Iedereen bedankt voor de reacties.
De trip zit er op, het was echt geweldig om met twee pubers door het niet toeristische Thaise binnenland te trekken. Wie er iets van wil lezen en facebook heeft:
https://www.facebook.com/Fietsen-van-Ch ... 851990685/
Ik wil even onze ervaringen met de tandem in het KLM vliegtuig aan het forum teruggeven.
Eerst met de trein vanuit Eindhoven naar Schiphol, onze vloot krijg je op geen andere manier vervoerd.
Op Schiphol hebben we drie fietsdozen gekocht. KLM was uitverkocht, dus eerst naar beneden naar het bagagedepot. Twee gewone fietsen waren zo ingepakt: voorwiel eruit, buisje in de vork en het andere standaard werk.
Onze Santos tandem past in een standaard doos, maar alleen als je:
-Achterwiel verwijdert
-Achterdrager en spatbord verwijdert
-De gehele voorvork inclusief wiel en drager demonteert
-De gehele aandrijftrein (crank en kettingspanner) demonteert, anders staat de fiets in de doos op de kettingbladen
Dan ben je wel zo'n 2,5 uur en 50 meter ducktape verder.
Praktisch probleem is dat de fiets te zwaar is, en de doos ook 4.5 kg weegt. Ik had het achterste stuur al bij een andere fiets gedaan, en de cranks in de ruimbagage. Het geheel bleek bij weging (niet aan te ontkomen, elke fiets werd los gewogen) 25 kg te wegen. Dat was voor de KLM dame een onoverkomelijk probleem. Dus doos weer open, zadels er af en in de handbagage. Toen zaten we op 23.5 kg, dat mocht nog net (officieel gewicht is max 23 kg). Zucht....
Daarna was het een eitje, en we konden zonder schade de fietsen in Chiang Mai in ontvangst nemen.
Om gedoe met dozen in Bangkok te voorkomen hebben we de fietsen op het vliegveld gemonteerd en de dozen met enig geweld tot een gigantisch maar nog hanteerbaar pakket opgevouwen. Met voor dat doel meegenomen spanbanden konden ze op de bagagedrager mee, geheel in Aziatische stijl.
De dozen hebben we per post voor een habbekrats naar ons vooraf gereserveerde hotel in Bangkok gestuurd.
In Bangkok heb ik het inpakken bij het hotel gedaan, de dozen hadden geleden maar waren zeker nog bruikbaar, ducktape is je vriend hier. Onze vlucht ging om twaalf uur 's middags, op het vliegveld inpakken was qua tijd geen optie.
De ingepakte fietsen hebben we de dag voor vertrek via het bedrijf Airluga van het hotel in Bangkok naar het vliegveld later brengen. Dat is echt een aanrader. voor nog geen 15 euro per fiets staan de fietsen keurig bij de Airluga balie op het vliegveld op je te wachten, vlak bij de roltrappen naar het station. In tienminuten sta je met ingepakte fietsen bij de incheck balie. Dat heeft ons heel veel stress bespaard.
Op Bangkok werden de fietsen niet gewogen. Ruimbagage wel, en omdat ik de tassen verkeerd gebundeld had was er 1 set van 30 kg bij. Dat wordt daar opgelost met een "no problem" en een oranje labeltje waarop staat "heavy: 30 kg". Wel even anders dan op Schiphol. helaas pasten de fietsdozen niet rechtop door de scanner, maar met een beetje hulp ging dat goed.
Samenvatting: als je bereid bent flink wat demontage werk te doen, en je kan onderdelen in de handbagage stoppen, dan kan middels een fietsdoos een tandem als gewone fiets mee. Wij vlogen KLM omdat die officieel tandems meenemen, maar de volgende keer noem ik het gewoon een fiets en meld ik hem niet als tandem aan. Dan kan je met elke gewenste maatschappij mee.
Iedereen hier bedankt voor de tips. Wij zijn al aan het nadenken over de volgende aflevering van fietsen met pubers. 4 weken SriLanka?
Groeten,
Merijn