Voorlopige conclusie na 39 stemmen
Kort: erger dan ik vreesde.
Liever stoppen met dit type wikkel.
De wikkel van het tijdschrift is gemaakt van composteerbaar bioplastic dat niet in de GFT-bak mag omdat het niet composteert en niet bij het te recycleren kunststofafval (en PMD) mag omdat het niet bij het kunststof te recyclen is.
Het idee van het spul is dat het niet gemaakt is van fossiele grondstoffen maar van geteelde grondstoffen, wat op zich nog niet betekent dat het geweldig is overigens. Dat het composteerbaar is betekent dat het onder bepaalde condities composteert, maar helaas niet onder normale condities.
De enig juiste manier om dit spul af te voeren via het restafval waarna het meestal verbrand wordt.
Onjuist is om het af te voeren via de GFT-compostering of kunststofrecycling. Dan vervuilt het de te recyclen stroom ernstig en brengt veel meer schade toe dan het voordelen heeft.
Daarom is het onprettig om te moeten zien dat ruim 60% van de respondenten aangeeft het folie onjuist af te voeren. Minder dan 30% geeft aan het folie juist af te voeren.
Nu zijn 39 deelnemers niet echt veel voor een poll en is het publiek op dit forum waarschijnlijk niet representatief voor het hele ledenbestand maar de uitkomst vindt ik toch wel zodanig dat ik denk dat
het beter zou zijn om direct met deze wikkel te stoppen, of er met koeienletters op te laten drukken dat het bij het restafval moet, maar dat laatste zal weinig positieve reacties opwekken.
Ik schat in dat een standaard PE-wikkel beter is voor het milieu. Ik denk daarbij namelijk ook dat het aantal leden van de Wereldfietser/Vakantiefietser dat de wikkel buiten of op zee weggooit erg klein zal zijn.
In algememe zin is mij duidelijk dat de afvalstromen thuis op deze manier te ingewikkeld zijn.
Dat het beter kan weten we en we wisten dat ruim 30 jaar geleden ook al. Er waren toen al voorbeelden van bedrijven die ervoor kozen hun produkten in maar één soort materiaal te verpakken, wat het afvoeren van restmaterialen erg gemakkelijk maakte. Helaas zijn deze ideeën niet overgenomen door de overheden en hebben kostenascpecten en concurrentie prioriteit gekregen.
Als eenvoudige burger is het soms, zoals in dit geval, vrijwel niet te doen om elk dingetje te scheiden. Ik voel me zelf regelmatig gekke henkie als we weer eens een yoghurtbeker hebben die van plastic is, met een kartonnen omslag en een deksel van aluminiumfolie.
Dit soort dingen wordt alleen opgelost als er bindende afspraken zijn om bepaalde materialen of combinaties voor een aantal toepassingen te verbieden*. Dat het bedrijfsleven dit op redelijke termijn zelf niet kan oplossen is wel duidelijk want dat zeiden ze 30 jaar geleden ook al. Ik ben oud genoeg om met dat persoonlijk te herinneren.
* Een bekend ander voorbeeld zijn bekertjes, frietbakjes en schuimschaaltjes van polystyreen.
** Ook vind ik dat o.a. verpakkingen van fastfoodrestaurants onzichtbaar bedrukt zouden moeten worden met het kassabonnummer.
Edit: wat me een tjidje terug echt vet tegenviel is dat vrijwel alle theezakjes niet meer bij het GFT mogen. Twee artikelen in De Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8202448/
https://www.volkskrant.nl/economie/welk ... ~bf179cf3/
Daar houd voor mij de goede wil tegenover de industrie echt helemaal op.