Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Terralight als reisfiets - Forum Wereldfietser

Koga Terralight als reisfiets

Dag fietsvrienden,

Over een maand of twee wil ik een eerste fietsreis maken. Een tiendaagse tot 2-weekse tocht door Engeland. In april/mei/juni van volgend jaar wil ik een fietstocht naar het zuiden doen, allicht richting Barcelona.

Fietsen doe ik genoeg, maar een trekkingfiets heb ik echter nog niet. Ik was daarom van plan een tweedehands Koga Randonneur op de kop te tikken voor een euro of 900/1000, tot ik gisteren een andere optie voorgeschoteld kreeg. Zo ging ik naar de fietsenmaker voor een herstelling mijn racefiets. Het toeval wil dat hij zijn eigen Koga Terralight te koop had staan voor 300 euro. Aangezien hij toch een vakman is, ben ik er zeker van dat ik een zeer betrouwbare fiets en goed onderhouden fiets krijg voor dat geld.

De Terralight is een wat lichter model uit - denk ik - ergens rond 2003. Op zich geen probleem, ik wil ook geen al te zotte kosten maken voor een eerste tocht. Bovendien kan ik altijd upgraden naar een hoger model zonder al te veel verlies in waarde bij de verkoop. Heeft iemand hier ervaringen mee? Met name of de fiets voldoende bagage kan dragen of toch te licht zal uitvallen?

Groet,

Michiel
Het zou best een goede deal kunnen zijn voor dat geld.

Wat is voldoende bagage kunnen dragen? 40 kg is voor zo'n fiets te veel. 10 kan altijd. De precieze grens daartussen hangt o.a. af van de maat en frametype van de fiets. Grote fietsen zijn dan in het nadeel.
Of de fiets iets voor je is hangt ook af van je eigen gewicht. Iets waar light op staat is meestal niet iets voor sumoworstelaars en Schotse wereldkampioenen paalwerpen...
Misschien kun je de checklist die op de wiki staat eens invullen?

Belangrijkste is dat de maat en afstelling goed zijn.
Leon schreef:
za 11 aug, 2018 20:14
Het zou best een goede deal kunnen zijn voor dat geld.

Wat is voldoende bagage kunnen dragen? 40 kg is voor zo'n fiets te veel. 10 kan altijd. De precieze grens daartussen hangt o.a. af van de maat en frametype van de fiets. Grote fietsen zijn dan in het nadeel.
Of de fiets iets voor je is hangt ook af van je eigen gewicht. Iets waar light op staat is meestal niet iets voor sumoworstelaars en Schotse wereldkampioenen paalwerpen...
Misschien kun je de checklist die op de wiki staat eens invullen?

Belangrijkste is dat de maat en afstelling goed zijn.
Dag Leon,

Bedankt voor je antwoord. Wat meer info: ikzelf weeg zowat 80 kg, geen sumoworstelaar dus, maar ook geen pluimgewicht. Ik ben 1.88 meter dus ik veronderstel dat de fiets maat 57/60 is. Aangezien de verkoper 1.86 is, ben ik er gerust op dat het qua maat wel in orde is. Maandag doe ik een testritje. Wel een grote fiets dus.
Voorlopig vind ik het moeilijk in te schatten hoeveel kilo bagage ik zou hebben, aangezien ik mijn eerste fietsreis nog moet maken. Afgaande op wat ik meeneem op een backpackvakantie schat ik uit zo'n 10 à 12 kg.

Ik ga de wiki in ieder geval eens bestuderen ;) Bedankt!
Gezien je gewicht en de hoeveelheid bagage zou het een prima fiets kunnen zijn.

Je geeft alleen niet aan hoe je wilt gaan reizen... voor kamperen is 10-12 kilo wel erg aan de lichte kant... of je moet echt lichtgewicht gaan.
Fedor schreef:
za 11 aug, 2018 22:45
Gezien je gewicht en de hoeveelheid bagage zou het een prima fiets kunnen zijn.

Je geeft alleen niet aan hoe je wilt gaan reizen... voor kamperen is 10-12 kilo wel erg aan de lichte kant... of je moet echt lichtgewicht gaan.
Kamperen ga ik niet doen. Voornamelijk hostels en als die niet te vinden zijn allicht een b&b. Vandaar dat het mij wel haalbaar lijkt qua gewicht.
Volgend jaar in de lente/zomer is de kans dan wel weer groter dat ik een tent meeneem. In dat geval mag je er inderdaad nog een paar kilo bijtellen.
De Terralight is qua model een broertje/zusje van de Terraliner. Vaak in een zilver-zwarte uitvoering, Dat lijkt ook mij een prima fiets.
Deore 9-speed onderdelen en V-brakes. Gewone Deore 9-speed is wat mij betreft (voldoende) degelijk, werkt goed en is prima te onderhouden.
Veel plezier met zo'n fiets!
groet, hoogframe
michy schreef:Kamperen ga ik niet doen. Voornamelijk hostels en als die niet te vinden zijn allicht een b&b. Vandaar dat het mij wel haalbaar lijkt qua gewicht.
Volgend jaar in de lente/zomer is de kans dan wel weer groter dat ik een tent meeneem. In dat geval mag je er inderdaad nog een paar kilo bijtellen.
Dan lijkt het een ideaal aanbod, er van uitgaande dat de fietsenmaker een rijdbare fiets levert. Zo'n fiets is volgend jaar met weinig verlies te verkopen. Houdt rekening met nog wat wensen de eerste maand zoals een zadel en een andere stuurpen of zo.
Ik gebruik de koga al jaren als reisfiets. Mijn framemaat is iets kleiner met 55 cm. Maar ik weeg 95 kilo en neem 15 kg bagage mee, verdeeld over voor en achtertassen. Heb nooit problemen met deze fiets het frame is voldoende stijf, trilt niet ook bij hogere snelheden. Een aanrader dus deze fiets. Volgens mij zijn er van dit model niet veel gemaakt, ik zie ze weinig.
Vergeet niet dat vakmensen heel nonchalant kunnen zijn over hun eigen situatie. Die fiets is niet vanzelfsprekend goed, omdat hij van de fietsenmaker zelf was.

Als je een tent meeneemt komen daar sowieso een een matje en slaapzak bij. Optioneel worden dan een lampje, stoeltje en natuurljk kookspullen. Bij kookspullen hoort beetje voorraad en boodschappen doen, dus nog wat beschikbare ruimte.

Het hoeft allemaal niet, maar het is handig om er wel over na te denken. Hoe meer bagage hoe langzamer je gaat en hoe goedkoper het per dag wordt.
Van de Terraliner bestaan veel verschillende modellen. Hoe dat met de Terralight zit, weet ik niet. Ik zou zeker een keer met iets van gewicht op je bagagedrager proefrijden, bij voorkeur met een gangetje van 30 (met losse handen?) van een brug af. Verder met Leon eens, als hij niet voldoet is hij snel weer verkocht.
groverr schreef:
zo 12 aug, 2018 13:42
Vergeet niet dat vakmensen heel nonchalant kunnen zijn over hun eigen situatie. Die fiets is niet vanzelfsprekend goed, omdat hij van de fietsenmaker zelf was.
Haha, inderdaad. Je zou ook kunnen redeneren dat een fietsenmaker zelf op een onderhoudsbehoeftige fiets rijdt, omdat repareren voor hem geen probleem is en vervangingsonderdelen voorradig.
michy schreef:
za 11 aug, 2018 15:05


Over een maand of twee wil ik een eerste fietsreis maken. Een tiendaagse tot 2-weekse tocht door Engeland.

Let wel op een voldoende laag verzet, die Britten houden wel van een leuk heuveltje.

Afbeelding
Bedankt voor de antwoorden nogmaals! Min of meer geruststellend wel. Morgen zou mijn racefiets hersteld moeten zijn en test ik de Koga een keer uit, daar leer ik allicht ook het meeste uit.
Over dat een fietsenmaker ook rommel kan verkopen, klopt natuurlijk. Maar heb wel een goed gevoel bij die mensen, en als ik in de eerste weken al stukken heb, zou hij dat vervelender dan ikzelf denk ik.
Morgen update ;)
het model Terralight is er maar één of enkele jaren geweest. ik zie het als een variant op/van de Terraliner en dan wel met aluminium frame (maar da's persoonlijk). met gewoon volle maat onderbuis en niet met twee wat dunnere buizen parallel als onderbuis (zie google-afbeeldingen).
groet! hoogframe