Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies en/of gebruikerservaringen van Pedalen - Forum Wereldfietser

Advies en/of gebruikerservaringen van Pedalen

Heeft iemand iets zinnigs te zeggen over de volgende 2 pedaalsoorten voor op een santos?

- Santos TM
- Shimano DX

Welkpedaal geniet een ieders voorkeur? Waarom?
Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende pedalen?
Zijn er nog andere pedalen waar ik aan kan denken?
Ik hoef geen dual functie.

Alvast bedankt voor de tips en adviezen!
Ellen

geen idee wat betreft deze merken.

Hoelang gaat een setje tegenduwers mee eigenlijk? Levenslang?

Vorig jaar heb ik een tweedehands tourfiets gekocht, waar ik inmiddels al meer dan 10.000km mee weggetrapt heb.
Ik heb een setje VP dual klaarliggen ter vervanging maar ze trappen nog goed.

- Santos TM
Industrielagers, eenvoudig in onderhoud, simpele constructie, bij kapotte lagers moeten de lagers in zijn geheel vervangen worden (zijn sks-lagers die bijna overal ter wereld te koop zijn).
Voor het demonteren heb je een dobsleuteltje nodig.

- Shimano DX
Lagers met conussen en cups, afstellen doe je op dezelfde wijze als bij naven of andere lagers, bij kapotte lagers kun je of de kogeltje's of de cubs vervangen. Voor het demonteren heb je een speciale sleutel nodig (is van plastic, kost maar een paar euro).

Beide pedalen fietsen bijna hetzelfde. Ik heb met beiden gefietst en kan niet echt zeggen welke de voorkeur heeft. Beide pedalen bieden voldoende grip.

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:dobsleuteltje cubs
Ha die Marco,
Sommige van je p's staan op de kop!
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een kapot pedaal gehad, en ik gebruik geen dure pedalen. Ik spuit in pedalen met voldoende opening af en toe wat kogellagervet middels een injectiespuit met een dikke naald.
Wel krijg ik soms vragende blikken als mensen die spuit met een bruin goedje erin zien liggen... :lol:
Leon

Hoi Leon,

Te snel teveel dingen willen doen....daan haal je de b's en p's door elkaar :D

Vrôger had ik inderdaad ook nooit last van mijn pedalen maar de laatste jaren trap ik ze achter elkaar kapot tot zelfs gebroken assen aan toe. Vandaar dat ik iets kritischer ben geworden.
Gelukkig zijn de Santo's pedalen geen dure pedalen. Tot nu toe heb ik ze niet kapot gereden.

Groet,
Marco

PS....bruin spul???.....ik gebruik wit spul!

Een voordeel van de DX pedalen met pennetjes is dat de inbuspennetjes kleiner zijn. Omdat de pennen op de Wellgo/Santos pedalen groter zijn, kan het voorkomen dat je voeten scheef gaan staan omdat het profiel in je (berg-)schoen zijn weg zoekt in de pennen. Probeer het maar eens uit met een schoen met een grof profiel. Resultaat kan zijn dat je voeten scheef gaan staan en dat je een scheve kniebelasting krijgt.

De Shimano PDM-MX30 pedalen (ook wel DX pedalen genoemd) kun je gewoon demonteren met een steeksleutel maatje 20. Andere DX-pedalen (en wel die met SPD) hebben het speciale plastic tooltje nodig.
Grote klasse dat Santos deze Welgo-kwaliteitspedalen er standaard bijlevert, want ze zijn gewoon OK. Daar kunnen de meeste andere merken een puntje aan zuigen :lol:

Tenzij de Santos-pedaal recentelijk veranderd is, moet je er rekening mee houden dat op deze pedaal geen toeclips passen. Als ik naar het plaatje kijk, lijkt dat bij de Shimano wel te kunnen.

Verder vind ik de pinnetjes van de Santos-pedaal vrij scherp. Het gebeurde bij mij regelmatig dat ik bloedende krassen op mijn scheenbeen had, doordat mijn scheenbeen in aanraking was gekomen met een pedaal.

Gerd

GerdC schreef:Tenzij de Santos-pedaal recentelijk veranderd is, moet je er rekening mee houden dat op deze pedaal geen toeclips passen. Als ik naar het plaatje kijk, lijkt dat bij de Shimano wel te kunnen.

Verder vind ik de pinnetjes van de Santos-pedaal vrij scherp. Het gebeurde bij mij regelmatig dat ik bloedende krassen op mijn scheenbeen had, doordat mijn scheenbeen in aanraking was gekomen met een pedaal.

Gerd
Beide pedalen hebben geen standaard mogelijkheid om toeclips te bevestigen. De pinnetjes van de Santos zijn even scherp als die van Shimano. Daarin zit geen verschil. Maar inderdaad, af en toe heb je krassen op je benen.
De Vakantiefietser schreef: De Shimano PDM-MX30 pedalen (ook wel DX pedalen genoemd) kun je gewoon demonteren met een steeksleutel maatje 20. Andere DX-pedalen (en wel die met SPD) hebben het speciale plastic tooltje nodig.
Bloedende scheenbenen!

Waarom noemen ze deze pedalen dan geen SM-pedalen.
8)

Schorpioen. :mrgreen:

toeclips geven wij niet zo veel om, want we fietsen met bergschoenen.
Dat scheef staan van je voeten door de langere pinnetjes, dat lijkt me niet zo prettig.. misschien moeten we de pedalen eens ergens gaan bekijken.

In ieder geval allemaal bedankt zover voor de tips!

Hallo mensen,

Pedalen met pennetjes: Dit is even nieuw voor mij. Eerst dacht ik te begrijpen, dat het een soort spijkertjes zijn, die zich in het zoolmateriaal van m'n schoenen prikken. Maar daar lijkt het bij de onderstaande Shimano DX niet op. Dus ik vraag me af hoe dat nou werkt.

Afbeelding

Komende zomer wil ik in de bergen gaan fietsen. Ideaal dus, als ik gewoon op m'n wandelschoenen kan fietsen.

Overigens heb ik wel O-benen. Is dat nog een probleem?
Alhoewel ik thans bij het spinnen op de sportschool er wel op oefen om m'n knieën meer naar binnen te draaien.

Oké, tot zover.

Groet, Marco

Het Land van Maas en Waal schreef:Hallo mensen,

Pedalen met pennetjes: Dit is even nieuw voor mij. Eerst dacht ik te begrijpen, dat het een soort spijkertjes zijn, die zich in het zoolmateriaal van m'n schoenen prikken. Maar daar lijkt het bij de onderstaande Shimano DX niet op. Dus ik vraag me af hoe dat nou werkt.

Overigens heb ik wel O-benen. Is dat nog een probleem?
Alhoewel ik thans bij het spinnen op de sportschool er wel op oefen om m'n knieën meer naar binnen te draaien.
in het pedaalvlak zitten kleine inbusboutjes die je naar believen uit kunt draaien

O-benen is geen probleem, totdat je jezelf in een onnatuurlijke fietshouding gaat dwingen. Als je knieen een bepaalde beweging willen maken zullen ze wel gelijk hebben.

Aha, het blijkt eenvoudiger te zijn, als dat ik eerst dacht. Nu is de uitleg van Eric De Vakantiefietser me ook duidelijk.

Dank je wel.

Het lijkt me wel een gedoe, om 'vlot' m'n schoenen op de pedalen vast te zetten. Alhoewel dat dus wel afhankelijk zal zijn van het zool-profiel. Of kan dat ook een kwestie van gewenning zijn?

Groet, Marco

Het is niet zo dat je echt vast zit aan je pedalen, maar je hebt meer het gevoel dat ze aan je zolen plakken, vooral als je schoenen aanhebt met grof profiel. En gedoe... eigenlijk gewoon voet op het pedaal en gaan trappen en na een paar slagen schuiven je voeten al niet mee op het pedaal, maar moet je ze bewust verplaatsen als je dat wilt. Ik ben wel tevreden met de Wellgo pedalen, vooral ook om het enorme plateau, ik heb het gevoel dat krachten wel prettig verdeeld worden.

Aha. Ik vind dit heel interessant!

Het 'enge' :evil: aan de Wellgo pedalen is dat de pennen erg grof zijn. Als je met een grof zoolprofiel gaat fietsen, bestaat de kans dat je schoen zijn eigen weg zoekt en dat je met scheve voeten (en dus knieen) gaat fietsen. De trappers van Shimano zijn wat subtieler.
Maar verder zijn de Wellgo pedalen niet verkeerd.

Aha, ook goed om te weten.

En ik begrijp dat je dus ook een diep zoolprofiel nodig hebt...
Jammer om net te zien dat de zolen van m'n Lowa-wandelschoenen (ik meen A- of A-B-categorie). Écht jammer, want zoveel heb ik ze nou ook weer niet gedragen...

Maar goed, nou bedacht ik me dat legerkisten misschien een goed en ook betaalbaar alternatief zijn. Heeft iemand hier ooit op legerkisten gefietsd, op de hier genoemde pedalen?

Het Land van Maas en Waal schreef:Pedalen met pennetjes
Gebruikers van dit soort pedalen zijn te herkennen aan de lijnvormige littekens op hun scheenbeen. :? :roll:
Leon

Leon schreef:
Het Land van Maas en Waal schreef:Pedalen met pennetjes
Gebruikers van dit soort pedalen zijn te herkennen aan de lijnvormige littekens op hun scheenbeen. :? :roll:
Leon
En hier komen dan weer twee draadjes samen. De kans op wonden aan mijn scheenbeen zou voor mij al reden zijn om deze pedalen niet te gebruiken. Ik heb in het vorig voorjaar een wond opgelopen aan mijn scheenbeen en die is pas nu genezen! Onderdeel van het genezingsproces was een antibioticakuur, waar ik alle bijverschijnselen uit de bijsluiter heb gehad. Ik kon anderhalve week niet fietsen omdat ik niet meer op het zadel kon zitten. :oops:

Vanuit het fietswereld heb ik te horen gekregen dat wonden aan het scheenbeen berucht zijn. Ze genezen langzaam en ontsteken heel gemakkelijk. Als je dan bedenkt dat die pinnetjes normaal in zool zitten, dan kan ik me voorstellen dat dat straatvuil ook in je scheenbeen komt. :(

Het goed ontsmetten van dit soort wonden (biotex, borstel etcetera) zit niet in het normale pakket van EHBO maar is voor fietsers wel handig om te weten (tenzij je antibiotica snoepgoed vindt). Dit lijkt me een goed onderwerp voor de EHBO-cursus :idea:

Sjirk

Ik fiets al jaren met dit soort pedalen. Eerlijk gezegd denk ik dat de kans op open gerete scheenbenen niet verschrikkeljik hoog is. Het probleem wordt een beetje overdreven. Bij een volgende activiteit van de wereldfietser mag iedereen mijn scheenbenen (en die van Lisette :D ) uitgebreid bekijken en zelf zijn conclusies trekken (over de pedalen!)

Groet,
Marco