Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring Tent Nigor Dodo 3 gezocht - Forum Wereldfietser

Ervaring Tent Nigor Dodo 3 gezocht

Heeft iemand ervaring met de tent Dodo 3 van het merk Nigor?
We zijn aan het kijken naar wat nieuws en deze is net in de aanbieding.

Het is een tunneltent en we hebben nu een koepeltje. Zijn er dan nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Wij hebben de Eureka Bighorn 3 SUL. Volgens mij is dat de voorloper van de Dodo 3. De SUL-varianten van Eureka zijn in het verleden onder de naam Nigor verder gegaan. (zo heb ik het begrepen althans).

Wellicht komen de maten net niet overeen, maar dat kan ik even niet terugvinden.
Het is een fijne ruime tent met een grote vestibule!
Wat ons zeer goed bevalt is dat de binnentent aan de buitentent kan blijven zitten. Wij leggen eerst het bijbehorende grondzeil neer en daar zetten we de tent op. De tentstokken zet je vast in het grondzeil, zo staat deze ook altijd strak, erg handig.
De ventilatie is matig moet is zeggen, dat kan beter. De tent is ('s ochtends) aan de binnenkant vaak erg nat, ondanks het gebruik van het grondzeil.
Kijk anders ook eens naar de Helsport Fjellheimen of Lofoten Camp 3. De Lofoten heeft een heel flexibele ingang, en de Fjellheimen is lekker ruim. Helsport kwaliteit is sterk vergelijkbaar met Hilleberg, maar aardig goedkoper.
Wij hebben sinds 2016 de Dodo 3 van Nigor.

Wij zochten een tent waar ik met mijn lengte van 1m95 uit de voeten kan en waar we ook met slecht weer met een laag stoeltje zoals de Ground chair van Helinox in kunnen zitten.
Opzetten gaat gemakkelijk en snel. In principe zijn 7 haringen voldoende en spannen wij de stokken nooit af, doen dit alleen bij veel wind. Ventilatie is goed. Het gewicht valt alleszins mee voor een tent van deze grootte.

Nadeel is dat de footprint iets aan de grote kant is waardoor hij m.n. aan de achterkant snel onder de buitentent uit komt.

Als je meer info wilt, stuur je maar een pb.

Groetjes Ronald van der Perk
Wij gebruikten de Nigor Oriole 3 een jaar lang tijdens onze wereldreis, het model is vergelijkbaar, gewoon iets groter. Wij genieten vooral van de hoge ingang en enorme voortent/vestibule waar je met regen en sneeuw gewoon met twee stoeltjes kunt zitten eten.
Nadeel van de SUL serie is het enorme krimpen van het doek in droge streken, Sahara/Gobi/Outback. Wij hebben wekenlang de spanringen niet kunnen gebruiken. Na een tornado was onze stokkenset "very spaghetti", het doek kwam er onbeschadigd uit !!! De ritsen vragen elke 100 dagen een onderhoud met de tang en niet met de spuitbus. AAntal scheerlijnen is voldoende.Sla de stokken niet te droog op ,onze elastieken in de stokken zijn na 4 jaar helemaal gaar. Zelf ga ik de stokken van 9 vervangen voor 11mm en hoop er nog zeer lang van gebruik te maken want de ruimte--gewicht-factor is uniek.
Groeten van Pier.
Bedankt voor de reacties. Klinkt allemaal erg positief. Ik had idd de aanbieding gezien.

@pieviets: wat bedoel je met onderhoud van de ritsen?
piviets schreef:
di 25 sep, 2018 21:49
De ritsen vragen elke 100 dagen een onderhoud met de tang en niet met de spuitbus. AAntal scheerlijnen is voldoende.Sla de stokken niet te droog op ,onze elastieken in de stokken zijn na 4 jaar helemaal gaar.
Das toch best wet veel slijtage voor een tent die ook niet echt de goedkoopste is. De Hilleberg is dan wel duurder maar heeft na 11 jaar en o.a. een wereldreis nog steeds goede elastieken, nog de oorspronkelijke stokken zelfs na enkele idiote stormen in woestijnen en hooggebergtes. En van de ritsen zijn slechts de runners een keer vervangen onlangs, schade veroorzaakt door de vele zandstormen. Was slechts nodig voor een rits maar we hebben ze allemaal gedaan. Wilde bij toekomstige vervanging voor een goedkopere in de prijsklasse van de Nigor gaan maar kom daar hoe langer hoe meer op terug.
O vergeten: - Volgens mij kan je inderdaad beter voor een Helsport gaan in die prijsklasse zoals Wim al voorstelt, Hans.

En wat betreft je switch van koepel en tunnel. Wij hebben ook ooit die switch gemaakt. De ruimte die je meer hebt bij een tunneltent t.o.v. een koepel, bevalt enorm. Zeker ook omdat je de vuile tassen in de voortent laat of kan zitten in de voortent bij regen zodat je niet met natte/vieze spullen op je bend moet zitten. Koepeltenten zijn vrijstaand en men zegt dat tunneltenten niet vrijstaand op te zetten zijn, als je bijvoorbeeld een ondergrond hebt waar je geen haringen inkrijgt. Maar er is een manier om ook zonder haringen een tunneltent op te zetten. Stenen op de scheerlijnen of de lijnen ergens aan vastbinden, is de truc. :wink:
Frans & Dieuwertje schreef:
di 25 sep, 2018 23:22
O vergeten: - Volgens mij kan je inderdaad beter voor een Helsport gaan in die prijsklasse zoals Wim al voorstelt, Hans.
Kun je ook uitleggen waarom?
Heb je de Nordisk Oppland 3 SI of LW nog overwogen?
Deze tent lijkt op de Nigor Dodo 3.

Wij hebben de SI en deze is de afgelopen fietsvakantie prima bevallen.

Zomaar een suggestie :wink:
Omdat ik in mijn omgeving daar goede geluiden over hoor. En zeker niet van versleten elastieken en kapotte ritsen zoals hierboven geschetst.
Nog even over het "onderhoud" van die ritsen. In Australie meenden wij een nieuwe rits te moeten zoeken maar bij een tentenatelier voor sportboten legde een ervaren ritselaar/ritsoloog een platbektang op de toonbank en zei nooit teflon of siliconen-spray voor een rits te gebruiken. Met 1 kneepje kon de tent weer 16000 km mee.
Overigens vind ik zelf een leven van 1000 nachten voor dit superlichte spul wel acceptabel. De prijs is een ander verhaal.
Groeten van Pier.
Maar wat deed hij dan precies met die tang?
Of was het leggen op de toonbank al genoeg om de rits in het gareel te krijgen :?
HansvanderVeeke schreef:
wo 26 sep, 2018 21:57
Maar wat deed hij dan precies met die tang?
Als de ritsen versleten zijn knijp je met een platbektang de geleiders ietsjes meer samen Hans. Daarmee kan je een slecht werkende rits herstellen omdat deze dan beter de tandjes op elkaar duwt. De ritsen regelmatig borstelen met een tandenborstel in zandige oorden, of de tent af en toe in een lauwwarm waterbad leggen om zand weg te spoelen en daarna met het uiteinde van een kaars de rits bewerken, zorgt ook voor een langere levensduur. :idea:
... daarna met het uiteinde van een kaars de rits bewerken ...
Wereldfietsers hebben een kaars bij? Ik leer elke dag iets nieuws.
Straks verneem ik dat een houten emmer erg van pas komt in de Gobi-woestijn :shock:

Die slappe elastieken in de tentstokken zijn wel vreemd. Ik heb nog nooit een tent gehad die daarvan last kreeg. Mijn tenten zijn nochtans niet zo duur. Vergeleken met Hilleberg, Helsport, Nigor etc. bedoel ik.
De kaars blijft thuis. Dat is als we de tent schoonmaken :wink:
Nog even een update n.a.v. onze ervaringen met de Dodo 3 van Nigor.

Een van de schrijvers heeft een opmerking over de elastieken in de stokken waar de rek uit gaat. Wij hebben met onze Dodo weliswaar geen wereldreis gemaakt maar met twee lange reizen naar resp. Santiago de Compostella en Rome plus de korte trippen hebben wij alles bij elkaar denk ik nu zo'n 6 maanden in de tent geslapen. De elastieken in onze stokken zijn nog prima.
Overigens maakt Nigor de stokken niet zelf. De meegeleverde stokken zijn bekende merk DAC, type featherlite.

Onze ritsen doen het ook nog prima.

Ja, en dat rekken van het doek, dat doen volgens mij al de moderne lichtgewicht tenten. Mijn Ringstind van Hellsport heeft dat ook.

Groetjes Ronald van der Perk