Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies: Cube LTD Pro of andere fiets? - Forum Wereldfietser

Fietsadvies: Cube LTD Pro of andere fiets?

Hallo,

Over twee maanden ga ik naar Colombia toe om daar in ieder geval zes weken te gaan fietsen. Aangezien ik in totaal zes maanden vrij heb genomen van werk, kan het goed dat ik daarna ook nog in bijvoorbeeld Peru ga fietsen (ik heb ook nog andere plannen, vandaar dat ik niet weet of ik daar nog aan toe kom).
Vorig jaar heb ik met mijn mountainbike Cube LTD Pro (https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-pro-29-2017) en twee fietstassen achterop (aan een Bontrager bagagedrager: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black) het traject Maastricht-Basel gefietst van hotel naar hotel. Dat beviel prima en ik heb geen problemen gehad met de mountainbike.
Nu vraag ik me af of voor de komende tocht dit nog steeds een goed idee is of dat voor een langere fietstocht over een ruiger terrein en met waarschijnlijk meer bagage, het toch een goed idee zou zijn om een echte toerfiets aan te schaffen die meer 'bedoeld' is voor dit soort tochten.
Is jullie inschatting dat het een goede keuze is om met deze mountainbike de tocht te gaan ondernemen?

Om een idee te krijgen wat ik van plan ben, heb ik een aantal vragen van de vragenlijst ingevuld:
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakantie in Colombia van hotel naar hotel. Eventueel later met een tentje in Peru fietsen.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
In principe van stevig doorfietsen, al zal ik in Colombia zoveel mogelijk de tijd gaan nemen en de afstanden beperkt houden

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee, in principe niet

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Over het algemeen wil ik over verharde wegen fietsen, maar ook onverharde wegen wil ik kunnen fietsen (gravel en schelpenpaadjes). Zeker geen mountainbikepaden of te rotsachtig.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Colombia en wellicht Peru

Wat voor vakanties worden dat?
In principe van hotel naar hotel . Wellicht als het goed bevalt dat ik nog naar Peru ga en dan is kamperen meer een noodzaak.

Je lichaamslengte
184 cm

Je gewicht
80 kg

Je lichaamsbouw
Normaal geproportioneerd,relatief langere benen.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
20 kg

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Utrecht

Wat is je budget?
1500-2000 euro

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Basale reparaties als een band verwisselen en ketting vervangen kan ik, maar meer kennis zou ik wel willen hebben. Dit ga ik aan een bekende vragen die daar meer van weet.

Hopelijk hebben jullie nu een idee van wat ik van plan ben en kunnen jullie me helpen met mijn keuze :)
In ieder geval heel erg bedankt!

Vriendelijke groeten,
Manuel
manuelb_1982 schreef:
vr 24 aug, 2018 15:41
Is jullie inschatting dat het een goede keuze is om met deze mountainbike de tocht te gaan ondernemen?
Ja hoor, moet prima te doen zijn!
-Handlebar roll (bv van Ortlieb, maar er zijn tig aanbieders van) onder je stuur
-Tentje bovenop je achterdrager
-Santos alleshouder of Salsa Anything Cage om een PET fles van 2 liter mee te kunnen nemen.
-'Fuel tank' tasje op de bovenbuis voor klein spul dat je binnen handbereik wilt hebben.
-Zadeltasje voor biba en multitooltje

-Monteer passende banden voor het terrein waarop je het meeste verwacht te gaan rijden
-Laat evt een extra sterk achterwiel bouwen
-Neem uiteraard geen Marathon Mondial van een kilo mee als reserve, maar een superlicht XC bandje a la Schwalbe Furious Fred.

-Ready to go!

Afhankelijk van hoever je van de bewoonde wereld af gaat zou je zeker kunnen overwegen om kookspullen en evt tent thuis te laten. Ook in Peru stikt het van de hotelletjes waar je voor een paar euro kunt slapen.

Zeker in Colombia wordt veel gefietst en zijn best wat onderdelen te krijgen, ook voor 29'ers!


En vooral: als je in Midden- of Zuid-Amerika gaat reizen, laat dan de typisch hollandse op-alles-voorbereid-beter-ermee-verlegen-dan-erom-verlegen-mentaliteit-lekker-veilig-met-je-bombproof-idworx-van-6-ruggen-precies-je-schema-volgen-mentaliteit los. Durf flexibel te zijn, go with the flow. Gaat er iets stuk, ga liften of neem een taxi of bus naar een plaats waar je de boel kunt laten fixen. Is het hoog in de bergen rotweer, zoek lekker de kust op. Is er ergens een aardverschuiving, dan moet je misschien wel omrijden. Durf ook met je spullen flexibel te zijn. Niet alles wat je meeneemt hoef je de hele reis bij je te hebben. Durf spullen te ruilen/kopen/verkopen onderweg. Kijk b.v. of je andere reizigers tegenkomt die net aan hun reis beginnen, of juist met eindigen en dus spullen van je willen kopen of juist aan jou willen verkopen.

Wél handig:
-Leer een beetje Spaans
-Vraag aan de locals waar het oké is en waar niet
-Hoor andere (fiets)reizigers uit
-Gebruik de iOverlander app voor info over slaapplekken!
-Gebruik facebookgroepen voor informatie, zoals deze
Zou het budget stoppen in een sterk achterwiel en eventueel ook voorwiel. Daarna indien nodig lichtere en compactere uitrusting en alles wat er van over blijft lekker voor de reis gebruiken :-)
manuelb_1982 schreef:
vr 24 aug, 2018 15:41
...aan een Bontrager bagagedrager: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Deze gaat tot 25 kilo. Misschien wel voldoende voor een hotelreis maar misschien toch Tubus (net wat steviger) nemen, als je ook nog wilt gaan kamperen.
Je zou misschien ook in de hoofdstad een Amerikaanse mountainbike kunnen kopen en die eventueel wat kunnen verbeteren met wat meegenomen onderdelen zoals betere banden e.d.. Aan het einde van de reis verkoop je de fiets weer en heb je geen gedoe met transport in het vliegtuig.

Ik heb dit gedaan in midden Amerika en Indonesië en dat is mij goed bevallen. Zeker als je in hotels slaapt lijkt mij dat een prima optie.
Ik ben op dit moment onderweg door Noord-Amerika op een cube Ltd pro. Ben begonnen in Vancouver en nu in Salida, Colorado. Heb nog totaal geen problemen gehad met de fiets en fiets voornamelijk onverhard.
enige aanpassingen die ik eraan heb gedaan zijn: surly molokko stuur (absolute aanrader!), tubus achterdrager en Brooks zadel.

Juist als het een fietstocht over ruiger terrein word adviseer ik de Cube, elke keer als ik een Europese fietser tegen kom met de duurdere toerfiets en de traditionele setup. Klagen ze vaak dat de wegen zo slecht zijn, met de cube is het juist leuk om deze 'slechte' wegen te nemen.
Hier nog een Cube LTD pro rijder. Ook ik heb de fiets op meerdere vakanties en over meerdere vormen van terrein meegenomen. Ik heb er ook stevig op gemountainbiked, met en zonder bagage, en ik weeg zelf 95 kilo. Nooit een probleem gehad met de wielen, dus de tips om die te vervangen zou ik even naast me neerleggen. Een mountainbikewiel kan wel tegen een stootje.

Ik heb een Brooks C17 cambium zadel erop, en een stuur met meer backsweep voor een comfortabelere grip. Ik overweeg nu de velo orange crazy bars als stuur, zag deze bij een vriend en dit lijkt me echt ideaal voor meerdere handposities. Bardends installeren tussen je handgrepen en remmen/schakelaars is ook een optie, heb ik eerder als budgetoptie ook wel eens gedaan.

Je bandenkeuze kan je aanpassen op je verwachte ondergrond natuurlijk, minder profiel bij meer asfalt, maar ik zou er lekker dikke banden op laten voor comfort. Ik heb gereden met de Continental race king protection, en de maxxis tread lite EXO. Dit zijn stevige banden met weinig rolweerstand en lekprotectie. Wel wat zwaar maar nooit problemen mee gehad.

Eén nadeel van de door een ander genoemde handelbar roll is dat bij mijn fiets daarmee de vering onbruikbaar werd. Bij een flinke klap kwam de rol tegen mijn voorband aan. Als je veel op de weg rijdt zou je nog kunnen overwegen de voorvork te vervangen door een starre met meer bevestigingsmogelijkheden voor bagage. Die is wellicht lichter en minder gevoelig voor mankementen. Maar met de lock erop fietst het ook prima natuurlijk.

Veel plezier alvast!
Ik was even niet in de gelegenheid om te reageren, maar bij deze alsnog: heel erg bedankt voor jullie reacties!
Goed om te horen dat er andere mensen zijn die ook met de Cube LTD Pro rondreizen; nu ik jullie ervaringen weet, kies ik er zelf ook voor om met mijn eigen fiets op het vliegtuig naar Colombia te gaan. Ik ga zeker gebruik maken van jullie tips om een ander stuur, ander zadel erop te zetten en wellicht maak ik nog andere aanpassingen.
Shrek schreef: En vooral: als je in Midden- of Zuid-Amerika gaat reizen, laat dan de typisch hollandse op-alles-voorbereid-beter-ermee-verlegen-dan-erom-verlegen-mentaliteit-lekker-veilig-met-je-bombproof-idworx-van-6-ruggen-precies-je-schema-volgen-mentaliteit los. Durf flexibel te zijn, go with the flow. Gaat er iets stuk, ga liften of neem een taxi of bus naar een plaats waar je de boel kunt laten fixen. Is het hoog in de bergen rotweer, zoek lekker de kust op. Is er ergens een aardverschuiving, dan moet je misschien wel omrijden. Durf ook met je spullen flexibel te zijn. Niet alles wat je meeneemt hoef je de hele reis bij je te hebben. Durf spullen te ruilen/kopen/verkopen onderweg. Kijk b.v. of je andere reizigers tegenkomt die net aan hun reis beginnen, of juist met eindigen en dus spullen van je willen kopen of juist aan jou willen verkopen.

Wél handig:
-Leer een beetje Spaans
-Vraag aan de locals waar het oké is en waar niet
-Hoor andere (fiets)reizigers uit
-Gebruik de iOverlander app voor info over slaapplekken!
-Gebruik facebookgroepen voor informatie, zoals deze


Dat zijn zeker goede tips, de mindset is waarschijnlijk belangrijker dan de spullen zelf :) gelukkig spreek ik redelijk Spaans, dus dat deel heb ik al mee...

Als laatste nog een vraag waar jullie denk ik wel ervaring mee hebben: als ik tijdens mijn fietstocht op een plaats kom waar ik in de omgeving ook mooi kan hiken, zou ik dat graag ook willen kunnen doen. Zijn er fietstassen waarmee je die combi kunt doen of zou je dan toch een (niet al te grote) backpack daarvoor meenemen?

Heel erg bedankt weer!
Manuel
manuelb_1982 schreef:
wo 05 sep, 2018 20:19
als ik tijdens mijn fietstocht op een plaats kom waar ik in de omgeving ook mooi kan hiken, zou ik dat graag ook willen kunnen doen. Zijn er fietstassen waarmee je die combi kunt doen of zou je dan toch een (niet al te grote) backpack daarvoor meenemen?
Ortlieb heeft een draagsysteem voor fietstassen, die kun je als je ‘m niet gebruikt aan de voorkant van je tas kwijt en als je ‘m dan op je rug wil dragen de achterkant die tegen de bagagedrager zit erop klikken. Of je daar tijdens het hiken vrolijk van wordt weet ik niet. Misschien dat een lichte compacte rugzak je blijer maakt.

Let ook op je schoenen als je die combinatie wil maken.
Niet meenemen van huis! Wat zeg ik nou net?!? Weg moet die hollandse aardappelen-en-pindakaas-mee-mentaliteit! Je gaat toch niet een half jaar lang een backpack en een stel wandelschoenen van 3 pond meezeulen om 2 of 3 keer een paar daagjes te wandelen?

Huren!

Lenen!

Ter plekke kopen en weer verkopen!

Nee serieus, als je met 'plekken waar je kunt hiken' plekken bedoelt die daar om bekend staan en waar méér mensen hiken (maar in principe kun je overal wandelen) is er ter plekke altijd wel wat te fixen.
Shrek schreef:
wo 05 sep, 2018 20:30
Niet meenemen van huis! Wat zeg ik nou net?!? Weg moet die hollandse aardappelen-en-pindakaas-mee-mentaliteit!

Huren!

Lenen!

Ter plekke kopen en weer verkopen!

Nee serieus, als je met 'plekken waar je kunt hiken' plekken bedoelt waar véél mensen hiken (want in principe kun je overal wandelen) is er ter plekke altijd wel wat te fixen.
Haha, ik let wel op wat je zegt hoor...
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, waar ik gek genoeg nog niet aan gedacht had... Dat is inderdaad die Hollandse mentaliteit van kopen, kopen en niet ter plekke regelen :)
De plekken die ik bedoel, zijn inderdaad met name de nationale parken in Colombia waar genoeg gewandeld wordt.
Top Shrek. Helemaal mee eens.
Niet veel aan toe te voegen.
Kirerev schreef:
wo 29 aug, 2018 06:03
tubus achterdrager
weet je zo ook welke tubus? Wil mijn cube ltd ook gaan gebruiken als pakezel. aangezien ik al fietstassen heb liefst met achter de klassieke achterdrager ipv bikepacking oplossingen.
Een vergelijkbare bagagedrager als de "Bontrager bagagedrager Deluxe L" is de Tubus Logo Evo.

Hoewel de Bontrager bagagedrager van aluminium is verbazend wekkend genoeg het eigen gewicht vergelijkbaar met de Tubus die van staal is (705 g versus 738 g). Het opgegeven draagvermogen van de Tubus is 40 kg waar die voor de Bontrager 25 kg is. De Tubus is wel bijna zo duur.

Een Tubus Cargo is ook een optie maar ik zelf vind z'n extra verlaagde rail wel handig, je tassen hangen wat lager en je kan makkelijker nog iets op de bagagedrager kwijt.
brbrbr schreef:
za 08 sep, 2018 14:08
Kirerev schreef:
wo 29 aug, 2018 06:03
tubus achterdrager
weet je zo ook welke tubus? Wil mijn cube ltd ook gaan gebruiken als pakezel. aangezien ik al fietstassen heb liefst met achter de klassieke achterdrager ipv bikepacking oplossingen.
De tubus logo 29 inch