Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke accu-verlichting? - Forum Wereldfietser

welke accu-verlichting?

Hoi,

Ik ben benieuwd welke accu-fietsverlichting de andere fietsers op het moment als een goed alternatief zien voor de dynamo-lamp. Het elke avond met dynamo aan fietsen wordt een beetje vermoeiend, en ik ben dus geïnteresseerd in de aanschaf van een accu-voorlamp. Echter, op de site van de Fietsersbond staat een test waaruit blijkt dat er eigenlijk nog geen enkele accu-lamp evenveel licht geeft als m'n dynamo-verlichting.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin? Weet/gebruikt er iemand wél verlichting waarmee je met ruim 25km/u nog gewoon net zoveel kunt zien als met dynamo-verlichting?

Alvast bedankt voor de reacties!

Een naafdynamo, en zeker een SON (Schmidt Original Naben), kan toch moeilijk als vermoeiend worden beschouwd. Felle accuverlichting (als je echt oplaadbare accu verlichting bedoelt) bestaat er wel degelijk, tot heel fel aan toe. Amerikaanse MTB'ers gebruiken dat nogal. Helaas praat je dan veelal over dure spullen, en moet je je realiseren dat de brandduur niet veel meer dan 2-3 uur is. Kortom, precies geschikt voor een rondje crossen in California, als je thuisgekomen bent van het werk Het is lekker warm, maar de zon gaat er vroeg onder). Voor vakantie zijn zulke oplaadbare systemen natuurlijk heel onhandig (en voor Nederlands woon-werk verkeer ook). Het alternatief voor de dynamo is dan de LED lamp op batterijen. Net zo fel als een halogeenlamp met dynamo zijn ze nog niet, maar ze komen wel meer en meer in de buurt. Helaas geldt ook voor deze hele felle led lampen op weggooi batterijen dat de brandduur beperkt is: in de praktijk naar het schijnt bij de beste exemplaren 6-8 uur.
Voor woonwerkverkeer en voor vakantiefietsers die veel in het donker fietsen vind ik de naafdynamo het meest geschikt. Voor de vakantiefietser die slechts incidenteel in het donker fietst vind ik een gewone dynamo als van AXA met halogenlamp (neem een 3 watt ipv 2,4 watt lampje als je een batterijachterlicht gebruikt), of een wat minder fel led lampje op batterijen ideaal. Die laatste is dan tegelijk een prima zaklamp.
Wim

Ik denk dat onderstaande accu verlichting wel aan de eisen voldoet:

http://www.supernova-lights.com/index_de.html

Alleen je moet er wel 1400 euro voor neerleggen. :shock:

Marco
Oke, bedankt voor de uitleg.
Het is me nu duidelijk dat alleen voor een (belachelijk) hoog bedrag de huidige dynamo-verlichting (geen naaf- dan) geëvenaard of overtroffen kan worden.
Ik trap wel een tandje meer deze winter :wink:.

Marco de Wit schreef:Ik denk dat onderstaande accu verlichting wel aan de eisen voldoet:

http://www.supernova-lights.com/index_de.html

Alleen je moet er wel 1400 euro voor neerleggen. :shock:

Marco
Je kunt natuurlijk overdrijven.....

Ik rij tegenwoordig met een Sigma-sport Mirage EVO + EVO X pro met ni-pack. Dit kost rond de 100 euro. De hele set is volgens mij op internet wel ergens goedkoper te krijgen. Je kunt ongeveer tot 30 km/u mee fietsen in een zee van licht. Door slim te schakelen kun je stroom sparen. Als ik in de bebouwde kom ben schakel ik naar iets gedimt. Bij kruispunten en donkere weggetjes gaat het groot licht aan.

http://www.sigmasport.com/index_e.html

Als je niet over echt donkere paadjes rijdt, is het het geld niet waard, gebruik dan twee ledlampjes. Een zet je dan op snel knipperen, de ander op continu. Het knipperlampje zorgt ervoor dat automobilisten weten dat bestaat. Het continu brandende lampje zorgt ervoor dat men je plaats kan bepalen.

Sjirk
Ik maak sinds 14 maanden gebruik van een Basta Comet IV voorlamp met 4 witte LED en dus een grote lichtopbrengst.
Aangeschaft voor 11,30 incl. 4 AA batterijen bij de stationsstalling. Achterop een reflector met 2 AA batterijen voor de prijs van 12,00 euro. totaal dus 23,30
Ik maak er elke dag naar mijn werk gebruik van buiten de 3 zomer maanden elke ochtend 25 minuten en dat 4 keer in de week . Bovendien in de winter ook in de avond. Tot op heden heb ik de batterijen nog niet hoeven vervangen en is de licht nog ruim voldoende. Voor de weekends of vakanties zet ik voorlamp over op mijn ander fiets kwestie van een schroefje losdraaien. Ook is de voorlamp bestand tegen regen. Ook tijdens het kamperen is de voorlamp voldoende om in het donker iets op te zoeken in je tent. De voorlamp is zeker een aanrader.
Dat laatste klinkt goedkoop. Maar... Ik zoek wel iets wat zeker zoveel licht geeft als mijn huidige AXA-voorlamp (2,4W) icm een AXA HR-dynamo voor het woon-werkverkeer. De Sigma Sport Mirage EVO en Mirage EVO X Pro die Sjirk al vernoemde, zien er wel goed uit. Of de prijs het me waard is moet ik nog wel overdenken. Het blijft toch €100,-.
De Basta voorlamp klinkt mij te zwak in de oren. Voldoende licht om tijdens het kamperen in het donker iets op te zoeken in je tent, klinkt niet voldoende om slechtziende automobilisten (mét groot licht :evil: ) duidelijk te maken dat er een andere weggebruiker is en indien ze dat niet doorhebben dat ik dan tóch nog de weg kan blijven zien op een verder onverlicht (bos)pad/-weggetje.
Ik heb ook weleens aan een hoofdlamp gedacht. Ik kom namelijk uit de rugzakkampeerwereld, en daar is een hoofdlamp eigenlijk standaard uitrusting. Echter is mijn Black Diamond Gemini (oude versie) niet door mijn eigen "achtertuin-test" in vergelijk met mijn huidige koplamp heengekomen...
Zijn er nog andere mogelijkheden volgens jullie?
Misschien was is niet duidelijk genoeg, de voorlamp geeft meer licht dan een voorlamp van een dynamo. Hij is duidelijk zichtbaar voor tegenliggers het kan zelfs irritant zijn als je de lamp te hoog richt.
Ik bedoelde voor het kamperen dat de lamp niet geschikt om bij de tent een boek te lezen.
Hmm, deze mening verandert de zaak... Als dat dus inderdaad lekker veel licht geeft (meer dan pak 'm beet 30meter), en niet duur en toch zuinig, dan is het zeker het overwegen waard!
Ik zal eens gaan kijken bij de lokale fietsenmaker volgende week!
Bedankt voor de tip :D.

[quote]klinkt niet voldoende om slechtziende automobilisten (mét groot licht)[/quote]

Koop een knettergeel jack. ik heb een neon geel jack van jeantex dat echt erg goed opvalt. auto's houden meer rekening met je. Misschien is die van mij wel zo geel dat ze schrikken als ik in het volle licht kom; want ik hoor ze gas terugnemen. cool toch.

Zien of gezien worden zijn nogal verschillende dingen. Overdag en in de schemering is dayglow kleding of een dayglow hesje heel veel zichtbaarder. Wij dragen dus ook altijd zoiets op onze tochten, en 'swinters ook in de stad. In Nederland verklaren ze je dan voor gek, maar wie in het halfduister en de regen achter het stuur van een auto heeft heeft gezeten is wat dankbaar voor elke hulp die hij van fietsers krijgt. Zelf heb ik het idee dat overdag en vooral tussen de groene bomen een oranje hesje nog net een beetje zichtbaarder is, maar inde schemering een geel-groene. Zulke hesjes bestaan er ook in gaasachtig meteriaal, zodat ze niet warm hoeven te zijn (de dichte heben wel wat meer kleur). Is het eenmaal echt donkerr dan helpt reflectiemateriaal op die hesjes ook enorm. Er zijn ook aparte diagonale reflectiebanden en bandjes voor om je armen of benen te krijgen. Ik heb jaren in Engeland gewoond, waar dat spul allemaal veel gedragen wordt, en het scheelt enorm. Eigenlijk vind ik het erg raar dat je verschrikkelijk moet zoeken naar dayglow fietskleding. Op tassen als van Orlieb zitten ook prachtige stukken reflectiemateriaal, en dat reflecteert waanzinnig goed. Hetzelfde geld voor reflectiestrepen in je banden, eventueel nog aangevuld met spaakreflectoren.
Verlichting blijft echter belangrijk om gezien te worden (er zijn grote verschillen tussen achterlichten). Wij hebben een cateye 100 led koplampje, en daarvan denk je dat het genoeg is om mee gezien te worden, maar als je goed oplet zie je dat automobilisten je veel later zien dan met een echte goede halogeenkoplamp. Om zelf te zien is er denk ik nog steeds (behalve dure en onhandige accu systemen) een halogeenlamp op een (naaf of gewone) dynamo de beste oplossing. Een goede koplamp maakt dan wel uit. Ik gebruik een ronde B&M Lumotec op onze tandem (met standlicht), gevoed door een AXA dynamo, en die geeft een felle bundel waarmee je niet alleen goed gezien wordt, maar waarmee je zelf ook goed ziet. Als je zoals ik een batterijachterlicht gebruikt, kun je het beste een 3 ipv 2,4 watt lampje in je koplamp monteren. Dat gaat dan langer mee, en geeft nog weer zichtbaar meer licht. Voor de toekomst mag je verwachten dat er echt goede led koplampen voor dynamo gebruik komen. De huidige led lampen voor dynamogebruik hebben het voordeel van veel licht bij lage snelheid, maar blijven bij hogere snelheden nog achter bij goede halogeenlampen. De techniek gaat hier echter heel snel. Probleem schijnt nog te zijn dat de huidige generatie felste leds door gekke Duitse regelgeving niet optimaal mag worden ingezet (ze moeten naar het schijnt op 6 volt ipv op de 3 volt waarvoor ze zijn geoptimaliseerd, en om dat te laten gebeuren zijn er dan weer veel verliezen). Zelf heb ik ook gedacht aan een SON met in serie geschakelde lampen (zodat je 6 watt op 12 volt krijgt. Met twee halogeenlampen gaat dat blijkt uit ervaring (zie o.a. de site van SON) bij hogere snelheden goed (vanaf 16 km p/u meer lichtopbrengst), maar ik had gehoopt dat als je een led koplamp als primaire lamp zou gebruiken het omslagpunt wat lager zou komen te liggen. Ik heb het B&M en SON gevraagd, en kreeg van de eerste een ontwijkend antwoord, en van de tweede helemaal niets.
Wim
Ik ben daarnet bij mijn fietsenmaker achter een een accu-voorlicht geweest van Basta (Comet II Halogen) en ik moet zeggen dat ik over de lichtsterkte die deze lamp voortbrengt tevreden ben. De bomen achteraan in mijn tuin (15-20 meter) zijn nog goed zichtbaar als ik de halogeenlamp op volle sterkte gebruik (gaat dan in theorie 6 uur mee), maar over de andere standen, (halogeenlamp minder sterk en vooral de 2 LED-lichtjes) mag ik ook zeker niet klagen. De LED-lampjes produceren 300 uur lang voldoende licht om op plaatsen te fietsen waar er wat straatverlichting is.
Maar ik denk toch dat ze voor vakantiefietsers meer geschikt zijn omdat die toch niet zoveel fietsen wanneer het echt donker is en dus veel meer de LED-lampjes gebruiken.

Nick

Hier nog een link naar een serie recente tests door Aktiv Radfahren:
http://www.nabendynamo.de/pdf/ar.1-2_2005.pdf
Wim
Robertjan schreef:Oke, bedankt voor de uitleg.
Het is me nu duidelijk dat alleen voor een (belachelijk) hoog bedrag de huidige dynamo-verlichting (geen naaf- dan) geëvenaard of overtroffen kan worden.
Ik trap wel een tandje meer deze winter :wink:.
Voordat ik een naafdynamo kocht had ik een zelfgebouwde accuverlichting die wel redelijk presteerde. Maar deze is niet in de winkel te koop, de onderdelen wel ;)
Men neme een goede kwaliteit halogeen fietslamp, een 6V 4Ah accublok (loodzuur) en wat kabeltjes. Het geheel aan elkaar verbinden, het accublok in een klein tasje in de onderste bidonhouder, lamp aan de fiets schroeven en klaar is je accuverlichting. Licht is vergelijkbaar met de reguliere AXA-combinatie, levert je maximaal 10 uur licht.
Ik ben overgestapt op SON omdat ik nóg meer licht wilde en langer dan 10 uur in het donker wilde fietsen zonder de accu te moeten laden. Reserve accu meenemen is wat zwaar.
Probleem met de fabrieks accuinstallaties is dat ze gewone lampen uit de woninginrichting gebruiken. Die gooien eht licht alle kanten op, ook daar waar je het als fietser niet wil hebben. Fietslampen concentreren het weinige licht op die plek waar je het wil hebben.

Marco de Wit schreef:Ik denk dat onderstaande accu verlichting wel aan de eisen voldoet:

http://www.supernova-lights.com/index_de.html

Alleen je moet er wel 1400 euro voor neerleggen. :shock:

Marco
Ik heb zoiets gehad van smart (een jaar of 3 geleden toen ik nog aan mountainbiken deed.)

Dat systeem was 199 gulden en voldeed erg goed.
alleen wel 1 maar.
De accu is erg zwaar, en je mist 1 plek voor een drinkfles op de fiets

Groetjes Bas