door
ErikB81 » zo 03 feb, 2019 02:28
Ik heb het aflopen jaar het rondje onderin Andalusië gemaakt, vanaf Malaga met de klok mee. Vanuit Malaga ga je meteen de bergen in, dat heeft mij pijn gedaan, ik fiets het liefst eerst een paar dagen vlak om de benen sterk te krijgen. Maar het is een prachtig stuk Spanje om te fietsen. Er zit een camping vlak boven Ronda, met gigantische mieren, maar verder is het een goede plek. Ronda is de moeite waard, een goede plek voor een wandeling, en ook een kuitenbijter, zowel te voet als op de fiets.
Rcihting Sevilla is het heel rustig, niet bijzonder mooi, maar je krijgt wel hele mooie uitzichten op het lager gelegen land. Geen campings in dat gebied, dus goed plannen! Ik heb geslapen in een verlaten boerderij, want mijn knie was op. Ik werd wakker gemaakt door een boze boer, die uiteindelijk wel begreep dat ik geen zwerver was en uit noodzaak moest stoppen. Toen hij dat door had gaf hij me nog een paar bollen knoflook en een fles water, de mensen daar zijn zo beroerd nog niet. Verder naar Sevilla is plat en saai.
Het stuk tussen Sevilla en Cordoba is een groot sinaasappelveld, maar ik vond het prima fietsen. Er zijn weinig campings in het noorden van Andalusie, daar moet je echt rekening mee houden. Ik heb op een dag 40km extra gefietst om bij een camping te komen, en die zat boven op een berg, met een goede 20% omhoog . Omdat ik buiten het hoogseizoen reed, was de campingwinkel ook dicht, dus dit was het moment dat ik mijn noodrantsoen moest aanspreken.
Cordoba is een heerlijke stad, zolang het geen zomer is. Na de sinaasappelvelden is het een verademing om weer in een stad te zijn. De warmste stad van Europa, maar in de lente is het heerlijk. Ik ben er drie dagen gebleven, ik heb de gratis stadstocht gedaan, de moskee/kerk bezocht en heb nog een dag aan het water gezeten (met rare vogels en planten, het was duidelijk meer tropisch dan verwacht).
Verder heb ik een goede tijd gehad in Granada, vanwege het eten en de wijn. Ik had op dat moment mijn knie echt aan gort gereden, dat is wellicht een aandachtspunt als je begint in de bergen: zorg dat je warm aankomt.
En het mooiste stuk van de reis: Uit Granada even naar het oosten de Sierra Nevada op. Langs het water door een paar leuke dorpjes, hoe verder je komt hoe mooier. Boven de stuwdam zit een camping, niet goedkoop, maar wel een fantastische plek.
Het stuk tussen Granada en Malaga vond ik ook heel fijn. Ik heb hier mijn eigen route gemaakt, want de benen waren goed. Vreselijke bergen, extreem snelle afdalingen, en een uitzicht naar de kust waar iedereen jaloers op wordt.
Eenmaal aan de kust is het klote, de zuidrand van Andalusië is niet fijn fietsen. Je kan er wel goedkoop en goed eten (vis).