Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk lagervet - Forum Wereldfietser

welk lagervet

welk lagervet geniet de voorkeur.
Smeer mijn lagers al enige tijd uit potje Weldtite. Is er verschil in eigenschappen en levensduur van de kogellager met bijvoorbeeld het vet van Shimano?

Gideon

Verschil tussen Shimano/Weldtite en andere merken is er denk ik niet.

Er zijn denk ik globaal genomen twee soorten vet:
- kleverige (EP2, universeel/landbouwvet, cyclon ATB)
- niet kleverige (shimano, weldtite, cyclon race)

De eerste is veel kleveriger, en heeft hierdoor een hogere weerstand (in onbelaste toestand). Het blijft echter wel langer zitten en is meer waterbestendig.
De tweede kleeft vrijwel niet, en zorgt voor een lage weerstand. (in onbelaste toestand).

Rijdt je veel door water/modder dan is de eerste aan te bevelen.

In de praktijk blijkt dat wanneer je shimano/weldtite vet gebruikt en je doet er voldoende in, dat het makkelijk 8000 km blijft zitten.

Ik heb op mijn fiets, de linker conus gesmeerd met weldtite, de rechter met Eurol EP2. Helaas nog niet genoeg gereden om verschillen in slijtage te kunnen ontdekken.

Groeten,

Marco

Ikzelf gebruik Pedro's, zo'n glad wit smeermiddel. Na 6000 km komt dat er gewoon even wit weer uit. Vroeger gebruikte ik van dat klassieke gelige kleverige "kogellagervet", en dat kwam er altijd behoorlijk zwart weer uit, van de slijtage.
Mijn keus is duidelijk.

Groet, S.

Marco de Wit schreef: Ik heb op mijn fiets, de linker conus gesmeerd met weldtite, de rechter met Eurol EP2. Helaas nog niet genoeg gereden om verschillen in slijtage te kunnen ontdekken.

Groeten,

Marco
Rij het hele jaar door (voornamelijk wegkilometers) kan er dus wel eens nat aan toe gaan.
Ben daarom benieuwd naar de uitkomst van jou test.

Gideon
recent heb ik mijn derailleurwieltjes gedemonteerd en schoongemaakt, moeten deze ook gesmeerd worden of iets dergelijks?
mikefiets schreef:recent heb ik mijn derailleurwieltjes gedemonteerd en schoongemaakt, moeten deze ook gesmeerd worden of iets dergelijks?
Ze hebben geen vet nodig, wel olie.
Liefst met een zo dik mogelijke oliesoort (motorolie of een "wet" type kettingolie) monteren.

Groeten,

Marco
Marco de Wit schreef:Ze hebben geen vet nodig, wel olie.
Liefst met een zo dik mogelijke oliesoort (motorolie of een "wet" type kettingolie) monteren.
Ik smeer ze juist altijd met een dunne olie. Na 20000 km zijn de tandjes dan van de (standaard) wieltjes af, maar de lagertjes zijn nog goed :D
Leon