Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom fietsen we? - Forum Wereldfietser

Waarom fietsen we?

Hoi Wereldfietsers,

Vanmiddag vroeg mij iemand waarom wij (Lisette en ik) fietsreizen maken.
En vraag die iets verder gaat dan "welke banden moet ik meenemen" of "welk routeboekje moet ik kopen". Omdat ik ziek thuis zit en niet in staat was om naar Dick en Els toe te gaan voor hun bijzondere lezing, heb ik het volgende even snel ingetypt.
Ben benieuwd wat jullie redenen zijn...

Natuurlijk is zijn er algemene redenen zoals: de wind door je haren, de vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt, de landschappen die je niet alleen ziet maar ook voelt en de mensen die je tegen komt. Maar dat zal voor elke fietser gelden.
Maar eerlijk gezegd is dat voor ons nog niet eens de primaire reden.
De reden dat we fietstochten maken is tweeledig: het beperkt onze mogelijkheden waardoor er meer mogelijk lijkt te zijn én het zorgt ervoor dat we dichter om ons heen kijken terwijl het de horizon verbreedt.Het lijken twee tegenstrijdigheden maar zijn dat allerzins. Na onze studie gingen we werken met het idee dat met al dat werk er een wereld voor ons open zou gaan. Meer geld, meer vrijheid, meer mogelijkheden. Eindelijk niet meer gebonden zijn aan kleine budgetten waardoor fietstochten werden gemaakt met aan elkaar gebonden fietsen vastgehouden door bundels tyraps en ijzerdraad. Het echte werk kon beginnnen.
Het tegenovergestelde gebeurde. Hoe meer geld er binnen komt hoe minder afhankelijk je bent van je omgeving en hoe verder je van die omgeving af komt te staan.
Er waren dus twee opties: óf minder gaan verdienen óf meer geld uitgeven aan reizen. Voor dat laatste hebben we gekozen waardoor dat eerste ook lukte(?). Door te reizen op een strak budget wordt je inventief. Je gaat beter kijken omdat je nooit zeker weet of het mogelijk is om ooit nog terug te keren. Je bent afhankelijk van je omgeving voor bijvoorbeeld een slaapplaats. Je begint mogelijkheden te zien in een een onmogelijke situatie. Ga maar na: wanneer je én voldoende geld hebt voor een hele goede slaapplaats én een snel vervoermiddel hebt om daar te komen dan betwijfel ik of er veel reizigers zijn die nog bezweet en wel tussen de schorpioenen in het midden van de woestijn gaan liggen met een steen als hoofdkussen.
Omdat we op de fiets zitten moeten we wel neerstrijken in die woestijn of we willen of niet. En wat er dan gebeurd is fascinerend. Je ontmoet bedoeïnen die een kop thee voor je zetten terwijl hun kamelen zich neestrijken, je voelt de stilte van de leegte om je heen terwijl je uren naar een knipperende sterrenhemel kijkt, je gaat weer een echt gesprek met elkaar aan wat verder gaat dat het vullen van het pensioengat. Kortom: het gaat weer ergens over.
De redening dat het leven makkelijk moet zijn om gelukkig te kunnen worden klopt naar onze mening niet. Maar natuurlijk is de mens wel zo ingesteld dat het altijd op zoek is naar gemak en comfort. Het maken van fietsreizen doorbreekt dat en brengt ons in een wereld die we niet tegenkomen achter onze DVD-speler.
Moet een fietstocht dan spartaans zijn? Natuurlijk liever niet maar tegenslag en discomfort vormt je en breekt je geest open. Een televisie doet dat voor ons niet.

Groet,
Marco

Marco
Helaas heb ik nog geen grote fietsreizen gemaakt, maar ik ben het toch roerend met je eens. Echter als fietser is het leven erg makkelijk: om daar te komen waar je wilt zijn, ver weg of dichtbij, moeten die trappers wel rond gedraaid worden. Inderdaad kom je door het fietsen dichterbij die horizon terwijl die ook ineens veel breder wordt dan dat stuk asfalt en de bumper van je voorligger. Je voelt de temperatuur, ruikt de lucht(en) en soms wordt je drijfnat (regen) maar toch blijf ik het fantastisch vinden om te fietsen.
Ik ben om medische redenen gaan fietsen en inmiddels, 1.5 jaar later, is het toch een way of life voor mij geworden. het is elke dag weer flink genieten als ik door de bossen en tussen de weilanden door naar kantoor fiets. Nooit gedacht dat ik tegen koeien en schapen "goeiemorgen" zou zeggen als ze mij met die grote koeieogen schaapachtig na staren.

Marco Schriek
De mens is gewend aan comfort. Men is altijd bezig. We denken ook altijd met belangrijke dingen bezig te zijn. Dat is kort maar krachtig waarom ik juist op een fietsreis geweest ben/weer zou willen gaan.

Het gaat er bij mij niet om om ergens te komen, maar om dingen (mensen? de omgeving? JEZELF? kortom, de wereld?) te ontdekken. De tijd die je erover doet om ergens te komen, is vaak leuker dan ergens aan te komen. Hoe aardig en (oprecht) geïnteresseerd sommige mensen ook waren toen ik weer ergens aan kwam fietsen in een stad/dorp, de weg naar die plaats toe maakte het leuk. De mooie omgeving, de twaalfde verjaardag van Nora bij de ingang van Parque Nacional Pasto Ruri in Perú, de overstekende spin in de Boliviaanse jungle, de advocate uit La Paz in diezelfde jungle waarbij ik mocht overnachten in haar "hostal". De burgemeester van Cajamarquilla (bij Ocros) die me verwelkomde als allereerste toerist ooit aldaar. Het zijn allemaal kleine dingetjes die onderweg plaatsvonden, die mijn reis voldoening gaven.
Ik heb "al die tijd" maar weinig "wereldnieuws" meegemaakt. Laat staan lokaal nieuws van Bergen op Zoom en omstreken. En ik heb het niet gemist.
Ook de hoosbuien tussen Cuenca en Loja vond ik interessant. En de woestijnwind (bijna storm) tussen Piura en Chiclayo. En de natte Andes van het Parque Nacional Pasto Ruri. De hagelbui op Isl del Sol. De hitte en de tropische bui van de Boliviaanse jungle. Stuk voor stuk dingen die je bijblijven.

Nu lees ik weer elke dag de krant. Ook het lokale katern. Elke dag gebeurt er weer veel.
Ik werk weer. Mijn werk is zo belangrijk.
Ik kom elke dag weer schoon onder de warme douche vandaan.
We hebben ook zulk extreem weer hier in Nederland. Heftige zomerbuien als nooit tevoren. En het is zo warm, zowel 's zomers als 's winters. Maar ook is het ijs- en ijskoud.

Was ik maar weer op reis. Onderweg naar het onbekende.

Ik denk dat we beide "levens" nodig hebben om met beide benen op de grond te kunnen blijven staan.

Maar nu heb ik weer genoeg in de ruimte gekletst, dus nu weer anderen!

Onze langste fietsreis is ruim 6 weken, dus of we er werkelijk over mee kunnen praten...?

Zelfs toen we terugkwamen uit Noorwegen (die ruime 6 wekend dus), kwam Nederland op ons af! We landden in Rotterdam en na de familie begroet te hebben, fietsten we terug naar huis. Stoplicht hier, stoplicht daar.. iedereen is gehaast, ontelbare auto's, een stinkende scooter voor je.. we wilden gewoon weer terug, genieten van de rust om ons heen, het onbekende.

In principe ben je ook elke dag bezig met je basisbehoeften, de oermens denken we. Je moet eten, verplaatsen als nomaden en slapen en iedere dag weer moet je zorgen dat je dat voor elkaar krijgt. Op reis maakt het niet uit dat je drie of meer dagen achtereen dezelfde fietsbroek of shirt aan hebt, heerlijk is dat eigenlijk! haha!

Naast al de bekende dingen die je al noemt, komt er bij ons toch ook wel een gevoel van trots bij kijken aan het einde van de dag. Trots dat we toch weer die bergen over zijn gekomen, dat er mensen stonden te klappen toen we met bepakking de top van de Galibier bereikten.. trots ook dat je naast het fysieke gedeelte jezelf ook elke keer weer mentaal overwint, want ook al fiets je samen, je moet het zelf doen en tijdens een zware klim ben je toch een strijd met jezelf aan het voeren in gedachten, maar als je dan uiteindelijk boven komt, dan is dat gevoel wat je dan hebt onbeschrijfelijk...

Onze filosofie...

We willen 1 april 2008 voor 2 jaar weg... hopelijk gaat dat uitkomen, 2 jaar lang de vrijheid in en niets moeten, maar zoveel mogen! Het avontuur achterna!

Ohja, beterschap Marco!

El & El

Waarom fietsen wij?
Het lijkt op de eerste vraag: "Waartoe zijn wij op aarde?" Ouwe Roomsche rotten kennen het antwoord wel. In het antwoord zat: " .......om hier... en in het hiernamaals gelukkig te zijn."
Waar kan een mens "hier" gelukkiger zijn dan vrij en blij op een fiets rond te trekken. Je spullen en je tentje op je fiets. Vrij om te gaan en staan waar je wilt. Niet reizen in een container, maar zonder barrieres in de natuur of tussen de mensen. Net weer terug uit Thailand, waar je wordt aangesproken onderweg: "Waarom kruip je als rijke westerling toch op een fiets? Een fiets is toch het vervoermiddel van de armen." Ik probeer dan uit te leggen hoe rijk het fietsen mij maakt. Nu verdien ik natuurlijk mijn brood met fietsen, maar het heeft mij ook geestelijk verrijkt. Ik heb toch een totaal ander kijk gekregen op de wereld en het dagelijks gezeur van veel mensen.
Wellicht dat er eens een onderzoek wordt gepubliceerd naar aanleiding van die vraag.
Ik fiets om dat ik me dan erg vrij voel.
Als ik fiets voel ik me erg vrij en gelukkige met het weinige, maar brood nodige wat ik heb.
je leert leven met die weinige dingen, "en gaat genieten van alles wat je ziet en mee maakt.
de culturen en streken waar je langzaam door gaat proef je zie je en ruikje.
je beleeft alles zo intensief.
Dat is dus wat ik zo even kort samengevat zo super vind aan fietsen!!

Groetjes Bas :)

Waarom fietsen we is een vraag die eigenlijk opgesplitst zou moeten worden in een tweede: waarom reizen we? Voor een wereldfietser zouden beiden met elkaar verbonden moeten zijn en toch lijkt dat niet altijd het geval.

Wat mij betreft laat reizen met een open geest je zoveel zien wat voor anderen verborgen blijft en het versterkt het vermogen tot relativeren. Het is denk ik een kunst of een gave. Uiteraard zal deze kunst niet bij iedereen even sterk aanwezig zijn en zelf ben ik soms ook behoorlijk jaloers op mensen die die kunst veel beter verstaan dan ik, maar toch…. Ik ervaar wel dat heel veel mensen die vastgeroest zitten in hun omgeving, dit vermogen totaal niet lijken te bezitten en dan voel ik me een bevoorrecht mens.
Door het ontmoeten van anders levende mensen in het algemeen en vooral door mijn bezoek aan landen waar men het minder goed heeft dan bij ons in de westerse wereld heb ik leren inzien dat alle om mij heen verzamelde luxe waar ik vroeger toch wel aan hechtte, is verworden tot bijzaak. Het was verbazend te zien dat zo velen toch gelukkig konden zijn ondanks hun weinige bezit.
Het opent inderdaad je geest en dat zal achter een TV zelden gebeuren, je moet de mensen ontmoeten en het land beleven.
Ik ervaar de reizen die ik ondernomen heb als een rijk bezit, een heel rijk bezit wat niemand ooit in staat zal zijn van mij af te nemen.
De fiets is hierbij mijn middel en ik herken vrijwel alle eerder genoemde voordelen hiervan.

Geweldig Marco zo’n overdenking op het forum, het zet aan tot nadenken!

De fiets is de meest praktische methode om in vrijheid te reizen zonder afhankelijk te zijn van anderen. Er zijn nog andere manieren van reizen die ook het contact met de natuur geven, zoals kanoën en wandelen. Deze zijn net zo leuk als fietsen, maar de fiets biedt meer mogelijkheden.

Marco

Mooi......al die antwoorden.....goed om te zien dat het maken van fietsreizen ook iets los maakt in de mens.

Ele & El; jullie schreven: Zelfs toen we terugkwamen uit Noorwegen (die ruime 6 wekend dus), kwam Nederland op ons af! We landden in Rotterdam en na de familie begroet te hebben, fietsten we terug naar huis. Stoplicht hier, stoplicht daar.. iedereen is gehaast, ontelbare auto's, een stinkende scooter voor je.. we wilden gewoon weer terug, genieten van de rust om ons heen, het onbekende.
Dat gevoel heb ik zelf wat minder. Natuurlijk, het verschil tussen Scandinavië en NL is groot, zeker wat betreft de drukte. Maar wanneer je andere delen van de wereld vergelijkt met NL zul je merken dat veel delen vele malen drukker zijn, viezer en over de hoeveelheid scooters maar niet te spreken. Wanneer we reizigers spreken valt ons vaak op dat er reizigers zijn die weg gaan uit Nederland omdat het ergens anders beter is. Er ontstaat snel een sfeer van "onderweg is alles beter". En alhoewel dat wel vaak het geval is, is de kunst dat gevoel van "onderweg" mee te nemen. Een reis houdt voor mij nooit op in Nederland. Dat gaat altijd maar door. De poriën die zijn geopend tijdens de reis probeer ik open te houden bij thuiskomst. Waarom zou ik alleen tijdens een reis open staan voor allerlei zaken en dat gevoel wegdrukken wanneer ik terug ben? Ook in het drukke, gehaaste Nederland is de kunst op zoek te gaan naar de parels. Dát is een heel belangrijk onderdeel van het reizen, zoniet van het leven.
Wel is het zo dat ik met dat regelmatig weer moet realiseren en dat proces gaat prima tijdens een fietstocht.

Bas schreef: je beleeft alles zo intensief.
Dat heeft denk ik ook wel voor een deel te maken dat alles nieuw is. Na een paar jaar fietsen is het nieuwe ervan af en wordt alles wat minder intensief. Wat wél altijd blijft dat hoe je het ook went of keert er één gevoel blijft "wat ik nu doe is goed!". Ik beweeg, ik communiceer, ik leer, ik ervaar, ik breng mensen dichter bij. Het gevoel "dit is goed" is voor mij belangrijk. Probeer dat ook tijdens mijn leven in NL vast te houden.

Bert schreef: "Ik probeer dan uit te leggen hoe rijk het fietsen mij maakt. Nu verdien ik natuurlijk mijn brood met fietsen, maar het heeft mij ook geestelijk verrijkt. Ik heb toch een totaal ander kijk gekregen op de wereld
Dat gevoel herken ik gelijk. De ontmoetingen met mensen en culturen stopt niet bij terugkeer. Dat gaat door...altijd maar weer. Lees dit forum er maar eens op na. Tijdens het geven van mijn lezingen of het schrijven van stukjes komt er een proces op gang van ontmoetingen, gesprekken, vriendschappen, herkenningen. En dat is mooi. Wel vind ik het zo dat we het binnen de wereldfietser wel vaak erg met elkaar eens zijn. Natuurlijk: we hebben allemaal dezelfde passie maar we hebben wel allemaal verschillende achtergronden. Vooral de laatste jaren is er veel veranderd wanneer je naar het ledenbestand kijkt. Een mooie, pittige discussie over maatschappelijke vraagstukken lijkt me wel iets om mee aan de slag te gaan. Laten we elkaar vragen blijven stellen: waarom, hoezo, klopt dat ??
Vrôger bestonden de leden vooral uit wereldfietsers. Nu zijn er veel meer vakantiefietsers, weekendfietsers, geïnteresseerde fietsers. De fietsers die hun leven hebben ingedeeld op het maken van reizen is kleiner en kleiner geworden waardoor de wereldfietsers een minderheid zijn geworden. En dat hoeft in principe niet slecht te zijn wanneer we wel van elkaar blijven leren. Zo kunnen we ook binnen de wereldfietser blijven wereldreizen.

Groet,
Marco

Leuke vraag Marco,

Ik kan er kort over zijn.
Voor mij betekent fietsreizen hoofdzakelijk VRIJHEID.
Soms ook adrenaline of zo iets dergelijks, maar dat idee kreeg ik ook als ik per surfplank over het IJsselmeer met windkracht acht ragde.

De vrijheid en adrenaline kan ik voelen als ik in mijn auto de landsgrensen in oostelijke richting overschrijd.
Met hoge snelheid over de autobahn jagen, en niets dat je tegenhoud.
Wel denk ik dat daar één van de weinige liefhebbers in ben, de meeste WF'ers houden geloof ik van bomen, stilte en natuur.

Dus voor mij blijft de VRIJHEID nummer één. Vrij in waar te fietsen, slapen, stoppen, fotograferen, eten, drinken, luieren, enz.

Groeten, John.

@Marco: daarom zijn wij ook natuurliefhebbers... tussen de steden door kun je in het buitenland nog genoeg genieten van rust en vrijheid.
Zeker ook bijvoorbeeld in Zuid-Amerika vind je die rust nog, misschien in bepaalde delen van Azie minder... maar daarom trekt ons juist uitgestrekte delen van dat continent.. tenminste daar dromen we van om ooit te fietsen.

We zullen het wel meemaken! :)

Wat mij betreft zijn de redenen om met de fiets te reizen in de tijd sterk gewijzigd. De eerste keer dat ik een fietsreis maakte wilde ik familie in midden England bezoeken. Ik studeerde toen nog en m'n budget liet te wensen over. Ik heb toen vooral vanwege budget redenen voor de fiets gekozen. Ondanks 2,5 weken regen op een reis van 3 weken is de fiets mij toen zeer goed bevallen. Het was voor mij dan ook logisch ook daarna vaker voor de fiets te kiezen.

In de loop der tijd is m'n vakantiebudget ruimer geworden zodat goedkoop niet echt een issue meer was. Voor mij was de fiets echter het 'ideale' vervoersmiddel. Langzaam genoeg om echt iets mee te krijgen van de omgeving en tegelijkertijd snel genoeg om redelijke afstanden af te leggen. Daarnaast ben je met de fiets flexibel. Je zit niet vast aan 'vaste' vertrektijden, bent vrij om onderweg af en toe te stoppen en reist niet zoals met OV van centrum naar centrum zodat je gemakkelijk zomaar ergens vrij kunt kamperen. Tegelijkertijd is de fiets veelal eenvoudig mee te nemen met het OV zodat langere trajecten efficient overbrugt kunnen worden. Daarbij geeft de combinatie van endorfinen in je bloed van een zware beklimming gevolgd door een flinke scheut andrenaline bij de (onverantwoorde) afdaling erna een enorme kick

Inmiddels is m'n eerste fietsreis zo'n 15 jaar geleden. Ik ervaar fiets reizen nog steeds als zeer positief. M'n laatste fietsreis, Korea, heb ik zelfs ervaren als een van m'n betere reizen. Ondanks dat het fietsen mij nog steeds zeer goed bevalt knaagt er toch iets. Begin ik het te ervaren als een 'sleur' en wil ik eigenlijk ook wel eens iets anders. Wat ik dan wil is mij (nog) niet duidelijk. Het valt in ieder geval niet mee een goed alternatief te verzinnen waarmee ik (nagenoeg) overal kan komen en voldoende flexibel is, kortom kan concureren met de fiets. In januari neem ik dus weer gewoon de fiets mee, dit keer naar Chili.

mvg
Wilco

johntelleman schreef:... vrijheid ... Met hoge snelheid over de autobahn jagen, en niets dat je tegenhoud.
Hallo allemaal, hoi John,
Er zijn echt nog wel meer fietsers die weten dat snelheid ook met een auto leuk is. Zo vind ik het best wel leuk om met een S-klasse mercedes eventjes iemand op te moeten halen van luchthaven Düsseldorf, zeker als het droog en helder weer is. Probleem is dat deze vreugde natuurlijk snel voorbij is :D
En gelukkig maar, want er zijn weinig dingen waar je zo snel aan went als aan een luxe auto. Je merkt helemaal niets meer van de wereld om je heen, het is alsof je vliegt. En zoals Frank van Rijn ons leerde is vliegen reizen overslaan.
Maar fiets ik om het fietsen? Toch niet helemaal. Ik vind het heerlijk 8) om af te dalen, maar het feit dat in grote delen van de wereld (te beginnen vanaf Gronsveld) het klimmen een groot deel van de dag van een reizende fietser beslaat begint me soms tegen te staan.
Een andere reden van mijn fietsen is dan ook het aanwezig zijn op een andere plaats van de wereld, waar je anders heus niet zou komen. Achteromweggetjes bij kleine dorpjes, het midden van een grote vlakte, een jaagpad langs een vergeten kanaal, een uitzichtpunt waar de weg net langs een klif loopt en een open plek midden in een indrukwekkend woud. Dat zijn de plekken waar ik als kind al met de fiets naar toe ging bij mij in de buurt en waar ik in andere landen nog steeds naar zoek, en dat hoeft helemaal niet ver te zijn. Ik moet inmiddels honderden van zulke plekken in mijn geheugen hebben gegrift, en ik krijg er nooit genoeg van. Het afleggen van een bepaalde afstand op een fietsdag vindt ik in principe dan ook irrelevant, al worden het al gauw een boel kilometers als ik alleen fiets en niet veel beters te doen heb - beetje tegenstrijdig, dat wel.
Prachtig vind ik het ook om te observeren hoe mensen in andere landen leven, en dan niet de cultuur waar toeristen naar op zoek gaan, maar de cultuur van de gewone mensen van deze tijd. Hoe gaat hun dagelijks bestaan? Het werk, het thuisfront, hun werkelijkheid, hun dromen, hun soms schamele bezittingen, hun vreugde en hun frustraties, allemaal observaties die ik mee naar huis neem en waar ik nog lang aan kan terugdenken.
En John, ik ben het met je eens, de vrijheid om dat allemaal te mogen meemaken is subliem!
Ik wens jullie allemaal veel mooie belevenissen toe in 2006!
Leon