Omdat de vraag toch enigszins afwijkt van de eerder gestelde onder https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=32088 toch maar liever een 'nieuw' onderwerp.
Mijn eerste fietskar is een tweewielige 'Roland Traveller'. Als trailer viel ik vooral voor de inhoud en omdat ik niet kon teren op enige ervaring heb ik'm maar aangeschaft... Op zich hangt hij prima achter de fiets, maar door gewicht en eigenschappen toch beter geijkt voor kortere dagritten dan langere fietsvakanties...
Nu zou ik dus willen uitkijken voor een éénwiel trailer. Qua opbouw lijken alle modellen nogal dicht tegen elkaar te leunen, soms afgeveerd, soms ook niet. Wat 'het' grote verschil maakt is de wijze van bevestiging aan de fiets.
- Schaarverbinding, rechtstreeks bevestigd op (of via een verlenging) aan de achteras.
- Vaste verbinding, eventueel met cardankoppeling, aan de zadelpen.
Tijdens de verschillende tests, waarvan de resultaten zich netjes op het internet bevinden, wordt vooral ingegaan op stabiliteit tijdens het rijden, comfort (afgeveerd of niet), manier van koppelen en ontkoppelen, gedrag van de trailer in de bochten (eventueel kantelgedrag, afsnijden van de bochten), enz.
Maar technisch gezien wordt er weinig over beide concepten gesproken.
Enerzijds zou ik denken dat je van de achteras moet afblijven (dat was ook mijn twijfelpunt toen ik de Roland aankocht). Er komen alleszins krachten vrij in het bochtenwerk, en met een éénwieler zullen die, denk ik, nog groter zijn... Voordeel van het systeem is wsl het lage zwaartepunt.
Anderzijds bij een model, bevestigd aan de zadelpen, ontzie je uiteraard de achteras, maar wat zijn dan de krachten die op je zadelpen duwen of trekken. Zelf ben ik niet van de lichtste en als je dan nog een zijdelings gewicht van de trailer op die pen bevestigt, heeft die dan niet de neiging om sneller te zakken??
Als we de prijzen van beide modellen er naast nemen (en ik weet wel, die zijn niet altijd objectief en discussieerbaar) moeten we vaststellen dat de moeilijker te construeren schaarverbinding goedkoper is dan zadelpenvariant. (vergelijk BOB, Burley, Topeak vs Aevon en ToutTerrain Mule)
Er moet toch een verschil zijn. Ik heb nog nooit met een 'monowheel trailer' gereden dus het zou leuk zijn hier enige 'ervaring' te lezen en eventueel een technische benadering
Thx
Mijn eerste fietskar is een tweewielige 'Roland Traveller'. Als trailer viel ik vooral voor de inhoud en omdat ik niet kon teren op enige ervaring heb ik'm maar aangeschaft... Op zich hangt hij prima achter de fiets, maar door gewicht en eigenschappen toch beter geijkt voor kortere dagritten dan langere fietsvakanties...
Nu zou ik dus willen uitkijken voor een éénwiel trailer. Qua opbouw lijken alle modellen nogal dicht tegen elkaar te leunen, soms afgeveerd, soms ook niet. Wat 'het' grote verschil maakt is de wijze van bevestiging aan de fiets.
- Schaarverbinding, rechtstreeks bevestigd op (of via een verlenging) aan de achteras.
- Vaste verbinding, eventueel met cardankoppeling, aan de zadelpen.
Tijdens de verschillende tests, waarvan de resultaten zich netjes op het internet bevinden, wordt vooral ingegaan op stabiliteit tijdens het rijden, comfort (afgeveerd of niet), manier van koppelen en ontkoppelen, gedrag van de trailer in de bochten (eventueel kantelgedrag, afsnijden van de bochten), enz.
Maar technisch gezien wordt er weinig over beide concepten gesproken.
Enerzijds zou ik denken dat je van de achteras moet afblijven (dat was ook mijn twijfelpunt toen ik de Roland aankocht). Er komen alleszins krachten vrij in het bochtenwerk, en met een éénwieler zullen die, denk ik, nog groter zijn... Voordeel van het systeem is wsl het lage zwaartepunt.
Anderzijds bij een model, bevestigd aan de zadelpen, ontzie je uiteraard de achteras, maar wat zijn dan de krachten die op je zadelpen duwen of trekken. Zelf ben ik niet van de lichtste en als je dan nog een zijdelings gewicht van de trailer op die pen bevestigt, heeft die dan niet de neiging om sneller te zakken??
Als we de prijzen van beide modellen er naast nemen (en ik weet wel, die zijn niet altijd objectief en discussieerbaar) moeten we vaststellen dat de moeilijker te construeren schaarverbinding goedkoper is dan zadelpenvariant. (vergelijk BOB, Burley, Topeak vs Aevon en ToutTerrain Mule)
Er moet toch een verschil zijn. Ik heb nog nooit met een 'monowheel trailer' gereden dus het zou leuk zijn hier enige 'ervaring' te lezen en eventueel een technische benadering
Thx