Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helm bij Lidl - Forum Wereldfietser

Helm bij Lidl

Mijn man en ik dragen bij iedere fietstocht een helm.
Eerste helm was een dure van een merk. Maar ik merkte dat hij soms verschoof en was er niet helemaal tevreden mee.
Laatst bij de Lidl voor allebei een helm gekocht. 13 euro per stuk.
Pasvorm is echt goed.
Het lampje vond ik maar onzin toen ik hem kocht, maar kwam goed van pas (als aanvullende verlichting) toen we een paar weken terug in een grote stad in het buitenland s nachts naar het vliegveld fietsten en toen we een aantal onverlichte tunnels door fietsten. Het lampje geeft goed licht en je kunt het ook laten knipperen.

Helm is nog steeds te koop.

https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Fietshe ... p100232986
Iets is beter als niets, maar verwacht nu niet teveel van een helm van €13,- (of liever niets). Natuurlijk klopt het dat de grote merken veel geld steken in advertentiecampagnes en ze een naam hoog te houden hebben (en de prijs). Ze doen echter ook onderzoek naar hoe het allemaal nog beter kan, dat moet je je bij Lidl maar afvragen, in China kost een fietshelm met lampje maar liefst €7,- Of deze past is natuurlijk de vraag, je krijgt waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid bescherming als die van de Lidl.
Als je bezorgd bent om je veiligheid dan zou ik toch eens naar een goede fietsenzaak gaan en daar meerdere modellen en merken passen voor je er een koopt, die zijn naar alle waarschijnlijkheid beter dan wat je nu hebt.

Overigens gebeuren de meeste ongelukken binnenshuis, en daar draagt bijna niemand een helm (om even aan te geven hoe ik tegenover een fietshelm sta)
Ook Lidl helmen zijn zeer waarschijnlijk tuv-gekeurd* en daarom veilig genoeg. Ergo, als 'ie goed past een prima keus.

(*ben daar echter niet zeker van)
_petdr_ denkt zeker dat die gaten in de helmen voor de veiligheid zijn. Fietshelmen zijn vaak gemaakt van zeer goedkope materialen. Dus of die goedkopere helmen minder veilig zijn, is nog maar de vraag.
TUV wil net zo veel zeggen als wij van WC-eend. Het is geen onafhankelijk instituut meer maar een bedrijf met een omzet van 2 miljard euro, je betaald het bedrijf dus om iets voor je te testen, of je daarbij zelf de parameters aan mag geven of dat deze vast liggen is me niet bekend.
Ik denk dat een ISO certificering beter aangeeft waar aan is voldaan, of dat hier ook het geval is is de vraag.
Voor helmen die in Europa verkocht worden dat ze moeten voldoen aan EN 1078 (of beter). En ja, dat soort testen wordt uitgevoerd o.a. in Duitsland door TÜV maar in de helm zou het CE keurmerk markering te zien moeten zijn.

Ik geloof niet over het algemeen dat goedkope helmen die aan EN 1078 voldoen slechter zijn dan dure helmen wat betreft bescherming, er zijn testen die dat aannemelijk maken.
Volgens mij is “CE” geen keurmerk.

Groet,
Tom.
_Peter_ schreef:
vr 31 aug, 2018 23:12
Natuurlijk klopt het dat de grote merken veel geld steken in advertentiecampagnes en ze een naam hoog te houden hebben (en de prijs). Ze doen echter ook onderzoek naar hoe het allemaal nog beter kan, dat moet je je bij Lidl maar afvragen, in China kost een fietshelm met lampje maar liefst €7,- Of deze past is natuurlijk de vraag, je krijgt waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid bescherming als die van de Lidl.
Als ik bij de Lidl groenten koop en bij een willekeurige Chinees en ik vraag me af in welk van het setje de meeste stoffen en organismen zitten die er niet in thuis horen heb ik toch wel een heel duidelijke voorkeur. Dit geldt ook als ik moet kiezen tussen massageproduceerde Lidlgroente en een exclusief, duur en beperkt geproduceerd speciaal groente van een speciaalzaak.
Zou het met helmen anders zijn?
Nee, inderdaad CE, is geen keurmerk, het is een markering waarmee fabrikanten en verkopers moeten aangeven dat verklaren dat hun product voldoet aan de eisen, aangepast in het bovenstaande bericht.

Of het daarmee veel afwijkt van een keurmerk vraag ik me af, serieuze partijen zullen geen risico willen nemen en van hun afnemers eisen dat ze kunnen aantonen dat de producten aan de standaarden voldoen.
Ik heb ook een helm gekocht bij de lidl, meer voor dagtochtjes ed. en ook voor fietsvakanties, zodat het niet zo erg evt. is als hij beschadigd raakt. (voor die prijs) Was verbaasd idd. over vooral hoe fijn! hij zit en ook hoe niet lelijk hij staat en ook gewoon, normaal stevig oogt, net zoals een dure helm :)
En qua veiligheid. Bij een 'normale' helm staat er ook bij, dat niet gegarandeerd kan worden dat je een lelijke val overleefd. Het geeft heus bescherming, maar niet veel meer of minder dan een super professionele helm, denk ik.

Bij de lidl kun je vaak heel goede producten kopen voor een schappelijke prijs. Omdat het in zo'n grote oplage gaat vooral denk ik, kun je denk ik wel stellen dat je hier gemiddeld bij een andere zaak wel het dubbele voor had betaald.
Het is dan idd. de zo best mogelijke kwaliteit voor de laagste prijs. Daar kun je over nadenken. Lidl is goed bezig vind ik, ook ten aanzien van milieu bewust ed.
Ik ken de helm die Lidl aanbied niet, maar ik heb er toch wel enkele bedenkingen bij. Natuurlijk hebben de populaire merken een hogere prijsstelling, maar normaliter is er toch wel enige relatie tussen prijs en kwaliteit. Het kan best zijn dat de helmen een bepaald keurmerk nummer hebben, maar er speelt ook iets anders mee. Helmen hebben normaal een bepaalde levensduur, omdat het materiaal verouderd en daarna dus geen of minder bescherming meer bied. Het zou kunnen, dat Lidl een partij helmen heeft opgekocht die nu al deze leeftijdsnorm overschrijden. Misschien staat er wel een productiedatum op.

Nog even wat betreft de kwaliteit van door Lidl aangeboden non food producten. Neem bijvoorbeeld gereedschap, dat is vaak spotgoedkoop. Er kan ook prima wat mee gedaan worden maar door de bank genomen is het toch echt wel alle waar naar zijn geld. Of dit ook voor de helmen geldt weet ik niet.
Alle helmen moeten in Europa aan dezelfde eisen voldoen. Dure helmen zijn vooral lichter en ventileren beter. Als je de grootste veiligheid wilt hebben moet je een helm kopen die zowel aan de Europese als de Amerikaanse eisen voldoet (dat is vaak maar niet altijd het geval). Die eisen verschillen wat en zo heb je het beste van twee werelden.
Verder is het vooral een kwestie van pasvorm. Ieder hoofd is anders dus een goedkope helm kan zo maar beter passen dan een dure - of omgekeerd.
Senior2 schreef:
za 01 sep, 2018 18:53
Het zou kunnen, dat Lidl een partij helmen heeft opgekocht die nu al deze leeftijdsnorm overschrijden. Misschien staat er wel een productiedatum op.
Ik denk niet dat er restpartijen overjarige fietshelmen zijn die groot genoeg voor een bedrijf als Lidl. :lol:
_Peter_ schreef:
vr 31 aug, 2018 23:12
Als je bezorgd bent om je veiligheid dan zou ik toch eens naar een goede fietsenzaak gaan en daar meerdere modellen en merken passen voor je er een koopt, die zijn naar alle waarschijnlijkheid beter dan wat je nu hebt.
Goed opgelet bij de marketingproatjes van de helmfabrikanten. :wink:

Duurdere helmen zijn koeler en cooler, maar een goedgekeurde helm (mits goed passend) is gewoon veilig hoor, voor zover er zoiets als 'veilig' bestaat tenminste.

Berger schreef:
za 01 sep, 2018 19:07
Senior2 schreef:
za 01 sep, 2018 18:53
Het zou kunnen, dat Lidl een partij helmen heeft opgekocht die nu al deze leeftijdsnorm overschrijden. Misschien staat er wel een productiedatum op.
Ik denk niet dat er restpartijen overjarige fietshelmen zijn die groot genoeg voor een bedrijf als Lidl. :lol:
De productiekosten vormen maar een fractie van de winkelprijs van een helm. Een plastic schaaltje met wat piepschuim, meer is het niet hoor. En als je er niet te veel gaten in maakt en gewoon 50 of 100 gram meer materiaal gebruikt is 'ie minstens net zo veilig als een Giro van € 150.

Design, ontwikkeling (windtunnels...), marketing (reclame, sponsoring profploegen...) ..... maar ook de hele logistiek van het voeren van een assortiment helmen zoals een fietsenmaker doet kost natuurlijk vele malen meer dan gewoon een paar containers helmen uit China bestellen en die in de graaibakken van een discountsupermarkt donderen zoals Lidl hier doet.


Wim schreef:
za 01 sep, 2018 19:02
Alle helmen moeten in Europa aan dezelfde eisen voldoen. Dure helmen zijn vooral lichter en ventileren beter. Als je de grootste veiligheid wilt hebben moet je een helm kopen die zowel aan de Europese als de Amerikaanse eisen voldoet (dat is vaak maar niet altijd het geval).
Als je écht om de veiligheid van je hoofd geeft zet je natuurlijk een motorhelm op. Maar dat zie ik ook de fietsers die b.v. het hardst roepen over houdbaarheidsdata ("Ieder drie jaar vervangen hoor, anders is 'ie niet meer veilug!!!!") dan weer nooit doen. :lol:
De helm van de Lidl is gewoon een goede en goedgekeurde helm. Je kan het zo duur en zo gek maken als je wilt. Dure helmen worden meestal met speciale opties gemaakt die vooral marketingtechnisch goed in de markt liggen.
Design, ontwikkeling (windtunnels...), marketing (reclame, sponsoring profploegen...) ..... maar ook de hele logistiek van het voeren van een assortiment helmen zoals een fietsenmaker doet kost natuurlijk vele malen meer dan gewoon een paar containers helmen uit China bestellen en die in de graaibakken van een discountsupermarkt donderen zoals Lidl hier doet.
Mee eens. Ook ik geloof overigens dat die helm van Lidl even veilig is als een duurder exemplaar. Maar toch knort er iets in mij. Ik heb meer respect voor ketens die zelf aan productontwikkeling doen (zoals Décathlon met tenten) dan voor een discounter die ergens in China, Vietnam of Cambodia zegt: Maak Dat Na.
Angst is een slechte raadgever :shock: :shock:
Ik heb ook een helm van de Lidl,al 3jaar
Gebruik hem alleen op de racefiets.hij is nog nooit echt getest :) dus ik weet niet of goed is.
Weet alleen dat hij prima zit

Dirk
dik5 schreef:
za 01 sep, 2018 21:32
Gebruik hem alleen op de racefiets.hij is nog nooit echt getest :) dus ik weet niet of goed is.
Weet alleen dat hij prima zit

Dirk
Waarom dragen mensen de helm alleen als ze voor hun plezier/sport gaan fietsen en niet op hun woon-werk route? Juist op een route die je kent let je vaak (ook eigen ervaring) minder goed op omdat je denkt te weten waar je wel en niet op moet letten.
Dat polystyreen verouderd is geen aanname maar een feit. Ik ga er vanuit dt de houdbaarheid die de fabrikanten of de handel aanhouden een (flinke?..) reserve inhouden, als is het alleen maar om eventuele claims te vermijden.

Wat dat betreft loop je denk ik geen risico als je die tijd ruim neemt. Voor de rest heb ik geen inzicht in waar welke kosten liggen, maar aan de reacties te zien heeft niemand dat.
_Peter_ schreef:
za 01 sep, 2018 22:16
Waarom dragen mensen de helm alleen als ze voor hun plezier/sport gaan fietsen en niet op hun woon-werk route? Juist op een route die je kent let je vaak (ook eigen ervaring) minder goed op omdat je denkt te weten waar je wel en niet op moet letten.
Een mogelijke verklaring daarvoor is dat mountainbiken en racefietsen toch meer kans op ongelukken geeft:

Why are Dutch cyclists more likely to be injured if they wear helmets?

Het is wel een gekleurde bron en zijn het een beetje "gekleurde" cijfers want het lijkt alleen te gaan om enkelvoudige fietsongevallen, maar in het jaar van het rapport lijken z'n 70% van de ongevallen enkelvoudige ongevallen te zijn. (bron)