door
Wim » wo 23 nov, 2005 09:07
Zien of gezien worden zijn nogal verschillende dingen. Overdag en in de schemering is dayglow kleding of een dayglow hesje heel veel zichtbaarder. Wij dragen dus ook altijd zoiets op onze tochten, en 'swinters ook in de stad. In Nederland verklaren ze je dan voor gek, maar wie in het halfduister en de regen achter het stuur van een auto heeft heeft gezeten is wat dankbaar voor elke hulp die hij van fietsers krijgt. Zelf heb ik het idee dat overdag en vooral tussen de groene bomen een oranje hesje nog net een beetje zichtbaarder is, maar inde schemering een geel-groene. Zulke hesjes bestaan er ook in gaasachtig meteriaal, zodat ze niet warm hoeven te zijn (de dichte heben wel wat meer kleur). Is het eenmaal echt donkerr dan helpt reflectiemateriaal op die hesjes ook enorm. Er zijn ook aparte diagonale reflectiebanden en bandjes voor om je armen of benen te krijgen. Ik heb jaren in Engeland gewoond, waar dat spul allemaal veel gedragen wordt, en het scheelt enorm. Eigenlijk vind ik het erg raar dat je verschrikkelijk moet zoeken naar dayglow fietskleding. Op tassen als van Orlieb zitten ook prachtige stukken reflectiemateriaal, en dat reflecteert waanzinnig goed. Hetzelfde geld voor reflectiestrepen in je banden, eventueel nog aangevuld met spaakreflectoren.
Verlichting blijft echter belangrijk om gezien te worden (er zijn grote verschillen tussen achterlichten). Wij hebben een cateye 100 led koplampje, en daarvan denk je dat het genoeg is om mee gezien te worden, maar als je goed oplet zie je dat automobilisten je veel later zien dan met een echte goede halogeenkoplamp. Om zelf te zien is er denk ik nog steeds (behalve dure en onhandige accu systemen) een halogeenlamp op een (naaf of gewone) dynamo de beste oplossing. Een goede koplamp maakt dan wel uit. Ik gebruik een ronde B&M Lumotec op onze tandem (met standlicht), gevoed door een AXA dynamo, en die geeft een felle bundel waarmee je niet alleen goed gezien wordt, maar waarmee je zelf ook goed ziet. Als je zoals ik een batterijachterlicht gebruikt, kun je het beste een 3 ipv 2,4 watt lampje in je koplamp monteren. Dat gaat dan langer mee, en geeft nog weer zichtbaar meer licht. Voor de toekomst mag je verwachten dat er echt goede led koplampen voor dynamo gebruik komen. De huidige led lampen voor dynamogebruik hebben het voordeel van veel licht bij lage snelheid, maar blijven bij hogere snelheden nog achter bij goede halogeenlampen. De techniek gaat hier echter heel snel. Probleem schijnt nog te zijn dat de huidige generatie felste leds door gekke Duitse regelgeving niet optimaal mag worden ingezet (ze moeten naar het schijnt op 6 volt ipv op de 3 volt waarvoor ze zijn geoptimaliseerd, en om dat te laten gebeuren zijn er dan weer veel verliezen). Zelf heb ik ook gedacht aan een SON met in serie geschakelde lampen (zodat je 6 watt op 12 volt krijgt. Met twee halogeenlampen gaat dat blijkt uit ervaring (zie o.a. de site van SON) bij hogere snelheden goed (vanaf 16 km p/u meer lichtopbrengst), maar ik had gehoopt dat als je een led koplamp als primaire lamp zou gebruiken het omslagpunt wat lager zou komen te liggen. Ik heb het B&M en SON gevraagd, en kreeg van de eerste een ontwijkend antwoord, en van de tweede helemaal niets.
Wim