Mee eens met hoogframe, waar te beginnen en waar te eindigen...
Maar er zijn we een paar grote verschillen tussen frames.
Om er een paar in lekentaal te noemen:
1. Lengte van het frame. De afstand tussen de twee wielen. Lang voor fietsen die vooral rechtdoor willen (toerfietsen) en kort voor fietsen die veel wendbaarheid nodig hebben (mtb voor technische parcours).
2. Stijlheid van de voorvork. Hoe stijlen hoe wendbaarder maar ook hoe nerveuzer. Stijl voor veel wendbaarheid, minder stijl voor veel rust.
3. Hoog/laag balhoofd. Hoog balhoofd voor die fietsers die graag rechtop fietsen en/of een frame willen hebben waar veel flessen water in kunnen. Laag voor fietsers die diep willen zitten om minder wind te vangen. Ik wil graag laag en veel water meenemen.....lukt niet altijd
4. Constructie van het frame. Een frame waar veel bagage aan moet hangen moet ook zijwaardes veel belasting kunnen hebben. Lichte mooutainbikes kunnen dat helaas niet altijd.
5. Smaak....ja, daar is iedereen gevoelig voor. de een wil een slank authentiek frame, de ander een modern ogend frame met aflopende buis.....en daar kan je uren over praten maar ga je nooit uitkomen. Met beide vormen kun je goede fietsen maken.
6. Lengte achterbouw. Voor tourfietsen wordt vaak een lange achtervork gevraagd om ruimte te geven voor tassen. Een Bikepacker heeft daar veel minder behoefte aan en kan uit met een korte achtervork.
enz, enz, enz.....