelijk verkrijgbare 8/9 speed naaf. 9 speed derailleurs kunnen goed gebruikt worden met 8 speed cassettes. Het is waar dat je zo'n heel zwaar verzet niet nodig hebt, maar je kunt de extra mogelijkheden ook gebruiken voor een extra licht verzet. Een goede fietsenmaker maakt zo een 8 speed cassette voor je op maat, met precies de juiste verhoudingen voor jou (op onze tandem hebben wij als ik het me goed herinner een 8 speed 14-34).
Voor verdere informatie kun je zoeken op de sites van Sheldon Brown: www.sheldonbrown.com (zie ook het hoofdstuk over JTEK), en van onze eigen techniekguru Marten Gerritsen: www.m-gineering.nl
Wim
p.s. als je echt minder slijtage wilt hebben dan moet je toch eens denken aan een Rohloff naaf.
Marco Meijerink schreef:Een 9-speed derailleur heeft wel problemen met een (dikkere) 7-speed ketting. Niet doen dus.
Marco
Zelf rij ik al enige tijd met een 9-speed XT (achter)-derailleur en crankstel icm. met een 7-speed cassette en ketting (Sram PC-48 ).
Tot op heden nog geen problemen mee ondervonden.

Een 7/8-speed ketting van Sram is 0,3mm breder dan de 9-speed variant.
De Shimano 7/8-speed is overigens iets breder dan die van Sram, wellicht dat deze wél problemen oplevert.
Dit zou je op kunnen vangen door aan beide zijden van de derailleur-wieltjes een vulringetje te plaatsen.

Gideon

Wat is zo’n forum toch een prachtige uitvinding :D

Had eigenlijk helemaal nog niet stilgestaan bij het punt dat Willem aanhaalde, nl. dat het wiel bij gebruik van een echte 7speed naaf minder ‘paraplu’ hoeft gespaakt te worden en dus ook sterker is dan bij gebruik van een 8/9speed naaf..
Nu wat die sterkte betreft heb ik even overlegd met m’n fietsenbouwer (Vlerick) en die zei dat een goedgespaakt modern wiel met 36 spaken (26inch met dubbelgebuste Exalvelgen en ‘Sapim Strong’-spaken) heel stevig is, ook bij gebruik van een moderne (en dus heel goed verkrijgbare) 9speed naaf. Ik weeg trouwens maar 76kg, dus denk niet dat dat veel problemen gaat opleveren.
Wat de keuze tussen een 7/8 of een 9speed cassette (en dito ketting) betreft, daar ga ik nog eens een paar daagjes rustig over nadenken na al de info die ik nu heb gekregen. De methode die Tommy vermeldt lijkt me wel aantrekkelijk om eens uit te poberen.

Heel erg bedankt voor jullie (goed onderbouwde) reacties!
:D

Ik wil zelf ook graag met 7-speed blijven rijden, heb reeds kettingen HG 50 en een HG 70 cassette 13-21 aangeschaft. Ben nu op zoek naar een 7speed crankstel, liefst met verwisselbare kettingbladen die ook goed verkrijgbaar zijn.
Als ik de compabiliteittabellen op de shimano site raadpleeg geven zij aan dat een HG 50 ketting niet goed werkt met een 9 speed crankstel.
Wie weet waar ik een 7 speed crankstel van redelijke tot goede kwaliteit kan aanschaffen?

Een 13-21 cassette wijst op racefiets gebruik. Is dat wat je wilt? In dat geval moet het denk ik ook liefst een 130/74 mm steek hebben.
Wim

speedpiet schreef: Ben nu op zoek naar een 7speed crankstel, liefst met verwisselbare kettingbladen die ook goed verkrijgbaar zijn.?
Al dat 7, 8 of 9 voudig gedoe bij crankstellen is voornamelijk marketing. Mocht je toch tegen een probleem aanlopen dan is dat met 5 dunne vulringetjes zo opgelost

Een 13-21 cassette wijst op racefiets gebruik. Is dat wat je wilt? In dat geval moet het denk ik ook liefst een 130/74 mm steek hebben.
Ik wil hem gebruiken op een Batavus Navajo, een wat goedkopere tracking fiets, die ik gebruik voor intensief woonwerkverkeer. En inderdaad, ik rij ook veel op een racefiets.
Op moment is een Shimano FC-TS 31 met 42-34-24 gemonteerd.
Met de nieuwe cassette wil ik het liefst een atb crankstel met 44-32-22 monteren. Ik heb gekozen voor 13-21 cassette omdat ik op hartslag en cadans rijd en zo beter het juiste verzet kan kiezen omdat ik op deze manier met kleine stappen schakel.
Wat wordt er bedoeld met de steek? Is dit de breedte van de achtervork?

speedpiet schreef:Wat wordt er bedoeld met de steek? Is dit de breedte van de achtervork?
De steek is in dit geval de onderlinge afstand tussen de meestal 4 of 5 boutjes die de voorbladen op hun plek houden.
Leon

Leon schreef:
speedpiet schreef:Wat wordt er bedoeld met de steek? Is dit de breedte van de achtervork?
De steek is in dit geval de onderlinge afstand tussen de meestal 4 of 5 boutjes die de voorbladen op hun plek houden.
Leon
helemaal precies: steek is kort voor steekcirkel

zie www.m-gineering.nl/steekcirkels.PDF
Oke, begrijp ik hier nu goed dat mijn Alivio M411 7-8 speed crankstel geen problemen gaat geven op een 9 speed casette?