Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plateau maken voor fietsaanhanger - Forum Wereldfietser

Plateau maken voor fietsaanhanger

Wellicht kan ik deze vraag beter in een dhz forum stellen, maar toch probeer ik het ook even hier. Je weet maar nooit.
Ik heb een Weehoo Igo 2, waar twee kinderen op kunnen.

Nu zou ik graag, voor weekendcampeer microadventures met één van de kids, het achterste stoeltje verwijderen, en daar een plateau maken om een drybag te plaatsen.

De enige logische optie is een mooi houten plateau. zoals bij deze Maar ik heb weinig kaas gegeten van hout, lak, weerbestendig maken enzo. Heeft iemand tips welk hout te gebruiken, en hoe te bewerken tot een watervast geheel.
Of zijn er creatievelingen aanwezig hier die een ander idee hebben voor een plateau?
Nou, watervast is het kernwoord, denk ik. Een simpele houten plaat zal niet volstaan, je hebt waarschijnlijk watervast multiplex nodig. Dat is een redelijke optie, maar wel zwaar en duur.
De standaard triplex/multiplex die je bij de Gamma koopt zal water opzuigen en binnen een paar weken stuk zijn.
Als ik zoiets voor mezelf zou willen, zou ik twee dwarsbalkjes monteren van hout/aluminium, waarop de tas kan leunen. Voor echt lichtgewicht zou je die zelfs kunnen weglaten, gewoon de tas met een paar dunne spanbanden vastmaken aan het frame, dat blijft wel zitten.
Hugsni schreef:
za 02 feb, 2019 00:10
Wellicht kan ik deze vraag beter in een dhz forum stellen, maar toch probeer ik het ook even hier. Je weet maar nooit.
Ik heb een Weehoo Igo 2, waar twee kinderen op kunnen.

..
Of zijn er creatievelingen aanwezig hier die een ander idee hebben voor een plateau?
Ik zou die drybag in het achterste stoeltje plaatsen en vastbinden aan die stoel. Ben je binnen een minuut klaar en kan je altijd nog weer een kind meenemen.
Betontriplex is hier voor heel geschikt. Gezaagde zijkanten met b.v beits beschermen. Dan kan het lang mee. Niet een te dikke kiezen, dan wordt het niet te zwaar. Wordt ook wel gebruikt voor bakfietsen en bodem van aanhangers e.d. Is bij de bouwmarkt te verkrijgen. Waarschijnlijk heb je maar een klein stukje nodig, heb ik nog wel liggen (kop van overijssel).
mij lijkt dit geen enkel probleem. de stappen zijn ongeveer D T M C: denken tekenen maken en controleren. je bent dus al begonnen!
maak alsjeblieft eerst eens een schets/kladje/tekening met ook de maten (ruwweg).
hout water-bestendig maken is ook geen probleem: een potje met een chemisch goedje, een kwast, een schuurpapiertje en een paar laagjes aanbrengen en zelfs met later wat flinke gebruikssporen rot het echt niet zo weg.
ik wil je best helpen, stuur me gerust een pb hier op het forum.

en wat Hans Keesom al aangeeft: haal de zitting er uit en met een paar riempjes kun je aan iedere zijkant en in de zitting een grote tas/drybag kwijt. je hebt eigelijk al een frame om het aan te bevestigen.

groet, hoogframe
Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je de tas in het stoeltje kunt zetten. Dat is tenzij je een flink gewicht kunt besparen. Dus als je de te verwijderen onderdelen eens op de weegschaal legt kun je een inschatting maken. Het gewicht van te gebruiken hout is ook wel te achterhalen.
Zorgen om snel wegrotten lijkt me overdreven voor weekends; dat zou voor dagelijks gebruik in de winter met stallen in een koud fietsenhok wel gelden.

Een andere logische optie is een mandje, of deel daarvan, of gaas, deel van een draadhek etc. Belangrijk is dan wel de afwerking van de randen, dat het niet scherp is.
Er bestaan 40 x 40 buisklemmen voor de vierkante buis. Deze zou je kunnen gebruiken om dwarsstangen aan vast te maken om de tas in evenwicht te houden.

Ik heb een dragertje gemonteerd op de Weehoo en merk dat ik daar het beste de tassen met de aller lichtste tassen aan kan hangen. Dus slaapzakken, nekkussentje voor de kleine man etc. Al het zware gewicht hangt aan mijn eigen fiets, die dat (toevallig) goed kan hebben. Zelfs de tent ligt op mijn eigen drager, vlak onder de stang van de Weehoo. Ik merk dat bij micro avontuurtjes met mijn zoontje het ook de kunst is zo min mogelijk mee te nemen.
Als je uitlegt dat niet alles mee kan is het helemaal geen punt dat er 1 knuffel mee mag. Thuis gaat hij dan de andere knuffels bijpraten. :D

Een interessante zou ook nog zijn het 2e stoeltje te blijven gebruiken voor de zak en dit dragertje van een Venture erop te zetten voor de lichte volumineuze spullen. Die heb ik namelijk weer over.
https://link.marktplaats.nl/m1363790186

Veel gewicht op de Weehoo zorgt ervoor dat je meer je best moet doen om de boel in balans te houden. Mogelijk heb je dat al lang gemerkt als je met 2 slapende kindjes fietst :wink:
Zorgen om snel wegrotten lijkt me overdreven voor weekends; dat zou voor dagelijks gebruik in de winter met stallen in een koud fietsenhok wel gelden.
Standaard hout van de bouwmarkt is niet watervast, als je een stukje triplex koopt en het nat laat worden is het binnen een week opgezwollen en stuk.
ErikB81 schreef:
za 02 feb, 2019 12:18
Zorgen om snel wegrotten lijkt me overdreven voor weekends; dat zou voor dagelijks gebruik in de winter met stallen in een koud fietsenhok wel gelden.
Standaard hout van de bouwmarkt is niet watervast, als je een stukje triplex koopt en het nat laat worden is het binnen een week opgezwollen en stuk.
Ik weet inderdaad niet waar de multiplex schapjes die nu al vier jaar in de regen hangen vandaan komen. Daarvoor was het een soort tafeltje dat ook regelmatig nat werd als het regende en waaide tegelijk onder de overkapping. Ze hoorden bij het huis toen we het kochten. Zo zie je maar weer; nooit goed hout wegdoen.
ErikB81 schreef:
za 02 feb, 2019 00:36
Nou, watervast is het kernwoord, denk ik. Een simpele houten plaat zal niet volstaan, je hebt waarschijnlijk watervast multiplex nodig. Dat is een redelijke optie, maar wel zwaar en duur.
De standaard triplex/multiplex die je bij de Gamma koopt zal water opzuigen en binnen een paar weken stuk zijn.
Hout behandelen zodat het "waterbestendig" word is tegenwoordig geen probleem meer.
Denk maar aan houten tuin omheiningpanelen ... ik heb ze hier zelf staan, product opgesmeerd ... water druppelt er zo vanaf.
Meerdere geschikte producten hiervoor zijn beschikbaar bij de vakhandel.
Ed kettingvet schreef:
za 02 feb, 2019 14:51
Hout behandelen zodat het "waterbestendig" word is tegenwoordig geen probleem meer.
Het is nooit een probleem geweest, als je maar weet dat schilderen meer is dan er een laag verf ergens op kwastekliederen.
Leon schreef:
za 02 feb, 2019 14:56
Ed kettingvet schreef:
za 02 feb, 2019 14:51
Hout behandelen zodat het "waterbestendig" word is tegenwoordig geen probleem meer.
Het is nooit een probleem geweest, als je maar weet dat schilderen meer is dan er een laag verf ergens op kwastekliederen.
De producten waar ik op doel zijn geen verf, moet er werkelijk op "gesmeerd" worden, is zo vloeibaar als water.
Ed kettingvet schreef:
za 02 feb, 2019 15:09
De producten waar ik op doel zijn geen verf, moet er werkelijk op "gesmeerd" worden, is zo vloeibaar als water.
Dat klinkt logisch, je moet de kopse kant van het hout afsluiten, zodat hij geen vocht gaat transporteren, wat een boom van zichzelf wil.
ErikB81 schreef:
zo 03 feb, 2019 01:43
Dat klinkt logisch, je moet de kopse kant van het hout afsluiten, zodat hij geen vocht gaat transporteren, wat een boom van zichzelf wil.
Op de kopse kanten zou TS ook kunnen werken met alu profielen.
Ed kettingvet schreef:
zo 03 feb, 2019 11:38
ErikB81 schreef:
zo 03 feb, 2019 01:43
Dat klinkt logisch, je moet de kopse kant van het hout afsluiten, zodat hij geen vocht gaat transporteren, wat een boom van zichzelf wil.
Op de kopse kanten zou TS ook kunnen werken met alu profielen.
Dan moet je die 100% permanent waterdicht afkitten, want als de overgebleven spleet water gaat opzuigen gaat het rottingsproces veel sneller dan zonder profiel. Het lastige van pofielen is in dit geval ook dat het moeilijk is om geen scherpe hoeken te krijgen. Scherpe aluminium hoeken wil je in dit geval echt niet.
Leon schreef:
zo 03 feb, 2019 12:33
Dan moet je die 100% permanent waterdicht afkitten, want als de overgebleven spleet water gaat opzuigen gaat het rottingsproces veel sneller dan zonder profiel. Het lastige van pofielen is in dit geval ook dat het moeilijk is om geen scherpe hoeken te krijgen. Scherpe aluminium hoeken wil je in dit geval echt niet.
Natuurlijk moet je goed kitten en zorgen voor mooie verstekken.
Alu profielen ook niet bevestigen met schroeven maar kitten.
:idea: Is het een idee om in plaats van een houten plank een bagagedrager te monteren? Desnoods de stukken die je niet gebruikt eraf zagen of buigen. Die kun je voor een paar tientjes kopen (bijv hier: https://www.fietsonline.com/steco-hulpd ... zwart.html) of ergens tweedehands op de kop tikken en aan de aanhanger bevestigen.
Of een voordrager wat aanpassen https://www.topbikes.nl/webwinkel/3775/ ... breed.html
Daarop kun je een drybag fatsoenlijk op fastzetten met een par spanriemen.
Het lijkt me wel wel interessant om vooraf te weten wat zo'n lomp stuk ijzer weegt.
Leon schreef:
zo 03 feb, 2019 13:46
Het lijkt me wel wel interessant om vooraf te weten wat zo'n lomp stuk ijzer weegt.
Tja, jammer dat de boeiende discussie over hout bruut wordt verstoord door een goed alternatief idee.

(Jongens, iedereen de bagagedragers van de fiets halen en met veel noeste arbeid geprepareerde planken monteren, want die zijn lichter. Ha ha.)

Trouwens, waar is de TS gebleven?