Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe (9sp) kettingbladen op bestaand (8sp) crankstel - Forum Wereldfietser

Nieuwe (9sp) kettingbladen op bestaand (8sp) crankstel

Bij groot onderhoud van onze tandem bleken de kettingbladen nodig aan vervanging toe. Na enig zoeken kon ik nog kettingbladen specifiek voor dit crankstel, FC-M410, vinden. Maar ik vroeg me af: is het mogelijk om kettingbladen van een andere crank/groep te installeren? Tenslotte levert TA shimano-compatibele bladen die niet crank-gebonden zijn.

Wat ik hierover tegenkom, is dat het niet slim is om kettingbladen van verschillende (Shimano) cranks met elkaar te combineren. Maar wat als ik ze vervang door 3 die bij elkaar horen? En dan meteen 9sp bladen. De FC-M410 stamt nog uit het 8sp tijdperk (werkt trouwens prima in een 9sp configuratie). Zijn 9sp cranks wezenlijk anders of ligt dat puur aan de kettingbladen?

Ik weet het, het is vaak net zo duur of zelfs goedkoper om het hele crankstel te vervangen. Maar dat levert weer andere problemen op: symmetrie van de cranks/pedalen links-rechts of een scheef lopende aandrijfketting. Ik al blij dat de huidige combinatie - links Sugino XD, rechts dus Shimano FC-M410 goed uitpakt (OK, rechts is 1mm wijder dan links, maar daar lig ik niet wakker van).
goed dat je niet wakker ligt van een mm meer of minder.
vaak werkt het best goed als het ook al past. wel een grote kans dat het iets minder vlot schakelt want je ziet aan meer specifieke (groepgebonden) kettingbladen vaak van die schakelhulpjes/-tanden, die het schakelen soepeler laten verlopen. mijn ervaring is dat met iets druk van de pedalen tijdens het schakelen het gewoon voldoende goed schakelt, bijvoorbeeld zo'n Stronglight-blad ipv merk-blad-v-d-groep.
en Stronglight geeft ook bij die bladen aan waar het voor is.

9s kettingbladen zullen (daar waar de ketting loopt toch, lijkt me) iets dunner zijn dan 7/8s bladen. net als dat een 9s ketting iets smaller is dan een 7/8s ketting. het verschil is iet groot en veelal schakelt een 8s-triple-crankstel ook goed in/met verder 9s-onderdelen.
pas als gemonteerd en wel voor op het crankstel de afstanden tussen de kettingbladen echt anders worden, dan wordt het schakelen lastiger: het matcht dan niet meer met de standen en zijwaartse beweging van de shifter+voorderailleur (shifter met vaste/index- posities). bij een shifter met frictie is dit weer geen probleem want die draai je dan iets verder of minder ver.

samenvattend vind ik: doen. en voelen hoe het werkt. want veelal werkt het vrij goed tot goed.

kijk ook eens wat bijvoorbeeld Sheldon Brown er op zijn site over zegt.

groet! hoogframe
Ik heb het eens nagevraagd bij Rose, want ik dacht een voorblad 9 speed verschilt volgens mij niet wezenlijk van een 8 speed maar dat is dus wel zo en werd niet geadviseerd, het loopt dan niet optimaal met een 8 speed casette en ketting 8 speed.
8 speed crank en losse bladen zijn nog steeds verkrijgbaar zij het in maximaal alivio kwaliteit.
Ik weet niet of alleen de crank zelf, van 9 speed, wezenlijk verschilt van 8 speed.

Voor juiste kettinglijn na vervanging crank, die bv. anders is dan de oorspronkelijke, moet soms de trapas (lengte) aangepast worden, soms is dat ook wensenlijk omdat ook de trapas wel een keer vervangen mag worden.
Dan wellicht ook nog rekening houdend met evt. de kettingkast.
De verschillen tussen 8v en 9v cranks zijn minimaal. De dikte van de tanden is bij beiden 2,0mm. Je kunt zowel een 8v als een 9v ketting gebruiken. Shimano bladen zouden onderling niet compatibel zijn...? Nooit gemerkt, ook combinaties met TA bladen schakelen vrijwel geruisloos. Bovendien hebben die grotere/hogere tanden en slijten (dus) langzamer. Afstand tussen de bladen is al 35jaar hetzelfde. Bij alle merken en groepen. Uitzondering zijn de Campa 11v cranks.
Kettingbladen uit verschillende sets/merken monteren kan tot gevolg hebben dat de 'stijg' hulp niet klopt en dat het moeizamer schakelt. Zelf ook tijdje met niet-standaard bladen gereden. Uiteindelijk kreeg ik bij een triple stel midden-groot vlot schakelend maar midden-klein niet. Was niet erg want kleinste blad had je alleen incidenteel nodig bij steile hellingen.
Dat laatste is inderdaad wat ik her en der lees, dat de "ramps" of hoe het ook maar mag heten niet synchroon zijn te krijgen als je kettingbladen van verschillende cranksets combineert. Vandaar mijn idee om ze een volgende keer per 3 te vervangen. Dan liggen 9sp bladen voor de hand. Ik kan me niet voorstellen dat de crank zelf (in dit geval dus 8sp) zo'n beslissende rol zou spelen. Maar dat kan aan min voorstellingsvermogen liggen...

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de ervaringen met kettingbladen van merken als TA en Sugino (komen op dit forum nogal eens voorbij). Schakelen die i.c.m. Shimano spul net zo goed?
machello schreef:
do 24 jan, 2019 17:35
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de ervaringen met kettingbladen van merken als TA en Sugino (komen op dit forum nogal eens voorbij). Schakelen die i.c.m. Shimano spul net zo goed?
Zie boven. Overigens zijn Sugino en Stronglight op dit punt gewoon identiek.
Ik heb hier ook 8- en 9-speed door elkaar gebruikt en nooit problemen gehad. Ik schakel dan ook niet veel met mijn voorderailleur, alleen in een dal of op de top van een heuvel. Wellicht is het anders als je echt aan het mountainbiken bent en veel moet schakelen.
Sjefke en Erik: goed om te horen. Gaat mij net zo, als ik schakel met de kettingbladen gaat dat i.h.a. heel gecontroleerd. In de toekomst ga ik wel zien wat het hoort. Voorlopig kunnen we weer vooruit.