door
Wim » ma 28 nov, 2005 19:43
Je vertelt er niet bij wat je precies verwacht. De Schwalbe Marathon XR is een zware vouwband voor het echt zware werk. De Marathon racer weegt veel minder (465 gram in 40 mm breed), en is veel sneller - en sneller kapot (zet hem daarom bij voorkeur op je voorwiel). Gaat het je om een bandje voor het geval dat, dan is de laatste band misschien een goed idee, maar niet als je een reserve band wilt hebben voor je tocht door Mongolie of de Gobi Woestijn. Er tussenin zit de Conti Travelcontact, waarvan een 37 mm brede vouwbare versie bestaat.
Zelf vind ik een reserve buitenband een goed idee, zeker met 28 inch wielen waarvoor in het buitenland toch vaak slechts racebandjes te krijgen zijn. Echter ook voor onze fietsen met 26 inch wielen neem ik er zelf tegenwoordig eentje mee. Ik heb geen zin meer in ingewikkelde zoektochten naar een winkel waar ze fietsbanden verkopen. Maar goed, als je zoals wij zes buitenbanden hebt die kapot kunnen gaan (waaronder die van een tandem), dan is een reserveband een minder grote beslissing dan wanneer je er maar twee hebt.
Wim