Op de Karelsbrug in Praag kon je in 1984 nog onbelemmerd fietsen (zie ook
dit reisverslag). De meeste passanten op de brug waren toen Tsjechen. Soms hoorde ik ook Duits spreken, dat waren dan meestal bezoekers uit de DDR. Soms zat er een lokale muzikant liedjes van de Beatles te zingen.
In 1985 en 1987 was ik hier weer en was er weinig veranderd. Kort na de instorting van het IJzeren Gordijn reed ik op een nieuwe fiets weer naar Praag. (Nu voor het eerst via de DDR, waar buitenlandse fietsers een jaar eerder nog niet welkom waren.) In de stad en op de brug zinderde het van optimisme en hoop op andere tijden die veel vrijheid zouden brengen.
Er kwam inderdaad meer vrijheid, maar anders dan veel Tsjechen gehoopt hadden. Met de komst van Easyjet en Ryanair namen toeristenmassa's (waaronder opvallend veel rijk getatoeëerde Britten die geen moer geven om cultuurhistorie, maar hier vooral lijken te komen om met veel
pivo hun
bachelor parties te vieren), prullariaverkopers en zakkenrollers als een nieuw bezettingsleger de oude stad en de Karelsbrug in.
Ook wemelt het er nu van de Nederlanders, al moeten die zich nog wel kunnen redden in hun
Dunglish of
Steenkolenduits. (In de nachttrein uit Praag heb ik eens een couchette gedeeld met een bejaard Nederlands stel dat zich maar bleef beklagen over het feit dat ze in Praag niet gewoon in hun eigen taal werden bediend.)
In september 2001, mei 2008 en april 2012 was ik weer even in Praag. De laatste keer zag ik rond de Karelsbrug duizenden
love locks hangen.
Google Streetview is in de zomer van 2017 op de Karelsbrug geweest. Als ik dit zie, moet ik denken aan een scène in 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van Milan Kundera, waarin de Praagse kunstenares Sabina de mooie term 'uglification' gebruikt: “
Everywhere, music is turning into noise. Look at these plastic flowers. They even put them in water. And look out there–those buildings…the uglification of the world. The only place we can find beauty is if its persecutors have overlooked it. It’s a planetary process…and I can’t stand it” (zie
hier). Ik vrees dat ook de Karelsbrug nu ten prooi gevallen is aan deze uglification.