Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bikepacking Rijndal, Duits bier, wijn en worst - Forum Wereldfietser

Bikepacking Rijndal, Duits bier, wijn en worst

Originele artikel op:
https://www.marcolisettesport.com/singl ... n-en-worst

De Duitse Eifel ligt lekker dichtbij huis. Drie uurtjes rijden met de auto voor ons. En dan fietsen uitladen, bepakking vastsjorren en de bewoonde wereld achter ons laten om te eindigen in een woud vol stilte en natuur.
Afbeelding
Elke keer zijn we verrast hoe stil het is als je van de begaande paden afwijkt. De Duitse Eifel kent voldoende toeristische plekken maar zodra je het fietspad langs de Moezel maar mijdt dan kom je terecht in een ogenschijnlijk onontgonnen terrein. En dat terwijl de Duitsers minutieus alle paden in kaart hebben gebracht. Op onze navigatie zien we honderden tracks door het bos lopen die erom vragen om per fiets verkend te worden. Ok, het ene spoor is wat beter dan de ander. En soms is het strompelend omhoog klauteren wat weinig meer met fietsen te maken heeft. Maar al met al zijn we wederom verrast hoe goed je hier rond kan trekken.
Afbeelding
We doen iets tegen natuurlijks. Op Bikepacking.com hebben we een bikpacking route gevonden. De Rheintal, Wine, Rhine and Romans. http://www.bikepacking.com/routes/rheintal/We hebben niets tegen routes maar we blijken keer op keer te eigenwijs te zijn om ze te volgen. Ja, daar zit zeker een licht verzet in. Routes volg je niet, routes maak je. Je eigen weg vinden. Op avontuur gaan. Zelf ontdekken. Noem het maar op en het geldt wel. Om een lang verhaal kort te maken: te eigenwijs dus.
Maar als startpunt werkt het niet verkeerd. Dus trappen we af met de Rheintal, Wine, Rhine and Romans bikepacking route. Vooral rond de Hohe Acht is het volgen van de route niet verkeerd. Lekker veel klimmen naar rond de 700 meter. Mooi uitzicht. Lekker koel en daarna weer loeihard afdalen. Want dat is de Eifel wel, het gaat veel op en neer.
Afbeelding
In het zuiden rond Koblenz haken we af. Teveel asfalt, teveel bebouwing. Lijkt bijna een normale fietsvakantie:). We verzinnen onze eigen track en dat gaat prima.
Langs steile wijngaarden en uitgestrekte appel, peren, pruimenboomgaarden trekken we langs de flanken van de Moezel noordwaarts. Diep in het dal het geroezemoes van het verkeer, de hitte, het is vandaag 35 graden Celsius. Bovenin de heuvels koel en rust. Kortom: je kan beiden kiezen.
Relaxed cruisen langs de rivier met een terrasje en een ijsje. Of diep zwetend de heuvels in met een lauwe bidon water, homp brood en Duitse worst.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi verslag weer :)

Wil de Rheintalroute op bikepacking.com ook nog eens rijden, maar een versie met nog minder asfalt is ook niet te versmaden, dus ben wel benieuwd naar de track.

In de Vulkaneifel kan je ook leuke routes vinden (Vulkanbike Trailpark). Zijn eigenlijk mtb-routes maar de meeste zijn op Schötterwege dus met een stevige vakantiefiets prima te berijden.

Vroeger stond er een goede planner op internet, kan ik nu ff niet vinden, maar er is ook een papieren kaart verkrijgbaar.
Hoi Fedor, track kan je zo krijgen. Maar eerlijk gezegd is het ook wel makkelijk zelf te vinden. Zoals je zelf al schrijft zijn er inderdaad veel Schötterwege die op elke GPS wel te vinden zijn. Ben met de routes op Bikepacking.com er wel achter gekomen dat niet elke route even goed doordacht is. Deze route leek echt op een route van een lokale bewoner die in Bonn woont en er even een paar dag uit moest en ter plekke een tocht heeft gereden/bedacht en daar een GPX bestand van heeft gemaakt. Sommige doorsteken waren over geasfalteerde wegen terwijl sommigen je moeite had om te lopen en we bij sommigen geen pad meer zagen. Vaak waren er betere/mooiere alternatieven. Voor ons maakt dat niet zoveel uit maar ik kan mij voorstellen dat als je verwacht dat de route volledig goed beschreven en uitgedacht is je soms bedrogen voelt.
Nu klinkt dat wat negatief maar we hebben wel 3 topdagen gehad..... :lol:
Marco Meijerink schreef:
di 07 aug, 2018 08:53
Hoi Fedor, track kan je zo krijgen. Maar eerlijk gezegd is het ook wel makkelijk zelf te vinden. Zoals je zelf al schrijft zijn er inderdaad veel Schötterwege die op elke GPS wel te vinden zijn. Ben met de routes op Bikepacking.com er wel achter gekomen dat niet elke route even goed doordacht is. Deze route leek echt op een route van een lokale bewoner die in Bonn woont en er even een paar dag uit moest en ter plekke een tocht heeft gereden/bedacht en daar een GPX bestand van heeft gemaakt. Sommige doorsteken waren over geasfalteerde wegen terwijl sommigen je moeite had om te lopen en we bij sommigen geen pad meer zagen. Vaak waren er betere/mooiere alternatieven. Voor ons maakt dat niet zoveel uit maar ik kan mij voorstellen dat als je verwacht dat de route volledig goed beschreven en uitgedacht is je soms bedrogen voelt.
Nu klinkt dat wat negatief maar we hebben wel 3 topdagen gehad..... :lol:
Inspireert mij weer om maar zelf wat moois uit te zetten (ben zelf zeer bekend met de Nordeifel dus een meerdaagse onverharde tocht zal wel lukken :))... en de Eifel Höhenweg uiteraard ook nog een keer doen :D

Ik had de Rheintalroute al eens nagelopen en m.n. bij Koblenz vond ik het vreemd dat de route over een grote weg ging terwijl parallel daaraan een vrijliggend fietspad langs de Rijn lag (was later ook commentaar bij een reactie). Die had ik dus zelf al aangepast.
Leuk Marco dat je zo vaak reisverslagen en foto's met ons deelt. Ook in en vlakbij NL is genoeg te beleven!
willem.m schreef:
za 11 aug, 2018 21:36
Leuk Marco dat je zo vaak reisverslagen en foto's met ons deelt. Ook in en vlakbij NL is genoeg te beleven!
Zeker! Gelukkig maar want veel verder ga ik niet komen ;)

Eifel, Moezel en Ardennen zijn allemaal op hooguit enkele uren met de auto en geven het gevoel van "buitenland" en ook qua fysieke uitdaging veel voldoening :D
Dank je wel Willem. Binnenkort ook weer wat verslagen uit waarschijnlijk zuid Europa en Afrika.
Ik moet zeggen dat we bijna elke land wel aantrekkelijk vinden om te fietsen het is vooral een kwestie van kijken. We hebben meerdere malen overwogen om ergens anders te gaan wonen. Dat ging van Australië tot Chili. Botswana, India, Portugal, nieuw Zeeland. Maar uiteindelijk is de diversiteit van ons gedeelte van Europa enorm. Binnen 500 km verandert het landschap, de cultuur, de mensen, geloven, overtuigingen, enorm. Die grote verschillen op zo’n kleine afstand vind je ergens anders vaak veel minder. Soms balen we wel van het drukke verkeer als we een weekendje ergens naar toe rijden. Maar in andere gebieden heb je wellicht minder verkeer maar moet je veel langere afstanden overbruggen om bij iets anders uit te komen. Dus voorlopig maar NL als basis en alle mooie gebieden rondom ons als weekend treats en de rest van de wereld voor de maanden dat we vrij zijn. Prijs me iedere keer gelukkig dat dat voor ons, en ook vele van jullie, mogelijk is.
Ik vind het alleen lastiger om hier in Europa ‘ongereptheid’ te vinden. Op enkele landen na, zoals IJsland bijvoorbeeld.
Maar goed, wat is de definitie van ongereptheid? Dat zal wel persoonlijk zijn.
Terecht plaats je "ongereptheid" tussen aanhalingstekens, want het is erg lastig fietsen in een ongerept gebied. Juist door recentelijke menselijke invloed is het in de Eifel (en andere delen van Duitsland) erg mooi fietsen door een netwerk van doorgaande gravelpaden.
Storm schreef:
ma 13 aug, 2018 14:16
Ik vind het alleen lastiger om hier in Europa ‘ongereptheid’ te vinden. Op enkele landen na, zoals IJsland bijvoorbeeld.
Maar goed, wat is de definitie van ongereptheid? Dat zal wel persoonlijk zijn.
Hoe fotogeniek de IJslands landschappen ook zijn, ongerept zijn ze echt niet meer. Overal zie je er sporen van menselijke aanwezigheid. Sinds Horace Dall als eerste fietser IJsland doorkruiste, is hier veel veranderd. In 2011 en 2017 fietsten wij zelf door IJsland. De tweede keer schrokken we er van de drukte. Op de spectaculaire 'waadweg' van Landmannalaugar naar de zuidkust kwamen elk uur wel enkele terreinwagens voorbij. Tijdens mijn veldwerk langs de frontlijnroute in Noord-Frankrijk was het vaak stiller.
De grafiek hieronder (uit dit artikel) verklaart veel: sinds 2010 is het toerisme naar IJsland verviervoudigd. Op plekken die je daar 'gezien moet hebben', sta je nu in de file. Ik denk dat de vulkaanuitbarsting op IJsland in 2010, die het vliegverkeer in half Europa voor enige tijd lam legde, voor veel publiciteit heeft gezorgd en dat de IJslandse toeristenindustrie daar goed op ingespeeld heeft.

Afbeelding

Marco Meijerink schreef:
zo 12 aug, 2018 11:31
Soms balen we wel van het drukke verkeer als we een weekendje ergens naar toe rijden.
Zeker in de verstedelijkte delen van Nederland vind je geen wegen en paden meer waar het in een weekend met mooi weer nog rustig is. In echte plattelandsgebieden, zoals Friesland of de Achterhoek, kun je die rust nog wel vinden. Daar valt me wel op hoe weinig er nog gewoon, dus niet-toeristisch en zonder trapondersteuning, gefietst wordt. Terwijl het aantal fietsers in de grotere steden toeneemt, lijken plattelandsbewoners voor elk boodschapje in de auto te stappen. Ik ken twintigers die vinden dat je echt niet zonder auto kunt (toen ik zelf 20 was, vond ik al dat er veel te veel auto's rondreden en besloot ik om geen rijles te nemen).
Toen wij laatst op bezoek gingen bij kennissen op een camping in Rijnsburg, 20 minuten fietsen van ons huis, werden we door andere bezoekers verbaasd aangekeken en hoorden we kerngezonde mensen zeggen "Op de fiets? Helemaal uit Leiden? O wat sportief!" De meesten van hen kwamen uit Noordwijk, 5 km verder. Allemaal waren ze met de auto gekomen.
Soms kan men gewoon niet van de natuur afblijven.
Wat geven de foto's weer mooi de sfeer in dit natuurgebied weer!

@ Marco: Het valt me op dat er zelden een fietshelm te zien in je reportages.
Is dat voor de foto's ;-) ? Of dragen jullie geen helm? Ben dan benieuwd waarom.
Dank je wel Nicole.
We dragen heel vaak een helm maar dan voornamelijk met wielrennen. Tijdens tochten met bepakking wisselen we. Soms nemen we wel een helm mee, soms niet. Zit niet echt een goed beleid achter 8) . Als je op onze blog selecteert op wielrennen zie je ons 'helm-op' rijden. In Amerika ook. https://www.biking-in-utah-usa.marcomeijerink.com.
We hebben het idee dat de risico's met wielrennen toch iets groter zijn maar ik weet zeker dat er meer dan voldoende lezers van dit forum zijn die dat gaan betwisten. Zoals ik al schreef, niet echt een goed eenduidig beleid.
In gebieden als Afrika of Azie fiets ik in ieder geval zonder helm en bril. Ik wil de afstand tussen ons en de lokale bevolking zo klein mogelijk houden.