Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatbord/Mudguard advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Spatbord/Mudguard advies gevraagd

Binnenkort wil ik bredere banden monteren en daardoor passen mijn conventionele spatborden niet meer. In plaats daarvan dacht ik van die zogenaamde mudguards monteren. Het betreft een Santos TM 2.6 waar 60mm BigBens onder moeten komen.

Mijn vraag is welke modellen/uitvoeringen jullie zouden adviseren en wat jullie ervaringen zijn. Gewoon iets supervoordeligs halen of wat kritischer kijken. Misschien zelfbedachte oplossingen?

Wat betreft het voorwiel dacht ik iets dergelijks als op de foto aan de onderbuis te bevestigen, maar voor het achterwiel weet ik het nog niet. Ik wil namelijk graag iets wat onder of tussen bagagedrager en wiel gemonteerd kan worden. Indien mogelijk moet het er zo clean mogelijk uitzien.

Hoor het graag en bij voorbaat dank!

Bijlagen

Ben je er zeker van dat ze niet passen?

Anders kun je ze met bredere spatborden waarschijnlijk wel kwijt. Hangt natuurlijk ook af waar je gaat fietsen onder welke omstandigheden. Speling kan wel krap worden met modder onder andere...
IMG_2526.JPG
Zelf rij ik het liefste zonder maar heb ook bij een hoop voorspelde regen in Madrid wel eens een setje spatborden gekocht bijvoorbeeld.
Daar ben ik nog niet 100% zeker van in die zin dat ik het al geprobeerd heb, maar als ik het zo bekijk dan lijkt 't me sterk dat dat gaat passen. Nu liggen er nog Supremes op van 50mm en die band bolt ook minder geloof ik.

Trouwens, ik lees hier wel vaker dat men liever zonder spatborden rijd. Waarom is dat eigenlijk? Alleen ivm modder of heeft dat ook nog een andere reden? Zelf rijd ik op dit moment overigens niet onder "erbarmelijke" :wink: omstandigheden.
Bel schreef:
za 13 apr, 2019 11:04
Trouwens, ik lees hier wel vaker dat men liever zonder spatborden rijd. Waarom is dat eigenlijk? Alleen ivm modder of heeft dat ook nog een andere reden?
Gemak, je hoeft ze dan niet te poetsen, luchtweerstand, de fiets past beter in kleine plekken zoals auto, kan niet stuk/robuuster, rammelt niet, je kunt de wielen er gemakkelijker uit, je kunt beter bij dingen met onderhoud, goedkoper, lichter, er kan dan niks klem tussen komen te zitten en ze gaan dan ook niet stuk. Allemaal kleine flutdingen maar wel een optelsom die naar géén spatborden kan doorslaan als je toch al zelden fietst in de regen. Of dat zo voor jou is moet je zelf uitmaken.
Voorspatborden zijn fijn als je langdurig in koude, regenachtige gebieden gaat fietsen -verhard of onverhard- en je naast het regenwater dat van boven komt niet ook nog eens al het opspattende water van je voorwiel op/in je schoenen wilt hebben. Ik ben niet overtuigd van een achterspatbord als je daar ook al een bagagerek met tas (of kartonnetje) hebt. Wij laten het helemaal van de omstandigheden afhangen.

Volgens deze prietpraat zijn spatborden op mtb's in elk geval not done: https://cobblescycling.com/2017/02/20/spatborden/ :roll:
willem.m schreef:
za 13 apr, 2019 11:30
Volgens deze prietpraat zijn spatborden op mtb's in elk geval not done: https://cobblescycling.com/2017/02/20/spatborden/ :roll:
Hilarisch (of zielig? Het gewicht van spatborden is het enige feitelijke dat de schrijver aandraagt. Ik had dat nog vergeten in mijn lijstje.
Leon schreef:
za 13 apr, 2019 11:35
willem.m schreef:
za 13 apr, 2019 11:30
Volgens deze prietpraat zijn spatborden op mtb's in elk geval not done: https://cobblescycling.com/2017/02/20/spatborden/ :roll:
Hilarisch (of zielig? Het gewicht van spatborden is het enige feitelijke dat de schrijver aandraagt. Ik had dat nog vergeten in mijn lijstje.
Het is inderdaad een flutartikel, met 1 mening in 5 vormen gepresenteerd.
Veel gaat afhangen van de *werkelijke* maat van de banden. Op mijn 26 inch fiets heb ik zomers Compass Rat Trap Pass banden en die zijn in werkelijkheid iets van 52 mm. Schwalbe banden zijn in werkleijkheid vaak toch wel flink wat smaller dan de nominale maat. Die Rat Trap Pass banden passen nog net onder Gilles Berthoud 60 mm spatborden. Die rvs spatborden zijn prettiger met brede banden omdat de stangetjes buitenom gaan, en omdat de spatborden stijver zijn. De combinatie maakt dat ik nu geen last meer heb van stangetjes die de zijkant van de band raken.
Dank voor de reacties. Het heeft dus aanzienlijk wat voordelen om de spatborden weg te laten.

De werkelijke breedte van (Schwalbe) banden is onlangs in een ander topic uitvoerig besproken. Ze zijn inderdaad vaak, zo niet altijd, enkele millimeters smaller dan de opgegeven maat.

Hoe het ook zij, binnenkort wissel ik de banden en ga ik het gewoon ondervinden. Mochten de oude spatborden echt niet passen dan is zonder rijden dus ook nog niet zo verkeerd begrijp ik. Ik vind spatbordloos iig wel mooier, komt dat even goed uit (wel icm brede banden).