Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn checklist voor advies aankoop fiets - Forum Wereldfietser

Mijn checklist voor advies aankoop fiets

Beste wereldfietsers

Een vraag die hier vast vaker wordt gesteld, maar waar ik als beginnende wereldfietser ook niet aan lijk te ontsnappen: welke fiets zal ik kopen? Ik had graag jullie advies hierover ingewonnen.

Even rondsurfen op deze website leerde mij al dat ik best een checklist (http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies) doorgeef als ik om advies vraag. Hieronder mijn verwachtingen voor deze fiets. Wie heeft voor mij een gouden tip?

• Ik wil de fiets gebruiken voor langere fietstochten, fietsvakanties en bij voorkeur ook voor woon-werk verkeer. Ik wil de fiets dus veel gebruiken, een levensduur van een paar mooie jaren lijkt me perfect
• Het mag een fiets met een sportieve zit zijn. Ik zal de fiets ook in het donker gebruiken. Meestal rij ik niet op onverharde wegen, en momenteel ben ik ook niet van plan zo’n vakantie te doen.
• Mijn fietsvakanties zie ik momenteel eerder binnen Europa, ik zie mezelf wel door heuvellandschappen fietsen, maar echt bergen beklimmen zie ik mezelf momenteel niet doen.
• Ik denk dat mijn tochten eerder van hotel naar hotel zullen gaan, waarbij we zo’n 75 à 100 km per dag fietsen
• Ik meet 185 cm en weeg 85 kg
• Lichaamsbouw: Ik ben normaal geproportioneerd.
• Qua bagage denk ik aan een 15 à max 20 kg
• Budget: ik besef dat nieuwe trekfietsen aanzienlijk duurder zijn, maar ik vind 1000 euro voor een fiets al het absolute maximum dat ik wil uitgeven.
• Fietservaring: ik doe bijna al m’n verplaatsingen per fiets. Gemiddeld is dat zo’n 20 km per dag, ik woon gelukkig dicht bij m’n werk 😉
• Fietsonderhoud: ik kan de absolute basis, maar ik trek al snel naar een fietsmaker voor het iets verregaandere werk.
• Een goede tweedehands is zeker een optie
• Ik heb nog niet echt een fiets op het oog. Ik twijfel tussen een trekfiets en een hybride stadsfiets.
• Een tijdje wachten is geen probleem, wel wil ik toch graag al deze zomer met fietsvakantie 😉

Alvast bedankt voor jullie tips!
quote=PieterD

>• Ik wil de fiets gebruiken voor langere fietstochten, fietsvakanties
Dat heb je op dit forum meer...

>en bij voorkeur ook voor woon-werk verkeer.
Dan vind je spatborden, naafversnellingen en goede verlichting met een naafdynamo vast fijn.

>Mijn fietsvakanties zie ik momenteel eerder binnen Europa, ik zie mezelf wel door heuvellandschappen
>fietsen, maar echt bergen beklimmen zie ik mezelf momenteel niet doen.
Juist de bescheidener klimmetjes (Zuid-Limburg, Ardennen, Eifel, Engeland, Toscane, Centraal Massief) stellen al de bekende eisen aan een fiets dat je genoeg versnellingen en goede remmen moet hebben.

>• Ik meet 185 cm en weeg 85 kg
>• Lichaamsbouw: Ik ben normaal geproportioneerd.
Komt me bekend voor :D
>• Qua bagage denk ik aan een 15 à max 20 kg
Geen probleem voor een fiets die als vakantiefiets bedoeld is.

>• Budget: ik besef dat nieuwe trekfietsen aanzienlijk duurder zijn,
> maar ik vind 1000 euro voor een fiets al het absolute maximum dat ik wil uitgeven.
Dat wordt dus een tweedehands want als prettige versnellingsnaaf is alleen de Rohloffnaaf in beeld en een nieuwe fiets met zo'n naaf is zeker altijd boven de 2000 euro. Vanaf 1000 euro zijn met wat zoeken echter mooie tweedehands fietsen te vinden. Het is alleen de kunst om een goede te onderscheiden van een die al heel veel kilometers heeft gehad en toe is aan renovatie (of in het ergste geval recycling :oops: ) . Niet vanwege de naaf maar vanwege de hele rest van de fiets.

>• Ik heb nog niet echt een fiets op het oog. Ik twijfel tussen een trekfiets
> en een hybride stadsfiets.
Het ligt er aan wat je onder hybride stadsfiets verstaat. Je heb geschikte en je hebt ongeschikte.

Ken je deze site van een van onze leden? : https://fietsvakantie.home.blog/
Met een budget tot €1000 zijn er ook wel nieuwe fietsen te kopen met een derailleur waarmee je ook steilere heuvels op zou moeten kunnen, als je hier de maximumprijs invult en verlichting Ja, Vaste voorvork en Derailleur aanvinkt komt er een mooi lijstje.

Zelf vind ik de Cube Travel een mooie fiets, van huis uit brede banden en een goede bagagedrager.

Hou er wel rekening mee dat een derailleur meer onderhoud nodig heeft als je hem in alle omstandigheden gebruikt, met name regen en sneeuw.

Als je het onderhoud door je fietsenmaker wil laten doen dan is het ook verstandig eens bij hem te informeren, fietsenmakers zijn niet altijd gecharmeerd van onderhoud aan fietsen die online zijn gekocht.
Om hoeveel km ww-verkeer gaat het per dag?
Bedankt voor jullie input!

Gezien mijn budget zal ik inderdaad kiezen voor een fiets met derailleur, het extra onderhoud neem ik er dan maar bij. Aangezien ik geen versnellingsnaaf gewend ben, denk ik ook niet dat ik dat comfort erg zal missen.

De Cube fietsen spreken mij inderdaad wel aan. Toevallig zag ik gisterenavond ook nog deze Cube-fiets te koop: https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 85627.html , zou die volstaan?

@Fedor, ik fiets heen ten terug samen dagelijks zo'n 15 km woon-werk (en doe ook al m'n andere verplaatsingen per fiets)
Nog een extra vraag: als ik mijn framemaat bereken volgens de gekende instructies, dan kom ik uit op een frame van 52, wat me erg klein lijkt gezien mijn lengte (1m85). Ik fiets ook al vele jaren comfortabel op een fiets met frame 56. Kies ik toch beter voor een kleinere maat of ga ik af op mijn ervaring?
PieterD schreef:
do 14 mar, 2019 11:30
Kies ik toch beter voor een kleinere maat of ga ik af op mijn ervaring?
Lees dit artikel eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
PieterD schreef:
do 14 mar, 2019 10:09
De Cube fietsen spreken mij inderdaad wel aan. Toevallig zag ik gisterenavond ook nog deze Cube-fiets te koop: https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 85627.html , zou die volstaan?
Zou best kunnen. Je houdt in ieder geval een smak geld over om een paar betere onderdelen te kopen zoals een goede bagagedrager, die je dan uiteraard naar een volgende fiets meeneemt; de oude die er nu op zit zet je er dan weer op. Het handige is ook dat een erste fiets nooit de perfecte fiets is. Dus in dat geval, of als je er gewoon geen zin meer in hebt, kun je deze weer verkopen en heb je nauwelijks verlies. Tegen die tijd heb je meer inzicht in wat je echt wilt.
Ik vind die cube ltd pro een mindere keus, geen (goede) spatboarden, voorvering en geen naafdynamo zo te zien.

Ik zou meer gaan voor iets als dit (niet gezocht, stond in de lijst van vergelijkbare zoekertjes).
daulagari schreef:
zo 17 mar, 2019 14:39
Ik zou meer gaan voor iets als dit (niet gezocht, stond in de lijst van vergelijkbare zoekertjes).
Pro: slechts 12 km mee gefietst
Con: slechts 5 versnellingen
willem.m schreef:Con: slechts 5 versnellingen
Daar had ik over heen gelezen maar als ik de foto's bekijk zie ik achter 7 of 8 bladen en voor volgens mij 3 (of 2).
willem.m schreef:
zo 17 mar, 2019 14:42
daulagari schreef:
zo 17 mar, 2019 14:39
Ik zou meer gaan voor iets als dit (niet gezocht, stond in de lijst van vergelijkbare zoekertjes).
Pro: slechts 12 km mee gefietst
Con: slechts 5 versnellingen
Op de foto zie ik een fiets met veel meer versnellingen. Als ik iets zoek op mp of 2dehands.be probeer ik de extra zoekopties sterk te vermijden omdat daar zoveel fouten in zitten dat je veel mist.
Leon schreef:
zo 17 mar, 2019 14:51
willem.m schreef:
zo 17 mar, 2019 14:42
daulagari schreef:
zo 17 mar, 2019 14:39
Ik zou meer gaan voor iets als dit (niet gezocht, stond in de lijst van vergelijkbare zoekertjes).
Pro: slechts 12 km mee gefietst
Con: slechts 5 versnellingen
Op de foto zie ik een fiets met veel meer versnellingen. Als ik iets zoek op mp of 2dehands.be probeer ik de extra zoekopties sterk te vermijden omdat daar zoveel fouten in zitten dat je veel mist.
Ja klopt inderdaad: 21 of 24v.

Overigens gelooft natuurlijk niemand dat van die 12 km. :roll:

Wat kunnen mensen toch 'luie' advertenties plaatsen zeg...
willem.m schreef:
zo 17 mar, 2019 14:58
Overigens gelooft natuurlijk niemand dat van die 12 km. :roll:
Ik zeg niet dat het klopt, maar ik zou niet weten waarom ik het sowieso als onwaar zou beschouwen. Dat hangt van het achterliggende verhaal af. Op de paar foto's zijn er in ieder geval geen gebruikssporen zichtbaar die die 12 km tegenspreken. En die twaalf is zo specifiek dat het net geloofwaardiger wordt.

Renaat
Revanho schreef:
zo 17 mar, 2019 19:48
willem.m schreef:
zo 17 mar, 2019 14:58
Overigens gelooft natuurlijk niemand dat van die 12 km. :roll:
Ik zeg niet dat het klopt, maar ik zou niet weten waarom ik het sowieso als onwaar zou beschouwen. Dat hangt van het achterliggende verhaal af. Op de paar foto's zijn er in ieder geval geen gebruikssporen zichtbaar die die 12 km tegenspreken. En die twaalf is zo specifiek dat het net geloofwaardiger wordt.

Renaat
Ok, niemand minus 1 persoon dan :wink: [knipoog]
Ik kan deze Koga MIyata Randonneur voor een prijsje kopen van de eigenaar

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 47309.html

Er staat wel bij dat er speling zit op de trapas. Hebben jullie een idee of dat te herstellen valt door een fietsenmaker?
PieterD schreef:
do 28 mar, 2019 07:24
Er staat wel bij dat er speling zit op de trapas. Hebben jullie een idee of dat te herstellen valt door een fietsenmaker?
Normaal gezien wel (lagers vervangen (of desnoods hele trapas)), maar misschien dat speling en speling kunnen verschillen...
Fedor schreef:
do 28 mar, 2019 08:00
PieterD schreef:
do 28 mar, 2019 07:24
Er staat wel bij dat er speling zit op de trapas. Hebben jullie een idee of dat te herstellen valt door een fietsenmaker?
Normaal gezien wel (lagers vervangen (of desnoods hele trapas)), maar misschien dat speling en speling kunnen verschillen...
... of het de trapaslagering zelf is, de aansluiting van de crancks of de montage van de trapas. Hopelijk niet de bracketpot van het frame.

* trapas 20 euro
* crancks 50-100 euro
* brackepot: bij deze fiets tijwfelachtig of zelfs total loss. Laten staan is dan een goed idee.

Maar verder moet het ook een heel zacht prijsje zijn want deze fiets lijkt me veel gebruikt. Er zitten twee verschillende velgen op; dat is niet zomaar. Ik zie in beide velgen geen slijtageindicatorgroef. Aan de viezigheid rond de trapas en aan de achterderailleur kun je zien dat de laatste poetsbeurt een hele tijd terug was.
Als er iets mis is met de trapas moet je ook vermoeden dat er iets kan zijn met de andere lagers - iemand die mij kent weet dat ik dat altijd vermoed... :D
Ik geloof namelijk niet per definitie dat een traditionele trapas zoals deze zomaar kuren gaat vertonen.
Dus haal de wielen er een voor een uit en voel aan de lagers of het klopt. Hoe deze dynamonaaf aan moet voelen weet ik niet precies; in dynamonaven zitten magneten waardoor zo'n naaf niet soepel lopend aanvoelt dan.

Als de man recent 330 euro voor een 8-speed wiel heeft betaald heeft de fietsenmaker een fijne dag gehad.
Vergelijk: https://www.bike4travel.nl/wielen/4401- ... chter.html

Samenvattend: wat moet het ding kosten?
Ik merk gezonde argwaan, die heb ik zelf ook ;-)

Zeker toen ik de prijs hoorde: 250 euro

Too good to be true?

Toen ik een en ander navroeg bij de verkoper, zei hij dat hij van beroep musicus is en van fietsen niet veel kaas heeft gegeten (ik voorlopig zelf ook niet veel, zoals duidelijk is uit deze berichten ;-) )

Bedankt voor jullie reacties in elk geval.
PieterD schreef:
do 28 mar, 2019 12:04
Ik merk gezonde argwaan, die heb ik zelf ook ;-)
Zeker toen ik de prijs hoorde: 250 euro
Deze vraagprijs past wel bij de fiets. Je kun er uiteraard wat afhandelen maar dan is hij vast nog niet klaar.