Bij groot onderhoud van onze tandem bleken de kettingbladen nodig aan vervanging toe. Na enig zoeken kon ik nog kettingbladen specifiek voor dit crankstel, FC-M410, vinden. Maar ik vroeg me af: is het mogelijk om kettingbladen van een andere crank/groep te installeren? Tenslotte levert TA shimano-compatibele bladen die niet crank-gebonden zijn.
Wat ik hierover tegenkom, is dat het niet slim is om kettingbladen van verschillende (Shimano) cranks met elkaar te combineren. Maar wat als ik ze vervang door 3 die bij elkaar horen? En dan meteen 9sp bladen. De FC-M410 stamt nog uit het 8sp tijdperk (werkt trouwens prima in een 9sp configuratie). Zijn 9sp cranks wezenlijk anders of ligt dat puur aan de kettingbladen?
Ik weet het, het is vaak net zo duur of zelfs goedkoper om het hele crankstel te vervangen. Maar dat levert weer andere problemen op: symmetrie van de cranks/pedalen links-rechts of een scheef lopende aandrijfketting. Ik al blij dat de huidige combinatie - links Sugino XD, rechts dus Shimano FC-M410 goed uitpakt (OK, rechts is 1mm wijder dan links, maar daar lig ik niet wakker van).
Wat ik hierover tegenkom, is dat het niet slim is om kettingbladen van verschillende (Shimano) cranks met elkaar te combineren. Maar wat als ik ze vervang door 3 die bij elkaar horen? En dan meteen 9sp bladen. De FC-M410 stamt nog uit het 8sp tijdperk (werkt trouwens prima in een 9sp configuratie). Zijn 9sp cranks wezenlijk anders of ligt dat puur aan de kettingbladen?
Ik weet het, het is vaak net zo duur of zelfs goedkoper om het hele crankstel te vervangen. Maar dat levert weer andere problemen op: symmetrie van de cranks/pedalen links-rechts of een scheef lopende aandrijfketting. Ik al blij dat de huidige combinatie - links Sugino XD, rechts dus Shimano FC-M410 goed uitpakt (OK, rechts is 1mm wijder dan links, maar daar lig ik niet wakker van).